OldTimeHockey kirjoitti:
On kyllä helppo nähdä, mihin haluat ajatusleikkisi johtavan, mutta koko pohjustuksen lähtökohtana tuntuu olevan se oletus, että hyvinvoinnin / "hyvin menemisen" määrittelee vain taloudellinen tilanne eli käteen jäävä raha - ja sama myös sanelee äänestyskäyttäytymisen. Melko yksiulotteinen näkemys ihmisten tarpeista, haaveista ja yhteiskunnallisista näkemyksistä!
Itselleni vielä keskeisempi havainto oli, että sivuutat kokonaan liberaali-konservatiivi-arvoakselin ja käsittelet puolueiden kirjoa vain taloudellisen (lue: oikeisto-vasemmisto) jaon kautta - ehkä juuri tämän vuoksi et kyennyt sijoittamaan RKP:tä ja Vihreitä etkä edes maininnut KD:ta tai Perussuomalaisia. Noita kaikkia kun yhdistää juuri se, että ne eivät ole pultanneet itseään oikeisto-vasemmisto-janalle vaan keskeiset tavoitteet ovat jossain muualla. Itse sijoitan arvoliberalismin kaiken muun yläpuolelle.
Ymmärsit erittäin hyvin tuon viestin sisimmän, siitä nostan hattua. Hyvinvoinnin käsite on erittäin moniulotteinen, tarkoitukseni ei ollut verrata hyvinvointia pelkästään kouraan jäävän rahan mittarina. Myös henkisesti ja fyysisesti parhaiten voivat äänestävät ainakin oman pienen tuttavapiirini otoksella Kokoomusta. Toisaalta tutkimusryhmäni eroaa aika paljon peruskansasta, koska lähipiiristäni arviolta 80% äänestää Kokoomusta.
Kristillisdemokraatit ja Perussuomalaiset jätin pois, koska ne ovat kuitenkin kohtuullisen mariginaalisia puolueita niillä alueilla, jolla itse elän. RKP taas on Espoossakin kuitenkin puolue, joka näkyy ja kuuluu, vaikkakin valtakunnallisesti on about KD:n ja PS:n kanssa samassa sarjassa. Muut mainitsemani puolueet ovat sellaisia, joilla on jopa realistinen mahdollisuus 10% kannatukseen. Perussuomalaiset on protestiäänestäjien puolue, KD taas on (kuten RKP tai Vihreät) erittäin yhden asian kirjavahko puolue.
Liberaalisuuden ja konservatismin mukaan puolueet ovat vielä vaikeampia laittaa arvojanalle, koska esimerkiksi Kokoomuksessa on sekä erittäin liberaalia että toisaalta myös selkeästi konservatiivista puolta. Konservatiivisimpia puolueista oman näkemykseni mukaan ovat Keskusta ja KD - myös osa demareista ja vasemmistoliittolaisista on laskettavissa selkeästi konservatiivisiksi. Liberaaleinta osaa edustaa nuoret vihreät.
Hyvä esimerkki siitä, mikä tekee itselleni Vihreät vaikeaksi profiloida, vaikka huomioisi liberalismi-konsevatismi-akselin, olisi kahden Uudenmaan vaalipiirin ehdokkaan vertailu. Verratkaapa esimerkiksi Heidi Hautalan vastauksia Sami Suomalaisen vastauksiin (
www.vaalikone.fi). Itse olen vahvasti sitä mieltä, että Suomalainen on Kokoomuslainen Vihreiden listalla, kun taas esimerkiksi Hautala on vasemmistoliberaali Vihreäksikin (jossa osittain myös konservatismia tietyissä arvoissa).
Kuitenkin olen vahvasti sitä mieltä, että Kokoomuksen (ja erityisesti Kataisen ja Niinistön) luoma vastakkainasettelun kyseenalaistaminen tulee olemaan paras tapa tukea suomalaista hyvinvointia tulevaisuudessa. Niinistöä lainatakseni "Suomessa on hyvä olla silloin, kun työntekijä kokee viihtyvänsä työssään ja työnantaja kokee yrityksellään menevän hyvin". Tällä hetkellä vasemmistopuoli yrittää saada tämän paradoksiksi, kun taas keskustaoikeisto ainakin puheidensa tasolla haluaa oikeasti lähteä toteuttamaan tätä.