Ehkä tämän voisi muotoilla niin, että aktiivisuus Elokapinassa ei ole este normaalille työssäkäynnille tai opiskelulle. Suomalaisista täysi-ikäisistä nuorista muistaakseni n. 25 % on syrjäytyneitä, eli ei ole työtä tai opiskelupaikkaa. Tuo on valtava luku. Elokapinan porukoissakin heitä on, mutta en osaa kyllä mistään päätellä, onko osuus suurempi vai pienempi kuin muilla nuorilla.
Olin itse joskus kultaisella 90-luvulla jonkin verran mukana luonnonsuojelijoiden porukoissa opiskellessani biologiaa yliopistolla. Syy, miksi en kunnolla tuonne sopeutunut, oli tolkuton ydinvoiman vastaisuus. Muutaman kerran meinasi mennä nyrkkitappeluksi, kun jollekin pikkuhiprakassa olevalle aktivistille yritin perustella ydinvoimamyönteistä kantaani. Tuosta porukasta varmasti suurin osa on päätynyt palkkatöihin yhteiskunnan jäseniksi. Jotenkin minulla on Elokapinan porukastakin sellainen fiilis, että paremmin nämä tulevat yhteiskuntaa tulevaisuudessa kannattamaan kuin kotiin jäävät, täysin toimettomat nuoret.