Elokapina

• 353 906
  • 3 377

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Olen paljon miettinyt samaa, että mikä kumma siinä on, että aina hyvällä asialla olevat onnistuvat suututtamaan tai luotaantyöntämään valtaosan väestöstä. Vai onko kyse siitä, että ihmisiin sisäänrakennettu muutosvastarinta nostaa päätään, kun yritetään ottaa yhteiskunnallisia loikkia eteenpäin vauvanaskeleiden sijasta? Toki hidasta olisi kehitys, jos sitä tehdään hyvin pienin muutoksin hivuttaen ja pitäen huolen, että suuri enemmistö on ensin sinut asian kanssa?
Jos miettii viime hallitusta jossa Vihreät olivat mukana niin riippuen kysytäänkö perus konservatiiveilta vai vihreiltä niin puolueen onnistumiset ja epäonnistumiset listataan hyvin erilaisella tavalla. Sieltä kategoristen vastustajien puolelta löytyy listausta siitä kuinka Vihreät koittivat lopettaa yksityisautoilun, tappoivat miltei kaiken teollisuuden Suomesta jne. Kun taas jos katsomme mitä oikeasti tapahtui niin Suomessa hakattiin ennätys paljon metsää, lihatalouden tukia lisättiin ja estettiin niiden sitominen päästöihin jne.

Baldrick

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pimeä Aitio
Iso ongelma on, että ei edes vähän arvosteta sitä hyvää työtä mitä Suomessa on tehty ja tehdään.
Sinun pessimismisi kertoo kyllä mielestäni suomalaisen työn arvostuksesta. ”Me on hävitty tää peli!” Onneksi yrityksissä ja valtionjohdossa ehkä persuja lukuunottamatta ei vallitse samanlainen tappiomieliala.

Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus

Tämä oli aika hausta viesti kaikkineen. Olen yrittänyt etsiä yhtä videon pätkään jossa aktivisti X puhuu haastattelussa juuri kuin tuossa viestissä lukee, ei vaan löydy ja kun en muista oliko see jossain uutisissa vai ajankohtaisohjelmassa niin ei auta etsintää.
Tiivistelmä meni kuitenkin jotenkin näin.
Mua ahdistaa, meil on iso hätä, jotai pitää tehdä mutta, en mä tiedä pienenä ihmisenä mitä, mutta tää ilmastohätä pitää korjata niinku tekemäl jotai. Jonku pitää laittaa asiat kuntoo, mut en sen tarkemmin osaa sanoo mitkä asiat ja mitkä parhaite auttaa, musta se on niinku isompien tahojen homma tää niinku ratkasta.
Jep. Samaan aikaan setämies Töölöstä raahaa perseensä junaan päästäkseen töihin ja milloin ne työt alkavat niin varhain, ettei julkisella pääse, niin autoilee sinne päästöt niin minimiin kikkaillen kun se on mahdollista. Ja jättää kiinanpaskat ostamatta (ja palauttamatta), ostaa korjauspalveluita niin teknisille värkeille kuin tekstiileillekin.
By the way on muuten kallista asua siten, että pääsee ylipäänsä töihin julkisilla.

On aivan järkijättöistä väittää, ettei pieni ihminen voi tehdä mitään. Asuu vaikka talven 15 asteisessa kämpässä. Silloin tekee jotain ihan itse ja päättäjille jää vähemmän riideltävää.

Suosikkijoukkue
Ei muuten ole. Sen sijaan siellä missä ei pääse töihin julkisilla on puoli-ilmaista asua.
Riippuu työpaikan osoitteesta. Itsellä on 62km, vaimolla kävelymatka. On paljon järkevämpää, että vain toinen reissaa kuin että molemmilla olisi yli 30km.

Stonewall

Jäsen
Suosikkijoukkue
RoKi
Sinun pessimismisi kertoo kyllä mielestäni suomalaisen työn arvostuksesta. ”Me on hävitty tää peli!” Onneksi yrityksissä ja valtionjohdossa ehkä persuja lukuunottamatta ei vallitse samanlainen tappiomieliala.
Ei se ole pessimismiä, että havainnoi mitä tapahtuu. Se on tarkkaa havainnointia.

Toden sanoakseni hallituksella on hanke lyhentää valitusprosesseja. Jos tämä onnistuisi, niin sitten tilanne ratkaisevasti paranisi. Nykyinen lainsäädäntö mahdollistaa jarruttamisen, joka on erityisesti kansainvälisille investoinneille myrkkyä mistä Raahen investoinnin meneminen Ruotsiin on tuore esimerkki. Kun prosessit pahimmillaan kestävät parikymmentäkin vuotta, niin kotimaisetkin väsyvät, kuten nähtiin Sierilän voimalaitoksen investoinnin perumisessa. Nämä molemmat olisivat edistäneet vihreää siirtymää.

Olen pahoillani, jos todellisuus vaikuttaa tylymmältä kuin tavoitteet. Jos kuitenkin tämä ja seuraava hallitus saavat jotakin tehtyä vuosikausien valituskierroksille, niin asiat voivat lähteä pikku hiljaa etenemään. Mutta tätä ajaa vain hallitus ja vastustaa mm. useat oikeusoppineet, joten saapa nähdä.

mike owen

Jäsen
Suosikkijoukkue
tepsi, hjk ja kiisto
En jaksa uskoa vihreän siirtymän onnistumiseen Suomessa juuri näiden elokapinoiden ja muiden viherhörhöjen takia. Vihreä siirtymähän tarvitsee isoja teollisuusinvestointeja sekä kaivoksia jne. Suomenkin maaperälle.
Nämä ovat kyllä hyviä estämään toimintoja ja investointeja. Jos yksikin valittaa lupavaiheessa, niin investointi lykkääntyy kymmenen vuotta. Lopulta investoinnit menevät muihin maihin. Kuten Raahen investoinnin kanssa jo kävi. Vihreä siirtymä jää piippuun.

Iso ongelma on, että ei edes vähän arvosteta sitä hyvää työtä mitä Suomessa on tehty ja tehdään.
Tähän ongelmaan pitää saada muutos. Suomessa on kaikenmaailman asukasyhdistyksiä ja muita vastaavia tahoja, jotka vastustavat kaikkea mahdollista toimittaa, uudisrakentamista ja investointeja vuodesta toiseen.

Pantteli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Tähän ongelmaan pitää saada muutos. Suomessa on kaikenmaailman asukasyhdistyksiä ja muita vastaavia tahoja, jotka vastustavat kaikkea mahdollista toimittaa, uudisrakentamista ja investointeja vuodesta toiseen.
Näissä "kaiken maailman asukasyhdistyksissä" toimineena voin sanoa, että väittämäsi osuu niin runsaasti ohi maalista kuin mahdollista. Juuri parhaillaan keskustellaan tähän lähelle rakennettavan uuden asuinalueen asioista paikallisten päättäjien kanssa ja yritetään saada tiettyjä muutoksia ja järkevöityksiä esimerkiksi paremman joukkoliikennesuunnitelman muodossa.

Baldrick

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pimeä Aitio
Ei se ole pessimismiä, että havainnoi mitä tapahtuu. Se on tarkkaa havainnointia.

Toden sanoakseni hallituksella on hanke lyhentää valitusprosesseja. Jos tämä onnistuisi, niin sitten tilanne ratkaisevasti paranisi. Nykyinen lainsäädäntö mahdollistaa jarruttamisen, joka on erityisesti kansainvälisille investoinneille myrkkyä mistä Raahen investoinnin meneminen Ruotsiin on tuore esimerkki. Kun prosessit pahimmillaan kestävät parikymmentäkin vuotta, niin kotimaisetkin väsyvät, kuten nähtiin Sierilän voimalaitoksen investoinnin perumisessa. Nämä molemmat olisivat edistäneet vihreää siirtymää.

Olen pahoillani, jos todellisuus vaikuttaa tylymmältä kuin tavoitteet. Jos kuitenkin tämä ja seuraava hallitus saavat jotakin tehtyä vuosikausien valituskierroksille, niin asiat voivat lähteä pikku hiljaa etenemään. Mutta tätä ajaa vain hallitus ja vastustaa mm. useat oikeusoppineet, joten saapa nähdä.
Toki lupaprosessien ja muun byrokratian sujuvoittaminen on tarpeellista näissä, mutta itse en osaa suhtautua asiaan jo valmiiksi hävittynä. Ei tietysti helpolla tapahdu. Itsellä riittää usko kuitenkin, että riittäviä parannuksia saadaan aikaiseksi. Ei Ruotsikaan mikään kapitalistin onnela ole luvitusten kanssa näissä. Saksasta en ole varma, että minkälaiset lupaprosessit siellä on erilaisille teollisuushankkeille, mutta kulttuuri yleisesti on erittäin byrokraattinen ja takapajuinen (kaikki paperilla, leimoja ja allekirjoituksia eri paikoista joka lippulappuun jne.)

Kunhan saadaan se lopullinen päätös 2-3 vuodessa ulos, niin taso on varmasti riittävä. Toki ajan kanssa ja ennakkotapauksin sitä pitää pystyä nopeuttamaan, jotta investoinnit ovat helppoja silloin, kun päästötön energia yleistyy muuallakin.

mike owen

Jäsen
Suosikkijoukkue
tepsi, hjk ja kiisto
[QUOTE="Baldrick, post: 12439511, member:

Kunhan saadaan se lopullinen päätös 2-3 vuodessa ulos, niin taso on varmasti riittävä. Toki ajan kanssa ja ennakkotapauksin sitä pitää pystyä nopeuttamaan, jotta investoinnit ovat helppoja silloin, kun päästötön energia yleistyy muuallakin.
[/QUOTE]
Juuri näin on asianlaita. Luvitusta tulee sujuvoittaa jatkuvasti. Se on tärkeää saada hoidetuksi kuntoon nopeasti Suomessa.

Taze

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Red Wings
On aivan järkijättöistä väittää, ettei pieni ihminen voi tehdä mitään. Asuu vaikka talven 15 asteisessa kämpässä. Silloin tekee jotain ihan itse ja päättäjille jää vähemmän riideltävää.
Ihan vaan, ettei kukaan nyt mene tekemään noin hölmöä ratkaisua, niin alle 17 asteen ei kannata mennä. Ellei sitten erityisesti tykkää home- ja kosteusongelmista.

Suosikkijoukkue
Ihan vaan, ettei kukaan nyt mene tekemään noin hölmöä ratkaisua, niin alle 17 asteen ei kannata mennä. Ellei sitten erityisesti tykkää home- ja kosteusongelmista.
Toki eliniän lyhentäminen on tehokasta ilmastotyötä. Oikeastaan väestökään ei kai varsinaisesti enää liikakasvua, vaan elää liian pitkään.

Mutta ymmärrän pointin. Olisiko 19 astetta hyvä?

Taze

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Red Wings
Toki eliniän lyhentäminen on tehokasta ilmastotyötä. Oikeastaan väestökään ei kai varsinaisesti enää liikakasvua, vaan elää liian pitkään.

Samaa mieltä, väestöä on vaan liikaa ja se on suurin ongelma.

Kuten sanoin 17 astetta on ns. turvallinen raja.

Mauri-Antero

Jäsen
Suosikkijoukkue
-

Minulle kävisi valtavan mieluusti, että valtio tarjoaisi jonkinlaisen syanidi- kapselin siinä vaiheessa, kun näyttää siltä etten kykene enää itse huolehtimaan itsestäni. On aivan järjetöntä pitää valtavaa ihmismäärää laitoksissa puolitiedottomina ja antaa jotain yhtä tyhjän kanssa nesteytyshoitoa.

Asunnon 19 asteen lämpötila kävisi sekin hienosti, yritäppä vaan myydä naisväelle tämä ajatus. Niille perkeleille pitää aina lämmittää kämppä 23 asteeseen.

Suosikkijoukkue
Minulle kävisi valtavan mieluusti, että valtio tarjoaisi jonkinlaisen syanidi- kapselin siinä vaiheessa, kun näyttää siltä etten kykene enää itse huolehtimaan itsestäni. On aivan järjetöntä pitää valtavaa ihmismäärää laitoksissa puolitiedottomina ja antaa jotain yhtä tyhjän kanssa nesteytyshoitoa.

Asunnon 19 asteen lämpötila kävisi sekin hienosti, yritäppä vaan myydä naisväelle tämä ajatus. Niille perkeleille pitää aina lämmittää kämppä 23 asteeseen.
Ei kysymys ole pelkästään eutanasiasta. Kysymys on siitä, että me haluamme voittaa syövän, sen viidennenkin. Jatkuvasti esillä on sankarin viitta päällään tutkijoita, jotka ovat "läpimurron partaalla". Ja tietenkin, jokaisen velvollisuus on tehdä työnsä niin hyvin kuin osaa.

Minä olen yhdestä syövästä selvinnyt. Se on yksi asia joka säännöllisin väliajoin harmittaa. Elämän jatkuminen ei ole mikään absoluuttinen lisäarvo. Lyhyempikin elämä on täydellinen.

Mutta väärän ketjun kamaa. Tuossa kuitenkin Elokapinalle agendaa: lyhyemmät elinajat, enemmän maapalloa!

HokiJone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Luleå HF, valmentajapolku

Ei taida olla Elokapinan tekosia, mutta mikä ihme näissä taideteosten ja monumenttien töhrimisessä on idea? Ketään ei tuossa taas kiinnosta heidän agendansa, vaan lähinnä herättää vihaa tavan tallaajassa. Tasan mikään ei oikeuta töhrimään ja tärvelemään kulttuurihistoriallisia kohteita tai taidetta.

"Just stop oil". Jep, juuri niin helppoa se onkin.

mike owen

Jäsen
Suosikkijoukkue
tepsi, hjk ja kiisto

Ei taida olla Elokapinan tekosia, mutta mikä ihme näissä taideteosten ja monumenttien töhrimisessä on idea? Ketään ei tuossa taas kiinnosta heidän agendansa, vaan lähinnä herättää vihaa tavan tallaajassa. Tasan mikään ei oikeuta töhrimään ja tärvelemään kulttuurihistoriallisia kohteita tai taidetta.

Täysin käsittämätöntä toimintaa. Ei pieni ihminen voi käsittää miten ihminen käyttääntyy näin. Äly hoi älä jätä...

Baldrick

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pimeä Aitio

Ei se kadulla kököttäminen enää niin kauhealta tunnukaan, jos vertaa noihin. Joihinkin ihmisiin on vain iskenyt krooninen idiotismi ja nämä kaverit taisivat nippanappa päätellä, että tällä saa huomiota, mutta sitten on alkanut jo kasetti suhisemaan.

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Keskusta on tukossa, Greta istuu tiellä ja täällä ollaan kuin mitään ei tapahtuisi. Minusta hyvinkin noston arvoinen tilaisuus, oli sitten puolesta tai vastaan.

Mauri-Antero

Jäsen
Suosikkijoukkue
-
Keskusta on tukossa, Greta istuu tiellä ja täällä ollaan kuin mitään ei tapahtuisi. Minusta hyvinkin noston arvoinen tilaisuus, oli sitten puolesta tai vastaan.
Lähtisi vain samankaltainen vänkääminen, mitä on käyty jo kymmeniä sivuja. Vaikeneminen onkin nyt viisasta, antaa niiden ihan itse kuihduttaa liikkeensä. Ei siellä enää montaa istujaa kohta ole, kun kerran viikossa istuvat, eikä ihmisiltä saa oikein vastakaikua. Ilmastotekoja voi tehdä muullakin tavalla, kuin huliganismilla.

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Lähtisi vain samankaltainen vänkääminen, mitä on käyty jo kymmeniä sivuja. Vaikeneminen onkin nyt viisasta, antaa niiden ihan itse kuihduttaa liikkeensä. Ei siellä enää montaa istujaa kohta ole, kun kerran viikossa istuvat, eikä ihmisiltä saa oikein vastakaikua. Ilmastotekoja voi tehdä muullakin tavalla, kuin huliganismilla.

Hyvä vastaus kun muistaakseni tiedän tiukan kantasi. Itsekin suhtaudun keskustan tukkimiseen kielteisesti mutta myönnän, että kun tavoite on saada järjestölle & asialle huomiota, eihän se onnistuisi täällä kylillä vaan Helsingin keskustassa parhaiten.

BitterX

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, FC Wacker, Punaportin vapaakaupunki
Ilmastotekoja voi tehdä muullakin tavalla, kuin huliganismilla.

Ainoastaan Kremlin narratiivissa aktivismia on tavattu kutsua huliganismiksi.

Venäjällä huliganismista syytteen ovat saaneet muun muassa semmoiset "huligaanit", kuin Pussy Riot, Sini Saarela ja kaksi Kauniaisten lukion abiturienttia, jotka uivat Leningradissa suihkulähteessä alasti. Natsahtavat väkivaltaiset jalkapallohuligaanit sen sijaan ovat pääosin selvinneet kuin koira veräjästä.

Viimeksi muokattu:

Hilperi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kohtuulliset
Että protestit vähenisi sillä että ei uutisoida niistä? Kun katastrofin erilaiset seuraukset vuosi vuodelta tulevat enemmän silmille ja yleistyvät?

Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
New York Rangers
Olen itse parikymppinen, böndeltä kotoisin oleva nuorimies. Opinnot Tampereella. En omista autoa, noin 70% huonekaluistani on käytettynä ostettuja ja en syö juuri punaista lihaa lainkaan. Näihin päätöksiin en ole ajautunut minkään reaktion tai ajatusmaailman kautta, vaan taloudellisista syistä. Ennen jopa vitutti elokapina, mutta tällä hetkellä vituttaa liikkeen saama huomio, josta media on eniten vastuussa. Jopa marginaaliset mielenosoitukset saavat aivan liikaa huomiota ja herättävät samalla tunteikkaita vastareaktioita muissa ihmisissä. En usko, että iltapäivälehdet olisivat käyneet kaupaksi vielä kymmenen vuotta sitten, jos kansikuvana olisi eduskuntatalon edessä istuvia nuoria. Yhtä todennäköisesti nämä nuoretkaan eivät sinne olisi päätyneet.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy