Ehdotuksia Liigan sarjajärjestelmäksi

  • 1 296 807
  • 11 239

tommy36

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Usko tai älä, mutta mä olen tätä samaa vaatinut ihan yhtä paljon silloin kun veljet päättivät laittaa kioskin kiinni. Olen vaatinut tätä myös vuosina 2014-2022 kun mulla ei omaa jengiä edes ollut. Usko tai älä, mä en toivo pikaista nousua.
Uskon jos niin sanot, ja kiitos kuitenkin kun kommentoit. Itseä alkoi harmittamaan se suhtautuminen, että vaikka tuosta historiasta mainitsee kaikkineen, niin osalla homma loppuu siihen, että päättävät kaikkien olevan katkeria Jokereille. Tiedän, etten ihan kauniisti joukkuesta aina puhu, mutta se juontaa enemmän juurensa fanikuntaansa kuin itse joukkueeseen.

Voin itsekin myöntää, että jos seura ei enempää ala johtonsa kanssa uhriutumaan tämän liigasotkun kanssa, niin olen itse ainakin näin alkuun arvostanut uuden johdon toimintaa ja arvostan edelleenkin ilman tuota uhritumista jollainen fiilis vähän pääsi syntymään.
Toivon totisesti, että se johto myös pitää kiinni kaikista hyvistä uudistuksistaan, eikä kyseessä ole vain julkisuushakuisuus, sillä seura eittämättä on pitkästä aikaa hyvällä tiellä, ja tällainen nykyinen Jokerit olisi varmastikin merkittävästi mukavempi paikallisseura tuolla liigassa kuin se entinen.

Siksi pyrkisin Jokereiden johtona kuin myös sinä kannattajana, hiukan enemmän nyt irtautumaan siitä aiemmasta historiastaan, eikä turhaan sitä korostaa joka käänteessä, vaan enemmänkin nyt tätä uutta Jokereita, jolla siis oikeasti ei mitään muuta yhtymäkohtaa mihinkään ole kuin nimi ja logo. Tuon aiemman historian korostaminen on jopa jotekin hiukan kornia, kun tietää kaiken tapahtuneen ja tuon logonkierrätys kuvionkin.

Yritän kuitenkin ymmärtää, vaikka ei aina kärsivällisyys siihen riitäkään, että osa haluaa kovasti kiinnittäytyä tuohon historiaankin, sillä muutenhan joutuisi myöntämään kannattavansa taas kerran uutta seuraa jolla vain on sama nimi.
Parasta olisi nyt siinä pelipaidassakin palat sinne alkuusa, sillä tällä nyky Jokereilla on ehkä eniten yhtäläisyyttä juurikin sinne, jos jokin yhtymäkohta pitää tuolta valita.

Mutta vielä kerran, kiitos kun vastasit, ja uskon toki kirjoitukseesi, koska niin sanot.
 
Viimeksi muokattu:

Kitugränn

Jäsen
Suosikkijoukkue
NMKY
Minä en usko tuohon. Rovaniemi ei siirry mihinkään vaikka RoKi pelaisi Liigassa ja Mestiksessä matkakulujen osuus kokonaisuudessa on huomattavasti merkittävämpi kuin Liigassa. Nyt RoKi pelaa 24 vierasottelua. Liigassa niitä olisi varmaankin 30. Lisäksi Liigassa RoKi matkustaisi varmasti osaan peleistä lentämällä mikä on toki kalliimpaa kuin bussimatkailu. Liigajoukkueiden liikevaihto on kuitekin järjestään yli viisinkertainen Mestisjoukkueisiin nähden ja niin se varmasti olisi Rovaniemelläkin. Jos Rovaniemen maantieteellinen sijainti muodostuu ongelmaksi niin se johtuu siitä että Liigan osakkaat eivät halua matkustaa Rovaniemelle. Ei siitä ettei RoKi pääsisi etelään.
Kyllä se matkustaminen muodostuu ongelmalliseksi, en väitä, että mahdottomaksi.
Mestis-Rokiin eikä kannata mahdollista liiga-Roki verrata, kaikki kulut nousee nousun myötä.
Rovaniemellä jalkapallossa Rops on tainnut tehdä useamman konkurssin ja ovat tuoneet esille matkustamisen kustannukset.
Ja tämä Roki oli nyt vaan hypoteesi ja esimerkikki kustannusten noususta.
Roki tuskin tulee muutamaan vuoteen edes hakea liigaan, tällä hetkellä seura taitaa olla ulosotossa.
 

redpecka

Jäsen
Tässä tovi sitten jossain lähetyksen ohessa haastelivat toimittaja ja Lehterä: Lehterä 10+jotain -formaatin kannalla - näitä sitten kieputeltiin, mutta kuin loppukevennyksenä juontaja-haastattelija lohkaisee Lehterälle että miten kun aina samat pelaa keskenään, hehheh, johon Lehterä kuittaa että hehheh ja juontaja jatkaa että no niin, siirrytäänpä peliin, siellä on seuraava erä alkamassa, ole hyvä selostaja sejase.

Miksi yksi tärkeä kysymys piti läpikäydä huumorimielessä?

Oman kokemukseni mukaan popula ei tykkää pelata edes verisiä Stadin Derbyjä kuuttakaan kertaa kaudessa. Saati uudessa formaatissa kun noita olisi varmaan kahdeksan ja vielä mahdolliset pleijarit päälle eli kohta on HIFK-Jokerit x15 kaudessa.
 

Kitugränn

Jäsen
Suosikkijoukkue
NMKY
@Tshekki77 nyt en enää pysy perässä. Tuossa lainaamassasi kohdassa esitin kiinnostukseni siihen, miten Liigapaketit ovat kuluttajille myyneet. Sekin on kuitenkin aika oleellinen osa sitä, miten Liiga kiinnostaa kuluttajien keskuudessa. Mitään lukuja minulla ei ole eikä tietoa siitä, mistä sellaiset voisi saada, joten ihan tuollaisena yleisenä toteamuksena tuon heitin. Kuten sanoit, Liiga voi pyytää oikeuksista mitä haluaa ja MTV voi maksaa niistä mitä haluaa, mutta itse tuotteen kiinnostavuudesta kuluttajien keskuudessa se ei kerro.

Ja se vallitseva tilanne on tällä hetkellä se, että Liigan osakkaiden keskuudessa vallitsee erimielisyys siitä, mihin suuntaan sarjajärjestelmää pitäisi viedä. Ja isot seurat ovat tyytymättömiä Liigan hallitukseen. Vallitseva tilanne on myös se, että pelaajayhdistys on tyytymätön Liigan johtoon ja Liigan toimiin ja ovat erittäin huolissaan suomalaisen jääkiekon tilasta. Vallitseva tilanne on myös se, että osakkeen hinnan perusteita on toivonut nähtäväksi mm. TuTo, joka ei niitä ole monista pyynnöistä huolimatta saanut, eikä ole saanut sovittua edes palaveria Liigan puheenjohtajan kanssa. Kyllä nuo aika hyvin tukevat myös omia näkemyksiäni.

Ja vaikka ei tukisikaan, ihmisellä on kuitenkin vapaassa maassa olla sitä mieltä mitä haluaa, ilman että näkemyksiä kohtaan hyökätään sinun valitsemallasi tavalla ja jauhetaan öyhöttämisestä, sämpylänjakajista ja ties mistä. Entistä enemmän tässä tuntuu siltä, että sulla on ongelmia eri mieltä olevien ihmisten kanssa ja erityisesti silloin, jos he sattuvat kannattamaan Jokereita.
Miksi TuTo ei olisi saanut selville miten osakkeen hinta muodostuu, kun se löytyy ihan googlettamalla.
Näillä sivustoilla on merkillistä disinformaatiota ja jotenkin tuntuu, että aika paljon sitä ruokkii sen toisen Helsinkiläisen seuran kannattajat ja media.
 

Kitugränn

Jäsen
Suosikkijoukkue
NMKY
Tässä tovi sitten jossain lähetyksen ohessa haastelivat toimittaja ja Lehterä: Lehterä 10+jotain -formaatin kannalla - näitä sitten kieputeltiin, mutta kuin loppukevennyksenä juontaja-haastattelija lohkaisee Lehterälle että miten kun aina samat pelaa keskenään, hehheh, johon Lehterä kuittaa että hehheh ja juontaja jatkaa että no niin, siirrytäänpä peliin, siellä on seuraava erä alkamassa, ole hyvä selostaja sejase.

Miksi yksi tärkeä kysymys piti läpikäydä huumorimielessä?

Oman kokemukseni mukaan popula ei tykkää pelata edes verisiä Stadin Derbyjä kuuttakaan kertaa kaudessa. Saati uudessa formaatissa kun noita olisi varmaan kahdeksan ja vielä mahdolliset pleijarit päälle eli kohta on HIFK-Jokerit x15 kaudessa.
Tämä. Se on helppoa huudella uusista formaateista, kun itsellä ei ole minkäänlaista vastuuta asian suhteen.
 

Kitugränn

Jäsen
Suosikkijoukkue
NMKY
Ei varmasti jää RoKin liigaunelma maantieteellisten haasteiden vuoksi toteutumatta. Rovaniemellä on onnistuttu pyörittämään pääsarjajoukkueita ainakin jalkapallossa ja lentopallossa. Samoin Kuusamossa on tällä hetkellä yksi naisten lentopalloliigan kärkijoukkueita. Ja RoKi itse on toki onnistunut pelaamaan jo hyvän pätkän Mestistä. Ei sijainti heille nyt varmaan eduksikaan ole, mutta matkustaminen on kyllä ihan vaan järjestelykysymys.

Tasataanko muuten Liigassa nykyään matkakuluja jotenkin seurojen välillä? Muistelen jotain sellaista ainakin takavuosina olleen.
Tuskin on matkakuluja tasattu, se olisi melkoista sosialismia.
En ymmärrä miten naislentopallon Kuusamo kuuluu tähän ketjuun, mutta jopa Kärpät ovat tuoneet aikoinaan esille matkakustannukset
Ja Rops on ollut konkassa pariinkin otteeseen ja myös siellä on puhuttu kovista matka kustannuksista.
Halusin vain tuoda arjen realismia, kun sitä rahaa ei vaan saa seinästä, vaikka jotkut niin luulevat.
 

tommy36

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tässä tovi sitten jossain lähetyksen ohessa haastelivat toimittaja ja Lehterä: Lehterä 10+jotain -formaatin kannalla - näitä sitten kieputeltiin, mutta kuin loppukevennyksenä juontaja-haastattelija lohkaisee Lehterälle että miten kun aina samat pelaa keskenään, hehheh, johon Lehterä kuittaa että hehheh ja juontaja jatkaa että no niin, siirrytäänpä peliin, siellä on seuraava erä alkamassa, ole hyvä selostaja sejase.

Miksi yksi tärkeä kysymys piti läpikäydä huumorimielessä?

Oman kokemukseni mukaan popula ei tykkää pelata edes verisiä Stadin Derbyjä kuuttakaan kertaa kaudessa. Saati uudessa formaatissa kun noita olisi varmaan kahdeksan ja vielä mahdolliset pleijarit päälle eli kohta on HIFK-Jokerit x15 kaudessa.
Joo en ainakaan minä, joten olen edelleen sen 14 liiga joukkueen kannalla, vaikka isot muuta haluaisivatkin. Kaikki sen alle on liian vähän. Mestiksessä sitten voi olla vaikka se 10. ELi mun ehdotus on -jos kaksitasoiseen liigaan mennään- että Liiaga A 14, ja Liiga B 10-12, jos saavat talouden siihen kuntoon että kannattaa tuolla määrällä.
Liiga menee nykyisestä huonompaan suuntaan, jos joukkueita on vain se 10 ja kauhea määrä matseja samoja jengejä vastaan.
 

iibor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Jokerit
Miksi TuTo ei olisi saanut selville miten osakkeen hinta muodostuu, kun se löytyy ihan googlettamalla.
Näillä sivustoilla on merkillistä disinformaatiota ja jotenkin tuntuu, että aika paljon sitä ruokkii sen toisen Helsinkiläisen seuran kannattajat ja media.

Tuomas Haanpää siis valehtelee?
 

redpecka

Jäsen
Tasataanko muuten Liigassa nykyään matkakuluja jotenkin seurojen välillä? Muistelen jotain sellaista ainakin takavuosina olleen.

Tuskin on matkakuluja tasattu, se olisi melkoista sosialismia.
Kyllä minä olen ollut käsityksessä, että tasataan. Onko se sitten poistettu formaatista joskus, en tiedä, tuskin. Joskus oli puhetta, että esimerkiksi Kärpät saa avustusta kun heillä pitkät bussimatkat vaikka ovat päättäneetkin lentää Etelä-Suomen peleihinsä. Mutta se on valinta mikä ei vaikuta bussikorvauksiin kuten ei pidäkään.
 

tommy36

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
No mistä luvuista se muodostuu?
Onhan toi liikevaihto melkoisesti kuitenkin kasvanut tossa matkan varrella. Ehkä se tätä tarkempi määritys jossakin kohtaa tulee, tai joku paljastaa että ei olekaan sama laskukaava kaikille.
Lisäksi nyt jostkain uutisesta tulkitsin, että saa seura tuon edelleen osamaksuna vetää, mutta se ei tietenkään ole korotonta, ja perustuu juurikin siihen ajatukseen, että tuo sen hetkinen -jolloin putoaminen tapahtuu- osakkeen arvo hyvitetään sinä "tyynyrahana" joukkueelle, joten ei tuo nyt pelkästään huono asia ole, että tuo maksu on olemassa.

Ja koska liiga tosissaankin -kaikkine osakkaineen- on liikevaihtoa saanut lisättyä, sekä sopimusten arvoakin, niin lienee selvä, ettei tuo osakehinta enää voi olla sama. Se, että onko se oikea, niin sitä minä en kykene sanomaan, mutta liikevaihtoon suhteutettuna kyllä, sillä onahn tuo liikevaihto tosiaankin tuplaantunut samassa ajassa kuin sen osakkeenkin arvo. Ja kyllä sen jotenkin ymmärtää, että kun ammattilaisurheilusta on kyse, ja tietenkin seurojen omastakin edusta tulevaisuutensa suhteen, niin ei siellä mikään romantiikka päällimmäiseksi nouse ajatuksissa. Siellä ei siis kiinnosta vähääkään se, miten hienoa oli mahdollisesti jokin Ässien ja Sportin sarja joskus muinoin.
 

tommy36

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kyllä minä olen ollut käsityksessä, että tasataan. Onko se sitten poistettu formaatista joskus, en tiedä, tuskin. Joskus oli puhetta, että esimerkiksi Kärpät saa avustusta kun heillä pitkät bussimatkat vaikka ovat päättäneetkin lentää Etelä-Suomen peleihinsä. Mutta se on valinta mikä ei vaikuta bussikorvauksiin kuten ei pidäkään.
Kyllä kai tällaiset juurikin ovat se yksi osa sitä, miten liiga tukee joukkueita.
 

redpecka

Jäsen
Osaisiko joku kerrata tähän lyhyesti mitä tarkoittaa Liiga-osake ja -lisenssi? Kumpaa myydään vaikka nyt K-Espoolle ja TuTolle? Ja kumman joutuu kaikki Liigassa pelaavat joukkueet vuosittain anomaan?
 

Tshekki77

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, HJK, Maajoukkue (lajista riippumatta)
Osaisiko joku kerrata tähän lyhyesti mitä tarkoittaa Liiga-osake ja -lisenssi? Kumpaa myydään vaikka nyt K-Espoolle ja TuTolle? Ja kumman joutuu kaikki Liigassa pelaavat joukkueet vuosittain anomaan?

Osake on se, joka ostetaan isolla rahalla ja lisenssi on se, jonka jokainen joukkue anoo uusiksi joka vuosi ja tässä tapauksessa sitä haki myös Kiekko-Espoo ja TuTo. Jos heillä lisenssihakemus menee läpi, niin sitten mitä ilmeisemmin osakkaat päättävät, että otetaanko mukaan osakkaiksi. Toisaalta kun sitä Liigan tiedotetta tässä pari päivää sitten luki, niin siitä jäi sellainen vaikutelma, että nykyisillä osakkailla on se viimeinen sana asiassa joka tapauksessa.

Liigan tiedote asiasta heidän omilla sivuillaan
 

Kitugränn

Jäsen
Suosikkijoukkue
NMKY
Koitin ja en löytänyt. Voitko kertoa ne luvut vai levitätkö disinformaatiota?
"Se perustuu vuodesta 2013 käytössä olleeseen osakkeen hinnan määrittelyyn, jossa käytetään SM-liiga Oy:n pitkäaikaisia sopimuksia sekä niiden kuluvan ja tulevan kauden osakekohtaista keskihintaa. Sen lisäksi huomioidaan liigan oman pääoman osakekohtainen arvo. Näiden summasta on kyse, ja sitä päivitetään kerran vuodessa liigahallituksen toimesta syksyllä. Tällä hetkellä laskennallinen hinta on 3,67 miljoonaa euroa, kertoo Hiltunen."

Lainaus iltapäivälehdestä.
 

Flyingbird

Jäsen
Suosikkijoukkue
TUTO Hockey, Mestis, SJS
"Se perustuu vuodesta 2013 käytössä olleeseen osakkeen hinnan määrittelyyn, jossa käytetään SM-liiga Oy:n pitkäaikaisia sopimuksia sekä niiden kuluvan ja tulevan kauden osakekohtaista keskihintaa. Sen lisäksi huomioidaan liigan oman pääoman osakekohtainen arvo. Näiden summasta on kyse, ja sitä päivitetään kerran vuodessa liigahallituksen toimesta syksyllä. Tällä hetkellä laskennallinen hinta on 3,67 miljoonaa euroa, kertoo Hiltunen."

Lainaus iltapäivälehdestä.
Ei tässä silti lue mistä tuo 3,67 miljoonaa euroa koostuu. Missä ovat ne kaikki numerot miten saadaan summaksi 3,67 miljoonaa euroa. Hiltunenhan voi höpistä aivan mitä tahansa sattuu mistä summa koostuu. On aivan selvä homma puhuttaessa miljoonista euroista, että sarjapaikkaa hakevan joukkueen rahoittajat haluavat numeroita ja laskelmia sanojen sijaan.
 

Kitugränn

Jäsen
Suosikkijoukkue
NMKY
Ei tässä silti lue mistä tuo 3,67 miljoonaa euroa koostuu. Missä ovat ne kaikki numerot miten saadaan summaksi 3,67 miljoonaa euroa. Hiltunenhan voi höpistä aivan mitä tahansa sattuu mistä summa koostuu. On aivan selvä homma puhuttaessa miljoonista euroista, että sarjapaikkaa hakevan joukkueen rahoittajat haluavat numeroita ja laskelmia sanojen sijaan.
Mä en ole ekonomi, enkä matemaatikko, mutta ihan yksinkertaistuen tuo menee noin:
-liigajoukkueen budjetti
-tv-sopimus
Näiden lisäksi yhteenlaskettu arvo jaettuna 15:toista.
Mun käsittääkseni toi on se kaava mitä käytetään, mutta kerro ihmeessä jos sulla on parempaa tietoa.
Ja toki mun esimerkki oli yksinkertaistettu versio, mutta kerro parempi.
 

Flyingbird

Jäsen
Suosikkijoukkue
TUTO Hockey, Mestis, SJS
Mä en ole ekonomi, enkä matemaatikko, mutta ihan yksinkertaistuen tuo menee noin:
-liigajoukkueen budjetti
-tv-sopimus
Näiden lisäksi yhteenlaskettu arvo jaettuna 15:toista.
Mun käsittääkseni toi on se kaava mitä käytetään, mutta kerro ihmeessä jos sulla on parempaa tietoa.
Ja toki mun esimerkki oli yksinkertaistettu versio, mutta kerro parempi.
Tuo edes yksinkertaistu laskukaavasi oli melkoista hölynpölyä. Sellaista ihmettä mulla ei ole kertoa, että voisisin tämän kaavan kertoa. Siitähän tässä on kysymys ollutkin kun kukaan ei tiedä sitä. Sitähän olen tässä pyytänytkin, kun syyttelet disinformaation levittämisestä väittäen että tiedät mihin lukuihin summa perustuu ja löytyy googlettamalla. Sitten kun et löydäkään niitä lukuja, niin pyydät minua esittämään paremmin miten tuohon 3,67 miljoonan loppusummaan päästään. Nyt on ehkä hyvä aika lopettaa tämä keskustelu tähän.
 
Viimeksi muokattu:

Kitugränn

Jäsen
Suosikkijoukkue
NMKY
Tuo edes yksinkertaistu laskukaavasi oli melkoista hölynpölyä. Sellaista ihmettä mulla ei ole kertoa, että voisisin tämän kaavan kertoa. Siitähän tässä on kysymys ollutkin kun kukaan ei tiedä sitä. Sitähän olen tässä pyytänytkin, kun syyttelet disinformaation levittämisestä väittäen että tiedät mihin lukuihin summa perustuu ja löytyy googlettamalla. Sitten kun en löydäkään niitä lukuja, niin pyydät minua esittämään paremmin miten tuohon 3,67 miljoonan loppusummaan päästään. Nyt on ehkä hyvä aika lopettaa tämä keskustelu tähän.
No, mä esitin pyynnöstäsi ihan selkeän laskelman, mutta tutki sitä miten haluat.
Edelleen noi luvut löytyy jos vaan haluat etsiä.
Eikä mulla ole mitään Tutoa tai muita liigaan pyrkiviä vastaan, mutta arjen realiteetit tulee vastaan.
Nyt puhutaan ammattilaisarjasta.
 

LOFIN

Jäsen
Suosikkijoukkue
1922
Vaihdetaas oikeaan ketjuun
Puoliammattilaissarja tekisi Suomen pääsarjasta valtavasti heikkotasoisemman ja vähemmän kiinnostavan, sekä heikentäisi maajoukkuetta. Nämä seikat taas vähentäisivät koko lajin suosiota Suomessa, joka saattaisi pahimmillaan vetää koko lajin sellaiseen kurimukseen, että kohta ei olisi maassa enää yhtäkään ammattilaista.

Jengeillä ei olisi varaa panostaa juniorityöhön, jos edustus ei tuota rahaa tai kiinnosta ihmisiä. Junioreille on äärimmäisen tärkeää, että on olemassa mahdollisuus nousta ammattilaiseksi oman seuran sisällä. Jos tätä mahdollisuutta ei ole, niin junioreiden laatu ja määrä kärsii valtavasti.

En kertakaikkiaan kykene ymmärtämään, että joku ei näe miten valtavan tärkeää on, että maan ylin sarjataso on laadukas ammattilaissarja. Sen muuttaminen puoliammattilaissarjaksi heikentäisi lajin taloudellisia näkymiä kautta linjan, sekä laskisi lajin suosiota koko maassa.

Miten tästä tarvitsee edes keskustella?
Siksi, että olemme selvästi tästä täysin eri mieltä. Jos puoliammattilaissarja mahdollistaa sarjojen täyden avaamisen, se lisäisi mielenkiintoa huomattavasti. Toistan, ketään ei katso Liigaa sen tason vuoksi. Jos keskivertopulliasisen vie katsomaan tiistai illan Jukurit-SaiPaa, tai TuTo-RoKia, tämä ei huomaa mitään eroa tuotteessa. Ei mitään. Liiga ui ihan helvetin helvetin syvissä vesissä tällä hetkellä yleisen kiinnostuksen kannalta, eikä se johdu siitä että pelin taso olisi jotenkin merkittävästi heikompaa kuin vuonna 2007.

Isoa remonttia tarvittaisiin, jotta se kiinnostus saataisiin takaisin nousuun, ja en ihan hirveästi näe siihen muita vaihtoehtoja kuin sarjajärjestelmien täysremontti. Sen seurauksena voi olla, että muutama "huonompi" jengi muuttuu puoliammattilaisjengiksi. Ihan hirveä menetys tämä tuskin on juniorituotannon kannalta, kun nyt mietitään että viime vuosina aika paskasti on taas tullut NHL-varauksia, ja huippuvarauksia ei muutenkaan ihan hirveästi taida Liigan isojen jengien ulkopuolelta tulla.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Siksi, että olemme selvästi tästä täysin eri mieltä. Jos puoliammattilaissarja mahdollistaa sarjojen täyden avaamisen, se lisäisi mielenkiintoa huomattavasti. Toistan, ketään ei katso Liigaa sen tason vuoksi. Jos keskivertopulliasisen vie katsomaan tiistai illan Jukurit-SaiPaa, tai TuTo-RoKia, tämä ei huomaa mitään eroa tuotteessa. Ei mitään. Liiga ui ihan helvetin helvetin syvissä vesissä tällä hetkellä yleisen kiinnostuksen kannalta, eikä se johdu siitä että pelin taso olisi jotenkin merkittävästi heikompaa kuin vuonna 2007.
Uskallan väittää, että olet varsin yksin näiden näkemystesi kanssa. Kyllä minäkin toivon vähemmän tasoeroa kahden kärkisarjan välille, mutta ei sitä voida tehdä laskemalla ylimmän sarjan tasoa radikaalisti.

On ihan paskapuhetta, että kukaan ei katsoisi Liigaa sen tason vuoksi. Todellakin katsoo. Jos Liigassa pelattaisiin kansainväliseen tasoon nähden paskaa kiekkoa, niin se laskisi kiinnostusta väkisinkin. Nykyisellään Liiga on yksi koko maailman laadukkaimmista kiekkosarjoista. Jos Liigasta tehtäisiin puoliammattilaissarja, niin noin 20 nykyään Liigan takana olevaa sarjaa menisi tasonsa puolesta Liigan ohi. Ja tämä kaikki johtaisi maajoukkueen ja juniorityön heikentymiseen, joka taas johtaa siihen, että Liiga kiinnostaisi entistäkin vähemmän.

Miten perustelet, että "Liiga ui ihan helvetin helvetin syvissä vesissä tällä hetkellä yleisen kiinnostuksen kannalta"? Liigaseurat tuottavat enemmän rahaa kuin koskaan, pelejä katsotaan enemmän kuin koskaan ja Liiga on esillä enemmän kuin koskaan. Argumenttisi ei yksinkertaisesti kestä päivänvaloa.
 

Rautapohkeet

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
12+12 järjestelmä olisi ainoa oikea. Tätä mieltä olen ollut aina. Jos tuohon ei päästä niin maksimissaan 14 jengiä liigaan. Mitä nyt Mestiksessä oppinut, niin pelejä on vähemmän ja pelipäivää odottaa innolla kun ei joka toinen päivä pelata. 14 jengiä ja 52 ottelua tai 12 jengiä ja 55 ottelua, Ruotsissa tämä onnistui useamman vuoden joten sieltä mallia. Lisäksi kunnon karsinnat. Liigan vika putoaa ja Mestiksen eka nousee. Liigan toiseksi viimeinen karsimaan Mestiksen toisen kanssa.
 

Kiekoton Mies

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit ja Alasarjat sekä suomalaiset maailmalla
Mistä täällä nyt on yhtäkkiä tullut puheita puoliammattilaissarjasta? Jos suljettu Liiga muuttuu avoimeksi, niin se on silti edelleen ammattilaissarja. Ei se siitä yhtäkkiä muutu puoliammattilaiseksi sen takia, että ysärillä avoimen Liigan aikana suomen jääkiekon yleistasona oli vielä puoliammattilaisuutta. Kyllä se avoin sarja ysärin lopulla oli jo muuttunut ammattilaissarjaksi. Ja avoimuus mahdollistaa myös Mestiksen nousun puoliammattilaissarjasta kohti ammattilaissarjaa ainakin kärjen osalta ja miksei riittävän ajan myötä myös koko sarjan osalta. Jos puoliammattilaisjoukkue onnistuisi kaikkia todennäköisyyksiä uhmaten nousemaan Liigaan, niin silloinkin Liiga olisi ammattilaissarja, jossa vain pelaisi yksi luonnon oikku. Ja luonnon oikuilla on tapana poistua luonnollisen poistuman kautta. Ei Liigan avaaminen tarkoita Liigan tason laskua millään muotoa, vaan se on pelkkää muutoksen tuomaa pelkoa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös