Elokapina

  • 354 030
  • 3 377

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Käsittääkseni tehokkaimmilla täyssähköautoilla pääsisi jo nyt tarpeeksi lujaa rallikäyttöä ajatellen. Akut vain pitää saada pienemmiksi ja keveämmiksi, koska mm. jouset ja iskunvaimennus sekä turvalaitteet eivät nykyisiä akkuja kestä.
 

Ramirez

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Käsittääkseni tehokkaimmilla täyssähköautoilla pääsisi jo nyt tarpeeksi lujaa rallikäyttöä ajatellen. Akut vain pitää saada pienemmiksi ja keveämmiksi, koska mm. jouset ja iskunvaimennus sekä turvalaitteet eivät nykyisiä akkuja kestä.
Pääsisi joo tasaisella ja suoralla alustalla. Koska rallissa ei kuitenkaan ajeta suorilla teillä on paino ja ajettavuus tehoa oleellisemmassa osassa.. Ja ne akustot eivät ole mitään kevyitä. Lisäksi suhtaudun vähän skeptisesti tekniikan kestävyyteen tuossa menossa. Katsellaan sitten muutaman kymmenen vuoden päästä uudestaan.

Mielestäni rallissa voisi olla täyssähköautoja mukana ja ei haittaa vaikka niitä laitailtaisiin joka siirtymällä. Säännöt pitäisi olla kuitenkin samat kaikille eli ei mitään sellaista että polttomoottoriautojen pitäisi antaa niille tasoitusta ottamalla kuorman tiiliskiviä takakonttiin tms. Tosin samoilla säännöillä ei olis ainuttakaan hybridiä saati täyssähköautoa mukana, koska se paino eikä ole kovin hyvää markkinointia mennä sinne häviämään...

Edit:palataan sen verran ketjun aiheeseen että ei taida muuten nämä eloapinat tietää että nämä nykyajat ralliautot ovat hybridejä ja polttoainekkin on jotain viherlitkua josta ei tule lainkaan päästöjä.
 
Viimeksi muokattu:

kehveli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Formuloiden puolellahan erityisesti Vettel ja Hamilton ovat puhuneet paljon ilmastonmuutoksesta ja sitä vastaan taistelemisen tärkeydestä.

Joku voi sanoa tekopyhäksi kun samalla tuutataan järjetön määrä hiiltä ilmakehään heidän lajissaan, mutta väitän jo pelkästään näiden henkilöiden tekemän näkyvyys- ja pr-työn hyödyttävän taistelua ilmastonmuutosta vastaan enemmän, kuin mitä F1-sirkus haittaa. Etenkin, kun huomioi heidän viestinsä ensisijaisen kohderyhmän eli autourheilufanit, jotka varmasti keskimääräistä selvästi vähemmän ovat uhranneet ajatuksia ilmastonmuutoksen vastaisille toimille.

Kalle Rovanperä on fiksun ja valveutuneen oloinen kaveri. Olisi hienoa, jos hän ottaisi Vettelin ja Hamiltonin tavoin kantaa asiaan vaikkapa Jyväskylässä.

Harva asia herättää yhtä paljon intohimoja ja identifioi ihmisiä yhtä vahvasti, kuin urheilu. Juuri siksi sillä on voimaa muuttaa asioita ja yhteiskunnallinen paikkansa tulevaisuudessakin, vaikka se yksioikoisesti ajateltuna "turhaa" onkin.
Tuo pr-työ on kieltämättä hyödyllistä, mutta väitettäsi siitä, että kahden kuskin julkilausumat ovat ilmastonmuutoksen vastaisessa työssä arvokkaampia, kuin F1-sirkus haitallista, en kyllä uskalla kompata (mutta en toisaalta väitä virheelliseksikään).

Itse alan olla sitä mieltä, että pienten edistysaskelien ottaminen siellä täällä ei enää riitä, vaan tarvittaisiin radikaalimpia toimia, mutta puuttuminen yksittäisiinkin asioihin ja muutoksen toivominen niihin on toki jotain sekin. Ehkä tarpeeksi monen pienen muutoksen tapahtuminen auttaa murtamaan muutosvastarinnan isompiinkin asioihin?

Kyllähän jääkiekonkin parissa on sentään jotain pyritty tekemään:



Se mikä on maailman nykyisen tilan huomioiden tarpeeksi onkin sitten iso kysymys, joka jakanee mielipiteitä.

Vaika tämäkään keskustelu ei vielä yksinään maailmaa pelasta, niin ei siitä haittakaan liene. Kiitos siitä Elokapinalle ja keskustelussa mukana olijoille.
 

aquanqua

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Hamilton paahtoi ainakin jossain vaiheessa yksityiskoneella ja -helikopterilla ympäri palloa aika kovalla tahdilla – muistaakseni Alonso(?) tai joku muu kilpailija jopa nosti tuon esille Hamiltonin läksyttäessä vastuullisuuden puolesta. Varmaan helposti tuossa tulee tietynlainen jumalakompleksi: "teen viestinnällä niin paljon hyvää, että minulla on yksilönä oikeus toimia viestin vastaisesti". Tosin, jos viestijä toimii näkyvästi vastoin omaa viestiään, niin se syönee sen vaikuttavuutta ja herättää kysymään, miksei henkilö itse toimi tavalla, jonka väittää olevan elintärkeää.
 

Mauri-Antero

Jäsen
Suosikkijoukkue
-
Tästä tulikin mieleeni, että kun tässä maassa pitäisi alkaa säästämään energiaa, toivottavasti SM-liiga tekee oman osuutensa ja vetoaa seuroja sammuttamaan turhaakin turhemmat ledipinnat.

Kun kausi pyörähtää käyntiin, ihmisten elämästä on jo muodostunut niin kallista, että hyvä jos tuhat ihmistä eksyy peleihin. Näin vähäinen katsojamäärä ei tarvitse edes valaistusta, ainoastaan kentälle valot. Kun alkukausi on muutenkin pelin osalta pelkkää haukottelua, niin jäänajokin voitaisiin jättää tekemättä. Peli on niin laiskaa, ettei lunta juuri kerry jäälle.

Mutta näistä kuvioista voisi seurata jotain hyvääkin, jos vaikka muutama seura menisi konkurssiin.
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Käsittääkseni tehokkaimmilla täyssähköautoilla pääsisi jo nyt tarpeeksi lujaa rallikäyttöä ajatellen. Akut vain pitää saada pienemmiksi ja keveämmiksi, koska mm. jouset ja iskunvaimennus sekä turvalaitteet eivät nykyisiä akkuja kestä.
Vähän saattaisi akkujen jäähdytyskin olla eräissä ralleissa koetuksella.
 

Laiskiainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, AC Oulu
Minä jatkan myös osaltani lievää Ot:ta ketjun otsikkoon nähden tarjoamalla soppaan oman mielipiteeni rallin olemassaolon oikeutuksesta. Tämän ketjun viime viesteissä on ollut mielestäni todella hyvää keskustelua rallin hyödyistä teknologian kehityksen saralla.

Itse kuitenkin perustelisin rallin ajamisen oikeutusta etenkin suomalaisesta näkökulmasta siten, että vuosikymmenten saatossa rallista, ja rallikuvastosta on tullut mielestäni sen verran vahva osa suomalaista kulttuuria, että ralliautoilun täyskiellolla mielestäni kiellettäisiin samalla osa suomalaista kulttuuriperintöä.

Mielestäni rallia voitaisiin siis ajaa jatkossakin sillä perusteella, että toteutaahan pienessä mittakaavassa vanhoja tapoja ns "museomielessä" muutenkin. Siitä tarvittaisiinko tähän autotehtaita, vaiko ei onkin jo sitten kokonaan toinen keskustelu
 
Viimeksi muokattu:

Captain Slow

Jäsen
Suosikkijoukkue
KR69, K11ng Perrin, Bratislavan mm-miehistö 2019

Löytyihän se paikka loppujen lopuksi. Toki joku rallituristi voisi olla kohtelias ja viedä näille mielenosoittajille GT-tiekartan ja näyttää missä on 1) Harju ja 2) Kuokkala. Vähän eriävässä suunnassa nämä kun katsoo missäpäin itse tapahtuman pääkallopaikka on.

Mutta joo. Ihan hyväkin et ovat syrjemmässä rallituristien tieltä. Uskoisin että ainakin konfliktit on minimoitu tällä järjestelyllä.

@Joe Plop 'n sanoihin edeltävällä sivulla yhdyn itsekin. Jonkinasteen ralliharrastelijana (katsojan näkökulmasta) on sanottava et parasta oisi jos rallikansa ymmärtäisi et viisaampaa on mahdollisten mielenilmausten osuessa kohdille metodi "toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos". Toki helpommin sanottu kuin tehty, etenkin jos ruskeaa hartsporttia on nautiskeltu soppelisti...
 

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
Jonkinasteen ralliharrastelijana (katsojan näkökulmasta) on sanottava et parasta oisi jos rallikansa ymmärtäisi et viisaampaa on mahdollisten mielenilmausten osuessa kohdille metodi "toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos". Toki helpommin sanottu kuin tehty, etenkin jos ruskeaa hartsporttia on nautiskeltu soppelisti...

Rallikansa on tunnettu siitä, että kaikki mikä menee yhdestä korvasta sisään, tulee toisesta ulos. Missä boikotit nyt ovat, kun FIA sallii venäläisten osallistumisen? Unohtui vissiin Teboilille kiireessä niin kuin aikoinaan yksi lääkelaukku Ala-Tikkurilan Shellille.
 

Captain Slow

Jäsen
Suosikkijoukkue
KR69, K11ng Perrin, Bratislavan mm-miehistö 2019
Rallikansa on tunnettu siitä, että kaikki mikä menee yhdestä korvasta sisään, tulee toisesta ulos. Missä boikotit nyt ovat, kun FIA sallii venäläisten osallistumisen? Unohtui vissiin Teboilille kiireessä niin kuin aikoinaan yksi lääkelaukku Ala-Tikkurilan Shellille.
Menee vähän huti alkuperäisen aiheen mutta ainoa tapa jolla Suomen mm-rallissa ois voitu estää venäläisten osallistuminen, olisi ollut se et valtio olisi kieltänyt moisen. Alla kilpailutoimenjohtaja Tarkiaisen kommentit asiasta:

Jyväskylän MM-rallin kilpailunjohtaja Kai Tarkiainen otti vahvasti kantaa tilanteeseen Ylen ralli-illassa tiistai-iltana.

– Kansainvälisissä ralleissa ja autourheilutapahtumissa (Kansainvälinen autoliitto) FIA saa päättää, ketkä ajavat. Emme nykyisin ota vastaan ilmoittautumisia, vaan FIA lähettää listan, ketkä ovat tulossa meille. Kansallinen lajiliitto AKK päätti jo maaliskuussa, että venäläisiä ja valkovenäläisiä ei päästetä osallistumaan Suomessa autourheilutapahtumiin, Tarkiainen muistutti puheenvuoronsa alkuun.

Tarkiaisen mukaan kisajärjestäjät eivät voi siis mitään venäläiskuljettajien osallistumiselle.
– Ehkä olisimme voineet estää ja sanoa, että ette tule. Meille olisi ehkä lyöty joku sanktio. Olen voinut kuulla huhuja maailmalta, kun asioista on keskusteltu jossain. On ilmoitettu aika suoraan, että voitte katsoa hommia muualta ja tämä ralli ei ole enää tässä sarjassa mukana, Tarkiainen totesi.

Suomessa asia on kuohuttanut etenkin siksi, että edellisessä MM-rallissa Virossa ei sallittu venäläisten kilpailemista.
Silloin Viron sisäministeriö eväsi Grjazinin sekä Aleksandrovin maahantulon.
– Siellä ei ollut hallitus kesälomalla siihen aikaan, niin he saivat jonkun päätöksen aikaan, Tarkiainen päätti.
Venäläiset ja valkovenäläiset kuljettajat ovat ajaneet kansainvälisissä rallikilpailuissa ilman kansallistunnuksia.

– He ovat kirjoittaneet FIA:lle sitoumuksen, jossa kieltävät suurin piirtein oman olemassaolonsa. Se on aika tiukka paperi, jossa heillä on nimet alla. Sitoumuksessa on käsitelty myös historialliset tunnukset, kuten kaksipäiset kotkat. Kilpailuissa venäläiset ajavat ilman lipputunnuksia autoissa ja niin edespäin, Tarkiainen totesi.

Jyväskylän MM-rallin pääsponsoreihin kuuluva Secto Automotive julkaisi aiemmin kannanottonsa venäläisten kisaamiseen. Yrityksen mukaan venäläisten ei kuuluisi ajaa Suomessa. Secton mukaan tilanne on yritykselle äärimmäisen kiusallinen. Secton logoa ei nähdä venäläiskilpailijoiden autoissa.
Secton tiedotteen jälkeen myös Jyväskylän MM-ralliorganisaatio julkaisi oman tiedotteensa. MM-ralliorganisaatio kertoi, että rallin järjestäjä AKK Sports Finland ei salli Venäjän ja Valko-Venäjän kansallislippujen käyttöä kilpailussa. Linjaus koski nyt myös yleisöä.
Aiemmin tiistaina Tarkiainen kertoi Yle Jyväskylälle, että hän on ollut huolestunut ja vihainen Venäjän hyökkäyksestä Ukrainaan.

– On siinäkin mielessä ikävää, että tulee viestejä ja ne alkaa pikku hiljaa kohdistua henkilöön ja oltaisiin suurin piirtein syyllisiä koko sotaan. Tällaistahan tämä on, jos on asettunut tällaiseen virkaan, Tarkiainen sanoi.
Varsinaisia uhkauksia kilpailunjohtaja ei ole saanut.
– Sanotaan näin, että ikäviä viestejä on tullut, Tarkiainen totesi.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Rallikansa on tunnettu siitä, että kaikki mikä menee yhdestä korvasta sisään, tulee toisesta ulos. Missä boikotit nyt ovat, kun FIA sallii venäläisten osallistumisen? Unohtui vissiin Teboilille kiireessä niin kuin aikoinaan yksi lääkelaukku Ala-Tikkurilan Shellille.
Täällä, lihavointi lainauksessa minun. Emme äänestä venäläisten ajamisen mahdollistavia puolueita SDP, Keskusta, Vas, RKP ja Vihr. Tule mukaan!
 

Vesuri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vyborg Jesters
Ihan mielenkiinnosta, miten ajattelit itse boikotoida Lukkoa tulevalla kaudella?
Perinteisesti on boikotit aika vaisuja kun alkaa itseä koskemaan. "Eihän minun kuluttaminen mitään vaikuta kokonaisuuteen"
 

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
Ihan mielenkiinnosta, miten ajattelit itse boikotoida Lukkoa tulevalla kaudella?

En mitenkään. Zagidulin ei pelaa Venäjän lipun alla, vaan Lukon logoa edustaen. Lisäksi hän on asunut koko ajan Raumalla. Enkä aio boikotoida rallejakaan, koska minusta ralli on typerää ja ”rallikansa” vielä typerämpää.

Tässä ei siis ollut kysymys minusta, vaan ralleihin osallistuvista katsojista. Onko niin, että heidän keskuudessaan ongelmaa ei ole.
 

Noppa10

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
En mitenkään. Zagidulin ei pelaa Venäjän lipun alla, vaan Lukon logoa edustaen. Lisäksi hän on asunut koko ajan Raumalla. Enkä aio boikotoida rallejakaan, koska minusta ralli on typerää ja ”rallikansa” vielä typerämpää.

No, eipä nuo venäläiset kuskitkaan aja Venäjän lipun alla, vaan edustavat puhtaasti sitä automerkkiä.

Ja itsekin lätkäjunttina kyllä vähän hörähtelen ääneen tälle, kun lätkäfani sanoo rallifaneja typeriksi...
 

Vesuri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vyborg Jesters
En mitenkään. Zagidulin ei pelaa Venäjän lipun alla, vaan Lukon logoa edustaen. Lisäksi hän on asunut koko ajan Raumalla. Enkä aio boikotoida rallejakaan, koska minusta ralli on typerää ja ”rallikansa” vielä typerämpää.

Tässä ei siis ollut kysymys minusta, vaan ralleihin osallistuvista katsojista. Onko niin, että heidän keskuudessaan ongelmaa ei ole.
Jotenkin tuli tästä postauksesta mieleen vihreät pitämässä aikoinaan ilmastokokoustaan ruotsinlaivalla.
 

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
No, eipä nuo venäläiset kuskitkaan aja Venäjän lipun alla, vaan edustavat puhtaasti sitä automerkkiä.

Oikein ja Väärin. Jos sekä autoissa että grafiikoissa on liput, sekä palkintojenjaossa liputetaan ja soitetaan voittajan kotimaan kansallishymni, ei voida sanoa, että kuskit edustavat vain automerkkiä.
 

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
Siinä tapauksessa vastauksesi kirjoitukseen missä puhuttiin nimenomaan venäläisistä kuskeista oli järjetön.

Huomasit kai, että kirjoitin oikein ja väärin. Siten oikein, että venäläiset eivät käytä symboleja, mutta väärin sikäli, että muiden kohdalla symboleja on ja siten venäläiset kuskit voidaan mieltää Venäjää edustaviksi.

Venäjä on suljettu kansainvälisistä urheilutapahtumista, mutta minusta Venäjän olympiakomitean joukkue on Venäjän maajoukkue, vaikka valtion lippu ja kansallishymni olisikin siltä kielletty.

Lukosta sen verran, että viime kaudella kypärissä oli pelaajan kotimaan lippu. Mikäli Zagidulinin kypärässä on alkavalla kaudella Venäjän lippu, tulen tuomitsemaan tämän ja boikotoimaan Lukon pelejä.
 

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Huomasit kai, että kirjoitin oikein ja väärin. Siten oikein, että venäläiset eivät käytä symboleja, mutta väärin sikäli, että muiden kohdalla symboleja on ja siten venäläiset kuskit voidaan mieltää Venäjää edustaviksi.



Lukosta sen verran, että viime kaudella kypärissä oli pelaajan kotimaan lippu. Mikäli Zagidulinin kypärässä on alkavalla kaudella Venäjän lippu, tulen tuomitsemaan tämän ja boikotoimaan Lukon pelejä.
Eli jos käytämme sinun logiikkaa tässä asiassa, niin mikäli muiden maiden pelaajilla on oman maansa lippu kypärässä, tulet mieltämään Zagiduliinin Venäläiseksi vaikkei hänellä venäjän lippua omassa kypärässään olisikaan, ja tulet silloin boikotoimaan Lukon pelejä? Vai miten tää nyt oikein menee???
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös