Eduskuntavaalit 2015

  • 229 077
  • 1 981

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Enemmän aikuisia / lapsi on yksinkertainen vastaus.
Kuulostaa loogiselta, mutta lisää konkretiaa vielä kaipaisin. Tavanomaisella erityisluokalla eli oppimisvaikeuksista kärsivillä peruskoululaisilla on käsittääkseni yksi avustaja/luokka, usein vain osa-aikainen. Luokan koko 10-15 oppilasta. Saman kokoiselle maahanmuuttajaryhmälle tarvittaisiin kai enemmän kuin yksi kokopäiväinen, olettaisin, että monen vuoden ajan. Riittäisikö kaksi avustajaa?
 

moby

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP(#42)
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Pitäisikö nämä avustajat olla kantasuomalaisia(naisia ehkä?) vaiko samaa uskontokuntaa, jotta ongelmat poistuisivat?

Olet päättänyt keskuudessasi ongelman ytimen. No, todella hyvä olisi jos alalle saataisiin mamu-avustajia. Miehiä tai naisia.
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Kuulostaa loogiselta, mutta lisää konkretiaa vielä kaipaisin. Tavanomaisella erityisluokalla eli oppimisvaikeuksista kärsivillä peruskoululaisilla on käsittääkseni yksi avustaja/luokka, usein vain osa-aikainen. Luokan koko 10-15 oppilasta. Saman kokoiselle maahanmuuttajaryhmälle tarvittaisiin kai enemmän kuin yksi kokopäiväinen, olettaisin, että monen vuoden ajan. Riittäisikö kaksi avustajaa?

Riittääkö se yksi avustaja siellä erityisluokassa? Se on ihan toinen kysymys. S2-painotteisen ryhmän ongelmat ovat hiukan eri tavoin ratkottavia. @TosiFani: onko S2 edes erityisen tuen peruste? Muistaakseni ei ole, ja tämäkin määritelmä on puhtaasti poliittisesti päätettävissä.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Kuulostaa loogiselta, mutta lisää konkretiaa vielä kaipaisin. Tavanomaisella erityisluokalla eli oppimisvaikeuksista kärsivillä peruskoululaisilla on käsittääkseni yksi avustaja/luokka, usein vain osa-aikainen. Luokan koko 10-15 oppilasta. Saman kokoiselle maahanmuuttajaryhmälle tarvittaisiin kai enemmän kuin yksi kokopäiväinen, olettaisin, että monen vuoden ajan. Riittäisikö kaksi avustajaa?

Perusopetuslaki määrittelee erityisluokan maksimikooksi 10 oppilasta ja avustaja tilanne riippuu oppilasaineksesta ja kunnan resursseista. EHA luokissa saattaa olla jokaisella oppilaalla henkilökohtainen avustaja, kun taas moni erityisluokka menee pelkällä opettajalla. Minulla ei esimerkiksi ole avustajaa, koska päteviä ei ole tarjolla.

Avustajatilanne riippuu oppilasaineksen lisäksi avustajan persoonasta ja osaamisesta. Kielitaito on tietysti tärkein ominaisuus. Oppilaat oppivat suomen kielen hyvinkin nopeasti, alkuvaiheessa olisi hyvä olla kokoaikaista tukea.
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Perusopetuslaki määrittelee erityisluokan maksimikooksi 10 oppilasta ja avustaja tilanne riippuu oppilasaineksesta ja kunnan resursseista. EHA luokissa saattaa olla jokaisella oppilaalla henkilökohtainen avustaja, kun taas moni erityisluokka menee pelkällä opettajalla. Minulla ei esimerkiksi ole avustajaa, koska päteviä ei ole tarjolla.

Avustajatilanne riippuu oppilasaineksen lisäksi avustajan persoonasta ja osaamisesta. Kielitaito on tietysti tärkein ominaisuus. Oppilaat oppivat suomen kielen hyvinkin nopeasti, alkuvaiheessa olisi hyvä olla kokoaikaista tukea.

Mitä tarkoittaa EHA? Lienee syytä tarkentaa myös itse käyttämääni S2-termiä = muuta kuin suomea (tai ruotsia?) äidinkielenään puhuvat.

Josta juontui mieleeni, että jotkut mamut ovat oppineet maamme kielistä ensin ruotsin. Jostain syystä, ei tieto vaan voi olla hyvinkin virhekäsitys, nämä olisivat integroituneet keskimääräistä paremmin. Jos näin on, ei syy voi (vai voiko?) olla kielessä. Itse lähtisin selvittämään ruotsinkielisellä alueella (Oravainen?) tehtävän vastaanottoprosessin laatua ja ympäristön asenteita sekä muita vaikutuksia (tomaatteja voi poimia varsin heikollakin kielitaidolla).
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös