Greta Thunberg tulossa Elokapinan mielenosoitukseen:
Mielenosoitukset | Greta Thunberg saapuu Helsinkiin osoittamaan mieltään
Tunnettu ilmastoaktivisti saapuu Helsinkiin osoittamaan mieltään.www.hs.fi
Tuleekohan lentsikalla?
Greta Thunberg tulossa Elokapinan mielenosoitukseen:
Mielenosoitukset | Greta Thunberg saapuu Helsinkiin osoittamaan mieltään
Tunnettu ilmastoaktivisti saapuu Helsinkiin osoittamaan mieltään.www.hs.fi
Suhtautuminen Elokapinaan taitaa riippua ennen kaikkea yhdestä asiasta, siitä uskooko markkinoiden kykenevän fiksaamaan aiheuttamansa ongelman ja uskooko innovaatioiden ja vihreän siirtymän riittävän ekokatastrofin estämiseen. Itse kannatan Elokapinan agendaa, koska näen ettei riitä vaan radikaalimpi muutos tarvitaan. Kiertotalous on tärkeää mutta kuitenkin vain helisevä vaski ilman kohtuutaloutta. Vaikea juhlia noita hyviä asioita jos ne eivät kuin vain hieman hidasta vääjäämätöntä.He myös eivät tuo esille niitä hyviä asioita, joita jo yhteiskunnassa laajasti (markkinavetoisesti) tehdään.
Kehu ja kannattelu saa ihmisiä muuttamaan toimintaansa paljon tehokkaammin kuin aggressiivinen mouhoaminen ja esimerkiksi suurta arvostusta Suomessa nauttivan poliisi-instituution idioottimainen tappeluun haastaminen.Suhtautuminen Elokapinaan taitaa riippua ennen kaikkea yhdestä asiasta, siitä uskooko markkinoiden kykenevän fiksaamaan aiheuttamansa ongelman ja uskooko innovaatioiden ja vihreän siirtymän riittävän ekokatastrofin estämiseen. Itse kannatan Elokapinan agendaa, koska näen ettei riitä vaan radikaalimpi muutos tarvitaan. Kiertotalous on tärkeää mutta kuitenkin vain helisevä vaski ilman kohtuutaloutta. Vaikea juhlia noita hyviä asioita jos ne eivät kuin vain hieman hidasta vääjäämätöntä.
Tämän kesän mielenosoituksissa liike vaatii ympäristölle ja ilmastolle haitallisten tukien lopettamista. Sitä ennen he ovat osoittaneet mieltä esimerkiksi vaatimalla lentolippujen ALV-korotusta. Minusta molemmat täyttävät "keinon" määritelmän kirkkaasti.Minulle on syntynyt mielikuva, pahoittelen jos olen väärässä, että liike nimenomaan kategorisesti kieltäytyy ilmaisemasta keinovalikoimaansa, tekemästä rakentavia ehdotuksia ongelmien poistamiseksi / vähentämiseksi.
...
Paljonkohan lentolippujen alv-korotus vähentäisi sitä mitätöntä (>2%) päästömäärää, mitä ilmailusta tulee? Eikö kannattaisi tarttua suurempiin saastuttajiin, vaikka energiantuotantoon?Tämän kesän mielenosoituksissa liike vaatii ympäristölle ja ilmastolle haitallisten tukien lopettamista. Sitä ennen he ovat osoittaneet mieltä esimerkiksi vaatimalla lentolippujen ALV-korotusta. Minusta molemmat täyttävät "keinon" määritelmän kirkkaasti.
Elokapina on tarttunut saastuttavaan energiantuotantoon ja ylikulutukseen. Yksi keskeisimpiä asioita koko liikkeessä...Eikö kannattaisi tarttua suurempiin saastuttajiin, vaikka energiantuotantoon?
Minä olen perusluonteeltani vihreä. Minulle luonto on yksi harvoja itseisarvoja. Elokapina ei minusta missään muodossa edistä asiaa. Miksi? Koska se ei tee mitään asian eteen.Elokapina on tarttunut saastuttavaan energiantuotantoon ja ylikulutukseen. Yksi keskeisimpiä asioita koko liikkeessä...
Whataboutsimi on monesti lukijan omissa silmissä. Siihen takerrutaan aivan liian helposti ajattelematta asiaa.Tänne tulee melkein joka sivulla näitä whataboutismaisia neuvoja, joissa ohjeistetaan tekemään jotain mitä Elokapina jo tekee. Vaihtelevilta nimimerkeiltä.
Olipa loistava kirjoitus. Samaistun myös luontoaspektiin, vaikka en äänestäkään vihreitä. Syyt aika lailla samat.Minä olen perusluonteeltani vihreä. Minulle luonto on yksi harvoja itseisarvoja. Elokapina ei minusta missään muodossa edistä asiaa. Miksi? Koska se ei tee mitään asian eteen.
Minä olen kritisoinut äänestämääni puoluetta eli Vihreitä siitä, että se ei tarjoa minkäänlaista vaihtoehtoa. Mitä mieltä on boikotoida brasilialaista soijantuotantoa, jos sen boikotti johtaa siihen, että Brasiliassa aletaan viljellä kokaiinia ja samalla tavalla raivataan sademetsät pois tieltä?
Niin paljon kuin haluankin luontoa säästettävän, niin pakkohan se on yhden jos toisenkin ihmisen ymmärtää, että silloin pitää olla jokin mielekäs vaihtoehto. Ei se vaan mene niin, että kainuulaiselle karjatilalliselle sanotaan, että lopeta liiketoiminta, myy tilasi ja muuta miljoonavelat niskassasi Ouluun työttömäksi.
En ymmärrä, miksi vihreiden piti tehdä maaseudun asukkaista itselleen vihollisia.
Whataboutsimi on monesti lukijan omissa silmissä. Siihen takerrutaan aivan liian helposti ajattelematta asiaa.
Nykymuodossaan minulle, melko pesunkestävälle liberaalivihreälle, Elokapina ei oikeastaan tarjoa mitään. On olemassa ihmisryhmä, joka koskiessaan johonkin asiaan saa sen maistumaan paskalta. Siksi siihen asiaan ei vaan halua tarttua enää muodossa eikä toisessa. Elokapina tekee tätä työtä, ja siitä olen todella pahoillani: minä haluaisin, että luonnon suojeleminen on meille kaikille iloinen asia, Vihreät ja Elokapina on tehnyt oman osansa vieraannuttaakseen ison osan suomalaisista koko hommasta. En pysty olemaan kiitollinen heidän työstään.
Minulle on syntynyt mielikuva, pahoittelen jos olen väärässä, että liike nimenomaan kategorisesti kieltäytyy ilmaisemasta keinovalikoimaansa, tekemästä rakentavia ehdotuksia ongelmien poistamiseksi / vähentämiseksi.
He myös eivät tuo esille niitä hyviä asioita, joita jo yhteiskunnassa laajasti (markkinavetoisesti) tehdään.
He vaan istuvat kadulla (Kiinasta tuoduilla muovialustoillaan) ja huutavat, että poliitikkojen täytyy tehdä JOTAIN!
Jos ei esitä mitään keinoja, lähtee jo siitä että on valmis siirtämään maalitolppia. Että jos poliitikot alkaisivatkin tehdä JOTAIN niin vain oikeanlaisten poliitikkojen JOTAIN on oikeaa JOTAINta.
Minä vastustan jyrkästi sekä ilmastonmuutosta (teoin) että tuollaista kansalaisvaikuttamista jonka määränpäänä, visiona, on lopulta vallankumous siinäkin tapauksessa, että JOTAIN olisikin saatu tehtyä.
Kyllähän näissä olisi ensisijaisen tärkeää, että kaikilla osallistujilla olisi selkeä käsitys siitä mitä protestilla tavoitellaan. Muuten näyttää nololta, kuten juuri mainitsemassasi haastattelussa.Tämä oli aika hausta viesti kaikkineen. Olen yrittänyt etsiä yhtä videon pätkään jossa aktivisti X puhuu haastattelussa juuri kuin tuossa viestissä lukee, ei vaan löydy ja kun en muista oliko see jossain uutisissa vai ajankohtaisohjelmassa niin ei auta etsintää.
Tiivistelmä meni kuitenkin jotenkin näin.
Mua ahdistaa, meil on iso hätä, jotai pitää tehdä mutta, en mä tiedä pienenä ihmisenä mitä, mutta tää ilmastohätä pitää korjata niinku tekemäl jotai. Jonku pitää laittaa asiat kuntoo, mut en sen tarkemmin osaa sanoo mitkä asiat ja mitkä parhaite auttaa, musta se on niinku isompien tahojen homma tää niinku ratkasta.
Valitettavasti järjestelmän haastaminen vaatinee myös jossain määrin instituutioidenkin haastamista jonkinlaisin tavoin. Roskien keruu ja puiden istuttaminen, niin tärkeää työtä kuin onkin, ei millään korjaa systeemiä joka roskaa ja tuhoaa metsiä. Ja edelleenkin passiivinen vastarinta on jotain muuta kuin "tappeluun haastamista". Elokapina ei syyllistä mopopoikia tai muitakaan yksilöitä vaan nimenomaan yrittää haastaa meidän järjestelmän.Kehu ja kannattelu saa ihmisiä muuttamaan toimintaansa paljon tehokkaammin kuin aggressiivinen mouhoaminen ja esimerkiksi suurta arvostusta Suomessa nauttivan poliisi-instituution idioottimainen tappeluun haastaminen.
Muista yhteiskunnista en sitten tiedä. Ironista muuten, että meillä poliisiin kielteisesti suhtautuu lähinnä mopopojat (osa vähän varttuneempia kaaharipoikia) ja sitten ne kenen mielestä mopopojat tuhoaa maapallon.
Noinkohan nämä kaikki liittyivät viestiini. Kyllä se vain on ykaiselitteisesti whataboutismia, jos ohjeistaa ylhäältä nuoria ja Elokapinaa tekemään "mieluummin" asioita, joita se jo valmiiksi tekee.Minä olen perusluonteeltani vihreä. Minulle luonto on yksi harvoja itseisarvoja. Elokapina ei minusta missään muodossa edistä asiaa. Miksi? Koska se ei tee mitään asian eteen.
Minä olen kritisoinut äänestämääni puoluetta eli Vihreitä siitä, että se ei tarjoa minkäänlaista vaihtoehtoa. Mitä mieltä on boikotoida brasilialaista soijantuotantoa, jos sen boikotti johtaa siihen, että Brasiliassa aletaan viljellä kokaiinia ja samalla tavalla raivataan sademetsät pois tieltä?
Niin paljon kuin haluankin luontoa säästettävän, niin pakkohan se on yhden jos toisenkin ihmisen ymmärtää, että silloin pitää olla jokin mielekäs vaihtoehto. Ei se vaan mene niin, että kainuulaiselle karjatilalliselle sanotaan, että lopeta liiketoiminta, myy tilasi ja muuta miljoonavelat niskassasi Ouluun työttömäksi.
En ymmärrä, miksi vihreiden piti tehdä maaseudun asukkaista itselleen vihollisia.
Whataboutsimi on monesti lukijan omissa silmissä. Siihen takerrutaan aivan liian helposti ajattelematta asiaa.
Nykymuodossaan minulle, melko pesunkestävälle liberaalivihreälle, Elokapina ei oikeastaan tarjoa mitään. On olemassa ihmisryhmä, joka koskiessaan johonkin asiaan saa sen maistumaan paskalta. Siksi siihen asiaan ei vaan halua tarttua enää muodossa eikä toisessa. Elokapina tekee tätä työtä, ja siitä olen todella pahoillani: minä haluaisin, että luonnon suojeleminen on meille kaikille iloinen asia, Vihreät ja Elokapina on tehnyt oman osansa vieraannuttaakseen ison osan suomalaisista koko hommasta. En pysty olemaan kiitollinen heidän työstään.
Miten Elokapinan toiminta on edistänyt Suomen toimintaa puhtaaseen energiaan siirtymisessä?Noinkohan nämä kaikki liittyivät viestiini. Kyllä se vain on ykaiselitteisesti whataboutismia, jos ohjeistaa ylhäältä nuoria ja Elokapinaa tekemään "mieluummin" asioita, joita se jo valmiiksi tekee.
Ja etenkin kun tämän voisi parilla klikkauksella selvittää.
Voisiko tuon viestin pelkistää niin, että olet luonteltasi vihreät ja huolissasi luonnosta, mutta et aio etkä edes halua tehdä sen hyväksi mitään, koska Vihreät ja Elokapina. No, syy se on sekin, mutta ei ihan loogisimmasta päästä.Minä olen perusluonteeltani vihreä. Minulle luonto on yksi harvoja itseisarvoja. Elokapina ei minusta missään muodossa edistä asiaa. Miksi? Koska se ei tee mitään asian eteen.
Jakamalla tietoa ja luomalla painetta päättäjiin ja kaupallisiin fossiilienergiatoimijoihin.Miten Elokapinan toiminta on edistänyt Suomen toimintaa puhtaaseen energiaan siirtymisessä?
Ei pysty. Sen pystyy tiivistämään niin, että hyvää asiaa ajavat ihmiset näyttävät olevan mestareita marginalisoimaan asiansa. Olin 90-luvulla ihan 100% varma, että Vihreistä kasvaa suurin puolue, koska kuka nyt ei haluaisi suojella luontoa?Voisiko tuon viestin pelkistää niin, että olet luonteltasi vihreät ja huolissasi luonnosta, mutta et aio etkä edes halua tehdä sen hyväksi mitään, koska Vihreät ja Elokapina. No, syy se on sekin, mutta ei ihan loogisimmasta päästä.
Siinä tapauksessa en täysin ymmärtänyt, että mitä hait takaa. Joka tapauksessa Elokapina on myrkyttänyt sinun kaivosi pitämällä pari miekkaria Helsingin kaduilla. Se on harmi se.Ei pysty. Sen pystyy tiivistämään niin, että hyvää asiaa ajavat ihmiset näyttävät olevan mestareita marginalisoimaan asiansa. Olin 90-luvulla ihan 100% varma, että Vihreistä kasvaa suurin puolue, koska kuka nyt ei haluaisi suojella luontoa?
Joo, se oli hassu täti se, joka osallistui johonkin paikalliseen mielenosoitukseen lähimetsän puolesta, vaikka hänellä ei ollutkaan TV:n yllättämänä valmiuksia antaa selkeä jäsennöity lausunto siitä mitä oli tekemässä. Jos siis edes tiesi, kunhan halusi olla mukana.Tämä oli aika hausta viesti kaikkineen. Olen yrittänyt etsiä yhtä videon pätkään jossa aktivisti X puhuu haastattelussa juuri kuin tuossa viestissä lukee, ei vaan löydy ja kun en muista oliko see jossain uutisissa vai ajankohtaisohjelmassa niin ei auta etsintää.
Tiivistelmä meni kuitenkin jotenkin näin.
Mua ahdistaa, meil on iso hätä, jotai pitää tehdä mutta, en mä tiedä pienenä ihmisenä mitä, mutta tää ilmastohätä pitää korjata niinku tekemäl jotai. Jonku pitää laittaa asiat kuntoo, mut en sen tarkemmin osaa sanoo mitkä asiat ja mitkä parhaite auttaa, musta se on niinku isompien tahojen homma tää niinku ratkasta.
Kyllä Suomessa löytyy jo tarpeeksi tietoa ja taitoa luonnonsuojelun kannalta tärkeissä asioissa. Kyllä hallituspuolueet ja oppositiossa olevat puolueet tietävät mitä pitäisi tehdä asian hyväksi. On vai eräs puolue joka ei ole ajan tasalla näissä asioissa valitettavasti.Jakamalla tietoa ja luomalla painetta päättäjiin ja kaupallisiin fossiilienergiatoimijoihin.
Kyllähän se todellisuus on pakko hyväksyä, että Elokapina on epäonnistunut viestinnässään ja konvertoimaan saamansa huomion tiedon leviämiseksi. Lähtökohtaisesti viestin pitäisi olla selkeä, eikä ihmiset vaivaudu menemään Elokapinan nettisivuilta lukemaan, että mitä he ajavat. Nyt keskustelu väistämättä pyörii vain kansalaistottelemattomuuden ympärillä, eikä ylikulutuksen, luontokadon, yms.Noinkohan nämä kaikki liittyivät viestiini. Kyllä se vain on ykaiselitteisesti whataboutismia, jos ohjeistaa ylhäältä nuoria ja Elokapinaa tekemään "mieluummin" asioita, joita se jo valmiiksi tekee.
Ja etenkin kun tämän voisi parilla klikkauksella selvittää.
Olen paljon miettinyt samaa, että mikä kumma siinä on, että aina hyvällä asialla olevat onnistuvat suututtamaan tai luotaantyöntämään valtaosan väestöstä. Vai onko kyse siitä, että ihmisiin sisäänrakennettu muutosvastarinta nostaa päätään, kun yritetään ottaa yhteiskunnallisia loikkia eteenpäin vauvanaskeleiden sijasta? Toki hidasta olisi kehitys, jos sitä tehdään hyvin pienin muutoksin hivuttaen ja pitäen huolen, että suuri enemmistö on ensin sinut asian kanssa?Ei pysty. Sen pystyy tiivistämään niin, että hyvää asiaa ajavat ihmiset näyttävät olevan mestareita marginalisoimaan asiansa. Olin 90-luvulla ihan 100% varma, että Vihreistä kasvaa suurin puolue, koska kuka nyt ei haluaisi suojella luontoa?
Ei, ei minun. Monet aktivistit vaan asiasta riippumatta onnistuvat tekemään hyvistä asioista toisille ihmisille kirosanoja, ja se on minusta ihan valtavan huono asia. Kuten sanoin, olen seurannut esimerkiksi Vihreiden taivalta jo pitkään, ja aina väliin ihmetellyt, että miten niinkin hyvä asia voidaan sössiä niin, että tehdään niistä ihmisistä vihollisia, joita tarvittaisiin asioiden korjaamiseen.Joka tapauksessa Elokapina on myrkyttänyt sinun kaivosi pitämällä pari miekkaria Helsingin kaduilla. Se on harmi se.
Totta kai!Jos haluaa toimia luonnon puolesta, siis oikeasti toimia, niin eikö sitä voi tehdä Vihreistä tai Elokapinasta huolimatta?
Juuri sama asia tuli mieleeni. Hassua kun usein väitetään olevansa niin vihreitä että Zeldan Link nimeä totteleva sankari jää toiseksi, mutta mitään ei saisi tehdä. Paitsi ehkä osoittaa mieltä Kiinassa. Yhdistävä tekijä myös se että arvostelijat eivät itse tee mitään väitettyjen arvojensa eteen/mukaan, mutta toruvat muita väärän laisesta luonnonsuojelusta. Menee sarjaan ”en ole persu, mutta [go full persu].”Voisiko tuon viestin pelkistää niin, että olet luonteltasi vihreät ja huolissasi luonnosta, mutta et aio etkä edes halua tehdä sen hyväksi mitään, koska Vihreät ja Elokapina. No, syy se on sekin, mutta ei ihan loogisimmasta päästä.
Niin, no suurin osa tietää keinoja, muttei tahdo tarpeeksi. Edellinen hallitus ei tehnyt tarpeeksi, tämä näyttää tekevän vielä vähemmän. Siksi painetta.Kyllä Suomessa löytyy jo tarpeeksi tietoa ja taitoa luonnonsuojelun kannalta tärkeissä asioissa. Kyllä hallituspuolueet ja oppositiossa olevat puolueet tietävät mitä pitäisi tehdä asian hyväksi.
Näen tämän kyllä vähän toisin. Kritiikki on sinällään oikein. Toisaalta on epärehellistä vastuuttaa Elokapinaa ja heidän viestintäänsä asiasta, jota on kyllä taottu tutkijoiden suusta vuosikymmeniä. Asian pitäisi olla kaikille selvä, mutta nyt on mukamas Elokapinan vika, että heidän asiaansa väistellään laiskoina ja tahdottomina.Kyllähän se todellisuus on pakko hyväksyä, että Elokapina on epäonnistunut viestinnässään ja konvertoimaan saamansa huomion tiedon leviämiseksi. Lähtökohtaisesti viestin pitäisi olla selkeä, eikä ihmiset vaivaudu menemään Elokapinan nettisivuilta lukemaan, että mitä he ajavat. Nyt keskustelu väistämättä pyörii vain kansalaistottelemattomuuden ympärillä, eikä ylikulutuksen, luontokadon, yms.
Olen paljon miettinyt samaa, että mikä kumma siinä on, että aina hyvällä asialla olevat onnistuvat suututtamaan tai luotaantyöntämään valtaosan väestöstä. Vai onko kyse siitä, että ihmisiin sisäänrakennettu muutosvastarinta nostaa päätään, kun yritetään ottaa yhteiskunnallisia loikkia eteenpäin vauvanaskeleiden sijasta? Toki hidasta olisi kehitys, jos sitä tehdään hyvin pienin muutoksin hivuttaen ja pitäen huolen, että suuri enemmistö on ensin sinut asian kanssa?
Aiemmatkin yrittäjät ovat usein epäonnistuneet viestinnässä. Se ei kuitenkaan tarkoita automaattista synninpäästöä Elokapinalle — varsinkin, kun poikkeuksellisesti rikkovat yhteiskunnan sääntöjä saadakseen viestinsä kuuluviin. Siksi mielestäni heillä on myös suurempi vastuu siitä, että viesti on selkeä.Niin, no suurin osa tietää keinoja, muttei tahdo tarpeeksi. Edellinen hallitus ei tehnyt tarpeeksi, tämä näyttää tekevän vielä vähemmän. Siksi painetta.
Näen tämän kyllä vähän toisin. Kritiikki on sinällään oikein. Toisaalta on epärehellistä vastuuttaa Elokapinaa ja heidän viestintäänsä asiasta, jota on kyllä taottu tutkijoiden suusta vuosikymmeniä. Asian pitäisi olla kaikille selvä, mutta nyt on mukamas Elokapinan vika, että heidän asiaansa väistellään laiskoina ja tahdottomina.
Minä en pidä laiskuutta ja itsekkyyttä kummana. Kyse on rahasta, mukavuudenhalusta ja vastuun ulkoistamisesta. Tarvittava muutos on liian suuri, ja silti se pitäisi tehdä ennenkuin se käy entistä suuremmaksi.