Urheilutaloustieteessä tämä ajatus kilpailujärjestäjistä (liigat ja liitot) kartelleina on paljon tutkittu kysymys eikä siihen tosiaankaan ole mitään yksiselitteistä vastausta. Esimerkiksi Yhdysvalloissa urheilukartellit ovat sinällään perustelluista syistä suorastaan laillistettu (kaikki ammattilaisliigat), vaikka tunnetusti Yhdysvalloissa minkäänlaiseen kilpailun rajoittamiseen suhtaudutaan äärimmäisen tiukasti.
Entä sitten Suomessa? Missä vaiheessa vaikkapa kansallisissa jääkiekkosarjoissa normaali kilpailu - siten kun se taloustieteessä nähdään - ei olisi rajoitettua?
Vapaa kilpailuhan tarkoittaisi sitä, että minä voisin tuosta vain perustaa jääkiekkoseuran - Hämeenlinnan Pyristyksen - ja ilmoittautua Liigaan ja Liiga olisi juridiselta pohjalta velvollinen mahdollistamaan minun seurani kilpailun muita vastaan. Vapaa kilpailu tarkoittaisi myös sitä, että jokainen seura myisi TV-oikeudet omiin otteluihinsa haluamalleen taholle. Sekään ei toimi, koska jos Tappara myy TV-oikeutensa Neloselle ja minä saan myytyä perustamani seuran - Hämeenlinnan Pyristyksen - TV-oikeudet ESPN:lle, niin sehän vaatii suorastaan kartellimaista toimintaa, että saadaan sovittua, että näytetäänkö Pyristyksen ja Tapparan välinen ottelu Neloselta vai ESPN:ltä. Minun pitäisi myös vapaan kilpailun periaatteiden mukaisesti saada järjestää ottelu milloin huvittaa ja missä huvittaa (vaikkapa huomenna aamulla Helsingissä, illalla Tampereella, ylihuomenna Kemijärvellä tai sunnuntaina Roomassa), jos minua huvittaa ja näen sen liikeyritykseni kannalta järkeväksi. On myös itsestään selvää, että voin itse päättää järjestämieni otteluiden säännöistä (lain puitteissa toki). Tämähän ei kuitenkaan tietystikään onnistuisi pelkällä minun päätökselläni, sillä jos vastustajat eivät suostu pelaamaan Pyristystä vastaan milloin haluan, missä haluan ja millä säännöillä haluan, ei ole lopulta mitään lopputuotetta. Tässä joudutaan siis sopimaan kilpailijan kanssa tuotannon rajoittamisesta ja sehän on silloin.... tadaaam.... kartelli.
Sehän ei tietenkään olisi taloustieteelliseltä kantilta myöskään missään tapauksessa vapaata kilpailua, että joudun aloittamaan Hämeenlinnan Pyristyksen kanssa jostakin nelosdivarista samalla, kun jotkut pääsarjaseurat (sanotaan vaikkapa 10, 12, 14, 15, 20 tai 22 kappaletta seuroja) - jotka ovat vapaan markkinatalouden ajattelun mukaisesti kilpailijoitani - jakavat saamansa TV-tulot keskenään. Sehän on ihan yhtä lailla kartelli... ja semmoinen ihan at finest. Ja se on edelleen kartelli, vaikka tuosta kokonaispotista jaettaisiin murunen Pyristyksellekin. Vapaassa markkinataloudessa Pyristyksen pitäisi päästä vapaasti kilpailemaan tuosta potista kaikkien muiden kanssa ilman mitään ajallista, maantieteellistä, urheilullista tai taloudellista rajoittamista
Kun urheilua siis ajatellaan siltä pohjalta, miltä se näyttäisi vapaasti kilpailluilla markkinoilla, joudutaan automaattisesti yllä kuvatun kaltaiseen ajatustenjuoksuun, joka tietyllä tavalla jatkuu ad absurdum.
Tässä tullaan siis siihen, että urheiluorganisaatiot - liigat ja liitot - ovat luonnollisia monopoleja. Ei kuitenkaan siitä syystä, miten luonnolliset monopolit yleensä muodostuvat - eli valtavan korkeiden tuotantokustannusten aiheuttaman skaalautuvuusproblematiikan takia - vaan tuon tuotannon dynamiikan poikkeavuuden takia. Eli tuotanto on mahdollista vain kilpailijoiden kanssa, mikä johtaa pakon muodostaa yhteenliittymä. Tämä yhteenliittymä on pakko luoda, jotta kilpailun säännöistä, ajankohdista, paikoista ja - kyllä - lopulta myös tulojen jakamisesta voidaan sopia. Tuommoinen yhteenliittymähän on ehdottomasti kartelli, kun sitä ajatellaan taloustieteelliseltä kantilta.
Eli päädytään sitten mihin tahansa tapaan kilpailla jääkiekon Suomen mestaruudesta - eli mihin tahansa sarjajärjestelmään (sanakin viittaa kilpailun järjestelyyn eli kartelliin) - meillä on käsissämme kartelli. Siksi on sinällään absurdia keskustella, että onko meillä tässä kyseessä kartelli, koska vaikka muutamme sitä miten, meillä on käsissämme edelleen kartelli.
Tällä en tarkoita, etteikö sarjajärjestelmäämme pitäisi muuttaa. Pidän vain höntteinä näitä kartellijuttuja. Siksi järjestelmän muutoksista pitäisi keskustella eri kulmasta.