Eroa kirkosta!

  • 17 282
  • 177

repe_joke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anaheim
Tommy kirjoitti:
Enhän eroa.
Mä menen kirkossa naimisiin.

Hajotkaa te maistraatteihinne.
"Julistan teidät mieheksi ja vaimoksi.. JA SEURAAVA!"

Minulla sama syy pysyä kirkossa. Vähänkö ollaan samiksii. Voi kun ihquu ;)

Itse en Jumalan sanasta välitä tuon taivaallista, mutta itse kirkolliset juhlat häineen, ristiäisineen ja muineen on mukavia.
Tokihan kaikki voi suorittaa myös ilman kirkkoa, mutta on se jotenkin juhlallisempaa.
 

AnaMasa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lahko
Tuossa 90-luvun alkupuolella jouduin sellaiseen jamaan, että putosin käytännössä kaikista yhteiskunnan tarjoamista turvaverkoista läpi. Uskokaa vaan, se on mahdollista, eikä edes alkoholilla tai muilla päihteillä ollut osaa eikä arpaa tilanteeseen. Ei siihen tarvittu kuin pari epäluotettavaa ihmistä ja vitun huono tuuri (ok, ripaus omaa tyhmyyttä). Kuitenkin, meni siis niin huonosti, kuin vaan Suomessa voi fyysisesti terveellä ihmisellä ikinä mennä. Kaikkein vaikeimmalla hetkellä, ehkä viime hetkellä, sain kuitenkin apua kirkolta. En paljoa, mutta juuri sen verran, että jaksoin itse ponnistaa loppumatkan takaisin "normaaliin" elämään. Kyse oli siis ihan konkreettisesta avusta.

Nykyään olen alkanut näkemään myös kirkon uskonnollisessa tarjonnassa hyvää, vaikken itse sitä nielekään. Otetaan lyhyesti yksi korni esimerkki vaikkapa lähimmäisen menetyksestä. Onhan se paljon helpompaa kuvitella menettämänsä henkilön istuvan pilven reunalla enkelinä, kuin ajatella sen mätänevän mullan alla matojen syömänä. Tuo ajatus voi tehdä suuren eron siinä, että miten menetyksen kokenut kykenee taas jatkamaan omaa elämäänsä. Jos hänestä ei tule yhteiskunnan riippakiveä uskon ansiosta, niin kirkko on tehnyt tehtävänsä.

Itse en usko Joulupukkiin, Pupu Tupunaan, enkä Jumalaan. Uskon kuitenkin, että kirkollisvero menee hyvään tarkoitukseen. Kyllähän noin isosta "organisaatiosta" löytyy parannettavaa ja mätiä omenoita, mutta kokonaisuutena työ on arvokkaampaa, kuin voisi äkkiseltään kuvitella.
 

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Itse en ole koskaan kuulunut mihinkään uskonto- tai kirkkokuntaan. Kuitenkin olen sitä mieltä, että Suomen evankelisluterilainen kirkko tekee paljon arvokasta työtä mm. nuorison parissa. En näe pienintäkään syytä erikseen alkaa vastustaa tätä maailman mittakaavassa varsin liberaalia ja humaania toimijaa. Jokainenhan voi siihen kuulua tai olla kuulumatta, mutta on varsin turhanpäiväistä toimintaa tehdä iso numero omasta eroamisestaan/eroamatta jättämisestään.
 

Metalwarrior

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
No en tasan eroa. En tosin tykkää minkäänsortin tuputtajista. Vaikka uskonkin evlut. Jumalaan niin en uskontotuputtajista tykkää. Kirkosta eroamistuputtajat voivat samoin suksia suolle.
 

teroz

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, KPU, Eno Jets & Jan Lundell
Minun mielestäni alinta sakkia ovat ne, jotka tuputtavat omaa uskoaan muille. Minulle se on ainekin ihan sama mihin sinä PeteX uskot tai et usko, mutta älä tuputa muille.

Provoilua tai sitten on haisteltu liikaa liimaa.
 

Gentleman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Itkeäkö vai nauraa?

Liikuttavaa miten jotkut jaksavat opastaa muita siitä miten pitäisi elää ja ajatella.

Tiedän, että kirkkohan se nimenomaan toimii samoin. Kirkon valta nykysuomessa ei kuitenkaan ole kummoinenkaan. Valtaosa väestöstä kuuluu kirkkoon "muuten vaan", moraalista ei juuri kannata puhua, eivätkä kirkon opit merkitse mitään sellaisille, joilla on asiat kunnossa, pyhävaatteet päällä ja asema yhteiskunnassa.

Kirkon tehtävä on kuitenkin nimenomaan auttaa heikkoja, tukea niitä joilla on vaikeaa. Tässä valossa on aika itsekästä ajatella "mitä saan maksamallani kirkollisverolla?" Jos ei nyt muuta, niin mielenrauhan siitä, että osallistuu jollain tavalla heikompien tukemiseen.

Sitten, jos lähdetään vähän globaalimpaan ajatteluun ja aletaan vetää juoksuhautoja eri lailla uskonnosta ajattelevien välille... Eikö näin juuri tueta terroristien tavoitteita? Tehdään kolmea leiriä, muslimit, kristityt ja vastuunpakoilijat.

Tarkoitan nimenomaan sitä, että ei vedetä rajoja vaan yritetään välittää tietämystä ja teknologiaa. Mutta saarnaamatta ja vähättelemättä muiden arvoja ja kulttuuria. Länsimainen kirkko on ylimielisyydessään aiheuttanut paljon pahaa, osaa ei ehkä olisi voitukaan välttää ihmisten inhimillisyyden ja käytännön vaikeuksien vuoksi mutta paljon turhaa hölmöilyä on tapahtunut.

Samaa kärsimystä edistävät nyt YK ja muut hyvää tarkoittavat järjestöt, no rapatessa roiskuu tai mikä minä olen ketään neuvomaan, kun en ole siellä itse ollut.
 
Suosikkijoukkue
Venäjä, Lokomotiv Jaroslavl
AnaMasa kirjoitti:
Tuossa 90-luvun alkupuolella jouduin sellaiseen jamaan, että putosin käytännössä kaikista yhteiskunnan tarjoamista turvaverkoista läpi.

Kirkon diakoniatyön tehtävä on auttaa juuri niitä, jotka eivät apua mistään muualta saa. Kuten esimerkkisi kertoo, on Suomessa hyvin mahdollista pudota kaikista yhteiskunnan tarjoamista turvaverkoista. En tiedä miksi tällainen käytännössä on mahdollista, mutta syystä tai toisesta kansalaisoikeuksiin kuuluvat tuet eivät näytä kaikkia Suomen kansalaisia koskevan. Näille ihmisille diakoniatyö merkitsee paljon.

Pidän kirkon diakoniatyötä arvokkaana asiana eikä tällaisen toiminnan tukeminen ole veromarkkojen tuhlaamista.
 

AnaMasa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lahko
Gentleman kirjoitti:
Kirkon tehtävä on kuitenkin nimenomaan auttaa heikkoja, tukea niitä joilla on vaikeaa. Tässä valossa on aika itsekästä ajatella "mitä saan maksamallani kirkollisverolla?" Jos ei nyt muuta, niin mielenrauhan siitä, että osallistuu jollain tavalla heikompien tukemiseen.
Ns. hyväosaisetkin hyötyvät välillisesti. Suomessa ei juurikan tarvitse pelätä, että joku tulisi kolkkaamaan kadulla saadakseen rahaa ruokaan tai ryöstääkseen kengät jalasta. On mahdotonta näyttää toteen, että kuinka monta ryöstöä tai vaikkapa murtoa on vältetty kirkon avun ansiosta, mutta ei sen vaikutusta sovi vähätelläkään ilman parempaa tietoa. Itsellä on sellainen tuntuma, että yleinen turvallisuus on paremmalla tolalla, kuin mitä se olisi ilman kirkon ruohonjuuritason apua.
 
Suosikkijoukkue
Venäjä, Lokomotiv Jaroslavl
AnaMasa kirjoitti:
Otetaan lyhyesti yksi korni esimerkki vaikkapa lähimmäisen menetyksestä. Onhan se paljon helpompaa kuvitella menettämänsä henkilön istuvan pilven reunalla enkelinä, kuin ajatella sen mätänevän mullan alla matojen syömänä.

Ei tuo asia Raamatun perusteella ihan noin mene. Jos tarkkoja ollaan, niin kristinopin mukaan kuolleet odottavat edelleen ylösnousemusta. Ylösnousemus tapahtuu Jeesuksen paluun yhteydessä, jolloin toiset kokevat vanhurskasten ylösnousemuksen, ja toiset kuoleman ylösnousemuksen.

Monissa kuolinilmoituksissakin esiintyvä lause "otettiin taivaan kotiin" on teknisesti ottaen virheellinen, mutta asian tunteenomaisen luonteen huomioonottaen sallittakoon tällainen epätarkkuus. Silti jokaisen olisi hyvä itsekin tutustua kristinopin alkeisiin, ja parhaiten se tapahtuu lukemalla Raamattua.
 

PeteX

Jäsen
Suosikkijoukkue
Töölön Vesa/Jokerit, Leeds Utd, Only Oranje
Gentleman kirjoitti:
Kirkon tehtävä on kuitenkin nimenomaan auttaa heikkoja, tukea niitä joilla on vaikeaa. Tässä valossa on aika itsekästä ajatella "mitä saan maksamallani kirkollisverolla?" Jos ei nyt muuta, niin mielenrauhan siitä, että osallistuu jollain tavalla heikompien tukemiseen.

Ortodoksinen kirkko toimii yhteistyössä Venäjän salaisenpalvelun kanssa etsiäkseen toisinajattelijoita ja vähemmistöjä (lähde YLE:n uutiset ) ja sama kirkko on osittain vastuussa Serbien massamurhista siunaamalla ne. Katolinen kirkko siunaa pappien lasten raiskaukset ja edistää kehitysmaiden kurjuutta ehkäisy-ja aborttisäännöksineen. Ev.lut. kirkko hoitaa teidän aivopesunne mm. rippileireillä, joo älä ala huutaa ettei siellä mitään aivopestä! Johan näistä aiemmista kirjoituksistakin näkee miksi kirkkoon kuulutaan; kaste, konfirmaatio, häät ja hautajaiset. Teille raukoille on juuri herkimmässä iässä syötetty tämä kaava eli teidät on aivopesty.
Muslimien mielipuolista uskonta en edes yritä analysoida. Seitsemän neitsyttä...., voi teitä mielipuolia.
Eiko Saatanan palvojilta löydy mitään kommentoitavaa vai onko vielä liian aikaista?
 
Suosikkijoukkue
Venäjä, Lokomotiv Jaroslavl
PeteX kirjoitti:
Ev.lut. kirkko hoitaa teidän aivopesunne mm. rippileireillä, joo älä ala huutaa ettei siellä mitään aivopestä!

Onko rippileiri pakollinen?


PeteX kirjoitti:
Johan näistä aiemmista kirjoituksistakin näkee miksi kirkkoon kuulutaan; kaste, konfirmaatio, häät ja hautajaiset. Teille raukoille on juuri herkimmässä iässä syötetty tämä kaava eli teidät on aivopesty.

Juu, pidän tuollaisten syiden vuoksi kirkkoon kuulumista itsekin kyseenalaisena. Tosin kirkkokin tuntuu ehkä tarkoituksellisesti unohtaneen sen, miksi se ylipäätänsä on olemassa. Kirkon ja seurakunnan ensisijainen tehtävä pitäisi olla evankeliumin julistus, mutta joskus tuntuu että siinä missä kirkko puuhastelee aktiivisena kaikilla muilla alueilla, on se täysin hukassa juuri siinä, missä sen pitäisi olla terävimmillään.

Onneksi Suomessa on vielä herätysliikkeitä ja vapaita seurakuntia. Ilman niitä kristinusko olisi tässä maassa kuollut ja kuopattu.
 

Paitselo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK & Carl Brewer Forever & Karjakunnan nakit
PeteX kirjoitti:
Eiko Saatanan palvojilta löydy mitään kommentoitavaa vai onko vielä liian aikaista?

Ovat vielä täydessä unessa viime öisen hautakivienkaato-operaation rasittamina... on se vaan kamalaa, jos yksikin mustaksi maalattu kynsi on pojilta/tytöiltä tuossa touhussa päässyt murtumaan.

Minä kuulun kirkkoon, vaikka sen varsinaisen uskon kanssa on "niin ja näin".
Tosin kaikenlaiset scifi-tarinat ovat minua aina kiehtoneet, joten siltä pohjalta Raamatustakin saa paljon iloa ja hupia irti. Varsinkin Raamatun suhtautuminen dinosauruksiin jaksaa naurattaa aina vaan...
 
Suosikkijoukkue
Venäjä, Lokomotiv Jaroslavl
Predator kirjoitti:
Varsinkin Raamatun suhtautuminen dinosauruksiin jaksaa naurattaa aina vaan...

Miten Raamattu sitten suhtautuu dinosauruksiin?
 

Gentleman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Yleistäminen on kivaa?

PeteX kirjoitti:
Ortodoksinen kirkko toimii yhteistyössä Venäjän salaisenpalvelun kanssa etsiäkseen toisinajattelijoita ja vähemmistöjä (lähde YLE:n uutiset ) ja sama kirkko on osittain vastuussa Serbien massamurhista siunaamalla ne. Katolinen kirkko siunaa pappien lasten raiskaukset ja edistää kehitysmaiden kurjuutta ehkäisy-ja aborttisäännöksineen. Ev.lut. kirkko hoitaa teidän aivopesunne mm. rippileireillä, joo älä ala huutaa ettei siellä mitään aivopestä! Johan näistä aiemmista kirjoituksistakin näkee miksi kirkkoon kuulutaan; kaste, konfirmaatio, häät ja hautajaiset. Teille raukoille on juuri herkimmässä iässä syötetty tämä kaava eli teidät on aivopesty.

Uskomaton puusilmä vai muuten vaan hauskaa pitämässä?

En missään tapauksessa puolustele kirkkojen tekemiä vääryyksiä, ehkä edellinen viestini oli liian haastava kovin rajallisille kyvyillesi ymmärtää.

On kuitenkin mahdollista tukea saman instituution hyviä pyrkimyksiä ja kritisoida keinoja. Toki joissakin tapauksissa rippileireilläkin pyritään vaikuttamaan ajatteluun, eikä tavoitteena oleva oman ajattelun rohkaisu toteudu. Ihmisiä ne papitkin ovat, eivätkä aina esikuviksi sovellu.

Katolilaisten maiden ja paavin julistusten epäkohdat ovat valitettavia, mutta ei niitä voida kovin nopeasti muuttaa. Monilla ei ole muuta kuin uskonto ja paavin erehtymättömyys, pitäisikö sekin heiltä viedä?

Toivottavasti joku ymmärtää pointtini, sinä et siihen välttämättä kykene.
 

Fordél

Jäsen
PeteX:llä on näköjään sumentunut pahemman kerran...

Täytyy muistaa, että ne on ne ihmiset, jotka uskonnon varjolla on joskus joitain vääryyksiä tehnyt, ei se itse uskonto. Mikään valtauskonnoista ei käske raiskaamaan pikkulapsia, siunaamaan massamurhia yms. niin kuin rakas ystävämme PeteX väittää. Ne ovat ne ihmiset!!!

Ja tuolla perusteellahan sun ei pitäs maksaa edes sitten verojakaan valtiolle, sillä kyllähän noi valtiot telottaa ihmisiä jos jotkut. Mitäs jos poliisi työssään tappaa viattoman ihmisen? Ja sinä PeteX oot menny maksamaan osan sen kaverin palkasta. Saati sitten sodat...
 

PeteX

Jäsen
Suosikkijoukkue
Töölön Vesa/Jokerit, Leeds Utd, Only Oranje
Niin ja vielä unohtui tämä Pohjois-Irlannin mielipuolisuus. Veli lyö veljeä ja miksi? Protestanttien miehitysjoukot laulavat hoosiannaa ja sortavat katolilaisia. Israel? Satukirjamaa, jossa Abraham-Jugend tappaa palestiinalaisia.

Lähes kaikki konfliktit ja sodat maailmassa ovat uskontojen syytä ja sitä eivät mitkään "kirkko antaa mulle leipää torilla" fraasit poista mihinkään.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
The Original Jags kirjoitti:
Jänskä uutinen jos pitää paikkansa:

http://www.iltasanomat.fi/uutiset/uutiset_tulostus.asp?id=1030416&osasto=Ulkomaat

Liitonarkki on eräs historian legendaarisimmista esineistä. Sen löytyminen olisi melkoinen paukku. Mutta katsellaan.

Noh, jos löytyy niin ei se mitään sen yliluonnollisempaa todista. Ja jos todistaakin, niin vain sen että juutalaiset olivat valittu kansa...

Niin, itse erosin kirkosta keväällä. Syyt olivat kirkollisvero ja se, etten usko kirkon opetuksiin. Tämän vuoden vielä maksan kirkollisveroa (n.250€). Ensi vuonna annan sitten rahaa vaikka jollekin hyväntekeväisyysjärjestölle, ettei tarvitse kokea omantunnontuskia. Tähän hymiö. En tosin 250€:n verran...

Niin, ja uskonnon tuputtamisen lisäksi näen punaista tällaisessa tuputtamisessa. Oma valinta. Tykkään kyllä keskustella asioista ja esittää kärjekkäitäkin mielipiteitä, mutta nämä käännytykset... ei hyvä.
 

repe_joke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anaheim
PeteX on näköjään ottanut taktiikakseen suoltaa paskaa kiihtyvällä tahdilla, ja olla vastaamatta sille esitettyihin kysymyksiin.
Jotenkin muistelisin nähneeni tätä aiemminkin. Kellään muulla samanlaisia tuntemuksia? Anyone?

Ei siinä mitään jatka, PeteX valitsemallasi linjalla. Kannattaa kuitenkin muistaa, että noin yksipuolisesti kun katsoo asioita, niin sitä paskaa löytää mistä vain.

Itse kuitenkin olen sitä mieltä, että uskonto on vain käsite. Ihmiset ne teot tekevät, eikä uskonto.
Melkein sama kun väittäisi fanien tekevän joukkueidensa maalit. Tai, että joukkue hävisi fanien takia.

Kaikki ihmiset muuten uskovat johonkin. PeteX nyt sattuu uskomaan siihen, että ei usko mitään, ja on päättänyt ruveta levittämään tätä ilosanomaa. Kaikki pois kirkosta vaikka väkisin prkl.

EDIT: Tais Filppulan soppari detroittiin sekoittaa pahemman kerran PeteX:n
 
Viimeksi muokattu:

Cube

Jäsen
Olkku kirjoitti:
Ei ensinkään paska, ei paskoja ketjuja olekkaan.
Onpas. Sellaiset, joissa ei edes pyritä keskusteluun ja jotka avataan tarkoituksena vain herättää pahennusta ja saada aikaan mahdollisimman monta ärsyyntynyttä reaktiota ovat mielestäni aika paskoja ketjuja. Sellaisen avaaminen ei vaadi mitään lahjoja, eikä ole mitenkään nokkelaa. Ennemminkin se on merkki keskinkertaisuudesta ja persoonattomuudesta. Keksisivät jo jotain uutta.
 

PeteX

Jäsen
Suosikkijoukkue
Töölön Vesa/Jokerit, Leeds Utd, Only Oranje
repe_joke kirjoitti:
Ei siinä mitään jatka, PeteX valitsemallasi linjalla. Kannattaa kuitenkin muistaa, että noin yksipuolisesti kun katsoo asioita, niin sitä paskaa löytää mistä vain.

Itse kuitenkin olen sitä mieltä, että uskonto on vain käsite. Ihmiset ne teot tekevät, eikä uskonto.
Melkein sama kun väittäisi fanien tekevän joukkueidensa maalit. Tai, että joukkue hävisi fanien takia.

Kaikki ihmiset muuten uskovat johonkin. PeteX nyt sattuu uskomaan siihen, että ei usko mitään, ja on päättänyt ruveta levittämään tätä ilosanomaa. Kaikki pois kirkosta vaikka väkisin prkl.

Niin, olen ainakin yrittänyt esimerkkien perusteella perustella miksi uskonnot ovat vaarallisia ja tarkoituksenani ei ole loukata ketään, ei edes uskovaisia. Pyydän ystävällisesti kumoamaan antamani esimerkit uskontojen aiheuttamista sodista ja terrorismista. "Ihmiset ne teot tekevät" ei riitä.

Suoraan sanottuna ihmettelen, että tämä ketju on vielä auki. Luulen, että modet ovat saaneet paljonkin palautetta ...hmmmm... tietyiltä piireiltä.
 
Suosikkijoukkue
Venäjä, Lokomotiv Jaroslavl
PeteX:

Vallankumouksen jälkeinen Ranska käy jonkinlaisesta esimerkistä siitä, millaiseksi uskonnon kieltävä valtio saattaa muuttua.
 

Cube

Jäsen
PeteX kirjoitti:
Niin, olen ainakin yrittänyt esimerkkien perusteella perustella miksi uskonnot ovat vaarallisia ja tarkoituksenani ei ole loukata ketään, ei edes uskovaisia.
Loukkaat ihmisten älykkyyttä, jos jotain.
 

PeteX

Jäsen
Suosikkijoukkue
Töölön Vesa/Jokerit, Leeds Utd, Only Oranje
Cube kirjoitti:
Loukkaat ihmisten älykkyyttä, jos jotain.

Niinkö? Tekisi mieli haistattaa, mutta aivopestyille se ei merkinne mitään. Jos siis väitän, että esim. Irakin sota on USA:n ristiretki ja muslimien terroriteot ovat uskonnollisia mielipuolisuuksia, niin loukkaan ihmisten älykkyyttä. Ei, en ihmisten vaan hirviöiden.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös