Ei varmasti ole, mutta kyseenalaistan kuitenkin oleellisen vaikutuksen. Siis sellaisen, jota ilman rallia ei olisi tapahtunut.
Nähdäkseni tuo menisi loppuviimeksi hiusten halkomiseksi. Varmaan mitään sellaista ei ole, mitä ilman rallia ei olisi kehitetty, mutta tietysti rahakas kilpailu nopeuttaa tiettyjen, suorituskykyyn vaikuttavien teknologioiden kehittämisessä.
Raketit kyllä, mutta varsinainen avaruustiede ei ehkä niinkään. Galileo Galilei eli ennen kylmän sodan avaruuskilpaa. Avaruustieteestä kertoo jotain se, että samalla kun Venäjä käy lähes koko läntisen maailman tuomitsemaa sotaa, on kansainvälisellä avaruusasemalla sekä venäläisiä kosmonautteja että yhdysvaltalaisia astronautteja.
Kilpajuoksu Kuuhun nopeutti paljon muutakin kuin rakettiteknologian kehitystä, mm. avaruusasemiin eli ylläpitojärjestelmiin liittyvää teknologiaa. Nykyinen kemiallisten rakettien suorituskyky on sen verran tapissa, että kehitystä tapahtuu se mitä tapahtuu lähinnä taloudellisella puolella.
Rallista puhuttaessa puhutaan sen vaikutuksista autojen teknologian kehityksessä, ei sen vaikutuksesta kokonaisen tieteenalan - esim. mekaniikka tai edes konetekniikka - kehityksessä. Kuten sanottu, on vähän vaikea sanoa, mikä vaikutus kilpailulla olisi avaruustieteiden kehitykseen, kun tuota kilpajuoksua lukuunottamatta avaruustieteen ja -teknologian saralla on kisailtu vähän. Itse alan harrastajana sanon kuitenkin sen, että avaruustieteiden kehittyminen on tuskastuttavan hidasta, koska määrärahat ovat pieniä. Moni kehitysaskelista on tehty siviili- tai sotilaspuolella (esim. CCD-kamerat, signaalinkäsittely, tietotekniikka), joiden kaupallistuminen on avannut uusia mahdollisuuksia avaruuden tutkimisessakin.
Minä puhun nimenomaan urheilukilpailusta, jota ei pidä verrata sotaan. Kapitalistinen markkinatalous vasta kilpailua onkin, eikä sitäkään pidä verrata rallien vaikutukseen. Uskallan väittää, että autojen kehittymiseen on oleellisesti vaikuttanut ihmisen tarve liikkua, mikä ylipäätään on ollut edellytys autojen rakentamiselle.
Tähän suuntaan askeltaminen mennee hiusten halkomiseksi. Liikkumisvälineillä on kilpailtu about aina: jalat (juoksu), laukkakisat, valjakot ja ravi, Ranskan ympäriajo, purjehdus yms yms. Kilpailu itsessään ei varmaan ole se oleellisin _syy_ kehittää liikkumisvälineitä, mutta se toimii kyllä koekenttänä kehitysaskeleille.
Autokilpailujen tarkoitus on muokata ihmisten kuvaa autoista, markkinoida niitä ja muita kulutustarpeita, ja perustella tämän tarvetta sillä, että tällä tavalla autoja kehitetään.
Voi sen tuoltakin puolelta nähdä, mutta kyllä käsittääkseni autourheilussa kevyesti suurin tekijä on se, että sille on harrastajia ja katsojia. Katsojat tuovat rahaa. Rahaa voi käyttää menestyäkseen, ja menestys tuo rahaa.
Junat ne vasta ovatkin kehittyneet, eikä siihen ole tarvittu yhtään turhanpäiväistä urheilukilpailua.
Jotta tästä asiasta nyt voisi jotain sanoa, meillä pitäisi olla jonkinlainen verrokkiryhmä. Eli siis rinnakkainen todellisuus, jossa junakilpailut keräisivät laajat katsojajoukot. Junilla kyllä muistaakseni kilpailtiin jonkun verran silloin, kun ne olivat uusia.
Tällä hetkellä varsinkin rallitouhu näyttää siirtyneen kehityksen jarruksi kun siellä rajoitetaan aika rajulla kädellä autojen tekniikkaa ja samalla hangataan vastaan esim. autoilun sähköistymisen suhteen.
Tämä minun pitkin sisällyttää jo aiempaan viestiin. Sääntöjen ja sääntömuutosten takia monien innovaatioiden kehittäminen jää puolitiehen.