Daespoo kirjoitti:
Liitoluvussa otetaan olemassa oleva nopeus mukaan, esim. 747 mailin korkeudelta nollanopeudella 'tiputettuna' lentää yhden mailin eteenpäin ennenkuin osuu maahan.
Kone oli Tallinnasta 5km päässä, en usko että tuossa vaiheessa mikään matkustajakone nousee 2km korkeuteen. Joku varmaan korjaa jos olen väärässä.
Toki, jos ajattelee _tätä_ tapausta, korkeutta tuskin oli kauheasti, mutta eipä sitten toisaalta etäisyyttä Tallinnan lentokentälle. Eli eihän silloin tietenkään liidettäisi Suomenlahden yli, mikä oli alkuperäinen väitteesi.
Jokatapauksessa, ilmeisesti normaalien kaupallisten lentokoneitten liitoluku on tuo 25, joka takaa helpostikin pitkätkin liitomatkat...mitä itseasiassa on käytetty moneen kertaa hyväkseen (Kanadassahan tapahtui tämä legendaarinen tapaus, jonka nimi on jostain syystä nyt kadonnut päästä).
Edit. Gimli Gliderhan se eli "mitä tehdä kun 747:sta loppuu polttoaine n. 12km korkeudessa".
Tapauksessahan liitoluvuksi asettui 1:11, osittain kait johtuen ongelmista virran kanssa, moottorin turbiinit toimivat tehokkaana ilmajarruna, koska niitä ei saatu pyörimään edes vähän alusta.
Liitolukuhan tarkoittaa samalla pienempää polttonaineen kulutusta ja siksi ero Cesnaan on niin suuri.