karhu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät,Man Utd
Kaikki aika tällä palstalla menee ulkomaiden ihannointiin ja niiden johtajista puhumiseen, vaikka ei ole edes äänioikeutta.

Sitten oikeasti mielenkiintoiset asiat jää paitsioon:

Halpoja lippuja ja luksusta - Onnibus pyrkii raiteille etunenässä (Iltalehti)

Valtion pitää alkaa ainakin lähivuosina laittamaan satoja miljoonia kalustoon, että lupaukset kasvavasta tarjonnasta toteutuvat ja kaikille riittää kalustoa.
Kaikki vanhoja vaunuja(sn140) saattaa lojua käyttämättömänä homehtumassa, mutta vetureista jo nyt pulaa.

Toinen pohjaton kaivo rahalle on raideinfra. Jo nyt pitäisi tehdä päätös kolmannesta raiteesta Helsingistä Tampereelle ja tuplaraiteita pitäisi rakentaa Helsingistä moneen suuntaan.
Ratapihat myös eivät pääkaupungissa ja Tampereella enempää vedä.
Ilman näitä miljardien investointeja ei asiasta tahdo mitään tulla.

Ja onko se todellista kilpailua, jos ajaakseen Tampereelta Hesaan, joutuu maksamaan myös Itä-Suomen hiljaisen välin lipuista osan?
 

Santsu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, LiPu
Valtion pitää alkaa ainakin lähivuosina laittamaan satoja miljoonia kalustoon, että lupaukset kasvavasta tarjonnasta toteutuvat ja kaikille riittää kalustoa.
Kaikki vanhoja vaunuja(sn140) saattaa lojua käyttämättömänä homehtumassa, mutta vetureista jo nyt pulaa.

Toinen pohjaton kaivo rahalle on raideinfra. Jo nyt pitäisi tehdä päätös kolmannesta raiteesta Helsingistä Tampereelle ja tuplaraiteita pitäisi rakentaa Helsingistä moneen suuntaan.
Ratapihat myös eivät pääkaupungissa ja Tampereella enempää vedä.
Ilman näitä miljardien investointeja ei asiasta tahdo mitään tulla.

Ja onko se todellista kilpailua, jos ajaakseen Tampereelta Hesaan, joutuu maksamaan myös Itä-Suomen hiljaisen välin lipuista osan?
Johan tuolta juuri hankittiin uusia sähkövetureita ja dieseleistä on kilpailutus päällä. Se mikä itseäni mietityttää tässä hommassa on tuo ratakapasiteetti ja vetureiden huoltoon ohjaus. Jo nyt on vaikeuksia korjata huoltoa tarvitsevia vetureita edes siedettävään käyttökuntoon. Mites sitten kun kalusto lojuu millon missäkin päin Suomea eri yhtiöiden jäljiltä kun ovat vuokranneet sen vain tietyä ajoa varten.

Edit.
Ja itseäni jotenkin huvituttaa ajatus siitä, että valtion(eli veronmaksajien) rahalla ostetaan kalusto jonka tuottamat tuotot menee yksityisten firmojen taskuun ja huoltokustannukset jäävät valtiolle. Kyllä täytyy vuokratuottojen olla tapissaan jotta saadaan kaikki kustannukset katettua.
 
Putkaan vaan kaikki tarrojen liimaajat!

Telaketju

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Ja onko se todellista kilpailua, jos ajaakseen Tampereelta Hesaan, joutuu maksamaan myös Itä-Suomen hiljaisen välin lipuista osan?
Hyvä kysymys. Taitaa Berner olla sittenkin aito kepulainen, kun keksii taas uuden tavan maksattaa kehitysalueiden elämää muilla. No, tulonsiirrot maan taloudellisesti hyvinvoivista osista heikommin pärjääviin ovat tietysti Suomen kansan eduskuntavaaleissa tekemä tietoinen poliittinen valinta, mutta tässä tapauksessa pelkästään junamatkustajien laittaminen maksumiehiksi ei ole edes teoriassa oikeudenmukaista.

Tuosta ristisubventiosta varsin ansiokasta keskustelun alustusta Soininvaaralta:
Junaliikenteen avaaminen kilpailulle: ristisubventio on vihonviimeinen keksintö : Soininvaara
 
"The Flat Earth Society has members all around the globe" – A tweet by the Flat Earth Society
"Say that again, but slowly" - Friendly Atheist responding

vetti

Jäsen
Suosikkijoukkue
TööVe, CAR, IPA
Sinänsä osin vähän nollatutkimus, todellinen yllätys kaikille, että monopoliasemassa olevan yhtiön arvo alenee kun markkinat avataan kilpailulle.
Ja lisäksi kun siltä viedään kalusto toiseen yhtiöön, pelkkä operointi jäisi.
 
Timo Soini: ‘Globalism is God for godless people'
He, jotka eivät asioista ymmärrä, voisivat luulla, että kyse on vain jääkiekosta. Heille vain hymyilen...

Aces High

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Red Wings, HIFK Gimmat, THFC
Sinänsä osin vähän nollatutkimus, todellinen yllätys kaikille, että monopoliasemassa olevan yhtiön arvo alenee kun markkinat avataan kilpailulle.
Veikataanko monelle tuo tuli uutisena? Mun mielestä on ihan hyvä että tuulipukukansalle hiukan avataan tämänkin tunkion taustoja. Vielä kun saisi kokonaislaskelman tämän ajettavan muutoksen vaikutuksesta valtion taloudelle 10 vuoden periodille. Tuo tutkimus hiukan jo avasi mahdollisia vaikutuksia kuluttajahintoihin.

Hauska olisi myös tietää miten Berner & co meinaa hyötyä tästä, sekä aiemmista uudistusesityksistä, valtiontaloudelle ei vielä hyötyjä ole liikaa näkynyt.
 
Urea iacta est.

karhu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät,Man Utd
Sinänsä osin vähän nollatutkimus, todellinen yllätys kaikille, että monopoliasemassa olevan yhtiön arvo alenee kun markkinat avataan kilpailulle.

Itseä kiinnostaa ainakin tieto jota itsekin olen epäillyt, että hiljaisempien reittien lipunhinnat tulevat todennäköisesti jopa nousemaan. Ainakin ilman valtion merkittävää tukemista, kuten tänä päivänä.
Helsinkiin kulkevat voisivat laskea noin 10% tutkimukseen. Kannattaako lähteä tälläiseen tällä tutkimustiedolla mitä on?
Ulkomaalaiset veroparatiisi(?) yhtiöt tästä vain olisivat hyötyjiä.
Tällä hetkellä valtiollekin on tullut mukava osinkopotti vuosittain.
EU ei meitä siihen pakota, kuten Sipilä ja Berner ovat väittäneet.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
13-vuotiaan pojan ensimmäinen junamatka yksin päättyi hätään – VR:n konduktööri ajoi junasta ulos harhailemaan tuntemattomaan kaupunkiin - Kotimaa - Ilta-Sanomat

Miksi pitää sekoilla?

Yksinkertainen ratkaisu olisi se, että sillä palvelevalla konduktöörillä olisi kuittivihko taskussa mistä myisi lipun kuulakärkikynällä kirjoittamalla.

Palvelua ei mainostettaisi mitenkään ja aikuisille sen olemassaolo kiistettäisiin. Ei tarvitsisi sitten lapsia heittää kadulle. Lisätyön määrä olisi tasan nolla ja säästyttäisiin näiltä uutisilta.

En nyt ota kantaa miksi vanhemmat eivät varmistaneet kuinka toimia.
 
"So never mind the darkness we still can find a way"
- Axl Rose

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Kiitos viestistäsi!

Kiitos yhteydenotostasi. Täyttämäsi tiedot siirtyvät VR Asiakaspalvelun käsittelyyn.
--

Nyt odotellaan kuinka kauan menee korjatessa. Puljulta ei saa ostettua lippua asemalle "hameenlinna".

Sen sijaan, jos ulkomaalainen ymmärtääkin kirjoittaa hämeenlinna, niin johan löytyy tunnin välein lähtöjä Stadista.
 
"So never mind the darkness we still can find a way"
- Axl Rose

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Ei tuo VR:n verkkokauppa kovinkaan hyvä ole... Tarkoitus oli ostaa junaliput tälle päivälle kännykän kautta. Ainoa maksutapa, mitä sivusto tarjosi, oli maksukortti. Verkkopankkimaksu ei siis olisi ollut tämän mukaan mahdollinen. Noh, on minulla toki luottokortti, mutta haluan pitää sen käytön minimissään, ja jos muita vaihtoehtoja on, käytän niitä. Siksi ostin junalipun tilalle bussilipun, ajallisesti kun se sopi ihan yhtä hyvin suunnitelmiini. Tämän jälkeen katsoin ihan mielenkiinnosta, että miten tuo VR:n verkkokauppa toimisi täysversiona. Näköjään ihan hyvin, verkkopankkimaksu olisi ollut siellä mahdollinen. Mobiilisivu oli joko rikki tai vain noin naurettavan huonosti toteutettu.

Noh, menettivät pari matkustajaa tänään. Ehkä korjaavat tuon mobiilisivunsa joskus...
 
Hö.

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
On luottokortti, mutta ei halua käyttää??

Että silleen...
Että silleen vaan itsellesi. Käytän mieluiten verkkopankkia, kuten viestissäni sanoin. Jos minun olisi ollut pakko matkustaa junalla, olisin voinut ostaa lipun luottokortilla, mutta kun oli muitakin mahdollisuuksia, asioin sillä taholla, jolla homma toimii parhaiten.

Pointtini oli siis se, että on ihan helvetin ihmeellistä, jos noinkin isolla yrityksellä on noinkin huonosti toteutettu sivusto. Se on yhteiskunnallisesti paljon merkittävämpää, kuin se, että yksi idiootti on periaatteen mies, ja haluaa tehdä ostoksensa verkkopankin kautta. Minun idiotismini on henkilökohtainen valintani, VR:n sivuston toimimattomuus on taas jo lähes yhteiskunnallinen valinta.

P.S. minä käytän luottokorttia ulkomaan matkoilla ja niiden varauksissa. Kotimaassa asioin verkkopankin kautta. Mutta pankkikäyttäytymiseni ei ole VR-ketjun asiaa.
 
Hö.

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
"So never mind the darkness we still can find a way"
- Axl Rose

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
Sinänsä tietysti mielenkiintoista, mutta kai sitä voisi vain mennä sinne tyhjään vaunuun istamaan eikä soittaa VR:lle ja mediaan:

Miksi kaukojunissa matkustajia pakataan samaan vaunuun, kun viereinen vaunu ammottaa tyhjänä? - Kotimaa - Helsingin Sanomat

Olisi kyllä kovin suomalaista vain todeta tässä istutaan, koska lippu on tälle paikalle.
Kannattaa istua omalla paikallaan johon on paikkavaraus, sillä jos sitä menisi siihen typötyhjään vaunuun istumaan niin viiden minuutin sisällä joku tulisi rykimään mykkänä viereen ja osoittamaan omaa paikkavarauslippuaan juuri siihen kohtaan jossa istut. Näin se vain toimii. Ja toisaalta jokaisella on oikeus istua siinä paikassa mistä on maksanut, vituttaahan se muissakin yhteyksissä (teatterit, tapahtumat) jos joku junttiketjuun kuuluva mulkku istuu sinun paikallasi.

VR voisi tietysti myydä niitä lippujaan järkevämminkin, mutta toisaalta myös asiakas saa tietääkseni ainakin nettivarauksissa valita itse paikkansa, joten minäkin yhdyn ihmettelyyn siitä, miksi pitää ensin soittaa mediaan.
 
Perustuu alkuperäiskäsikirjoitukseen.

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Kannattaa istua omalla paikallaan johon on paikkavaraus, sillä jos sitä menisi siihen typötyhjään vaunuun istumaan niin viiden minuutin sisällä joku tulisi rykimään mykkänä viereen ja osoittamaan omaa paikkavarauslippuaan juuri siihen kohtaan jossa istut. Näin se vain toimii. Ja toisaalta jokaisella on oikeus istua siinä paikassa mistä on maksanut, vituttaahan se muissakin yhteyksissä (teatterit, tapahtumat) jos joku junttiketjuun kuuluva mulkku istuu sinun paikallasi.
Ja on myös niin, että paikat eivät ole "samanarvoisia" vaunussa. Ei siellä huvikseen sitä paikkakarttaa, työskentely-/allergiahyttejä jne. ole kuitenkaan siellä alakerrassakaan.
 
JOE E. TATA! \o/

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Ja on myös niin, että paikat eivät ole "samanarvoisia" vaunussa. Ei siellä huvikseen sitä paikkakarttaa, työskentely-/allergiahyttejä jne. ole kuitenkaan siellä alakerrassakaan.
Erikoisryhmien paikoille ei varmaan kannatakaan mennä pyörimään, mutta tavalliseen tyhjään vaunuun voi ja pitää levittäytyä. Jos lipunmyyjä on täysin epäonnistunut tehtävässään, niin siitä ei pitäisi asiakkaan kärsiä.

Konduktöörit vai mitä palveluohjaajia nykyään ovatkaan osaavat varmasti sitten opastaa tai vähän tiukasti vaatia asiakasta palaamaan lipun osoittamaan karjavaunuun.
--

Aina löytyy niitä mitkä etsivät ja vaativat vaunu 16, ikkunapaikka 27, vaikka ympärillä olisi lukemattomia tyhjiä paikkoja. Suomen Maajoukkueen Kannattajien huippuaikoina Pohjoiskaarteen seisomakatsomossa oli parituhatta kannattajaa ja nimellisesti liput numeroitu säädöksien mukaan.

Siellä ihan todella oli joskus porukkaa tutkimassa missä tämä paikka nyt on, mikä rivi tämä on ja vaatimassa pääsyä sinne. Sitten niille aina ei niin ystävällisesti kerrottiin näiden olevan nyt numeroimattomia ja menette sinne minne mahtuu.

Joskus se vain menee niin jopa jossain sivistysmaassa tai mukasellaisessa.
 
"So never mind the darkness we still can find a way"
- Axl Rose

Fordél

Jäsen
VR:n toiminta alkaa olla jo hyvin surullista. Käytän junaa lähes päivittäin. En rehellisesti sanoen muista, että koska juna olisi ollut aikataulussa tämän talven aikana. Nykyisin 15-20 minsan myöhästelyt ovat ihan jokapäiväisiä. Monesti juna on myöhässä 30 minuuttia tai enemmän. Alkaa olla aikalailla mitta täysi, mutta minkäs teet, kun vaihtikset ovat vähissä. Kesää odotellessa...
 
“You never actually own a Patek Philippe, you merely look after it for the next generation.”

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Viikingit, Spurs, narrit (pre 2014)
VR:n toiminta alkaa olla jo hyvin surullista. Käytän junaa lähes päivittäin. En rehellisesti sanoen muista, että koska juna olisi ollut aikataulussa tämän talven aikana. Nykyisin 15-20 minsan myöhästelyt ovat ihan jokapäiväisiä. Monesti juna on myöhässä 30 minuuttia tai enemmän. Alkaa olla aikalailla mitta täysi, mutta minkäs teet, kun vaihtikset ovat vähissä. Kesää odotellessa...
Sama. Lahti-Helsinki -väliä tulee kuljettua 1-4 kertaa viikossa edestakaisin. Tänään aamulla oli eka kerta tänä vuonna kun juna oli ajoissa (alle 5 min myöhässä). Nyt menossa takaisin Lahteen ja alla ”vanhemman mallin veturi”, minkä vuoksi ainakin vartin verran jo myöhässä.

Ainakin pari kertaa juna on ollut 30 minuuttia myöhässä, kerran 50 minuuttia ja ikävin keikka oli kahden tunnin myöhästyminen junan hajottua. Tänä vuonna siis.

Muistaakseni edellisenä talvena ei ollut suuremmin ongelmia pysyä aikataulussa.
 

Fordél

Jäsen
Sama. Lahti-Helsinki -väliä tulee kuljettua 1-4 kertaa viikossa edestakaisin. Tänään aamulla oli eka kerta tänä vuonna kun juna oli ajoissa (alle 5 min myöhässä). Nyt menossa takaisin Lahteen ja alla ”vanhemman mallin veturi”, minkä vuoksi ainakin vartin verran jo myöhässä.
Heh, tismalleen sama. Meinaan sama juna:)
 
“You never actually own a Patek Philippe, you merely look after it for the next generation.”
(1)
  • Tykkää
Reactions: Tadu
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy