Mainos
  • Joulurauhan julistus
    Huomenna, jos Moderaattorit suovat, on meidän Jatkoajan armorikas joulupäivä; ja julistetaan siis täten yleinen joulurauha, kehottamalla kaikkia tätä palstaa asiaankuuluvalla kirjoittelulla täyttämään sekä muutoin hiljaisesti ja rauhallisesti käyttäytymään sillä se, joka tämän rauhan rikkoo ja joulurauhaa jollakin laittomalla taikka sopimattomalla kirjoituksella häiritsee, on raskauttavien asianhaarain vallitessa syypää siihen rangaistukseen, jonka Moderaattorit ja säännöt kustakin rikoksesta ja rikkomuksesta erikseen säätävät.

    Toivotamme kaikille Jatkoajan kirjoittajille sekä lukijoille Hyvää Joulua ja Onnellista Uutta Vuotta 2025.

Elämä raiteiltaan – keskustelua junaliikenteestä

  • 100 664
  • 591

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
VR:n nettisivuilla kun tekee matkahakua Pasila - Lentoasema, tulee herja, joka neuvoo kääntymään HSL:n puoleen.
 

Peltinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Pääkaupunkiseudun lähiliikennettä hoitaa HSL joka ostaa palvelun VR:ltä. Periaatteessa tuonkin voisi kilpailuttaa, mutta kun VR omistaa ainakin vielä ainoan käyttökelpoisen kaluston niin ei tule tapahtumaan. VR:n kaluston siirtoa erilliseen kalustoyhtiöön on aika ajoin väläytelty, mutta homma ei ole edennyt sen pidemmälle.
 

douppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
Tripla on todella hyvä ja selkeä kokonaisuus, mutta kieltämättä vähän kävi mielessä se, että minkähänlainen sokkelo Pasilan juna-asemasta tulee tuossa lopulta. Noh, hyvin onnistuivat siinäkin. Aseman puoli on todella miellyttävä ja raiteet aikatauluineen löytyvät helposti.

Eli jos jollain käynyt mielessä Triplan jälkeen aseman mahdollinen monimutkaisuus, niin huoli pois. Tuon mittakaavan juna-asemaa vaikea edes rakentaa selkeämmäksi.
 

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
Pääkaupunkiseudun lähiliikennettä hoitaa HSL joka ostaa palvelun VR:ltä. Periaatteessa tuonkin voisi kilpailuttaa, mutta kun VR omistaa ainakin vielä ainoan käyttökelpoisen kaluston niin ei tule tapahtumaan. VR:n kaluston siirtoa erilliseen kalustoyhtiöön on aika ajoin väläytelty, mutta homma ei ole edennyt sen pidemmälle.
Et ole ihan ajan tasalla @Peltinen

Se junaliikenne kilpailutettiin pari vuotta sitten ja nyt VR operoi voitettuaan kilpailutuksen. Lisää alle linkatusta HSL:n uutisesta reilun vuoden takaa.


Kuten uutisessa kerrotaan, kaluston omistaa erillinen yhtiö, Pääkaupunkiseudun Junakalusto Oy.
 

vetti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, CAR, HIFK (salaa)
Pääkaupunkiseudun lähiliikennettä hoitaa HSL joka ostaa palvelun VR:ltä. Periaatteessa tuonkin voisi kilpailuttaa, mutta kun VR omistaa ainakin vielä ainoan käyttökelpoisen kaluston niin ei tule tapahtumaan. VR:n kaluston siirtoa erilliseen kalustoyhtiöön on aika ajoin väläytelty, mutta homma ei ole edennyt sen pidemmälle.
Sehän on kilpailutettu. Mutta kun on yksi tarjoaja…..
VR ei omista kalustoa
ja hidas
 
Viimeksi muokattu:

Remy Martin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Junalla ei ole tullut matkustettua yli viiteentoista vuoteen, ja nyt tuli taas vastaan että miksi on suosittu omaa autoa. Jouluna olisi tarkoitus lähteä Lappiin ja ajattelin säästää itseäni ajomatkalta niin yritin katsoa että mitäköhän autojuna mahtaisi maksaa. Ehkä olisi pitänyt tietää etukäteen että tällaisen sinänsä niin helpolta kuulostavan asian katsominen ei VR:ltä onnistu.

Yhtään autojunaa ei ilmeisesti VR:llä mene, koskaan. Ensinnäkin aikataulut pitäisi tietää minuutilleen jotta matkaa voi hakea. Ja silloinkin vastauksena tulee ainoastaan ”ei saatavilla”. Onko autojunia oikeasti olemassa?

No, ihan ymmärrettäväähän on jos koko kaluston autojunavaunut on loppuunmyyty, mutta tämän asian voisi ilmoittaa selkeästi niin voisi seuraavaksi hakea paikkoja pelkästään kaksijalkaisille.

No, hain pelkästään henkilöille lippuja, välille Pori - Kolari. Ei yhtään osumaa, koskaan.

Osaako joku kertoa että miten helvetissä VR:llä pitäisi pystyä matkustamaan?

Taitaa olla viisainta vaan ladata vaan se oma auto ja kestää se 10-12 tunnin ajomatka. Tulee luultavasti joka tapauksessa halvemmaksi, varmaksi en osaa sanoa kun yhtään hintaa en VR:n hakupalveluilla löytänyt. Samalla säästyy kapsäkkien siirtelyltä yms.

Jos tässä on tavoitteena vähentää hiilidioksidipäästöjä ja niin kannattaisi nyt laittaa junamatkustaminen sellaiselle tasolle että se olisi oikeasti vaihtoehto oman auton käytölle. Samalla tuli takaisku myös sähköautosuunnitelmille, sillä autolla pitää päästä näköjään sinne Lappiin koska vaihtoehtoa ei näköjään ole tarjota.
 

Bunder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Coyotes, Thrashers
@Remy Martin Kyllähän VR:n sivuilta löytyi ihan parissa minuutissa autojunaan lippu välille Pasila - Kolari, kun katselin äkkiä esim. päivälle 20.12.
Pasilan lisäksi myös valittavina esimerkiksi Tampere, Turku jos auto pitää saada kyytiin.
 

Remy Martin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
@Bundeille kiitokset linkistä jonka takaa tarjontaa löytyi. Yhteishinta ~530€ on kyllä ihan kilpailukykyinen kun makuuhyttikin sisältyy hintaan itse ajamista vastaan. Jos itse ajaen polttoaineeseen menee noin 400€ (Ja ~2k km auton mittariin), niin sen reilu pari sataa varmaan käsii maksaa extraa. Tampereellehan pitää ajaa, mutta se nyt on melko lyhyt rykäys Kittilään verrattuna.
 

Glove

Jäsen
VR:n mielestä korona on etelän ongelma. Maskikuulutukset alkoi Oulu-Helsinki välillä vasta Tampereen jälkeen. Voisivat toki lopettaa koko maskipakon junissa.
 

Bunder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Coyotes, Thrashers
VR:n mielestä korona on etelän ongelma. Maskikuulutukset alkoi Oulu-Helsinki välillä vasta Tampereen jälkeen. Voisivat toki lopettaa koko maskipakon junissa.
Maskikuulutus Oulu-Helsinki välillä tulee Ylivieskan ja Tampereen jälkeen.
 

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Onko VR:llä ollut hiljattain jokin ennennäkemätön konduktöörien rekrytointi (tuskinpa) tai jokin muuten vaan tehotarkastuskampanja? Tuntuu, että käytännössä joka päivä aamuin illoin Pasila-Tikkurila välillä duunimatkaa tehdessäni Z-tai R-junalla, ilmaantuvat vihreisiin sonnustautuneet tarkistamaan matkustusasiakirjat ja huomauttelemaan maskeista.

Ei asia sinänsä ongelma ole, mutta tarkastustiheys on selvästi kasvanut.
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Onko VR:llä ollut hiljattain jokin ennennäkemätön konduktöörien rekrytointi (tuskinpa) tai jokin muuten vaan tehotarkastuskampanja? Tuntuu, että käytännössä joka päivä aamuin illoin Pasila-Tikkurila välillä duunimatkaa tehdessäni Z-tai R-junalla, ilmaantuvat vihreisiin sonnustautuneet tarkistamaan matkustusasiakirjat ja huomauttelemaan maskeista.

Ei asia sinänsä ongelma ole, mutta tarkastustiheys on selvästi kasvanut.
Sama havaittu. Otetaan ilolla vastaan.
 

KooMT

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, San Jose Sharks
Ja oikeudessakin käyty ruokatauoista: Oikeudenkäynnit | VR voitti kiistan kuljettajien ruokatauoista

Ja jo vähän aiemmin VR:lle saatiin saatiin tehtyä se pitkä ostoliikennesoppari. Sehän nyt kannatti tehdä tässä vaiheessa, vaikka suoraostosopimuksia voidaan tehdä vuoden 2023 loppuun asti. Ties jos hallituksen puolueet muuttuvat. Harakka myös innokkaasti oli höpöttämässä kuinka markkinaehtoinen liikenne alkaisi 2024. Se vaan mahdollista jo nytkin kun VR sopi jo yksinoikeutensa lopettamisesta kun luovuttiin jaosta markkinaehtoinen/velvoiteliikenne/ostoliikenne ja on vain markkinaehtoista ja ostoliikennettä.
 

heketsu88

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dallas Stars Kärpät Joensuun Kiekkopojat ManU
Laitetaan tämä tänne: VR oli poistanut ukrainalaisen äidin ja tämän tyttären Lahden asemalla, sillä näillä ei ollut passeja todistaakseen henkilöllisyyttä. Heillä oli kuitenkin ollut henkilökortit sekä muita asiakirjoja henkilöllisyyden todentamiseksi.


Ei kyllä kyseisen junan henkilökunta ajatellut yhtään, minkälaisen kuvan VR antaa ukrainalaisten silmissä.
 

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Ei kyllä kyseisen junan henkilökunta ajatellut yhtään, minkälaisen kuvan VR antaa ukrainalaisten silmissä.
Eikä pelkästään VR:stä, vaan kaikista meistä suomalaisista. Toistaiseksi Suomi on auttanut Ukrainaa joukon jatkona ja kantanut myös (liian pienen) vastuun ukrainalaispakolaisten asuttamisessa, mutta tämänkaltaiset uutiset uhkaavat heittää kaiken tehdyn työn roskikseen.

Toki useimmat ihmiset pystyvät näkemään, että kyseessä saattoi olla pelkkä yksittäinen erehdys, mutten todellakaan halua että Suomesta lähtee leviämään mielikuva ukrainalaisvastaisena maana.
 

Polemos

Jäsen
Suosikkijoukkue
Nakkilan uimaseura Uivat Nakit

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Klo 19.10 R-juna Helsingistä Riihimäelle aivan täyteen ahdettuna jo ennen lähtöä, kyseessä kun vain yhden ainoan yksikön juna. Perjantaisin junat muutenkin aika täynnä alkuillasta, joten joko virhearvio matkustajamääristä, tai poikkeuksellinen kalustopula. Saa nähdä, mahtuvatko Pasilasta kaikki kyytiin.
 

koukku

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Klo 19.10 R-juna Helsingistä Riihimäelle aivan täyteen ahdettuna jo ennen lähtöä, kyseessä kun vain yhden ainoan yksikön juna. Perjantaisin junat muutenkin aika täynnä alkuillasta, joten joko virhearvio matkustajamääristä, tai poikkeuksellinen kalustopula. Saa nähdä, mahtuvatko Pasilasta kaikki kyytiin.

Tätä tapahtuu nykyään koko ajan ja ei pelkästään R-junissa, vaan myöskin ns. normi paikallisjunissa. Vituttaa olla tappituntumalla jonkun räkäflunssassa köhivän urpon vieressä, on tämä joukkoliikenne kyllä mukavaa. Ja on myös kiva, että hinnatkin nousee, vaikka palvelutaso on koko ajan entistä enemmän pielessä.
 

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Inhorealistisestihan voisi sanoa, että olemme varmaan tottuneet liian hyvään, mitä tulee matkustusväljyyteen joukkoliikenteessä. Suomalaisena sitä on tottunut lähijunissa ja metrossa saamaan, etenkin ruuhka-aikojen ulkopuolella, vastakkaisten penkkien muodostaman "loossin" kokonaan itselleen, siinä missä monissa ihan vauraissakin maissa kulkuneuvoissa nimenomaan seistään ja ollaan kuin sillit purkissa ja sardiinit rasiassa.
 

KooMT

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, San Jose Sharks
Ylihuomenna pitäisi VR:n puolesta idän tavaraliikenne vissiin huhujen puolesta loppua.. Tai junien vastaanotto rajalla ja sen jälkeen ajellaan junia määränpäähän ja palautetellaan vaunuja takaisin. Mutta joo ei se idän rautatieliikenne taida siihen loppua.. Toisaalta toivottavasti media uutisoitsisi jatkossa miten VR:llä menisi toisella suuntaa eli miten Ruotsin valloitus oikeasti sujuu. Ja VR:hän juuri kertoi myös uusista sähkömoottorijunista, harmi vaan kun niiden tulemisessa kestää eikö niitä tullut R-juniin myös..

Kyllähän sitä kaikenlaisia ratahankkeitakin pyörii hankeyhtiöissä ja Turun suuntaan suunnitellaan lähiliikennettä, saas nähdä miten niiden kanssa mennään..
 
Viimeksi muokattu:

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Liekö sitten "pitkien vapaiden" jälkeen poikkeuksellisen paljon matkustajia, mutta aamun ruuhkahuipun jälkeinen R-juna Stadiin päin taas ihan ääriään myöten täynnä, jengi ei mahdu eteisiin vaan käytäviä myöten seistään.

Tällä palvelutasolla ei kyllä montaa järvenpääläistä motaria pitkin Stadiin vetelevää saada joukkoliikenteen käyttäjiksi.
 

Mäyräkoira

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK En gång-alltid-aina
a VR:hän juuri kertoi myös uusista sähkömoottorijunista, harmi vaan kun niiden tulemisessa kestää eikö niitä tullut R-juniin myös..
Taitaa olla niin että R:ään ja Z:aan tulee uusi kalusto, niitähän ajetaan kumpaakin ruuhka-aikana jopa
niillä iänikuisilla 80-luvun alun rohjoilla, viimeistään silloin niistä pääsee varmaan eroon.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Tadu
Suosikkijoukkue
Kärpäsen Karelin.
Taitaa olla niin että R:ään ja Z:aan tulee uusi kalusto, niitähän ajetaan kumpaakin ruuhka-aikana jopa
niillä iänikuisilla 80-luvun alun rohjoilla, viimeistään silloin niistä pääsee varmaan eroon.
Näin raideromantikkona niin nämä iänikuiset 80 - luvun alun rohjot edustaa allekirjoittaneelle sitä mitä oikean paikallisjunan kuuluukin olla. Metallinen raiteilla liikkuva jättiläinen joilla on oma tuoksunsa ja äänimaailmansa.

Nykyajan sukkulamaiset, muoviset avaruusalukset ovat aika kammottavia ilmestyksiä !

Toki toinen tykkää äidistä, toinen tyttärestä.
 

Mäyräkoira

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK En gång-alltid-aina
Näin raideromantikkona niin nämä iänikuiset 80 - luvun alun rohjot edustaa allekirjoittaneelle sitä mitä oikean paikallisjunan kuuluukin olla. Metallinen raiteilla liikkuva jättiläinen joilla on oma tuoksunsa ja äänimaailmansa.
No itse asiassa minäkin olen raideromantikko, käyn esimerkiksi aina välillä museojunien kyydissä kun
tulee tilaisuus. Mutta nämä vanhat paikallisjunat ei vielä säväytä, ehkä sitten kun niitä ei ole enää
aktiivikäytössä. Ehkä niillä on mennyt liikaa elämänsä aikana.

Pendolinoista ja Ic-junista en pidä ollenkaan, ne on aika sieluttomia pelejä, kaipaan
esimerkiksi sinisiä vaunuja, niitäkin on jo museojunissa.

Esimerkiksi lättähatussa, tai puuvaunussa höyryveturin vetämänä olen ihan onnessani :)
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös