Elokapina

  • 280 297
  • 2 705

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Greta Thunberg tulossa Elokapinan mielenosoitukseen

Thunbergista tulee mieleen Marxin Feurbach-teesi: ”Filosofit ovat vain eri tavoin selittäneet maailmaa, mutta tehtävänä on sen muuttaminen”. Thunberg on asettanut itselleen tehtäväksi maailman muuttamisen, ei ongelmien selittämisen eikä varsinkaan ongelmien selittelyn.

Vierailu ja sen tuoma julkisuus Elokapinalle(kin) on mielenkiintoista seurattavaa. Vaikka en ole kaikesta samaa mieltä, allekirjoitan 100 % oikeuden osoittaa mieltä ilmastonmuutosta hilliten ja vetää välillä hieman överiksi. Tässä olen viisastunut iän myötä. Tai sitten nuoruus on palautunut mieleen.
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
En oikeasti ymmärrä, miten tällainen asia kuin ilmastonmuutosta vastaan taisteleminen voi aiheuttaa näin paljon vihakommentteja ja vastarintaa. Asia, joka vaikuttaa negatiivisesti meistä jokaiseen, lapsistamme ja lapsenlapsistamme puhumattakaan. Oli niistä keinoista sitten mitä mieltä tahansa, tai keinojen tehosta. Kun siellä nyt ei kuitenkaan ketään satuteta, vähän voi jonkun työmatka kestää pidempään.
Minulle on syntynyt mielikuva, pahoittelen jos olen väärässä, että liike nimenomaan kategorisesti kieltäytyy ilmaisemasta keinovalikoimaansa, tekemästä rakentavia ehdotuksia ongelmien poistamiseksi / vähentämiseksi.

He myös eivät tuo esille niitä hyviä asioita, joita jo yhteiskunnassa laajasti (markkinavetoisesti) tehdään.
He vaan istuvat kadulla (Kiinasta tuoduilla muovialustoillaan) ja huutavat, että poliitikkojen täytyy tehdä JOTAIN!

Jos ei esitä mitään keinoja, lähtee jo siitä että on valmis siirtämään maalitolppia. Että jos poliitikot alkaisivatkin tehdä JOTAIN niin vain oikeanlaisten poliitikkojen JOTAIN on oikeaa JOTAINta.

Minä vastustan jyrkästi sekä ilmastonmuutosta (teoin) että tuollaista kansalaisvaikuttamista jonka määränpäänä, visiona, on lopulta vallankumous siinäkin tapauksessa, että JOTAIN olisikin saatu tehtyä.
 

Nahkasohva

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Ronnie O'Sullivan, Sunderland
Minulle on syntynyt mielikuva, pahoittelen jos olen väärässä, että liike nimenomaan kategorisesti kieltäytyy ilmaisemasta keinovalikoimaansa, tekemästä rakentavia ehdotuksia ongelmien poistamiseksi / vähentämiseksi.

He myös eivät tuo esille niitä hyviä asioita, joita jo yhteiskunnassa laajasti (markkinavetoisesti) tehdään.
He vaan istuvat kadulla (Kiinasta tuoduilla muovialustoillaan) ja huutavat, että poliitikkojen täytyy tehdä JOTAIN!

Jos ei esitä mitään keinoja, lähtee jo siitä että on valmis siirtämään maalitolppia. Että jos poliitikot alkaisivatkin tehdä JOTAIN niin vain oikeanlaisten poliitikkojen JOTAIN on oikeaa JOTAINta.

Minä vastustan jyrkästi sekä ilmastonmuutosta (teoin) että tuollaista kansalaisvaikuttamista jonka määränpäänä, visiona, on lopulta vallankumous siinäkin tapauksessa, että JOTAIN olisikin saatu tehtyä.
Elokapinan sivuilla on kyllä selkeä lista toimenpiteistä, joihin Suomen hallituksen pitäisi heidän mielestään ryhtyä. En siis oikein tiedä, mihin perustuu mielikuva siitä, että liike kategorisesti kieltäytyy ilmaisemasta keinovalikoimaansa. Noiden ehdotusten järkevyydestä voi toki olla monta mieltä.
 

Hilperi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kohtuulliset
He myös eivät tuo esille niitä hyviä asioita, joita jo yhteiskunnassa laajasti (markkinavetoisesti) tehdään.
Suhtautuminen Elokapinaan taitaa riippua ennen kaikkea yhdestä asiasta, siitä uskooko markkinoiden kykenevän fiksaamaan aiheuttamansa ongelman ja uskooko innovaatioiden ja vihreän siirtymän riittävän ekokatastrofin estämiseen. Itse kannatan Elokapinan agendaa, koska näen ettei riitä vaan radikaalimpi muutos tarvitaan. Kiertotalous on tärkeää mutta kuitenkin vain helisevä vaski ilman kohtuutaloutta. Vaikea juhlia noita hyviä asioita jos ne eivät kuin vain hieman hidasta vääjäämätöntä.
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Suhtautuminen Elokapinaan taitaa riippua ennen kaikkea yhdestä asiasta, siitä uskooko markkinoiden kykenevän fiksaamaan aiheuttamansa ongelman ja uskooko innovaatioiden ja vihreän siirtymän riittävän ekokatastrofin estämiseen. Itse kannatan Elokapinan agendaa, koska näen ettei riitä vaan radikaalimpi muutos tarvitaan. Kiertotalous on tärkeää mutta kuitenkin vain helisevä vaski ilman kohtuutaloutta. Vaikea juhlia noita hyviä asioita jos ne eivät kuin vain hieman hidasta vääjäämätöntä.
Kehu ja kannattelu saa ihmisiä muuttamaan toimintaansa paljon tehokkaammin kuin aggressiivinen mouhoaminen ja esimerkiksi suurta arvostusta Suomessa nauttivan poliisi-instituution idioottimainen tappeluun haastaminen.

Muista yhteiskunnista en sitten tiedä. Ironista muuten, että meillä poliisiin kielteisesti suhtautuu lähinnä mopopojat (osa vähän varttuneempia kaaharipoikia) ja sitten ne kenen mielestä mopopojat tuhoaa maapallon.
 

Kilgore Trout

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Minulle on syntynyt mielikuva, pahoittelen jos olen väärässä, että liike nimenomaan kategorisesti kieltäytyy ilmaisemasta keinovalikoimaansa, tekemästä rakentavia ehdotuksia ongelmien poistamiseksi / vähentämiseksi.
...
Tämän kesän mielenosoituksissa liike vaatii ympäristölle ja ilmastolle haitallisten tukien lopettamista. Sitä ennen he ovat osoittaneet mieltä esimerkiksi vaatimalla lentolippujen ALV-korotusta. Minusta molemmat täyttävät "keinon" määritelmän kirkkaasti.
 

Glove

Jäsen
Tämän kesän mielenosoituksissa liike vaatii ympäristölle ja ilmastolle haitallisten tukien lopettamista. Sitä ennen he ovat osoittaneet mieltä esimerkiksi vaatimalla lentolippujen ALV-korotusta. Minusta molemmat täyttävät "keinon" määritelmän kirkkaasti.
Paljonkohan lentolippujen alv-korotus vähentäisi sitä mitätöntä (>2%) päästömäärää, mitä ilmailusta tulee? Eikö kannattaisi tarttua suurempiin saastuttajiin, vaikka energiantuotantoon?
 

Osmo Rapeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuusijuhla - Sex Festival
Eikö kannattaisi tarttua suurempiin saastuttajiin, vaikka energiantuotantoon?
Elokapina on tarttunut saastuttavaan energiantuotantoon ja ylikulutukseen. Yksi keskeisimpiä asioita koko liikkeessä...

Tänne tulee melkein joka sivulla näitä whataboutismaisia neuvoja, joissa ohjeistetaan tekemään jotain mitä Elokapina jo tekee. Vaihtelevilta nimimerkeiltä.
 

Euro71

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, olosuhdesyistä HIFK
Elokapina on tarttunut saastuttavaan energiantuotantoon ja ylikulutukseen. Yksi keskeisimpiä asioita koko liikkeessä...
Minä olen perusluonteeltani vihreä. Minulle luonto on yksi harvoja itseisarvoja. Elokapina ei minusta missään muodossa edistä asiaa. Miksi? Koska se ei tee mitään asian eteen.

Minä olen kritisoinut äänestämääni puoluetta eli Vihreitä siitä, että se ei tarjoa minkäänlaista vaihtoehtoa. Mitä mieltä on boikotoida brasilialaista soijantuotantoa, jos sen boikotti johtaa siihen, että Brasiliassa aletaan viljellä kokaiinia ja samalla tavalla raivataan sademetsät pois tieltä?

Niin paljon kuin haluankin luontoa säästettävän, niin pakkohan se on yhden jos toisenkin ihmisen ymmärtää, että silloin pitää olla jokin mielekäs vaihtoehto. Ei se vaan mene niin, että kainuulaiselle karjatilalliselle sanotaan, että lopeta liiketoiminta, myy tilasi ja muuta miljoonavelat niskassasi Ouluun työttömäksi.

En ymmärrä, miksi vihreiden piti tehdä maaseudun asukkaista itselleen vihollisia.

Tänne tulee melkein joka sivulla näitä whataboutismaisia neuvoja, joissa ohjeistetaan tekemään jotain mitä Elokapina jo tekee. Vaihtelevilta nimimerkeiltä.
Whataboutsimi on monesti lukijan omissa silmissä. Siihen takerrutaan aivan liian helposti ajattelematta asiaa.

Nykymuodossaan minulle, melko pesunkestävälle liberaalivihreälle, Elokapina ei oikeastaan tarjoa mitään. On olemassa ihmisryhmä, joka koskiessaan johonkin asiaan saa sen maistumaan paskalta. Siksi siihen asiaan ei vaan halua tarttua enää muodossa eikä toisessa. Elokapina tekee tätä työtä, ja siitä olen todella pahoillani: minä haluaisin, että luonnon suojeleminen on meille kaikille iloinen asia, Vihreät ja Elokapina on tehnyt oman osansa vieraannuttaakseen ison osan suomalaisista koko hommasta. En pysty olemaan kiitollinen heidän työstään.
 

Kiekoton Mies

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit ja Alasarjat sekä suomalaiset maailmalla
Minä olen perusluonteeltani vihreä. Minulle luonto on yksi harvoja itseisarvoja. Elokapina ei minusta missään muodossa edistä asiaa. Miksi? Koska se ei tee mitään asian eteen.

Minä olen kritisoinut äänestämääni puoluetta eli Vihreitä siitä, että se ei tarjoa minkäänlaista vaihtoehtoa. Mitä mieltä on boikotoida brasilialaista soijantuotantoa, jos sen boikotti johtaa siihen, että Brasiliassa aletaan viljellä kokaiinia ja samalla tavalla raivataan sademetsät pois tieltä?

Niin paljon kuin haluankin luontoa säästettävän, niin pakkohan se on yhden jos toisenkin ihmisen ymmärtää, että silloin pitää olla jokin mielekäs vaihtoehto. Ei se vaan mene niin, että kainuulaiselle karjatilalliselle sanotaan, että lopeta liiketoiminta, myy tilasi ja muuta miljoonavelat niskassasi Ouluun työttömäksi.

En ymmärrä, miksi vihreiden piti tehdä maaseudun asukkaista itselleen vihollisia.


Whataboutsimi on monesti lukijan omissa silmissä. Siihen takerrutaan aivan liian helposti ajattelematta asiaa.

Nykymuodossaan minulle, melko pesunkestävälle liberaalivihreälle, Elokapina ei oikeastaan tarjoa mitään. On olemassa ihmisryhmä, joka koskiessaan johonkin asiaan saa sen maistumaan paskalta. Siksi siihen asiaan ei vaan halua tarttua enää muodossa eikä toisessa. Elokapina tekee tätä työtä, ja siitä olen todella pahoillani: minä haluaisin, että luonnon suojeleminen on meille kaikille iloinen asia, Vihreät ja Elokapina on tehnyt oman osansa vieraannuttaakseen ison osan suomalaisista koko hommasta. En pysty olemaan kiitollinen heidän työstään.
Olipa loistava kirjoitus. Samaistun myös luontoaspektiin, vaikka en äänestäkään vihreitä. Syyt aika lailla samat.

Jos haluat vastustaa sotaa, niin osallistu rauhanmarssille. Vastustamalla vain ärsytetään niitä joita vastustetaan. Jos haluat olla rakkikoira, niin vastusta asioita ja syyllistä toisia heidän valinnoistaan. Varma tapa saada kavereita? Entäs jos koittaisi toimia luonnon puolesta ja tuon tien tukkimisen sijasta tekisi pieniä asioita luonnon hyväksi joilla olisi iso vaikutus. Kuvaisivat tekemänsä verkkoon ja rummuttaisi tällä kulmalla. Minä peukuttaisin ja saattaisin lähteä itsekin istuttamaan puun tai jonkun muun vastaavan systeemin. Jos sitten vastustaa, niin tekisi sen edes tyylikkäästi eikä pysäyttämällä teitä jolla ei ole heidän ajamansa asian kanssa mitään tekemistä.

Saavat toki huomiota, kuten tämäkin ketju. Mutta onko huomio sitä mitä toivovat ja josta heidän ajama asia hyötyy? Jos Elokapinan väki onnistuisi maltillistamaan tuon radikalisminsa konkreettisiksi teoiksi, niin saattaisivat saada itselleen ystäviä ja luonnolle enemmän puolustajia. Pienen marginaaliporukan huutelu ei auta yhtään luontoa, mutta jatkuvasti kasvava luonnon puolesta tekoja tekevän ryhmän väkimäärä lisääntyisi ja luonto kiittäisi. Ihmiset saisivat muissakin asioissa paljon aikaan jos eivät vain olisi niin jyrkkiä kannoissaan.
 

Murkula

Jäsen
Suosikkijoukkue
Maajoukkueet,Tappara,NY Rangers,Juniori- SaPKo
Minulle on syntynyt mielikuva, pahoittelen jos olen väärässä, että liike nimenomaan kategorisesti kieltäytyy ilmaisemasta keinovalikoimaansa, tekemästä rakentavia ehdotuksia ongelmien poistamiseksi / vähentämiseksi.

He myös eivät tuo esille niitä hyviä asioita, joita jo yhteiskunnassa laajasti (markkinavetoisesti) tehdään.
He vaan istuvat kadulla (Kiinasta tuoduilla muovialustoillaan) ja huutavat, että poliitikkojen täytyy tehdä JOTAIN!

Jos ei esitä mitään keinoja, lähtee jo siitä että on valmis siirtämään maalitolppia. Että jos poliitikot alkaisivatkin tehdä JOTAIN niin vain oikeanlaisten poliitikkojen JOTAIN on oikeaa JOTAINta.

Minä vastustan jyrkästi sekä ilmastonmuutosta (teoin) että tuollaista kansalaisvaikuttamista jonka määränpäänä, visiona, on lopulta vallankumous siinäkin tapauksessa, että JOTAIN olisikin saatu tehtyä.

Tämä oli aika hausta viesti kaikkineen. Olen yrittänyt etsiä yhtä videon pätkään jossa aktivisti X puhuu haastattelussa juuri kuin tuossa viestissä lukee, ei vaan löydy ja kun en muista oliko see jossain uutisissa vai ajankohtaisohjelmassa niin ei auta etsintää.
Tiivistelmä meni kuitenkin jotenkin näin.
Mua ahdistaa, meil on iso hätä, jotai pitää tehdä mutta, en mä tiedä pienenä ihmisenä mitä, mutta tää ilmastohätä pitää korjata niinku tekemäl jotai. Jonku pitää laittaa asiat kuntoo, mut en sen tarkemmin osaa sanoo mitkä asiat ja mitkä parhaite auttaa, musta se on niinku isompien tahojen homma tää niinku ratkasta.
 

Baldrick

Jäsen
Tämä oli aika hausta viesti kaikkineen. Olen yrittänyt etsiä yhtä videon pätkään jossa aktivisti X puhuu haastattelussa juuri kuin tuossa viestissä lukee, ei vaan löydy ja kun en muista oliko see jossain uutisissa vai ajankohtaisohjelmassa niin ei auta etsintää.
Tiivistelmä meni kuitenkin jotenkin näin.
Mua ahdistaa, meil on iso hätä, jotai pitää tehdä mutta, en mä tiedä pienenä ihmisenä mitä, mutta tää ilmastohätä pitää korjata niinku tekemäl jotai. Jonku pitää laittaa asiat kuntoo, mut en sen tarkemmin osaa sanoo mitkä asiat ja mitkä parhaite auttaa, musta se on niinku isompien tahojen homma tää niinku ratkasta.
Kyllähän näissä olisi ensisijaisen tärkeää, että kaikilla osallistujilla olisi selkeä käsitys siitä mitä protestilla tavoitellaan. Muuten näyttää nololta, kuten juuri mainitsemassasi haastattelussa.
 

Hilperi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kohtuulliset
Kehu ja kannattelu saa ihmisiä muuttamaan toimintaansa paljon tehokkaammin kuin aggressiivinen mouhoaminen ja esimerkiksi suurta arvostusta Suomessa nauttivan poliisi-instituution idioottimainen tappeluun haastaminen.

Muista yhteiskunnista en sitten tiedä. Ironista muuten, että meillä poliisiin kielteisesti suhtautuu lähinnä mopopojat (osa vähän varttuneempia kaaharipoikia) ja sitten ne kenen mielestä mopopojat tuhoaa maapallon.
Valitettavasti järjestelmän haastaminen vaatinee myös jossain määrin instituutioidenkin haastamista jonkinlaisin tavoin. Roskien keruu ja puiden istuttaminen, niin tärkeää työtä kuin onkin, ei millään korjaa systeemiä joka roskaa ja tuhoaa metsiä. Ja edelleenkin passiivinen vastarinta on jotain muuta kuin "tappeluun haastamista". Elokapina ei syyllistä mopopoikia tai muitakaan yksilöitä vaan nimenomaan yrittää haastaa meidän järjestelmän.
 

Osmo Rapeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuusijuhla - Sex Festival
Minä olen perusluonteeltani vihreä. Minulle luonto on yksi harvoja itseisarvoja. Elokapina ei minusta missään muodossa edistä asiaa. Miksi? Koska se ei tee mitään asian eteen.

Minä olen kritisoinut äänestämääni puoluetta eli Vihreitä siitä, että se ei tarjoa minkäänlaista vaihtoehtoa. Mitä mieltä on boikotoida brasilialaista soijantuotantoa, jos sen boikotti johtaa siihen, että Brasiliassa aletaan viljellä kokaiinia ja samalla tavalla raivataan sademetsät pois tieltä?

Niin paljon kuin haluankin luontoa säästettävän, niin pakkohan se on yhden jos toisenkin ihmisen ymmärtää, että silloin pitää olla jokin mielekäs vaihtoehto. Ei se vaan mene niin, että kainuulaiselle karjatilalliselle sanotaan, että lopeta liiketoiminta, myy tilasi ja muuta miljoonavelat niskassasi Ouluun työttömäksi.

En ymmärrä, miksi vihreiden piti tehdä maaseudun asukkaista itselleen vihollisia.


Whataboutsimi on monesti lukijan omissa silmissä. Siihen takerrutaan aivan liian helposti ajattelematta asiaa.

Nykymuodossaan minulle, melko pesunkestävälle liberaalivihreälle, Elokapina ei oikeastaan tarjoa mitään. On olemassa ihmisryhmä, joka koskiessaan johonkin asiaan saa sen maistumaan paskalta. Siksi siihen asiaan ei vaan halua tarttua enää muodossa eikä toisessa. Elokapina tekee tätä työtä, ja siitä olen todella pahoillani: minä haluaisin, että luonnon suojeleminen on meille kaikille iloinen asia, Vihreät ja Elokapina on tehnyt oman osansa vieraannuttaakseen ison osan suomalaisista koko hommasta. En pysty olemaan kiitollinen heidän työstään.
Noinkohan nämä kaikki liittyivät viestiini. Kyllä se vain on ykaiselitteisesti whataboutismia, jos ohjeistaa ylhäältä nuoria ja Elokapinaa tekemään "mieluummin" asioita, joita se jo valmiiksi tekee.

Ja etenkin kun tämän voisi parilla klikkauksella selvittää.
 

mike owen

Jäsen
Suosikkijoukkue
tepsi, hjk ja kiisto
Noinkohan nämä kaikki liittyivät viestiini. Kyllä se vain on ykaiselitteisesti whataboutismia, jos ohjeistaa ylhäältä nuoria ja Elokapinaa tekemään "mieluummin" asioita, joita se jo valmiiksi tekee.

Ja etenkin kun tämän voisi parilla klikkauksella selvittää.
Miten Elokapinan toiminta on edistänyt Suomen toimintaa puhtaaseen energiaan siirtymisessä?
 

Kilgore Trout

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Minä olen perusluonteeltani vihreä. Minulle luonto on yksi harvoja itseisarvoja. Elokapina ei minusta missään muodossa edistä asiaa. Miksi? Koska se ei tee mitään asian eteen.

Minä olen kritisoinut äänestämääni puoluetta eli Vihreitä siitä, että se ei tarjoa minkäänlaista vaihtoehtoa. Mitä mieltä on boikotoida brasilialaista soijantuotantoa, jos sen boikotti johtaa siihen, että Brasiliassa aletaan viljellä kokaiinia ja samalla tavalla raivataan sademetsät pois tieltä?

Niin paljon kuin haluankin luontoa säästettävän, niin pakkohan se on yhden jos toisenkin ihmisen ymmärtää, että silloin pitää olla jokin mielekäs vaihtoehto. Ei se vaan mene niin, että kainuulaiselle karjatilalliselle sanotaan, että lopeta liiketoiminta, myy tilasi ja muuta miljoonavelat niskassasi Ouluun työttömäksi.

En ymmärrä, miksi vihreiden piti tehdä maaseudun asukkaista itselleen vihollisia.


Whataboutsimi on monesti lukijan omissa silmissä. Siihen takerrutaan aivan liian helposti ajattelematta asiaa.

Nykymuodossaan minulle, melko pesunkestävälle liberaalivihreälle, Elokapina ei oikeastaan tarjoa mitään. On olemassa ihmisryhmä, joka koskiessaan johonkin asiaan saa sen maistumaan paskalta. Siksi siihen asiaan ei vaan halua tarttua enää muodossa eikä toisessa. Elokapina tekee tätä työtä, ja siitä olen todella pahoillani: minä haluaisin, että luonnon suojeleminen on meille kaikille iloinen asia, Vihreät ja Elokapina on tehnyt oman osansa vieraannuttaakseen ison osan suomalaisista koko hommasta. En pysty olemaan kiitollinen heidän työstään.
Voisiko tuon viestin pelkistää niin, että olet luonteltasi vihreät ja huolissasi luonnosta, mutta et aio etkä edes halua tehdä sen hyväksi mitään, koska Vihreät ja Elokapina. No, syy se on sekin, mutta ei ihan loogisimmasta päästä.
 

Euro71

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, olosuhdesyistä HIFK
Voisiko tuon viestin pelkistää niin, että olet luonteltasi vihreät ja huolissasi luonnosta, mutta et aio etkä edes halua tehdä sen hyväksi mitään, koska Vihreät ja Elokapina. No, syy se on sekin, mutta ei ihan loogisimmasta päästä.
Ei pysty. Sen pystyy tiivistämään niin, että hyvää asiaa ajavat ihmiset näyttävät olevan mestareita marginalisoimaan asiansa. Olin 90-luvulla ihan 100% varma, että Vihreistä kasvaa suurin puolue, koska kuka nyt ei haluaisi suojella luontoa?
 

Kilgore Trout

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Ei pysty. Sen pystyy tiivistämään niin, että hyvää asiaa ajavat ihmiset näyttävät olevan mestareita marginalisoimaan asiansa. Olin 90-luvulla ihan 100% varma, että Vihreistä kasvaa suurin puolue, koska kuka nyt ei haluaisi suojella luontoa?
Siinä tapauksessa en täysin ymmärtänyt, että mitä hait takaa. Joka tapauksessa Elokapina on myrkyttänyt sinun kaivosi pitämällä pari miekkaria Helsingin kaduilla. Se on harmi se.
Jos haluaa toimia luonnon puolesta, siis oikeasti toimia, niin eikö sitä voi tehdä Vihreistä tai Elokapinasta huolimatta?
 

Kilgore Trout

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Tämä oli aika hausta viesti kaikkineen. Olen yrittänyt etsiä yhtä videon pätkään jossa aktivisti X puhuu haastattelussa juuri kuin tuossa viestissä lukee, ei vaan löydy ja kun en muista oliko see jossain uutisissa vai ajankohtaisohjelmassa niin ei auta etsintää.
Tiivistelmä meni kuitenkin jotenkin näin.
Mua ahdistaa, meil on iso hätä, jotai pitää tehdä mutta, en mä tiedä pienenä ihmisenä mitä, mutta tää ilmastohätä pitää korjata niinku tekemäl jotai. Jonku pitää laittaa asiat kuntoo, mut en sen tarkemmin osaa sanoo mitkä asiat ja mitkä parhaite auttaa, musta se on niinku isompien tahojen homma tää niinku ratkasta.
Joo, se oli hassu täti se, joka osallistui johonkin paikalliseen mielenosoitukseen lähimetsän puolesta, vaikka hänellä ei ollutkaan TV:n yllättämänä valmiuksia antaa selkeä jäsennöity lausunto siitä mitä oli tekemässä. Jos siis edes tiesi, kunhan halusi olla mukana.
Eiköhän naureta porukalla vanhoille hassuille tädeille!
 

mike owen

Jäsen
Suosikkijoukkue
tepsi, hjk ja kiisto
Jakamalla tietoa ja luomalla painetta päättäjiin ja kaupallisiin fossiilienergiatoimijoihin.
Kyllä Suomessa löytyy jo tarpeeksi tietoa ja taitoa luonnonsuojelun kannalta tärkeissä asioissa. Kyllä hallituspuolueet ja oppositiossa olevat puolueet tietävät mitä pitäisi tehdä asian hyväksi. On vai eräs puolue joka ei ole ajan tasalla näissä asioissa valitettavasti.

Teollisuus ja oppilaitokset tekevät jo nyt hyvää yhteistyötä vihreän siirtymän edistämiseksi parhaalla mahdollisella tavalla. Vihreä siirtymä on nyt erittäin tärkeä asia Suomessa. Työllisyysvaikutukset ovat suuria, jos vai Suomi pysyy hyödyntämään kaikki teollisuushankkeet tarpeeksi tehokkaasti.
 

Baldrick

Jäsen
Noinkohan nämä kaikki liittyivät viestiini. Kyllä se vain on ykaiselitteisesti whataboutismia, jos ohjeistaa ylhäältä nuoria ja Elokapinaa tekemään "mieluummin" asioita, joita se jo valmiiksi tekee.

Ja etenkin kun tämän voisi parilla klikkauksella selvittää.
Kyllähän se todellisuus on pakko hyväksyä, että Elokapina on epäonnistunut viestinnässään ja konvertoimaan saamansa huomion tiedon leviämiseksi. Lähtökohtaisesti viestin pitäisi olla selkeä, eikä ihmiset vaivaudu menemään Elokapinan nettisivuilta lukemaan, että mitä he ajavat. Nyt keskustelu väistämättä pyörii vain kansalaistottelemattomuuden ympärillä, eikä ylikulutuksen, luontokadon, yms.
Ei pysty. Sen pystyy tiivistämään niin, että hyvää asiaa ajavat ihmiset näyttävät olevan mestareita marginalisoimaan asiansa. Olin 90-luvulla ihan 100% varma, että Vihreistä kasvaa suurin puolue, koska kuka nyt ei haluaisi suojella luontoa?
Olen paljon miettinyt samaa, että mikä kumma siinä on, että aina hyvällä asialla olevat onnistuvat suututtamaan tai luotaantyöntämään valtaosan väestöstä. Vai onko kyse siitä, että ihmisiin sisäänrakennettu muutosvastarinta nostaa päätään, kun yritetään ottaa yhteiskunnallisia loikkia eteenpäin vauvanaskeleiden sijasta? Toki hidasta olisi kehitys, jos sitä tehdään hyvin pienin muutoksin hivuttaen ja pitäen huolen, että suuri enemmistö on ensin sinut asian kanssa?

Luultavasti vikaa on molemmissa. ”Hyväntekijöiden” pitäisi oppia myymään ajatuksensa suurelle yleisölle paremmin heidän kielellään ja näkökulmaa puhuttaen, eikä vain pakottaa hyveellistä pullaa kurkusta alas, kun se monelle ensituntumalta on aika kuivaa.

Toki se on myös osa prosessia, että ensin ihmiset aallonharjalla avaavat keskustelun puskemalla idealistisia ajatuksiaan, sitten yhteiskunnan jarrut älähtää, ja väliin jäävä enemmistö hiljalleen sulattelee ja suodattaa asiaa, jonka seurauksena syntyy idealistisia lähtökohtia käytännönläheisempi askel eteenpäin ja leviää vallitsevaksi asiaintilaksi.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös