Elokapina

  • 271 126
  • 2 579
Merkittävä osa Elokapina-aktiiveista käy ihan normaalisti palkkatöissä, osa opiskelee. Työttömiä toki seassa, sellaista se on Suomen kansan kirjo. Elokapinan istumaprotesteihin käytetään vain kourallinen päiviä vuodessa.
Olikos tähän väittämään jotain lähteitä? Tampereella katselin porukan jouluparaatia ja siitä sakista verokertymä oli olematon.
 

Osmo Rapeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuusijuhla - Sex Festival
Olikos tähän väittämään jotain lähteitä? Tampereella katselin porukan jouluparaatia ja siitä sakista verokertymä oli olematon.
Kritisoit tilastotiedettä esittämällä vaatteet parempana ja luotettavana lähteenä.
 

Beltran

Jäsen
Suosikkijoukkue
aleksander stubb
Pakko sanoa että aivan helvetin kiusallista katsoa tuota käsien räpyttylyäsi vierestä.
Niinkö sitä nykyään kutsutaan?
Ketjussa esitettiin väite ja kysyin siihen lähdettä. Kysymykseni taisi olla liian vaikea.
 

Baldrick

Jäsen
Merkittävä osa Elokapina-aktiiveista käy ihan normaalisti palkkatöissä, osa opiskelee. Työttömiä toki seassa, sellaista se on Suomen kansan kirjo. Elokapinan istumaprotesteihin käytetään vain kourallinen päiviä vuodessa.
Tässä on alkuperäinen ”väittämä”, johon @Beltran kaipaa lähdettä.
En oleta yhtään mitään. Pyysin vain lähdettä ketjussa olleelle väitteelle.
Kun pyydät lähdettä väittämälle, koska et usko asian olevan näin? Minkälaista lähdettä oletat saavasi tälle? Ei itsellä tule ihan heti mieleen vapaa-ajan järjestöjä, jossa julkisesti tai edes yksityisesti tilastoitaisiin jäsenten työllisyyksiä.
 

kyykäärme

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Tässä on alkuperäinen ”väittämä”, johon @Beltran kaipaa lähdettä.

Kun pyydät lähdettä väittämälle, koska et usko asian olevan näin? Minkälaista lähdettä oletat saavasi tälle? Ei itsellä tule ihan heti mieleen vapaa-ajan järjestöjä, jossa julkisesti tai edes yksityisesti tilastoitaisiin jäsenten työllisyyksiä.
Ehkä tämän voisi muotoilla niin, että aktiivisuus Elokapinassa ei ole este normaalille työssäkäynnille tai opiskelulle. Suomalaisista täysi-ikäisistä nuorista muistaakseni n. 25 % on syrjäytyneitä, eli ei ole työtä tai opiskelupaikkaa. Tuo on valtava luku. Elokapinan porukoissakin heitä on, mutta en osaa kyllä mistään päätellä, onko osuus suurempi vai pienempi kuin muilla nuorilla.

Olin itse joskus kultaisella 90-luvulla jonkin verran mukana luonnonsuojelijoiden porukoissa opiskellessani biologiaa yliopistolla. Syy, miksi en kunnolla tuonne sopeutunut, oli tolkuton ydinvoiman vastaisuus. Muutaman kerran meinasi mennä nyrkkitappeluksi, kun jollekin pikkuhiprakassa olevalle aktivistille yritin perustella ydinvoimamyönteistä kantaani. Tuosta porukasta varmasti suurin osa on päätynyt palkkatöihin yhteiskunnan jäseniksi. Jotenkin minulla on Elokapinan porukastakin sellainen fiilis, että paremmin nämä tulevat yhteiskuntaa tulevaisuudessa kannattamaan kuin kotiin jäävät, täysin toimettomat nuoret.
 

Beltran

Jäsen
Suosikkijoukkue
aleksander stubb
Tässä on alkuperäinen ”väittämä”, johon @Beltran kaipaa lähdettä.

Kun pyydät lähdettä väittämälle, koska et usko asian olevan näin? Minkälaista lähdettä oletat saavasi tälle? Ei itsellä tule ihan heti mieleen vapaa-ajan järjestöjä, jossa julkisesti tai edes yksityisesti tilastoitaisiin jäsenten työllisyyksiä.
Kaipa nimimerkillä @Osmo Rapeli on joku lähde tiedolleen kun hän asiasta mainitsi. Vaikuttaa siltä että ei ole.
Lisäksi alkaa vähitellen vaikuttaa myös siltä että aika monelle ketjun kirjoittajalle lähteen kysyminen on ongelma.
 

heikkik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Avalanche, LA Kings
Ehkä tämän voisi muotoilla niin, että aktiivisuus Elokapinassa ei ole este normaalille työssäkäynnille tai opiskelulle. Suomalaisista täysi-ikäisistä nuorista muistaakseni n. 25 % on syrjäytyneitä, eli ei ole työtä tai opiskelupaikkaa. Tuo on valtava luku. Elokapinan porukoissakin heitä on, mutta en osaa kyllä mistään päätellä, onko osuus suurempi vai pienempi kuin muilla nuorilla.

Olin itse joskus kultaisella 90-luvulla jonkin verran mukana luonnonsuojelijoiden porukoissa opiskellessani biologiaa yliopistolla. Syy, miksi en kunnolla tuonne sopeutunut, oli tolkuton ydinvoiman vastaisuus. Muutaman kerran meinasi mennä nyrkkitappeluksi, kun jollekin pikkuhiprakassa olevalle aktivistille yritin perustella ydinvoimamyönteistä kantaani. Tuosta porukasta varmasti suurin osa on päätynyt palkkatöihin yhteiskunnan jäseniksi. Jotenkin minulla on Elokapinan porukastakin sellainen fiilis, että paremmin nämä tulevat yhteiskuntaa tulevaisuudessa kannattamaan kuin kotiin jäävät, täysin toimettomat nuoret.

Ei nyt sentään liioitella.

Syrjäytymisvaarassa olevien lasten ja nuorten turvallisuuspääoman vahvistaminen (Sisäministeriön julkaisuja 2023:11)


"Syrjäytymisriskissä olevien osuudeksi on arvioitu 30 prosenttia ja syrjässä olevien mää-
räksi 10 prosenttia ikäluokasta." (s.18, sivulla 17 taulukko)

Elokapinaan osallistuvien menestymistä tulevaisuudessa ei pidä verrata "täysin toimettomiin nuoriin", vaan koko ikäluokkaan. Yhtä järkevää olisi kirjoittaa, että jotenkin minulla on Elokapinan porukastakin sellainen fiilis, että huonommin nämä tulevat yhteiskuntaa tulevaisuudessa kannattamaan kuin tulevat ekonomit, lakimiehet ja diplomi-insinöörit.
 

Kilgore Trout

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Kaipa nimimerkillä @Osmo Rapeli on joku lähde tiedolleen kun hän asiasta mainitsi. Vaikuttaa siltä että ei ole.
Lisäksi alkaa vähitellen vaikuttaa myös siltä että aika monelle ketjun kirjoittajalle lähteen kysyminen on ongelma.
Tuskin tuolle tiedolle mitään lähdettä on, ainakaan julkista. Omasta puolestani voin sanoa, että tunnen muutaman elokapinallisen. He kaikki ovat korkeakoulutettuja, työssä käyviä ja arvostetuissa ammateissa.
Elokapinaan kuuluu myös ihmisiä, jotka eivät istu Helsingin kaduilla, joten miekkareistakaan ei kaikkea voi päätellä.
 

kyykäärme

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Ei nyt sentään liioitella.

Syrjäytymisvaarassa olevien lasten ja nuorten turvallisuuspääoman vahvistaminen (Sisäministeriön julkaisuja 2023:11)


"Syrjäytymisriskissä olevien osuudeksi on arvioitu 30 prosenttia ja syrjässä olevien mää-
räksi 10 prosenttia ikäluokasta." (s.18, sivulla 17 taulukko)

Elokapinaan osallistuvien menestymistä tulevaisuudessa ei pidä verrata "täysin toimettomiin nuoriin", vaan koko ikäluokkaan. Yhtä järkevää olisi kirjoittaa, että jotenkin minulla on Elokapinan porukastakin sellainen fiilis, että huonommin nämä tulevat yhteiskuntaa tulevaisuudessa kannattamaan kuin tulevat ekonomit, lakimiehet ja diplomi-insinöörit.
Joo muistin väärin. Syrjäytyneitä nuoria on 25 % kotikaupungissani Vantaalla, ei koko maassa.

Anteeksi kun kirjoitin omia mielipiteitäni, mitkä sinusta eivät ole järkeviä. Minulla on niiden pohjana 25 vuoden työura yläkouluikäisten kanssa. Olen havainnut, että kenestä vaan voi tulla mitä vaan, mutta heikoimmilla nuorista ovat ne, joilla ei ole minkäänlaista kiinnostuksen kohdetta. Siksi pidän aktivismia vaikka Elokapinan muodossa parempana kuin sitä, että ei osallistu mihinkään.
 

Beltran

Jäsen
Suosikkijoukkue
aleksander stubb
Tuskin tuolle tiedolle mitään lähdettä on, ainakaan julkista. Omasta puolestani voin sanoa, että tunnen muutaman elokapinallisen. He kaikki ovat korkeakoulutettuja, työssä käyviä ja arvostetuissa ammateissa.
Elokapinaan kuuluu myös ihmisiä, jotka eivät istu Helsingin kaduilla, joten miekkareistakaan ei kaikkea voi päätellä.
Varmastikin asia on kuten sanot.

Jos itse kertoisin että "elokapina-aktiiveissa on koko väestöön verrattuna huomattavan vähän vasenkätisiä" taikka että "punatukkaiset naisten avioerot ovat harvinaisempia kuin muiden" niin eikös olisi ihan ok että joku pyytäisi minulta lähdettä väitteelleni?

Kun itse kysyin lähdettä jo mainittuun väitteeseen, sain vastaukseksi ihan kaikkea muuta kuin sen mitä kysyin. Kaipa sekin jotakin kertoo? Asiallinen vastaus ei ole "mikset voi uskoa väitettä?" tai "käsienheiluttelusi seuraaminen aiheuttaa myötähäpeää".
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Noin arkijärki ja vähäiset empiiriset kokemukset addikteista, pitkäaikaistyöttömistä ja syrjäytyneistä nuorista jotenkin saavat ajattelemaan, ettei ympäristöaktivismi ole ehkä ihan ensimmäisenä mielenkiinnon kohteena vaan mene ja tiedä... Itse otaksun että olisivat suurin piirtein samantyyppistä ainesta kuten aiemmatkin aktivisti-sukupolvet eli runsaasti opiskelijoita sekä suht tuoreesti valmistuneita koulutettuja nuoria aikuisia, tiedostavaa ja idealistista nuorisoa, joka saa tästä epäilemättä hienon sukupolvikokemuksen.

Eivätkä he nyt mitenkään minusta noin rationaalisesti ajatellen ole huonolla asialla - enemmänkin levittämässä tietoisuutta luonnontieteen uskottavasti esittämästä tulevasta giganttisesta ympäristökriisi-skenaariosta, jonka suhteen nykymaailma (tulevien sukupolvien valtavalla kustannuksella) vaikuttaa edelleenkin olevan sangen välinpitämätön. Voisi sitä huonomminkin aikaansa viettää - vaikkapa juurikin syrjäytyen ja addiktoituen.
 

Baldrick

Jäsen
Varmastikin asia on kuten sanot.

Jos itse kertoisin että "elokapina-aktiiveissa on koko väestöön verrattuna huomattavan vähän vasenkätisiä" taikka että "punatukkaiset naisten avioerot ovat harvinaisempia kuin muiden" niin eikös olisi ihan ok että joku pyytäisi minulta lähdettä väitteelleni?

Kun itse kysyin lähdettä jo mainittuun väitteeseen, sain vastaukseksi ihan kaikkea muuta kuin sen mitä kysyin. Kaipa sekin jotakin kertoo? Asiallinen vastaus ei ole "mikset voi uskoa väitettä?" tai "käsienheiluttelusi seuraaminen aiheuttaa myötähäpeää".
Mutta nythän väittämä oli, että on merkittävästi työssäkäyviä, osa opiskelee ja osa työttömiä. Tämä kuulostaa aika perusjakaumalta ja itseäni siis hämmentää asia siksi, että a) tuolle on vaikeaa antaa mitään lähdettä, kun mitään kirjallista tuskin on ja b) tuo ei ole mikään poikkeama, joka lähtökohtaisesti kaipaisi tiedollista tukea, kuten esim. huomattavan vähäinen määrä vasenkätisiä muuhun väestöön verrattuna. Sehän olisi poikkeama ja lähtökohtaisesti tarvitsisi tukea, jos väittäisi heidän olevan pääasiassa työttömiä, mikä eroaisi valtaväestöstä.

Minun on esimerkiksi vaikea todistaa, että karaten harrastajien keskuudessa toteutuu sama työllisyysjakauma kuin valtaväestössä. Näin voimme kuitenkin olettaa ilman kirjallista lähdettä?
 

Stonewall

Jäsen
Suosikkijoukkue
RoKi, Liverpool
Tokihan taistolaisissakin oli mukana korkeakoulutettuja, itseasiassa taisi olla enemmistö. Aikanaan yliopistot ja erityisesti Tampereen yliopisto suolsivat kaikenlaisia "ajattelijoita". Ei sillä sinänsä ole väliä mitä ryhmiä nämä perässä vedettävät edustavat. Ihmisten älykkyys menee universumin mitassa samaan virhemarginaaliin. Leimaa antavaa osallistujille on kykenemättömyys hahmottaa kokonaisuuksia niin elokapinassa kuin muidenkin fanaatikkojen kohdalla. Iän myötä yleensä oppii hahmottamaan maailmassa muitakin värejä kuin mustan ja valkoisen, mutta ei kaikkien kohdalla.
 
Viimeksi muokattu:

Beltran

Jäsen
Suosikkijoukkue
aleksander stubb
Mutta nythän väittämä oli, että on merkittävästi työssäkäyviä, osa opiskelee ja osa työttömiä. Tämä kuulostaa aika perusjakaumalta ja itseäni siis hämmentää asia siksi, että a) tuolle on vaikeaa antaa mitään lähdettä, kun mitään kirjallista tuskin on ja b) tuo ei ole mikään poikkeama, joka lähtökohtaisesti kaipaisi tiedollista tukea, kuten esim. huomattavan vähäinen määrä vasenkätisiä muuhun väestöön verrattuna. Sehän olisi poikkeama ja lähtökohtaisesti tarvitsisi tukea, jos väittäisi heidän olevan pääasiassa työttömiä, mikä eroaisi valtaväestöstä.

Minun on esimerkiksi vaikea todistaa, että karaten harrastajien keskuudessa toteutuu sama työllisyysjakauma kuin valtaväestössä. Näin voimme kuitenkin olettaa ilman kirjallista lähdettä?
Emme voi.
Jos et jotakin asiaa tiedä ja sinulle ei ole siihen lähdettä niin miksi edes esittää asiaan liittyvää väitettä.
 

Joukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara

Baldrick

Jäsen
Jos et jotakin asiaa tiedä ja sinulle ei ole siihen lähdettä niin miksi edes esittää asiaan liittyvää väitettä.

Entä jos menisi vaan töihin? Työnteko on monesti parasta terapiaa.
Onko sulla jotain lähdettä, että eivät olisi esim. vuorotyöntekijöitä, lomalaisia (näin kesäkuussa) tai muita? Tai jos ovatkin töissä tiellä istuessaan Elokapinan rahoittamana, influenssereina, tai itänaapurin palkkaamina häiriköinä?

Onko sulla jotain lähdettä sille, että tarvitsevat terapiaa? Lisäksi olisi kiva lukea niistä ongelmista, mitä osallistujilla on, ja miten työ toimii niihin vaivoihin terapiana?
 

Beltran

Jäsen
Suosikkijoukkue
aleksander stubb
Onko sulla jotain lähdettä, että eivät olisi esim. vuorotyöntekijöitä, lomalaisia (näin kesäkuussa) tai muita? Tai jos ovatkin töissä tiellä istuessaan Elokapinan rahoittamana, influenssereina, tai itänaapurin palkkaamina häiriköinä?

Onko sulla jotain lähdettä sille, että tarvitsevat terapiaa? Lisäksi olisi kiva lukea niistä ongelmista, mitä osallistujilla on, ja miten työ toimii niihin vaivoihin terapiana?
Tuohan oli kommentti sinun itseesi viestiin
"Parempi myös osoittaa turhautumistaan yhteiskuntaan menemällä kadulle istumaan kuin katkeroitua yksin kotona tietokoneen äärellä ja sitten yrittää saada ääntään kuuluville massamurhan yhteydessä julkaistulla manifestilla. Tai vetää Unabomberit."
Kertomukseni siitä että työntekeminen on hyvää terapiaa turhautumiseen minulla ei ole lähdettä. Se on oma käsitykseni. Epäilemättä olet asiasta eriä mieltä ja mikäs siinä.

Tuon edellisen asian suhteen - lähde siitä että eivät olisi esim vuorotyöntekijöitä jne - rautalankani alkaa loppua. Minä en ole missään vaiheessa väittänyt taikka olettanut Elokapina-aktiivien työntekemisestä taikka muusta yhtään mitään, olen vain kysynyt lähdettä toisen keskustelijan aiheeseen liittyvään viestiin.
 

Baldrick

Jäsen

Kun oli puhetta, että Elokapinan väki voisi käyttää energiansa muutoksen tuottamiseen, eikä muilta vaatimiseen. HS:n juttu maksumuurin takana, mutta 2 viikkoa voi lukea maksutta tutustumistarjouksena.
 

Nahkasohva

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Ronnie O'Sullivan, Sunderland

J.C.S.

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Greta Thunberg tulossa Elokapinan mielenosoitukseen:


Jättipotti Elokapinalle, lehdet kirjoittaa, lööppejä revitään, suomalaiset kerääntyvät teiden varsille seuraamaan ja vilkuttamaan Reetalle, YLE lähettää suoraa tv ohjelmaa Reetan vierailusta tuntikaupalla.
Tästä puhutaan vielä ensi joulunakin: "Missä olit kun Reetta kävi Suomessa."
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös