Mitä helkkaria? Miten sä taas vedit mutkat noin suoriksi?
Tuossa taklauksessa on kylki kylkeä vasten avojäällä, miten voit nyt tämän yhdistää asiaan josta puhuimme? Miksei Doughty saisi tuossa vetää täysillä yli? Miten niin liian kova taklaus? Mä en tajua.
Me puhuttiin tilanteesta jossa pelaaja lentää nenä edellä pleksiin eikä pysty mitenkään toiminnallaan sitä estämään.
Näistä sain tällaisen käsityksen:
Kyllä, taklaajan pitää varmistua siitä, että taklaus ei tule täysin puun takaa, jos vaarana on taklattavan loukkaantuminen (esim. juuri laitojen lähellä). Tämä on tärkeä osa taklaajan vastuuta ja vastustajan kunnioittamista. Kyllä se muiden pelaajien terveys menee aina loppuviimeksi itse pelin edelle - täytyy mennä. Tietysti jääkiekko on nopea peli ja joskus sattuu tilanteiden nopeasta etenemisestä johtuen puhtaita vahinkoja jotka kuuluvat fyysiseen lajiin, mutta niitä on jokaisen pelaajan parhaansa mukaan pyrittävä välttämään.
Toki myös taklattavalla on oma vastuunsa parhaansa mukaan seurata peliä ja valmistautua kontakteihin. Tästä syystä tuo antamasi esimerkki on täysin absurdi. Jatkuva valveutuneisuus kaikista suunnista tulevista kontakteista ei kuitenkaan nopeassa pelissä ja kaikissa tilanteissa ole vain yksinkertaisesti mahdollista (varsinkin jos pelaaja operoi samalla kiekkoa), mistä esimerkiksi tämä Kovanen-Huhtala-case on hyvä esimerkki.
Pakko huudella väliin että veditkö nyt vähän liikaa mutkaa suoraksi ja tahallaan kärjistäen?
Tottakai taklattavan ollessa selkeästi kykenemätön ottamaan taklausta vastaan pitää osata sen verran taklata hiljempaa ettei tarvitse kenenkään saikulle jäädä. Ei se ole mitään kvanttimekaniikkaa, jota ei jokainen ajatteleva olento kykenisi kentällä tekemään vaikka vauhtia olisi kuinka.
Selästä taklaaminen nyt sattuu olemaan se veemäisin tapa taklata taklattavan kannalta katsottuna. Ei siinä vain pysty tekemään mitään järkevää vastaanottoa loukkaamatta itse itseään.
Tässähän Pavel on kykenemätön ottamaan taklausta vastaan ja taklataan kovaa?
Oletin että, kirjoititte otsikon aiheesta yleisesti, enkä ainakaan itse kirjoittanut Huhtala-Kovanen casesta.