Olen ensimmäistä kertaa äänestysikäisenä sellaisen tilanteen edessä, etten löydä itselleni sopivaa puoluetta. Nämä ovat viidennet eduskuntavaalit, joissa minulla on äänioikeus.
Olen mielipiteiltäni ja arvopohjaltani todella liberaali, perinteisellä akselilla myös todella vahvasti oikeistolainen. Varsinkaan omasta, Varsinais-Suomen vaalipiiristä ei tunnu löytyvän yhtään oikeistolaista, liberaalia ehdokasta, jolla olisi edes auttavat mahdollisuudet päästä kiinni edes edustajan vaikutusvaltaan. Kokoomusta ei tekisi mieli äänestää, koska iso osa panoksesta sataa konservatiivien ja Ike Kanervan tapaisten poliittisten broilerien joukolle. RKP taas tuntuu huonolta vaihtoehdolta, koska se lähtee tunnetusti mukaan mihin tahansa hallituskoalitioon ml. punamulta. RKP:ta äänestämällä saattaisin siis kokea äänestäneeni omasta näkökulmastani kirkkaasti kamalinta mahdollista hallituskoalitiota, jos sellainen heidän tuellaan (taas) muodostuisi. Muuten Stefan Wallin olisi ihan hyvä vaihtoehto ääneni saajaksi.
Minusta on tuntunut aina äänestäessäni siltä, että on tullut valittua vähiten huono puolue, jota en sitäkään haluaisi äänestää. Kokoomus taitaa olla erillisen, oikeistoliberaalin puolueen puuttuessa valitettavasti ainoa edes auttavasti sopiva vaihtoehto.
Harmittaa, ettei meillä ei ole omaa versiota Viron Reformipuolueesta, vaikka pieneksi jäisikin. Meikäläinen puoluekartta ei tee eroa liberaalin ja konservatiivisen oikeiston välille. PS ei todellakaan ole oikeistopuolue vaan edustaa suurelta osin maltillista, konservatiivista vasemmistoa.