Mainos

Elämä raiteiltaan – keskustelua junaliikenteestä

  • 100 324
  • 591

Siivu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Habs, Ilves
Vehviläinen ampuu kovilla ja vaatii nyt VR:ltä oikein selvitystä junien jatkuvasta myöhästelystä. Eikös sellainen viime vuonnakin laadittu ja parannuksia tehtiin kymmenittäin. Tuskin maltan odottaa mitä tällä kertaa. Repa tekee jatkossa varttia pidempää päivää ja lätkästä puhuminen kielletään työaikana?

Ai niin, joulutauon jälkeisten duunimatkatilastojen mukaan slumppi senkun jatkuu:

8 matkaa
  • 0 - 5 minuuttia myöhässä - 0 kpl
  • 6 - 15 minuuttia myöhässä - 5 kpl
  • 16 - 30 minuuttia myöhässä - 3 kpl
 

cottonmouth

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo & Philadelphia Flyers
Siellä on taas kuulat aivan hukassa Pk-seudun lähiliikenteen, tai ainakin pääradan, osalta.

HS: I- ja K-junat eivät liikennöi enää tänään (kello 13.48).

Kahden vaunuyksikön N-juna oli vaatimattomat 20 minuuttia myöhässä tuossa viiden aikoihin ja niin täyteen ammuttu, että 90% ihmisistä jäi rannalle odottamaan seuraavaa junaa, jonka saapumisesta tuskin oli mitään tietoa.
 

Siivu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Habs, Ilves
Siellä on taas kuulat aivan hukassa Pk-seudun lähiliikenteen, tai ainakin pääradan, osalta.

Kahden vaunuyksikön N-juna oli vaatimattomat 20 minuuttia myöhässä tuossa viiden aikoihin ja niin täyteen ammuttu, että 90% ihmisistä jäi rannalle odottamaan seuraavaa junaa, jonka saapumisesta tuskin oli mitään tietoa.

Olin huomaavinani, että tänään oli se päivä, kun sinnikkäimmiltäkin alkoi huumorintaju huveta.

Onneksi tämä duuniviikko päättyi tänään. Aikataulujen mukaan olisin viettänyt junassa näinä kolmena päivänä 6 tuntia 18 minuuttia. Oikeassa elämässä laatuaikaa kului 8 tuntia 35 minuuttia.

Ei se mitään, ei minulle tai kellekään muullekaan työmatkalaiselle tarvitse esim. hyvittää mitään kuukausilippujen hinnoissa. Kyllähän me ymmärrämme.

Onneksi pisararata on valmistumassa ehkä jo 2020. Sinne asti on helppo tsempata ja maksaa yhä uusia korotuksia lippujen hinnoissa. Älkää suotta edes yrittäkö mitään sitä ennen.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Onneksi pisararata on valmistumassa ehkä jo 2020. Sinne asti on helppo tsempata ja maksaa yhä uusia korotuksia lippujen hinnoissa. Älkää suotta edes yrittäkö mitään sitä ennen.

Ei kai pisara missään oloissa valmistu ennen 2030-lukua. En ole kuullut ainakaan mistään sellaisesta suunnitelmasta, että sitä edes ennen sitä aloitettaisiin.
 

Wolves

Jäsen
VR toimitiloissa on jo pitkään käyty keskustelua siitä kuinka saada junat kulkemaan ajoissa ja samalla turvallisesti. Kaikkea on jo kokeiltu. Jäänestoa, lämmittimiä, lisää henkilökuntaa, vähemmän henkilökuntaa, jäänpoistoa hotellin konferenssihuoneessa, mutta nyt kahden vuoden taistelun jälkeen VR uskoo keksineensä ratkaisun viime- ja tänä talvena kiusanneisiin ongelmiin.

Ai ajeta vuoroja ollenkaan.

(Ja niille kiinnostuneille tiedoksi linkki vie iltalehden toimitukseen, jossa toimittajat tarjoilevat kahvia ja pullaa)
 
Suosikkijoukkue
Paikalliset
Miten on mahdollista ettei täällä ole vielä VR:n lippu-uudistuksesta kirjoiteltu? No, itsehän pääsin vuodenvaihteessa siinä mielessä onnelliseen tilanteeseen että duunipaikka vaihtui ja lähijuna vaihtui bussiin. Kaukojunia tulee käytettyä muutaman kerran vuodessa.

Lippu-uudistuksesta tuli kyllä mieleeni, että saako VR tällä kertaa aiheetta kuraa niskaansa ja olisiko oikeampi syytösten kohde Accenture, joka uudistuksen teknisen toteutuksen hoiti? Accenturen mainetekoihinhan tämän lisäksi on kuulunut myös taannoinen Sampo-pankin verkkopankkiuudistus. Accenture = Accident?
 

Rapukäsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Nämä VR:n ongelmat alkavat olla jo niin normaaleita tapahtumia, että ei tätä ketjuakaan kukaan jaksa enää ylös nostaa. Liian vähän konnareita tehostamisen seurauksena-->junavuoroja perutaan. Ääliöt VR:n johdossa ottavat Tiedon ja Accenturen tekemään lippukauppauudistuksen-->katastrofi. Normaali yhtiö olisi näiden toilauksien jälkeen mennyt konkurssiin aikapäiviä sitten, mutta onneksi on monopoli...

Lippu-uudistusta mainostettiin, että etukäteen ostaessa saa halvempia lippuja "ei ruuhkajuniin". Näin varmasti onkin, mutta tämäkin hintojen alennus revitään sitten työmatkalaisten selkänahasta, joilla ei ole muuta vaihtoehtoa, kuin edelleen ostaa niitä kallistuvia lippuja.

Accenture = Accidenture
 

scholl

Jäsen
Lippu-uudistusta mainostettiin, että etukäteen ostaessa saa halvempia lippuja "ei ruuhkajuniin". Näin varmasti onkin, mutta tämäkin hintojen alennus revitään sitten työmatkalaisten selkänahasta, joilla ei ole muuta vaihtoehtoa, kuin edelleen ostaa niitä kallistuvia lippuja.

Tuskin. Ei-ruuhkajuniin yritetään saada lisämatkustajia, jotka eivät muuten ehkä junia käyttäisi ja ruuhkajunista pyritään saamaan sellaiset tyypit pois, joiden ei tarvitse siihen aikaan matkustaa. Eikä sinne toimistolle suurimman osan ole pakko mennä samaan kellonaikaan tai lähteä samaan aikaan pois. Kalustomäärän optimointikysymyshän tuo on osittain. Samahan se on jollain Deutsche Bahnilla tai lentoyhtiöillä tai vaikkapa hotellihuoneissa, sesonki tai ruuhkahuiput maksavat. Aina on muita vaihtoehtoja matkustaa, joten ei sitä mistään revitä. Voi esimerkiksi asua niin lähellä työpaikkaa, että voi kulkea fillarilla. Elämä on valintoja täynnä ja jos valitsee junamatkan ruuhka-ajan ulkopuolella, se on halvempi.

Samaa mieltä muiden kanssa tuosta VR:n toiminnasta. En voi käsittää, miten kaikki aina epäonnistuu saman firman ollessa kyseessä. Suomi taitaa kyllä olla tietotekniikassa valtavasti muita maita jäljessä, kun tällaiset asiat eivät täällä pelaa, mitkä ovat muualla itsestäänselvyyksiä.
 

Czescku

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Stadin Keltamustat
Lippu-uudistusta mainostettiin, että etukäteen ostaessa saa halvempia lippuja "ei ruuhkajuniin".
Semmoinenkin jännä piirre ennakkolipuissa näyttää olevan, että normilipulla aikuisen kanssa ilmaiseksi matkustava juniori (6-16v) joutuukin maksamaan oman lipun. Esim. Helsinki-Kajaani aikuiselta ja lapselta maksaa normisti noin 70€, mutta jos erehtyy ostamaan ennakkolipun niin hintaa onkin yhtäkkiä lähes 140€.

Vaimo ja lapsi lähtivät juuri ennen lippu-uudistusta tuonne Kajaaniin ja silloin tiskillä palvellut täti kehotti perehtymään uuteen nettikauppaan, kun siinä voi valita paikan. Tähän mennessä on ollut aina pakko käydä tiskillä junalippua ostamassa, koska lastenvaunupaikkaa ei ole voinut millään valita. No enpä ole uuden verkkokaupan paikanvarausta vielä edes katsonut, koska siinä ei voi valita ollenkaan alle 6v matkustajaa, että saisi tälle edes oman paikan (joka ainakin vanhalla systeemillä tuli automaattisesti). Enkä usko muutenkaan, että ns. parhaita lastenvaunu-/invapaikkoja voi netistä varata, kun ei niitä ennen uudistustakaan voinut saada kuin tiskiltä.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Yle: Kondukt | Taloussanomat

On se kumma. Mikä onkaan konduktöörin tehtävä junassa? Tarkastaa ja myydä lippuja. Ja nyt kun lippuja myydään enemmän niin kaverit haluavat bonareita.

Aika kreikkalaista menoa.
 

cottonmouth

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo & Philadelphia Flyers
Aika kreikkalaista menoa.

Nyt kun paperimiehet on ajettu maanpakoon, niin VR alkaa olla viimeinen noista vanhojen "saunalisien" linnakkeista. Esimerkiksi veturinkuljettaja korjaa lisineen helposti saman mitä aloitteleva perus tk-lääkäri.

Lisäksi VR on valtion firmana myös viimeisiä linnakkeita, jossa asiakaspalvelua ei tarvitse huomioida juuri ollenkaan. Toki poikkeuksiakin on konnareiden ja kaljanmyyntitätien joukossa, mutta keskimäärin jos haluaa kokea tylyn asiakaspalvelukokemuksen, niin suosittelen näihin ihmisryhmiin tutustumista.

Lisäksi mikä helvetti noita konnareita tässä kiristää? Se että tavallisuudesta poiketen joutuu tekemään ihan jopa töitä, ei vain kävelemään junaa päästä päähän?
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Lisäksi mikä helvetti noita konnareita tässä kiristää? Se että tavallisuudesta poiketen joutuu tekemään ihan jopa töitä, ei vain kävelemään junaa päästä päähän?
Nehän ovat kaikki demareita, paitsi ne jotka ovat vasureita. Kumpienkin mielestä kaikki, vesisade ja auringonpaiste mukaan lukien, on työnantajan syytä. Krooninen natina päällä ja naamakin useimmilla sen näköinen että juuri äsken olisi nuoltu pesua vältellyttä tavaraa.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Nehän ovat kaikki demareita, paitsi ne jotka ovat vasureita. Kumpienkin mielestä kaikki, vesisade ja auringonpaiste mukaan lukien, on työnantajan syytä. Krooninen natina päällä ja naamakin useimmilla sen näköinen että juuri äsken olisi nuoltu pesua vältellyttä tavaraa.

VR ja rautatieliikenne on tosiaan niitä viimeisiä AY-liikkeen strongholdeja jossa vanha meno jatkuu, ainakin toistaiseksi. Viimeistään siinä vaiheessa kun joku alkaa kilpailemaan VR:n kanssa, konduktöörien rautainen asema alkaa murenemaan.
 

scholl

Jäsen
Viimeistään siinä vaiheessa kun joku alkaa kilpailemaan VR:n kanssa, konduktöörien rautainen asema alkaa murenemaan.

Kyllähän heidän kanssaan jo moni kilpailee kuten vaikkapa Norwegian. Se on vain niin, ettei raideliikenteen kilpailuttaminen välttämättä toimi ottaen huomioon toimialan erityispiirteet, mutta ne kilpailijat ovatkin muilla toimialoilla. Bussit, lentoyhtiöt ja henkilöauto nyt ainakin. Keski-Euroopassa esim. Deutsche Bahn on tämän ymmärtänyt, Suomessa sitä ei tajuta.

Tilanne on siinäkin mielessä valitettava, että liikenneministerinä on nyt se pässivasuri jostain hevonkuusesta. Niinpä on odotettavissa, että kaikki lausunnot tällä hallituskaudella tulevat olemaan mallia käsittämätön.

Jotenkin uskomaton tyyppi se Tatu Rauhamäkikin, mikä on kokoomuksesta, mutta jotenkin HSL:n johdossa. Eilen hän sanoi telkkarissa, että ihmisiä pitää saada joukkoliikenteen käyttäjiksi ja parhaiten se toteutuu niin, että valtio tukee enemmän lähiliikennettä. Mä en usko mihinkään hokkuspokkusjuttuihin. Olen sitä mieltä, että länsimetron valmistuminen on ainoa sellainen tapaus, mikä voi lisätä joukkoliikenteen käyttäjämääriä. Rakentaisivat nyt sen valmiiksi ja katsoisivat sen jälkeen onko käyttäjiä vai ei. Toinen asia on sitten se, että lippujen hinnat pitäisi olla kilometriperusteisia jonkun tyyppisinä vyöhykkeinä. Ei kukaan maksa parin pysäkinvälin matkasta 2,50e tai spårassa 2 euroa, koska edestakaisin 4-5 euroa on jo sellainen summa, että sillä pysäköi jo aika kauan autoa. Stockan Exclusive kortilla saa tunnin ilmaista parkkia ja sen päälle 6 euroa tunti niin sitä parkkeeraa jo melkein kaksi tuntia edestakaisen julkisen lipun hinnalla. Bensaa ei kulu oikeastaan ollenkaan, jos ajaa lyhyen matkan, joten sitä on turha edes laskea.
 
Suosikkijoukkue
Paikalliset
Tavarakuljetushan on jo avattu kilpailulle, mutta kilpailijoita ei ole VR:lle ilmaantunut. Vaatisi helvetinmoiset investoinnit, eikä tuotto-odotus liene kaksinen eli mikään taho ei ole valmis riskiä ottamaan.

Matkustajaliikenteessähän VR:llä todellakin on jo kilpailijoita. Ainakin jos liikkeellä on isompi porukka, vie auto voiton kilpailussa ylivoimaisesti. Julkisen liikenteen puolelta ovat halpalentoyhtiöt kai se potentiaalisin kilpailija ainakin pidemmän matkan linjoille.
 
Suosikkijoukkue
KK
Yle: Kondukt | Taloussanomat

On se kumma. Mikä onkaan konduktöörin tehtävä junassa? Tarkastaa ja myydä lippuja. Ja nyt kun lippuja myydään enemmän niin kaverit haluavat bonareita.

Aika kreikkalaista menoa.

Oot varmaa toiminu konnarina kun noin helposti pystyt tollasta heittää. Mitös jos sun duuni viisinkertaistuisi. Kun juna lähtee Helsingistä kohti Lahtea niin konnarit ei ehdi edes tarkastaa/myydä kaikille lippuja. Ja Lahdesta tulee vain lisää porukkaa. Missä tauot mitkä on totuttu normaalisti pitää? Hei haloo!
 

Temptation

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Oot varmaa toiminu konnarina kun noin helposti pystyt tollasta heittää. Mitös jos sun duuni viisinkertaistuisi. Kun juna lähtee Helsingistä kohti Lahtea niin konnarit ei ehdi edes tarkastaa/myydä kaikille lippuja. Ja Lahdesta tulee vain lisää porukkaa. Missä tauot mitkä on totuttu normaalisti pitää? Hei haloo!

Itselläni ei mitään hajua konnarien työpäivästä, mutta jos sinulla on, pyytäisin vastausta kysymykseeni. Eli, kun I-juna saapuu Tikkurilaan, niin siinä on aikaa ~10-15 min ennenkuin se lähtee takaisin Helsinkiin. Tänä aikana konnarit ja kuljettajat menevät röökille/juttelemaan raiteille. Kun he sitten ajavat junan Helsinkiin, niin siellä on vastaavasti samanlainen rumba. Jotenkas kysymys, että eikö tuo ole taukoa? Vertauksena kaupan kassahenkilökunta jossakin keskusta-alueen kaupassa, vaikka Pasilan k-market tai Sokoksen s-market, joissa kummassakin myyjät kassalla ollessaan myös tekevät duunia kirjaimellisesti koko ajan. Taukoja heillä kuitenkin pidetään aivan varmasti kauppaTES mukaisesti, eli ei nyt hirveästi.

Mikä tässä sitten ketuttaa konnareita? Sekö, että heidän työntekonsa rupesi myös olemaan sitä?
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Oot varmaa toiminu konnarina kun noin helposti pystyt tollasta heittää. Mitös jos sun duuni viisinkertaistuisi. Kun juna lähtee Helsingistä kohti Lahtea niin konnarit ei ehdi edes tarkastaa/myydä kaikille lippuja. Ja Lahdesta tulee vain lisää porukkaa. Missä tauot mitkä on totuttu normaalisti pitää? Hei haloo!

En tiedä konnareista mutta yleisesti noita taukoja taitaa olla pari päivässä plus safkis. Tietysti se on tragedia että konnarit joutuvat tekemäät työtä *koko* Helsinki-Lahti välisen 45min matkan ajan, toivon että Vähemmistövaltuutettu tai joku muu pätevä instanssi ottaa tähän kantaa.

Onkohan ongelma työmäärässä vai "totutussa taukojen määrässä"?
 

scholl

Jäsen
Onkohan ongelma työmäärässä vai "totutussa taukojen määrässä"?

Tässähän on vähän samanlainen ilmiö kuin valtiontalouden alijäämässä. Normaali-ihminen ajattelisi valtiontalouden tasapainottamisesta seuraavasti: palvelut pitää tuottaa halvemmalla. Se merkitsee yleensä sitä, että joko ne saadaan oikeasti halvemmalla tai sitten palveluita pitää vähentää. Jos palveluita ei haluta vähentää niin sitten valtion ja kuntien henkilökunnan palkkoja pitää laskea esim. 20% ja/tai työttömät ja puliukot pitää siirtää Stadista esim. Poriin näin esimerkin mainitakseni, koska Porissa on halpoja kämppiä tyhjillään.
Ay-tyypit ajattelevat kuitenkin: syksyllä pitää saada palkankorotuksia inflaation vuoksi.

Se työmäärä pitää tehdä, mikä halutun lopputuloksen saavuttamiseksi vaaditaan.
 

Rontti

Jäsen
Suosikkijoukkue
paska kiekko
Lisäksi VR on valtion firmana myös viimeisiä linnakkeita, jossa asiakaspalvelua ei tarvitse huomioida juuri ollenkaan. Toki poikkeuksiakin on konnareiden ja kaljanmyyntitätien joukossa, mutta keskimäärin jos haluaa kokea tylyn asiakaspalvelukokemuksen, niin suosittelen näihin ihmisryhmiin tutustumista.
Aijaa, outoa, kun ihan noin äkkiseltään ajattelen, niin tuntuu ihan siltä, että olen saanut parasta palvelua konnareilta ja alkon myyjiltä. Kerran oli tyly konnari, mutta olimme sattuneet rautahevoisen kyytiin isossa poikaporukassa tuhannen humalassa ja ansaitsimme varmasti ne kaikki moitteet ja ulosheittouhkaukset. Silloinkaan meitä ei viskattu pellolle, mutta varoitus oli kyllä kaikinpuolin asiallisen tiukka ja uskottava.
 

scholl

Jäsen
En ymmärrä tätä uusinta kohua VR:stä, ettei mobiililippu enää kelpaa. Siis jos asemilla ei ole lipunmyyntiä, niin silloin pitäisi olla joko tulostimet niillä asemilla tai junissa tai konduktööreillä sellaiset laitteet, joissa on nettiyhteys, jotta voivat katsoa sieltä ne lipun tiedot. Eihän lennollekaan tarvitse ottaa mukaan mitään älypuhelinta ja toisekseen siitä saattaa olla vaikka virta loppu. Baggage dropista voi käydä hakemassa boardin passin, jos esim. hotellihuoneessa ei ole ollut tulostinta.

Tuossa nykykäytännössä se pitää asiakkaan ilmeisesti ladata omalla kustannuksella netistä (3g-yhteydellä, mikä varsinkin ulkomaalaisella liittymällä on suhteellisen kallista) se lippu silloin, kun konduktööri tulee. Kyllä joku koodi pitäisi riittää ja konduktööri ladatkoon itse sen sitten, jos ja kun tahtoo.
 

Moto

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Olen tässä noin kuukauden sisään varannut verkkokaupasta kuuden eri yhteysvälin liput. Vaikka minulla ei ole sinänsä mitään ongelmaa istua selkä menosuuntaan päin, olen aina yrittänyt silti ottaa sellaisen paikan, että istuisi naama menosuuntaan päin. Tulos: neljä kertaa viidestä olen onnistunut ottamaan juuri sellaisen paikan, jolla istutaan selkä menosuuntaan päin. Ainoa "osuma" tuli vielä sellaisella välillä, jota en ollut koskaan ennen matkustanut eli Tampere-Turku.

Tämän viikonlopun Jyväskylän matkaa varten koitin Helsinki-Tampere-välille paikkaa valitessani oppia virheistä, jota edellisellä kerralla olin ehkä tehnyt, mutta niinpä vain taas huomasin olevani selkä menosuuntaan päin. Tampereella junaa vaihtaessa näytti jo osuvan oikeaan, mutta enpä muistanut, että Tampereelta lähdetään Jyväskylää kohti "väärään suuntaan", joten niinpä siinä taas istuttiin selkä menosuuntaan päin... No, huomenna suoralla matkalla Jyväskylästä Helsinkiin menee väkisinkin puolet matkasta oikein päin.

En tiedä, olisiko järjestelmään mahdollista laittaa merkintä junan kulkusuunnasta - voi tietysti olla, että ei ole etukäteen selvillä kuinka päin vaunu on junaan kytkettynä.

Turhaa jupinaa sinänsä, mutta joillain tietysti voi oikeasti tulla matkapahoinvointia, jos joutuu istumaan väärin päin.
 
VR:ltä aika jäätävää suhtautumista asiaan. Tämä kriitikko on kuitenkin tehnyt arvoinnin maksavan asiakkaan roolissa, ja vastaus on tämä: " - VR ei ollut tilannut sitä, eikä hän ole ollut sen tekemisestä kanssamme missään yhteydessä. Eihän tuollaisten tekeminen kiellettyä ole, mutta toistaiseksi tähän ei ole mitään kommentoitavaa." Onkohan vastaus vakio kaikkiin asiakaspalautteisiin. Kyllä huomaa että kilpailua ei ole.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Ihailtavaa kansalaisaktivismia.

Tuolla ei ole mitään tekemistä kansalaisaktivismin kanssa, vaan kirjoittaja näki pelkästään markkinaraon puffata omaa yritystään eli saada uusia asiakkaita.

Ihan hyvä kuitenkin, että tämä naurettava epäkohta saadaan julkisuuteen, sama se mitkä motiivit siellä on taustalla.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös