Itse olen sitä mieltä, että vanhempien ratkaisut uskonnon suhteen vaikuttavat lapsen näkemykseen asiasta.
Jos lapsi kastetaan kirkkoon, niin on todennäköisempää, että lapsi myös pysyy kirkossa lopun elämäänsä.
Jos taas ollaan "vapaa-ajattelijoita" ja ei kasteta lasta kirkkoon, niin sitten taas sama juttu toisinpäin.
QUOTE]
PeteX kirjoitti:
Ammutaan tämä alas. Lapseni ja avovaimoni kuuluvat kirkkoon vaikka itse en kuulukkaan. Enkä taatusti saarnaa tyttärelleni sodista ja kirkon vääryyksistä iltaisin. Avovaimolleni kyllä ja hän onkin eroamassa kirkosta, en tosin pakota häntä siihen.
Minusta sinä pikemminkin vahvistat kuin ammut alas repen hyvinkin uskottavan väitteen, "en pakota mutta saarnaan" sinähän se tosi suvaitsevainen olet.
PeteX kirjoitti:
Totta, ei mikään aate tai ideologia tietenkään ketään tapa, mutta jos nämä johtavat edes välillisesti toisten sortamiseen ja tuhoamiseen, niin ei silloin kukaan järkevä ihminen voi rahallisesti tukea moista toimintaa. Muutenkin kristinuskon ja kommunismin historiassa on peloittavan paljon samaa. Kumpikin kyllä puhuu paperilla kauniita asioita rauhasta ja tasa-arvosta, mutta käytännössä on seurannut aivan liikaa toisinajattelijoiden vainoja, riistämistä ja sotia. Puheet ja teot eivät siis mielestäni kohtaa.
Kaikki ideologiat puhuvat paljon kauniimmin kuin mitä teot osoittavat, näin myös näistä vallitsevan yhteiskunnan eduista nauttivat pikku anarkistit, joilla hyödyt kelpaavat mutta velvollisuudet ahdistavat. Halutaan sanoutua kielteisistä asioista irti, valita kaikista asioista parhaat puolet ja valjastaa uhrit oman ristiretken ratsuiksi, hyi helvetti.
PeteX kirjoitti:
Pyytäessäni vasemmistolaisia ystäviäni ja tuttaviani 90-luvun alussa Neuvostoliiton suurlähetystön edustalle mielenosoitukseen Baltian verilöylyjen takia he kieltäytyivät ja haukkuivat seläntakana natsiksi. Pyytäessäni kirkkoon kuuluvaa avovaimoani Irakin sodan vastaiseen mielenosoitukseen haukkui hän minut sotilaspassin polttajaksi. No, ainakin Balttia on vapaa ja Irakin sodan perustelut on todettu valheellisiksi.
Ja vapaus ja totuus ovat näiden mielenosoitusten saavutuksia vai? Salli mun nauraa.
Irakin sodalle on kerrottu monia eri perusteluita, aina sidoksissa siihen mitä kukin kuulija haluaa kuulla. Osa kestää päivänvalon, osa ei. Moni tekee tälläkin sodalle tilin, mutta pidän ainakin vielä tätä sotaa oikeana ratkaisuna sekä lähi-idän että maailman kannalta. Ehkä lähi-itä ei rauhoitu, ehkä rauhoittuu, en tiedä.
Mutta itse asiaan, on hienoa että omaa vahvat mielipiteet, mutta moinen julistaminen ja ehdottomuus vievät uskottavuuden koko asialta. Kirkosta eroamista parempi vaihto-ehto on yrittää vaikuttaa niihin toimintoihin joissa näkee kritiikin aihetta, sillä Herra nähköön, niitä riittää.