Mulle OK, jos ammattiosastot maksaisivat eurolleen aikaansaamansa vahingot. Siitä vaan persettä penkkiin toisenkin kerran, jos kontanttia löytyy. Eivät tietysti maksa, koska pykälät suosivat törkeästi tällaista häiriökäyttäytymistä.
VR:n jatkuva perustoiminnan alasajo ja juustohöylääminen on johtanut siihen, että junilla matkustaminen on nykyisin erittäin heikkolaatuista matkustamista ja täynnä ongelmia. Henkilökunnan toiminta eli lakko on tästä vain seuraus ja tapa yrittää tuoda koko systeemin mädännäisyyttä esille, ei ongelmien syy.
Pienikin viivästys kertautuu koko verkostossa ja pikku mutka matkassa pistää systeemit vituiksi. Ja myöhästymisistä ei VR pulita asiakkailleen kuin haistavittu-nekkurahoja, vaikka menisi kohtuuttoman myöhästymisen myötä työ- tai lomareissu pilalle. Joka vuodenajalle on vikaselityksensä, lipunmyyntisysteemin ongelmia ei enää edes vaivauduta selittelemään.
Ja kuitenkin VR on valtio-omisteinen ja raiteilla täydellä monopolilla vetävä firma, jonka tehtävänä olisi taata junaliikenne raiteille siten, että se jopa toimisi. Sekä lähi- että kaukoliikenteessä. Koska vain yksi ainoa firma huolehtii tästä joukkoliikenteen muodosta, niin sen perusperiaatteisiin pitäisi sitten kuulua palveluiden takaaminen loputtoman voiton maksimoinnin ja palveluiden heikentämisen sijasta.
Jos korvausvaatimuksia halutaan jakaa, niin jaettakoon niitä koko nykymuotoisen VR:n johtoportaalle ja omistajille, tässä tapauksessa myös valtiolle, joka on päästänyt junamatkailun melkoiseen alennustilaan. Ykköskohteet kuten Allegro kyllä kulkevat, mutta muuten junalla matkustaminen on viime vuosina ollut jatkuvaa perseilyä.
Viimeisestä kahdeksasta junamatkastani kaksi on mennyt ilman ongelmia ja suurin piirtein ajoissa. Kolme-neljä näistä on ollut törkeästi myöhässä: yhden niistä peruutin kun juna ei lähtenyt ajoissa ja vaihdoin bussiin. Onneksi tein näin, sillä juna oli tehnyt Turun ja Helsingin välillä matkaa yli viisi tuntia, ja olisin myöhästynyt laivaristeilystäni.
Minua vituttaa koko VR:n nykyinen kunto ja se lähtöasetelma, että junat saavat olla myöhässä miten paljon tahansa ja lipunmyynti saadaan tehdä miten päin vittua, samalla kun perushenkilökuntaa ja vara/korjauskalustoa vähennetään, mutta VR:n johtoportaan työpaikkoihin tai bonuksiin tämä touhu ei mitenkään vaikuta.
Kenkää koko nykyiselle johdolle ja paluu perusasioiden äärelle eli siihen, että jos kerran kukaan muu ei raiteilla saa ihmisiä kuljettaa, niin sitten sen yhden valitun yhtiön on homma hoidettava nykyistä luotettavammin. VR:n ei muutenkaan pitäisi olla mikään osakeyhtiö, koska se on osa joukkoliikenteen infrastruktuuria. Ei sen tehtävänä tulisi olla voiton maksimointi osakkeenomistajille junaliikenteen sujuvuuden kustannuksella vaan tämän joukkoliikennepalvelumonopolin hoitaminen kunnialla ns. riittävin voitoin (nollatuloskin käy, kunhan ei tappiota tee). Tiettyjä vuoroja voi toki harventaa tai karsiakin, mutta ne mitä ajetaan on ajettava ajallaan.
Yksittäiset päivän lakot voivat vituttaa ja laittomat lakot ovat tietysti äärimmäinen ratkaisu, mutta enemmän minua vituttaa se, etten voi enää lainkaan junan palveluihin luottaa Turun ja Helsingin välillä ja joudun joko välttämään niitä kokonaan tai sitten joka kerta pelkäämään, että saatanan rakkine ei taaskaan ehdi ajoissa perille ja myöhästyn. En ole sinänsä minkään kommunististen korpilakkojen ystävä, mutta ymmärrän hyvin sen, että mitta on tulossa täyteen sekä henkilökunnalla että matkustajilla junaliikenteessä koska ongelmat vain pahenevat.