Ilmoitukset

Nimimerkki Salama15 pääsee viikon päästä kokeilemaan uudelleen, jos Trumpin ketjuun eksyisi pelkän nimittelyn ja sisällöttömän huutelun sijasta välillä vaikka jotain asiaakin.

Sulje ilmoitus

Nimimerkki Nynoamous jatkoi offtopicia ja turhaa vääntöä ketjunootin jälkeenkin, joten hän saa harjoitella viikon ajan luetun ymmärtämistä.

Sulje ilmoitus

Elämä raiteiltaan – keskustelua junaliikenteestä

Viestiketju osiossa 'Vapaa keskustelu' , aloittajana greatLeo, 09.10.2008 klo 10.35.

  1. karhu Jäsen

    Suosikkijoukkue:
    Ässät,Man Utd
    Lainaus:

    Valtion pitää alkaa ainakin lähivuosina laittamaan satoja miljoonia kalustoon, että lupaukset kasvavasta tarjonnasta toteutuvat ja kaikille riittää kalustoa.
    Kaikki vanhoja vaunuja(sn140) saattaa lojua käyttämättömänä homehtumassa, mutta vetureista jo nyt pulaa.

    Toinen pohjaton kaivo rahalle on raideinfra. Jo nyt pitäisi tehdä päätös kolmannesta raiteesta Helsingistä Tampereelle ja tuplaraiteita pitäisi rakentaa Helsingistä moneen suuntaan.
    Ratapihat myös eivät pääkaupungissa ja Tampereella enempää vedä.
    Ilman näitä miljardien investointeja ei asiasta tahdo mitään tulla.

    Ja onko se todellista kilpailua, jos ajaakseen Tampereelta Hesaan, joutuu maksamaan myös Itä-Suomen hiljaisen välin lipuista osan?
     
  2. Santsu Jäsen

    Suosikkijoukkue:
    HPK, LiPu
    Lainaus:
    Johan tuolta juuri hankittiin uusia sähkövetureita ja dieseleistä on kilpailutus päällä. Se mikä itseäni mietityttää tässä hommassa on tuo ratakapasiteetti ja vetureiden huoltoon ohjaus. Jo nyt on vaikeuksia korjata huoltoa tarvitsevia vetureita edes siedettävään käyttökuntoon. Mites sitten kun kalusto lojuu millon missäkin päin Suomea eri yhtiöiden jäljiltä kun ovat vuokranneet sen vain tietyä ajoa varten.

    Edit.
    Ja itseäni jotenkin huvituttaa ajatus siitä, että valtion(eli veronmaksajien) rahalla ostetaan kalusto jonka tuottamat tuotot menee yksityisten firmojen taskuun ja huoltokustannukset jäävät valtiolle. Kyllä täytyy vuokratuottojen olla tapissaan jotta saadaan kaikki kustannukset katettua.
     
  3. Telaketju Jäsen

    Suosikkijoukkue:
    Kärpät
    Lainaus:
    Hyvä kysymys. Taitaa Berner olla sittenkin aito kepulainen, kun keksii taas uuden tavan maksattaa kehitysalueiden elämää muilla. No, tulonsiirrot maan taloudellisesti hyvinvoivista osista heikommin pärjääviin ovat tietysti Suomen kansan eduskuntavaaleissa tekemä tietoinen poliittinen valinta, mutta tässä tapauksessa pelkästään junamatkustajien laittaminen maksumiehiksi ei ole edes teoriassa oikeudenmukaista.

    Tuosta ristisubventiosta varsin ansiokasta keskustelun alustusta Soininvaaralta:
    Junaliikenteen avaaminen kilpailulle: ristisubventio on vihonviimeinen keksintö : Soininvaara
     
  4. karhu Jäsen

    Suosikkijoukkue:
    Ässät,Man Utd
  5. Tuamas Jäsen

    Sinänsä osin vähän nollatutkimus, todellinen yllätys kaikille, että monopoliasemassa olevan yhtiön arvo alenee kun markkinat avataan kilpailulle.
     
  6. vetti Jäsen

    Suosikkijoukkue:
    Jokerit, República Argentina, CAR
    Lainaus:
    Ja lisäksi kun siltä viedään kalusto toiseen yhtiöön, pelkkä operointi jäisi.
     
  7. Aces High Jäsen

    Suosikkijoukkue:
    Ässät, Red Wings, HIFK Gimmat, THFC
    Lainaus:
    Veikataanko monelle tuo tuli uutisena? Mun mielestä on ihan hyvä että tuulipukukansalle hiukan avataan tämänkin tunkion taustoja. Vielä kun saisi kokonaislaskelman tämän ajettavan muutoksen vaikutuksesta valtion taloudelle 10 vuoden periodille. Tuo tutkimus hiukan jo avasi mahdollisia vaikutuksia kuluttajahintoihin.

    Hauska olisi myös tietää miten Berner & co meinaa hyötyä tästä, sekä aiemmista uudistusesityksistä, valtiontaloudelle ei vielä hyötyjä ole liikaa näkynyt.
     
  8. karhu Jäsen

    Suosikkijoukkue:
    Ässät,Man Utd
    Lainaus:

    Itseä kiinnostaa ainakin tieto jota itsekin olen epäillyt, että hiljaisempien reittien lipunhinnat tulevat todennäköisesti jopa nousemaan. Ainakin ilman valtion merkittävää tukemista, kuten tänä päivänä.
    Helsinkiin kulkevat voisivat laskea noin 10% tutkimukseen. Kannattaako lähteä tälläiseen tällä tutkimustiedolla mitä on?
    Ulkomaalaiset veroparatiisi(?) yhtiöt tästä vain olisivat hyötyjiä.
    Tällä hetkellä valtiollekin on tullut mukava osinkopotti vuosittain.
    EU ei meitä siihen pakota, kuten Sipilä ja Berner ovat väittäneet.
     
  9. pernaveikko Jäsen

    Suosikkijoukkue:
    HIFK, Crusaders, Lechia
    13-vuotiaan pojan ensimmäinen junamatka yksin päättyi hätään – VR:n konduktööri ajoi junasta ulos harhailemaan tuntemattomaan kaupunkiin - Kotimaa - Ilta-Sanomat

    Miksi pitää sekoilla?

    Yksinkertainen ratkaisu olisi se, että sillä palvelevalla konduktöörillä olisi kuittivihko taskussa mistä myisi lipun kuulakärkikynällä kirjoittamalla.

    Palvelua ei mainostettaisi mitenkään ja aikuisille sen olemassaolo kiistettäisiin. Ei tarvitsisi sitten lapsia heittää kadulle. Lisätyön määrä olisi tasan nolla ja säästyttäisiin näiltä uutisilta.

    En nyt ota kantaa miksi vanhemmat eivät varmistaneet kuinka toimia.
     
  10. Kole13 Jäsen

    Suosikkijoukkue:
    Jokerit
  11. pernaveikko Jäsen

    Suosikkijoukkue:
    HIFK, Crusaders, Lechia
    Kiitos viestistäsi!

    Kiitos yhteydenotostasi. Täyttämäsi tiedot siirtyvät VR Asiakaspalvelun käsittelyyn.
    --

    Nyt odotellaan kuinka kauan menee korjatessa. Puljulta ei saa ostettua lippua asemalle "hameenlinna".

    Sen sijaan, jos ulkomaalainen ymmärtääkin kirjoittaa hämeenlinna, niin johan löytyy tunnin välein lähtöjä Stadista.
     
  12. Hangon keksi Jäsen

    Suosikkijoukkue:
    Länsi-Saksan ja Neuvostoliiton joukkueet
  13. ketjuruletti Jäsen

    Suosikkijoukkue:
    Jokerit
  14. Hangon keksi Jäsen

    Suosikkijoukkue:
    Länsi-Saksan ja Neuvostoliiton joukkueet
    Lainaus:
    Eikös Suomessakin jossain vaiheessa valmistettu junanvaunuja Talgon nimellä? Vuolijoella?
     
  15. Sistis Jäsen

    Suosikkijoukkue:
    HPK
    Ei tuo VR:n verkkokauppa kovinkaan hyvä ole... Tarkoitus oli ostaa junaliput tälle päivälle kännykän kautta. Ainoa maksutapa, mitä sivusto tarjosi, oli maksukortti. Verkkopankkimaksu ei siis olisi ollut tämän mukaan mahdollinen. Noh, on minulla toki luottokortti, mutta haluan pitää sen käytön minimissään, ja jos muita vaihtoehtoja on, käytän niitä. Siksi ostin junalipun tilalle bussilipun, ajallisesti kun se sopi ihan yhtä hyvin suunnitelmiini. Tämän jälkeen katsoin ihan mielenkiinnosta, että miten tuo VR:n verkkokauppa toimisi täysversiona. Näköjään ihan hyvin, verkkopankkimaksu olisi ollut siellä mahdollinen. Mobiilisivu oli joko rikki tai vain noin naurettavan huonosti toteutettu.

    Noh, menettivät pari matkustajaa tänään. Ehkä korjaavat tuon mobiilisivunsa joskus...
     
  16. wilco Jäsen

    Suosikkijoukkue:
    HPK,LiPu
    On luottokortti, mutta ei halua käyttää??

    Että silleen...
     
  17. Sistis Jäsen

    Suosikkijoukkue:
    HPK
    Lainaus:
    Että silleen vaan itsellesi. Käytän mieluiten verkkopankkia, kuten viestissäni sanoin. Jos minun olisi ollut pakko matkustaa junalla, olisin voinut ostaa lipun luottokortilla, mutta kun oli muitakin mahdollisuuksia, asioin sillä taholla, jolla homma toimii parhaiten.

    Pointtini oli siis se, että on ihan helvetin ihmeellistä, jos noinkin isolla yrityksellä on noinkin huonosti toteutettu sivusto. Se on yhteiskunnallisesti paljon merkittävämpää, kuin se, että yksi idiootti on periaatteen mies, ja haluaa tehdä ostoksensa verkkopankin kautta. Minun idiotismini on henkilökohtainen valintani, VR:n sivuston toimimattomuus on taas jo lähes yhteiskunnallinen valinta.

    P.S. minä käytän luottokorttia ulkomaan matkoilla ja niiden varauksissa. Kotimaassa asioin verkkopankin kautta. Mutta pankkikäyttäytymiseni ei ole VR-ketjun asiaa.
     
  18. pernaveikko Jäsen

    Suosikkijoukkue:
    HIFK, Crusaders, Lechia
  19. Musta Nuoli Jäsen

    Suosikkijoukkue:
    Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
    Lainaus:
    Kannattaa istua omalla paikallaan johon on paikkavaraus, sillä jos sitä menisi siihen typötyhjään vaunuun istumaan niin viiden minuutin sisällä joku tulisi rykimään mykkänä viereen ja osoittamaan omaa paikkavarauslippuaan juuri siihen kohtaan jossa istut. Näin se vain toimii. Ja toisaalta jokaisella on oikeus istua siinä paikassa mistä on maksanut, vituttaahan se muissakin yhteyksissä (teatterit, tapahtumat) jos joku junttiketjuun kuuluva mulkku istuu sinun paikallasi.

    VR voisi tietysti myydä niitä lippujaan järkevämminkin, mutta toisaalta myös asiakas saa tietääkseni ainakin nettivarauksissa valita itse paikkansa, joten minäkin yhdyn ihmettelyyn siitä, miksi pitää ensin soittaa mediaan.
     
  20. DAF Jäsen

    Suosikkijoukkue:
    se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
    Lainaus:
    Ja on myös niin, että paikat eivät ole "samanarvoisia" vaunussa. Ei siellä huvikseen sitä paikkakarttaa, työskentely-/allergiahyttejä jne. ole kuitenkaan siellä alakerrassakaan.
     
  21. pernaveikko Jäsen

    Suosikkijoukkue:
    HIFK, Crusaders, Lechia
    Lainaus:
    Erikoisryhmien paikoille ei varmaan kannatakaan mennä pyörimään, mutta tavalliseen tyhjään vaunuun voi ja pitää levittäytyä. Jos lipunmyyjä on täysin epäonnistunut tehtävässään, niin siitä ei pitäisi asiakkaan kärsiä.

    Konduktöörit vai mitä palveluohjaajia nykyään ovatkaan osaavat varmasti sitten opastaa tai vähän tiukasti vaatia asiakasta palaamaan lipun osoittamaan karjavaunuun.
    --

    Aina löytyy niitä mitkä etsivät ja vaativat vaunu 16, ikkunapaikka 27, vaikka ympärillä olisi lukemattomia tyhjiä paikkoja. Suomen Maajoukkueen Kannattajien huippuaikoina Pohjoiskaarteen seisomakatsomossa oli parituhatta kannattajaa ja nimellisesti liput numeroitu säädöksien mukaan.

    Siellä ihan todella oli joskus porukkaa tutkimassa missä tämä paikka nyt on, mikä rivi tämä on ja vaatimassa pääsyä sinne. Sitten niille aina ei niin ystävällisesti kerrottiin näiden olevan nyt numeroimattomia ja menette sinne minne mahtuu.

    Joskus se vain menee niin jopa jossain sivistysmaassa tai mukasellaisessa.
     
  22. Tadu Jäsen

    Suosikkijoukkue:
    Viikingit, Spurs, narrit (pre 2014)
  23. Fordél Jäsen

    VR:n toiminta alkaa olla jo hyvin surullista. Käytän junaa lähes päivittäin. En rehellisesti sanoen muista, että koska juna olisi ollut aikataulussa tämän talven aikana. Nykyisin 15-20 minsan myöhästelyt ovat ihan jokapäiväisiä. Monesti juna on myöhässä 30 minuuttia tai enemmän. Alkaa olla aikalailla mitta täysi, mutta minkäs teet, kun vaihtikset ovat vähissä. Kesää odotellessa...
     
  24. Tadu Jäsen

    Suosikkijoukkue:
    Viikingit, Spurs, narrit (pre 2014)
    Lainaus:
    Sama. Lahti-Helsinki -väliä tulee kuljettua 1-4 kertaa viikossa edestakaisin. Tänään aamulla oli eka kerta tänä vuonna kun juna oli ajoissa (alle 5 min myöhässä). Nyt menossa takaisin Lahteen ja alla ”vanhemman mallin veturi”, minkä vuoksi ainakin vartin verran jo myöhässä.

    Ainakin pari kertaa juna on ollut 30 minuuttia myöhässä, kerran 50 minuuttia ja ikävin keikka oli kahden tunnin myöhästyminen junan hajottua. Tänä vuonna siis.

    Muistaakseni edellisenä talvena ei ollut suuremmin ongelmia pysyä aikataulussa.
     
  25. Fordél Jäsen

    Lainaus:
    Heh, tismalleen sama. Meinaan sama juna:)
     
    Tadu tykkää tästä.