Eri urheilulajien vertailua

  • 176 137
  • 902

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
... Toisille uppoaa, minulle ei niinkään.

No eikö tämä ole jo tullut selväksi? Tänäänkin olet kahdessa viestissäsi muistanut kertoa hokiterojen yliarvostuksesta ja kertonut meille pallopelien kaikki pelaa-kulttuurista.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Mitä olet viestin alusta mieltä? Liittyy otsikon aiheeseen mielestäni melko oleellisesti.

Siinä on omat ansionsa, joskin viesti on turhan kärjekäs. Sehän on kylmä tosiasia, että osalla jääkiekkoilijoista jopa huipputasolla on aika paljon tekemistä ihan perusasioiden ja -harjoitteiden kanssa. Muistan kun totesin tämän vuosi tai pari takaperin, silloinkin muutama tuttu nimimerkki älähti puolustamaan hokiterojen ansiokkaita suorituksia kaukalossa ja sen ulkopuolella.

Mutta odottaisin sinulta kuitenkin vähän muutakin näkökulmaa, kuin ainaisen kiekkoon ja muihin isoihin (palloilu)lajeihin puuttumista, sillä tällä hetkellä viesteistäsi jää hyvin perussuomalainen ja kateellisen katkera maku, voi tosin olla että tämä on tarkoituksesikin..(?)
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Siinä on omat ansionsa, joskin viesti on turhan kärjekäs. Sehän on kylmä tosiasia, että osalla jääkiekkoilijoista jopa huipputasolla on aika paljon tekemistä ihan perusasioiden ja -harjoitteiden kanssa. Muistan kun totesin tämän vuosi tai pari takaperin, silloinkin muutama tuttu nimimerkki älähti puolustamaan hokiterojen ansiokkaita suorituksia kaukalossa ja sen ulkopuolella...

Kuten sanoit, viesti oli turhan kärjekäs, kuten se muutamien keskustelijoiden osalta on koko ajan. Syksyllä Heikkinen kertoi nostavansa harjoittelun tehoja, jotta tulisi tulosta. Miksi hän on löysäillyt harjoittelussa tähän asti, vielä veronmaksajien rahoilla?

Asiota voidaan katsoa monella tavalla, monenlaisten lasien läpi. Mutta jos rinnakkain laitetaan kymmenen huippuhiihtäjää ja kymmenen huiipukiekkoilijaa, rivissä on kaksikymmentä huippu-urheilijaa. Hiihtäjä voittaa ehkä maratonilla, kun kiekkoilija voittaa lyhempi kestoisen suorituksen. Joka tapauksessa vertailu on vaikeaa, ellei jopa mahdotonta.

Eikä huippukiekkoilijoita tarvitse paljoa puolustella, huipulla ei pääse, eikä varsinkaan pysy, jos ei elä huippu-urheilijan elämää.
 

Vesuri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vyborg Jesters
Musta pointti ei oikeestaan oo se että kumpi on parempi urheilija vaan se että jääkiekossa voi seuratasolla osa porukasta surffata puolivaloilla silloin tällöin ja käydä baarissa jne. Silti se joukkue voi olla ihan korkealla sarjataulukossa. Jos se koko joukkue taas reenaisi niin kuin Jokinen/Heikkinen/Roponen/Mäkäräinen ja tekisi asiat niikuin ihan absoluuttisella huipulla tehdään niin se joukkue olisi ihan ylivertainen.
Kyllähän hiihdossakin voi lahjakas tenumies kohota aivan maailman terävimmälle huipulle. Myllylä oli aivan ehdotonta eliittiä ja maailman paraskin holtittomasta alkoholin käytöstään huolimatta.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
...

Eikä huippukiekkoilijoita tarvitse paljoa puolustella, huipulla ei pääse, eikä varsinkaan pysy, jos ei elä huippu-urheilijan elämää.

Tämä on suhteellista, mikä lasketaan huipuksi? NHL:ssä varmasti pitää tehdä kovastikin töitä, tosin tämän asian lihas- ja fysiikkapuolta helpotetaan kuitenkin lääkärin "vitamiineilla" varsin vapaalla kädellä...

Mutta tavallaan huipuksi voi laskea kyllä myös liigakiekon ja tuolla on ihan tavallista hyvillekin pelaajille, että välillä -joskus vähän useamminkin- lähdetään yhdessä ohrapirtelöille. Taannoin oli Hesarissa juttua jostain suomalaisesta kävelijästä (vai juoksijasta?), joka kertoi viimeksi "juhlineensa" useampia vuosia sitten. Tunnen myös yhden Suomen parhaista pitkän matkan juoksijasta, joka on ammatiltaan lääkäri. Hän kertoi, että nauttii lasillisen ehkä kerran vuodessa, muuten elämä on yhtä rääkkiä. Tai hänen tapauksessaan oli, koska on oikeastaan lopettanut ihan huipulla.

Kuten sanottua, kaikki on suhteellista ja itse pidän sinun tavallasi niitä kymmentä huippukiekkoilijaa huippu-urheilijoina samaten. Mutta mitä uhrauksia eri lajit vaativat, niin tässä on eroja.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
...Kuten sanottua, kaikki on suhteellista ja itse pidän sinun tavallasi niitä kymmentä huippukiekkoilijaa huippu-urheilijoina samaten. Mutta mitä uhrauksia eri lajit vaativat, niin tässä on eroja.

Minä en pidä kansallista tasoa huippuna. Kyllä kansallisen tason kestävyysurheilijat voivat alkoholia käyttää, kyse on enemmänkin yksilöistä. Ja muistaakseni joidenkin isojen kisojen banketista taisi olla kohua norjalaisten maastohiihtäjien alkoholin käytöstä. Kyllä kestävyysurheilijatkin nollaavat kauden jälkeen ja miksi eivät näin tekisi, kuntoon yksittäisellä kännillä ei vaikutusta, kunhan ajotus on kunnossa.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Minä en pidä kansallista tasoa huippuna. Kyllä kansallisen tason kestävyysurheilijat voivat alkoholia käyttää, kyse on enemmänkin yksilöistä. Ja muistaakseni joidenkin isojen kisojen banketista taisi olla kohua norjalaisten maastohiihtäjien alkoholin käytöstä. Kyllä kestävyysurheilijatkin nollaavat kauden jälkeen ja miksi eivät näin tekisi, kuntoon yksittäisellä kännillä ei vaikutusta, kunhan ajotus on kunnossa.

Toki näin voi asiaa ajatella, itselläni ei ole selvää mielipidettä siitä, minkä tason näen jääkiekossa "huippuna". Absoluuttinen huippu tietysti on NHL. Varmasti joku voisi ajatella niinkin, että jos pystyt lätkällä tienaamaan elantosi, niin olet saavuttanut huipun. Kännääminen oli muuten tietysti vain yksi esimerkki ja osa-alue, onhan urheilijoiden elämässä paljon muutakin, jota voidaan vertailukohdaksi ottaa.

Lätkässä on ainakin vielä tässä ihan viime vuosina voinut tienata oikeinkin muikeita rahallisia korvauksia hyvinkin kyseenalaisella kokonaisvaltaisella elämäntyylillä. Sinä olet ymmärtääkseni viestittänyt, että tämä on muuttumassa ja jos tämä pitää paikkansa, niin hyvä niin.

Näitä tapauksia on tietysti varmaan vähemmän änärissä, jossa ihan käytännössäkin ollaan koko ajan menossa pelimatkoille, mutta toisaalta joltain Dustin Bufyglieniltä en kyllä lähtisi kyselemään vinkkejä, että mitä huippu-urheilijan elämäntyyliin mielestäsi kuuluu.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Jos vertailussa toisella puolella on Roposen valmennettavat, Matti Heikkinen ja Riitta-Liisa Roponen, maailman TOP10 hiihtäjiä, vertailu Liigaan on epäreilu.

Ehkä ei kuitenkaan siinä mielessä, että mikäli urheilu-uraa ajatellaan myös ansaintalogiikan näkökulmasta (ja tiedän monen urheilijan ajattelevan), niin liigakiekkoilijat ovat paremmassa asemassa kuin Suomen top10-menijät hiihdossa. Toki tilanne olisi erilainen, jos Heikkinen tai Roponen todella olisivat globaalin talviurheilutaivaan suurimpia tähtiä, mutta kun eivät ole...

Olympiavoittajat Niskanen ja Jauhojärvi ovat kertoneet julkisesti taloudellisesta kitkuttamisestaan, heidän mielestään varmaan jo monen liigakiekkoilijan ansiot ovat ihan "huipputasoa"...
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Ehkä ei kuitenkaan siinä mielessä, että mikäli urheilu-uraa ajatellaan myös ansaintalogiikan näkökulmasta (ja tiedän monen urheilijan ajattelevan), niin liigakiekkoilijat ovat paremmassa asemassa kuin Suomen top10-menijät hiihdossa. Toki tilanne olisi erilainen, jos Heikkinen tai Roponen todella olisivat globaalin talviurheilutaivaan suurimpia tähtiä, mutta kun eivät ole...

Olympiavoittajat Niskanen ja Jauhojärvi ovat kertoneet julkisesti taloudellisesta kitkuttamisestaan, heidän mielestään varmaan jo monen liigakiekkoilijan ansiot ovat ihan "huipputasoa"...

Puhut nyt ketjun aiheen ja viime aikaisen keskustelun sivusta. Aiheena on ollut liigan viime kevään finaaliparin fyysinen kunto, jota Toni Roponen on arvostellut.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Puhut nyt ketjun aiheen ja viime aikaisen keskustelun sivusta. Aiheena on ollut liigan viime kevään finaaliparin fyysinen kunto, jota Toni Roponen on arvostellut.

Tiedän aivan hyvin puhuvani vähän aiheen sivusta, en itse asiassa ole Roposen katkeriin kommentteihin jaksanut missään vaiheessa suoraan puuttua. Mielestäni aihe on laajempi kuin Roposen kommentit tai finaaliparin pelaajien fyysinen kunto.

Varmaan Roposen kommenteissa on ripaus totuutta, eri asia on sitten Roposen syyt ja motivaatio jatkaa tällä Arto Bryggaren viitoittamalla linjalla, joka näyttää olevan kateus ja katkeruus toisen lajin menestyksestä.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Riitta-Liisa Roposella on kykyjä, joihin kukaan maailmassa ei edes yksikään mies pysty vastaamaan.
Ihan varmasti, mutta urheiluun ne kyvyt eivät liity. Megan Foxilla nämä kyvyt ovat vielä kovemmat.
Maailmassa on sadoittain ihmisiä, jotka pystyvät tekemään vähintään saman asian kuin paraskin suomalainen jääkiekkoilija.
Tahdon nähdä ne sadat ihmiset jotka torjuvat kiekkoa paremmin kuin Pekka Rinne. Tai ne sadat ihmiset, jotka näkevät jään paremmin kuin Alexander Barkov. Tai ne sadat ihmiset jotka ampuvat kiekkoa kovempaa kuin Iiro Pakarinen.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Merkillistä keskustelua. En itse ainakaan seuraa jääkiekkoa tai vaikkapa rallia tai formulaakaan sen takia että näissä olisi maailman kovakuntoisimmat urheilijat kaikki lajit mukaan lukien, vaan lajin vuoksi, lajeista löytyy elementit mitkä kiehtoo + oma harrastustausta ja siten lajin joko kansallinen tai maailman kärki kiinnostaa. Aikoinaan sporttispurtista tuli ihmeteltyä triathlon-kisoja, niissä oli kovia ja kestäviä urheilijoita, mutta eipä tuollaiset kestävyyslajit jaksa 2 minuutin koostetta pidempään kiinnostaa, mutta toki arvostan urheilijoita kuin urheilijoita noin yleisesti.

_
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
.... Aikoinaan sporttispurtista tuli ihmeteltyä triathlon-kisoja, niissä oli kovia ja kestäviä urheilijoita, mutta eipä tuollaiset kestävyyslajit jaksa 2 minuutin koostetta pidempään kiinnostaa, mutta toki arvostan urheilijoita kuin urheilijoita noin yleisesti.

_

Näitä pohtiessasi olet ikään kuin vahingossa asian kovassa ytimessä. Itselläni on ystävä, joka juuri parhaillaan tekee väitöskirjaa jääkiekon noususta Suomen ykköslajiksi, teki tästä jo aiemmin pro gradun. Mitä hänen artikkeleitaan olen selannut, niin homma vaikuttaa selvältä:

Jääkiekko on kiinnostava, nopeatempoinen peli, joka etenkin Suomessa on onnistuttu markkinoimaan loistavasti, oikeastaan jo vuosikymmenten ajan, homma on tätä nykyä tuotteistettu ja laitettu kauniiseen pakettiin. Summa summarum: jääkiekko dominoi suomalaista urheiluviihdettä ja ihan ansiosta, kovan kokonaisvaltaisen ja pitkäkestoisen työn ansiosta.

Hiihtohemmoille tämä on etenkin nykyaikana kova pala, entinen ykköslaji Suomessa on aika pahasti sotkenut asioitaan niin urheilullisella kuin finanssipuolellakin. Tämän takia esiinnostetaan sitten näitä roposmaisia kommentteja, että hiihtäjillä on hyvä kunto jne, jotka toki lienevät tottakin, mutta pitää ymmärtää, mistä nämä kommentit kumpuavat: kateudesta. Ei huolesta urheilun kehitykseen.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
@MustatKortit Hyvä kirjoitus ja asian ytimeen tuossa osutaan.
Itselläni ei ikinä ole ollut mitään katkeruutta lajien välillä niin harrastaessa niitä kuin katsoessaakaan, ei tulisi mieleenkään valita pelkän kuntokäyrän mukaan mikä olisi mielenkiintoista, on tullut harrastettua kuin seurattuakin snookeria, keilailua, dartsiakin, sitten myös nyrkkeilyä, voimailua ja vaikkapa tätä lätkää. Yksinkertaisesti se ratkaisee mikä kiinnostaa ja tietysti sitä pitää olla saatavilla tv:stä ja miellään vielä livenäkin mahdollisuus katsoa mahdollisimman usein. Keskusteluhan kumpuaa pitkälti siitä että jääkiekko veisi potentiaaliset ja lahjakkaat urheilijat(ml nuoret hiihtäjänalut) nuoressa iässä lajin pariin, tämä kyllä kuulostaa erittäin oudolta. Lajit ovat kuin yö ja päivä. Olisin enemmän huolissaan siitä että salibandy vie potentiaalisia lätkänpelaajia, kyseessä kuitenkin nopea pallopeli missä reaktiot,mailankäsittely ja nopea pelinlukutaito ovat ensisijaisen tärkeitä. Olen aivan varma että jääkiekon kalleuden takia moni potentiaalinen lätkänpelaaja on valinnut salibandyn ja tekee siitä vain harrastuksen itselleen vaikka kuntopotentiaalia olisii enemmänkin.

Esikuvat niin kuin kaveripiirit ja vapaa-ajan tekemiset ruokkii lajivalintaa, ne hiihdon esikuvat aika pahasti mustamaalattiin 2001 vuoden tapahtumilla ja siitä ylipääseminen vaatii paljon aikaa, varsinkin kun pääasiassa yksilölajista kyse joten henkilöityminen on vahvempaa kuin seurauskollisessa lätkäseuraamisessa. Itse uskon että nyt hiljalleen uusi sukupolvi alkaa henkilöyttämään hiihtoa Aikkuun, Mustiin ,Rituun ja onhan siellä koviakin saavutuksia lähivuosilta joten itse povaisin lajille parempaa seuraavaa vuosikymmentä.

Kaveripiireistä, espoolaisessa lähiössä me 80-luvulla pelattiin joka talvi lätkää parhaimmillaan joka päivä koulun jälkeen. Meitä oli helposti 20-30 potentiaalista pelaajaa aika pienestä piiristä parin vuoden ikähaarukalla lähiluokilta, kuka sitten lähti hiihtämään, oikein kun mieitin niin parin taisin kuulevan tekevän lenkkejä omalla ajallaan silloin tällöin. Toimisiko tähänkin se vertaus että jos joku hiihtäisi vaikkapa kouluun joka päivä samoin kuin se afrikkalainen juoksee sinne kouluun kymmeniä kilometrejä niin hän saa sitten toistoja tarpeeksi että voisi edes verrata vaikkapa tähän joka päiväiseen lätkäharrastukseemme josta saimme pelaamisen ilon ja muutama meistä kipinän pelata kauemminkin lätkää, yhdestä tuli Liiga-pelaajakin noin viidentoista vuoden ajaksi. Mun on vaikea käsittää että tuo sama määrä potentiaalisia harrastajia oltaisiin saatu hiihdon pariin ainakaan sieltä mistä itse olen kotoisin.

Urheilulajien kirjo mahdollistaa jokaiselle jotakin mihin tarrata kiinni. En haluaisi itse olla liian kapeakatseinen ja helposti tyytyä vain yhteen lajiin mutta se on monien asioiden summa, lätkä kiinnosti meitä nuorena kun pelattiin ja niin kiinnostaa edelleen kun mennään torstaina hallille katsomaan samojen pelikavereiden kanssa. Jos miettii omaa lajien kirjoa on se sen verran kirjava että ei jääkiekko mikään yksioikeutettu ykkönen välttämättä olisi, on tullut harrastettua noin 10 lajia lähes tosissaan, mutta olen outo lintu ja mielestäni ei ollut vain yhtä tarpeeksi mielenkiintoista lajia mitä itse harrastaa joten vaihdoin lajista toiseen kohtalaisen herkästi, se varmasti vaikuttaa myös lajien seuraamiseen, kun tuntee useita lajeja, mutta siltikin palataan lätkään ja siten yllä olevaan kirjoitukseen, näin nykypäivänä jääkiekko on tarpeeksi hyvin kilpailtu suomessa että taso on riittävän mielenkiintoinen seurattavaksi, se on markkinoitu hyvin, meillä on maailmantähtiä mikä mahdollistaa mm-joukkueen taistelevan aina kullasta, sitten näkee vaikka jokaisen oman Liiga- joukkueen ottelun halutessaan tv:stä, ottelutapahtuma toimii ainakin itselleni ja hallilla päätellen noin 6000-7000 muullekin. Let's Play Hockey.

_
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
@Jupe :

Lyhyenä kommenttina tähän. Eli samoja ajatuksia. Itse olen aina samaten ollut kiinnostunut hivenen kaikesta, lajiin katsomatta.

Itse asiassa hiihtoväen suunnaton katkeruus ja kateus tuli minulle pienenä yllätyksenä ja on siis selvinnyt minulla vasta tämän palstan nimimerkkien kirjoitusten välityksellä. Futiksen ja lätkän vastakkainasettelu oli jo ennalta tuttu, vaikka en kyllä tätäkään ymmärrä, kummankin lajin ystävä kun olen.
 
Mä olen tästä kaikesta ihan samaa mieltä, mutta en kuitenkaan hakisi vertailukohtaa tuosta EHT-pelistä, koska tuo nyt oli Leijonien peliksi jo lähtökohtaisesti erittäin epäkiinnostava.

Täytyy huomioida se, että kysymyksessä oli naisten ampumahiihtokisa. Kuinka paljon katsojia naisten lätkämatsit vetävät millään tasolla? En tiedä. Eipä tuo ampumahiihtokisakaan mikään ampumahiihdon tärkein kisa ollut, joten puhutaan suunnilleen saman kategorian kisasta ja niin jopa naisten ampumahiihto vetää enemmän katsojia kuin miesten lätkä.

Ei siinä mitään, kyllä lätkä suositumpaa on kuin ampumahiihto tai pitäisi olla.

Toki Kaisa Mäkäräinen on suositumpi kuin yksikään suomalainen jääkiekkoilija - suositumpi kuin jopa Teemu Selänne. Kaisa Mäkäräisellä on facebookissa 120 000 tykkääjä siinä missä Selänteellä 90 000. Kaisa Mäkäräisen ei tarvitse kuin mennä lätkämatsiin niin kaikki kamerat siirtyvät Kaisa Mäkäräiseen ja ketään ei kiinnosta kyseinen lätkämatsi. Jääkiekkoilija Stanley Cup voittaja Kimmo Timonen voivottelee, kun häntä ei otettu mukaan vuoden urheija gaalaan, kun puolestaan Kaisa Mäkäräinen ei edes viitsinyt kyseiseen hömppägaalaan edes tulla paikalle, vaikka hänet kutsuttiinkiin.

Hiihtohemmoille tämä on etenkin nykyaikana kova pala, entinen ykköslaji Suomessa on aika pahasti sotkenut asioitaan niin urheilullisella kuin finanssipuolellakin.

Tämä että maastohiihdon suosio romahtaa, kuoleva laji, 50km on umpitylsää paskaa, norjalaiset voittavat aina, alennustila, maailmanloppu jargoni huvittaa minua suuresti.

Finnpanelin mukaan YLE TV2:n vuoden 2015 suosituin lähetys oli Falunin miesten 50km perinteisen hiihto. Siitä huolimatta, että kyseisessä kisassa ei ollut juurikaan suomalaista panosta.

Mitä tulee Hiihtoliiton talouteen.

Hiihtoliiton talouden suunta on kääntynyt positiiviseksi

Kotimaisten maailmancupkilpailujen Hiihtoliitolle jäävää ylijäämää on pystytty jakamaan pohjoismaisten lajien urheilutoimintaan 360 000 euroa päättyneellä tilikaudella. Hiihtoliiton kokonaisbudjetti on 8 miljoonaa euroa.

Otan tässä vielä kiinni tähän Toni Roposen kommentteihin, jossa hän on arvostellut lätkäpelaajien huonoa fyysistä kuntoa. Hänen tarkoitusperänsä ei ole haukkua lätkäpelaajia, vaan auttaa heitä voittamaan oman lajinsa maailmanmestaruuden niin kuin hänen suojattina Matti Heikkinen ja Riitta-Liisa Roponen ovat tehneet.
 
Viimeksi muokattu:

Pekkis

Jäsen
Puhut nyt ketjun aiheen ja viime aikaisen keskustelun sivusta. Aiheena on ollut liigan viime kevään finaaliparin fyysinen kunto, jota Toni Roponen on arvostellut.

Olen seurannut sinun, siffan (RIP) ja P.Sihvosen "keskustelua" Nuori Suomi-otsikon alla, ja välillä itsekkin siellä sohotellut. En kyllä yhtään ihmettele, että P.Sihvonen menettää tasaisin väliajoin täysin malttinsa sinun kanssasi. Kuinkahan moneen pelikieltoon olet hänet ajanut lainaamani kaltaisten vääristelyjen ansiosta?

Käynnistin tämän meneillään olevan paskamyrskyn sunnuntaina puolilta päivin, ja toista sataa viestiä se on jo poikinut. Kirjoitus sopii mielestäni varsin hyvin tämän otsikon alle, ja jonkun mielestä se oli jossain määrin jopa onnistunut. Viesti viestiltä alkaa kuitenkin taso laskea, ja tämä sinun viestisi on siitä hyvä esimerkki. Lueppa nyt oikein ajatuksella mitä minä kirjoitin. Jookosta?

Tiedän aivan hyvin puhuvani vähän aiheen sivusta, en itse asiassa ole Roposen katkeriin kommentteihin jaksanut missään vaiheessa suoraan puuttua. Mielestäni aihe on laajempi kuin Roposen kommentit tai finaaliparin pelaajien fyysinen kunto.

Varmaan Roposen kommenteissa on ripaus totuutta, eri asia on sitten Roposen syyt ja motivaatio jatkaa tällä Arto Bryggaren viitoittamalla linjalla, joka näyttää olevan kateus ja katkeruus toisen lajin menestyksestä.

Ja sitten sinä. Sinä pöhötät suuna päänä siellä sun täällä, ja vähän tuollakin. Oikeasti kunnioitan sinun tarmokkuuttasi, tuotat todella nopeaan tahtiin ajoittain jopa varsin tasokasta tekstiä, lähes aiheesta kuin aiheesta. Minulta ei todellakaan tuollainen onnistu. Mutta, jos hidastaisit edes hivenen tahtia, niin viestiesi taso olisi vieläkin korkeampi. Lueppa nyt sinäkin oikein ajatuksella mitä minä kirjoitin. Jookosta? Netistä löytyy kyllä koko haastattelu, olikohan se Kunnaksen tekemä? Tämä lainaamani pätkä sopi tällä kertaa tänne.

Palaan noihin mainitsemiisi syihin ja katkeruuksiin jossain vaiheessa tarkemmin. Jotenkin alkaa tuntumaan, että on ihan pakko.
 
Viimeksi muokattu:

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
...Tämä että maastohiihdon suosio romahtaa, kuoleva laji, 50km on umpitylsää paskaa, norjalaiset voittavat aina, alennustila, maailmanloppu jargoni huvittaa minua suuresti...

Ei maastohiihdon suosio varmasti yhtenä suosituista talvilajeista ole koskaan Suomessa romahtamassa, eikä tätä hirveän moni väitä, saati toivo. Sen sijaan se, että lajin parissa pyörii vähemmän rahaa, kuin lätkäbisneksessä, näyttää olevan monelle hiihtoniilolle se kipupiste. Kaikki tietävät Jääkiekkoliiton rikkauden, kun taas Piirainen kohahdutti takavuosina saneeraamalla käytännössä itse itsensä. Sen sijaan, että syyttävä sormi osoittaa katkerasti kiekkomiesten suuntaan, kannattaa reflektoida niitä omia tekemisiä.

Kuten varmasti viimeisen kymmenen vuoden aikana on tällä palstalla tullut selväksi, niin minä pidän todella paljon suomalaisesta hiihtourheilusta ja urheilusta ylipäätään. Mutta aivan viime aikoina olen kyllä kokenut vastareaktion sinun ja muutaman muun kirjoituksien takia, että näin nurkkakuntaista ja ahdasmielistä sakkiako näissä hiihtokuvioissa oikein pyörii?

@Pekkis : kirjoituksiani ei ole enää kovin paljoa jäljellä, koeta kestää. Yritän päästä 30 000 ihan jo muodonkin vuoksi, sitten jättäydyn ainakin toistaiseksi kelkasta.
 

Surukuku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sanaan Sepot ja muut jemeniläiset kiekkoseurat
... 50km on umpitylsää paskaa, ...
Mitäpä tuo yhteislähtöjen ensimmäiset 45 kilsaa oiken sitten on muuta kuin umpitylsää paskaa - senhän voisi vallan mainiosti karsia pois kokonaan ja hiihtää vain tuo viimeiset 5 kilometriä.
Mitä tulee Hiihtoliiton talouteen.

Hiihtoliiton talouden suunta on kääntynyt positiiviseksi

Kotimaisten maailmancupkilpailujen Hiihtoliitolle jäävää ylijäämää on pystytty jakamaan pohjoismaisten lajien urheilutoimintaan 360 000 euroa päättyneellä tilikaudella. Hiihtoliiton kokonaisbudjetti on 8 miljoonaa euroa.
Tuolla ylijäämällähän pääsee melkein jonkin liigajoukkueen tasolle.
Hiihdon ja etenkin mäkihypyn menestyksestä voi päätellä, kuinka hyvin nuo satsaukset ovat onnistuneet

Otan tässä vielä kiinni tähän Toni Roposen kommentteihin, jossa hän on arvostellut lätkäpelaajien huonoa fyysistä kuntoa. Hänen tarkoitusperänsä ei ole haukkua lätkäpelaajia, vaan auttaa heitä voittamaan oman lajinsa maailmanmestaruuden niin kuin hänen suojattina Matti Heikkinen ja Riitta-Liisa Roponen ovat tehneet.
Roponen ei ole koskaan voittanut maailmanmestaruutta - eikä voita, mutta hapolle kaikki kunnia saavutuksistaan - hieno mies!
 
Ei tässä nyt ole kyse mistään sukupuolikompleksista, eikä edes Roposen dissaamisesta. On ylipäätänsä levotonta laukoa näitä "ei kukaan maailmassa pystyisi" kommentteja. Samaan kastiin menevät nämä keskisykkeen ME:t...

No jos täällä väitetään, että R-L Roponen ei ole voittanut maastohiihdossa maailmanmestaruutta, vaikka wikipedian mukaan hänellä on 3x MM niin kyllä se minusta aikamoiselta dissaamiselta vaikuttaa. Ja kyllä jos polar v800 sykemittarin mukaan R-L Roposen syke oli keskimäärin 194, kun hänen maksiminsa on 197 Tour De Skin viimeisellä etapilla viimeiset 20min. Jos tämä pitää paikkansa, se on maailmanennätys, johon kukaan maailmassa ei ole pystynyt.

Itse vahvasti uskon, että R-L Roposella on näitä ihmeellisiä kykyjä, joita kukaan muu ei pysty tekemään. R-L Roponen kuuluu niihin harvoihin urheilijoihin, joihin minä olen kiinnittänyt huomioni. Näitä on muissakin lajeissa ja niitä yhdistää samat asiat. Yksi esimerkki oli esim. sellainen jalkapalloilija kuin Matthew Le Tissier. Hänkin niin kuin R-L Roponen Suomessa oli aikoinaan Englannin maajoukueessa hyvin aliarvostettu ja ei pelannut urallaan kuin 8 maaottelua, mies kuitenkin pystyi tekemään kentällä asioita mitä muut eivät pystyneet. Hän saattoi jotain Mancester United tasoista joukkuetta vastaan vain kävellä kentällä kuin sunnuntai ottelussa, mutta tehdä Peter Schmeicheliä vastaan tällaisia maaleja

Voi olla, että R-L Roponen on hyvin lahjakas urheilija, mutta maastohiihtäjäksi aika laiska harjoittelija, en tiedä. Jokainen tykkää mistä tykkää.
 

Surukuku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sanaan Sepot ja muut jemeniläiset kiekkoseurat
No jos täällä väitetään, että R-L Roponen ei ole voittanut maastohiihdossa maailmanmestaruutta, vaikka wikipedian mukaan hänellä on 3x MM niin kyllä se minusta aikamoiselta dissaamiselta vaikuttaa.
... Jokainen tykkää mistä tykkää.
Roposella ei ole yhtään henk.koht. maailmanmestaruutta - edelleenkään. Tosin, hänet on välillä kelpuutettu sellaiseen joukkueeseen, joka tuon tittelin on voittanut. Mutta esim. Liberecissä hän oli sössiä koko voiton oman osuutensa surkealla suorituksella - onneksi joukkueessa oli koviakin hiihtäjiä mukana. Silloinkin vikaa yritettiin sinun mainitsemalla taholla repiä kaikkialta muualta paitsi Roposesta itsestään - sama toistui mm. Sotshissa, jossa hopea ruostui pronssiksi Roposen heikon hiihdon takia.

Onhan se ikävää, että faktat hämärtyvät tuolaisessa lähes henkilöpalvontaan viittaavassa antaumuksessa, Pelkillä numeroilla voidaan osoittaa mitä vain halutaan, kun ei kerrota tarkemmin, mitä niiden taakse kätkeytyy. Aikoinaan NL-USA uintimaaottelussa Moskovassa neukut hävisivät mm. naisten sekauintiviestin ja tulokset uutisoitiin seuraavasti: Neuvostoliiton joukkue tuli toiseksi maansa uudella ennätysajalla
 

Japi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh, Jokerit, Saipa, Jokipojat, Titaanit
Roposella ei ole yhtään henk.koht. maailmanmestaruutta - edelleenkään. Tosin, hänet on välillä kelpuutettu sellaiseen joukkueeseen, joka tuon tittelin on voittanut. Mutta esim. Liberecissä hän oli sössiä koko voiton oman osuutensa surkealla suorituksella - onneksi joukkueessa oli koviakin hiihtäjiä mukana. Silloinkin vikaa yritettiin sinun mainitsemalla taholla repiä kaikkialta muualta paitsi Roposesta itsestään - sama toistui mm. Sotshissa, jossa hopea ruostui pronssiksi Roposen heikon hiihdon takia.

Tuo Liberecin viestissä hyytyminen on totta, mutta Sotshissa Suomi sai naisten viestissä hopeaa joukkueella Anne Kyllönen- Aino-Kaisa Saarinen- Kerttu Niskanen- Krista Lähteenmäki (nyk. Pärmäkoski). Eli ainakaan Sotshissa Roponen ei Suomen viestimitalia himmentänyt, koska ei mahtunut viestijoukkueeseen.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös