Teemu Ramstedt siirtorajaa ja tyhjennysmyyntejä koskevassa Ylen jutussa:
Tämä ei mielestäni ole realistinen tavoite, ellei sarjajärjestelmää muuteta sellaiseksi, missä runkosarjan merkitys vähenee entisestään. Siitä esimerkkinä vaikka Tsekin sarja, jossa 12/14 joukkueesta pääsee pudotuspeleihin. Kyllä runkosarjassa pärjäämiselle täytyy antaa jonkinlainen arvo, vaikka se tarkottaisikin jonkun joukkueen kohdalla kesälomille lähdön varmistumista jo hyvissä ajoin.
Kyllä. ja sitä arvoa voisi vielä nostaa sillä, että vielä vähemmän pääsisi niin poffeihin. Esim. HIFK -kannattamani seura- saattaisi herätä todellisuuteen, kun hiffaisivat ettei sijoilta ynnä muut mennäkään pelaamaan mestaruuksista. Olisi niinkun vähän pakko laittaa se peli kuosiin kauden alkuun mennessä, tai sitten vaan vedetään sitä "viihdettä" jengille, joka ei niin menestystä kaipaakaan.
Mitä tulee sarjasystemiin, niin itse en erityisemmin syty hissiliikkeestä sarjojen välillä, ja jos itse vetäisin tuollaista liigaseuraa, niin kaikin tavoin pyrkin tulevaisuuteen, jossa ei tätä hissiliikettä olisi. Ymmärrän toki urheiluromantikkojen haaveilun noususta liigaan, mutta itse tosiaankin pyrkisin entistäkin voimakkaammin tuotteistamaan liigan tätäkin ammattimaisemmaksi, ja antaisin jääkiekkoliiton leikkiä muiden sarjojensa kanssa.
Sitten voivat kaikki joukkueet asettautua tavoitteissaan sinne sopivaan sarjatasoon. Jos perse kestää liigaa, niin sinne sitten vaan, ja jos ei, niin sitten pelataan muualla. Suomi on sen verran kaukana Ruotsin taloudellisista resursseista, että ei ihan hetkeen ole realisistista laajentaa toivotussa laajudessa ammattilaisuutta, ja Suomen ylin sarjataso ei tosiaankaan kaipaa mitään harrastejoukkuetta mukaan sinne.
Suosiolla siis jättäisin suomen mestaruuden sinne mestikselle ja äänestäisin liigassa pelattavan vain liigan mestaruudesta. Tässä kohtaa se toki vaatisi hyvinkin pientä karsintaa joukkueissa, jotta saataisiin taloudellisesti tasaisempi liigan taso, ja ilman liiallista riskien ottoa.
Tulevaisuudessa sitä voisi kyllä jälleen laajentaa, kun ja jos siellä mestiksessä oikeasti syntyy tarinoita, joissa voidaan uskottavsti ajatella tulevaisuuden olevan siellä liigajoukkueiden mukana. Ja toisaalta yhtä lailla, liigaan voisi hakeutua ihan uusi seura, joka edustaisi esim useampaa kaupunkia/kuntaa, jos heillä intresseissä olisi saada tällä tavalla toimintaa ja näkyvyyttä alueilleen.
Itse en lähtisi tässä tilanteessa, ja tällaisella tulotasolla, rahoittamaan yhtään mestiseuraa liigan tuottamalla rahalla, joten jos sellaiseen mentäisiin, niin silloin piätiis jo liikkua ihan hitosti enemmän rahaa toiminnassa, jotta jaettavaa riittää.
Mutta okei, se toinen puoli minussa, joka ei arvosta vähääkään urheilussa liikkuvia rahasummia, se sanoo että rahan voisi käyttää viisaamminkin, joten silloin taas jos lähestyttäisiin sitä kautta taloudellisesti näiden sarjojen välillä, niin silloin voisi olla vaikka sellaiset karsinnat, että kaikki tippuu ja koko porukka vaihtuu seuraavaksi kaudeksi. Sellainen "kaikki pelaa" henki, jossa jokainen pääsee vuorollaan pelaamaan liigaa, ettei kelleen tule paha mieli. Mä kun tosiaankaan en arvosta mitenkään ammattilaisurheilua, ja se on täysin hukkaan heitettyä rahaa siinä määrin, kun sitä nyt urheilijoille joissakin lajeissa syydetään.