Copterlinen kopteri pudonnut mereen

  • 48 135
  • 335

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Decimal kirjoitti:
Todella ikävä tapaus tämä. Itekkin olen Copterlinen koneella pari kertaa matkannut Tallinnaan. Muistan hyvin elävästi erään tapahtuman eräältä lennolta. Kuvaaminen koneessa on siis ehdottomasti kielletty ja siitä varoitetaan ennen lentoa monesti. Lisäksi koneessa on "DO NOT USE CAMERA IN THE PLANE" tarroja. No sitten noustiin niin eiköhän joku ottanut noin keskiverto kissan kokoisen kameran repusta ja alkoi kuvata. Uskomaton pelle. Tiedä sitten miten noi vaikuttaa itse lentämiseen. Tietääkseni jotenkin navigoimiseen ja laskeutumiseen kuitenkin.

Mietityttää vaan, että millähän tapaa perusjärjestelmäkamera (tai muu kamera) vaikuttaa helikopterilla navigoimiseen ja muuhun toimintaan kun kuitenkin maailmalla helikoptereista kuvataa urheilutapahtumia, poliisien suorittamia takaa-ajoja ja kaikkea muuta vastaavaa mitä vaan voi kuvitella - olet taatusti itsekin nähnyt helikoptereista kuvattavia videotallenteita. Jotenkin minusta tuntuu, että tämä kuvauskielto liittyy ennemminkin yrityssuoja- ja -salaus tarkoituksiin samalla tapaa kuin kauppakeskuksissa voi olla valokuvauksenkielto kylttejä tms.

Ainoa minkä voisi kuvitella vaikuttavan lentäjiin on mahdollinen salmavalo jos sellaista ja voimakasta käytetään ja matkustamosta on suora näköyhteys lentäjiin - en tiedä millainen tilanne Copterlinella on, onko ohjaamon ja matkustamon välillä ovi tms.

Jos jollain on tarkempaa tietoa tälle kuvauskiellolle helikopterissa niin kuulisin siitä mielusti.

vlad.
 

Hipcheck

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
zamuel kirjoitti:
Lentotuntumaa ja kokemustakin on varmasti enemmän vaikkapa puolustusvoimien kopteroijilla tai medihelien piloteilla.
Itse en muuten lähtisi arvostelemaan medihelien pilotteja lentotuntuman puutteesta. Ko. pilotit kun joutuvat laskeutumaan mitä erilaisimpiin olosuhteisiin mitä tulee mm. laskeutumisalustoihin ja puutteellisiin valaistusolosuhteisiin. Eipä taida näillä kavereilla olla auttavaa tuulipussia ja valaistua & asfaltoitua laskeutumispaikkaa jossain Espoon Niipperin perukoilla kun tuunattua escorttia männyn ympäriltä irroitetaan ja kun sitä teiniurpoa kuskinpaikalta pitäisi HYKSiin kiidättää samalla kun matkustajina olleita kaavitaan ympäröivästä lähimaastosta...
Intin kopterikuskeista en voi sanoa juuri mitään, kun heidän toimenkuvaansa en niin hyvin tunne.
On kuitenkin totta, että Copterlinen pilotit saavat kyllä monta kertaa päivässä tuntumaa nousuihin ja laskuihin. Se mikä tässä kuitenkin ainakin minulla herää kysymykseksi on, että mites sen ns. "matkalentämisen" kanssa on? Tallinna - Hki väli on kuitenkin vain sen 18 minuuttia about...
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
Decimal kirjoitti:
Lisäksi koneessa on "DO NOT USE CAMERA IN THE PLANE" tarroja. No sitten noustiin niin eiköhän joku ottanut noin keskiverto kissan kokoisen kameran repusta ja alkoi kuvata. Uskomaton pelle. Tiedä sitten miten noi vaikuttaa itse lentämiseen. Tietääkseni jotenkin navigoimiseen ja laskeutumiseen kuitenkin.

Vaikea kuvitella kameran vaikuttavan elektroniikkaan ja jos vaikuttaa, niin en sellaiseen hekoon menisi, jonka navigointi häiriintyy mitättömästä sähkökentästä, minkä kamera aikaansaa. Suurempi syy kuvauskieltoon voi olla jonkinlainen julkisuuspolitiikka.

Ainakaan MI-8:ssa ei kuvauskieltoa ollut, mutta toisaalta se onkin sotilasheko.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
vlad kirjoitti:
Korjataan nyt kutienkin se etteivät nämä Sikorsky S-76 helikopterit ole raskaita vaan juuri ja juuri keskiraskaita helikoptereita (tiedän - hiusten halontaa mutta korjaanpa nyt kuitenkin asian).

Totta kirjoitat. Niin se kehitys kehittyy. S-76 oli aikanaan raskasta luokkaa matkustajakäytössä, mutta ei enää nykyään. Tosin raskas se on edelleen silti, jos verrataan kaikkiin muihin Suomessa käytössä oleviin koptereihin. Itse olen lentänyt (= istunut matkustajana) aiemman työni vuoksi enemmänkin, joten härveli on tuttu. Ja turvallinen oman käsitykseni mukaan.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
varjo kirjoitti:
Tiedän toki autorotaation, mutta tuossa tuulessa sen vaikutus lienee vähäinen, lisäksi niin kauan kuin emme tiedä mitä tapahtui, ei voi sanoa oliko sen tekeminen mahdollista. Lisäksi eihän autorotaatio mikää liitämistä vastaava toimenpide ole matkaltaan, nykyaikainen lentokone kun menettää korkeutta vain kymmenkunta metriä kilometrillä, joten sellainen helposti liitäisi Suomenlahden yli maihin...hekolla vastaava ei onnistu, etenkään sen normaalista lentokorkeudesta.

Autorotaation avulla ei liidellä vaan laskeudutaan semi-pehmeästi alas jolloin matkustajat olisivat todennäköisesti pelastuneet ja kopteri olisi käänyt ponttoonien varaan.

kymmenkunta metriä kilometrillä??? No ei nyt ihan sentään, purjekoneiden liitoluku on luokkaa 40-60 eli ne liitää 400-600m per 10m, normaalilla Cessnalla liitoluku on 10.

Eli jos Finskin kone olisi tossa kohtaa esim. 2km korkeudessa niin se liitelisi maks 20km eli ei todellakaan Suomenlahden yli.
 

Decimal

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
No saakeli. En minä tiedä, mutta kuvaamista nimenomaan ehdottomasti kiellettiin ja muistaakseni kuvaaminen aiheuttaa häiriöitä suunnistuslaitteisiin. Jos joku tietää asiasta, niin valaiskaa toki.
 

TommyT

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Nopeasti kun juttelin asioista enemmän tietävän kanssa niin ensinnäkään Copterlinen henkilökunnan ammattitaidossa ei oikeasti ole mitään valittamista, eikä tuo sää nyt mitenkään ihmeellinen sää ole noin isolle helikopterille. Kukaan suomalainen kippari ei edes nousisi maasta irti jos pitäisi säätä jostain syystä liian rajuna kuljettamalleen hekolle.

Autorotaation ja erilaisten turvamekanismien toimimattomuuteen on luultavasti johtanut se, että koneessa on tapahtunut jotain täysin odottamatonta ja poikkeavaa - alan harrastajien keskuudessa oli joku kaivellut esiin jotain vanhaa tapausta, jossa S-76:sta oli roottoreista irronnut yhtäkkisesti yksi lapa. Kopteri on siis tullut matalalta alas melkoisella tärskyllä.

Karmaiseva juttu kaikenkaikkiaan.

-TommyT-
 

M@rko77

Jäsen
Suosikkijoukkue
LFC, FC Lahti ja Pelicans
Decimal kirjoitti:
No saakeli. En minä tiedä, mutta kuvaamista nimenomaan ehdottomasti kiellettiin ja muistaakseni kuvaaminen aiheuttaa häiriöitä suunnistuslaitteisiin. Jos joku tietää asiasta, niin valaiskaa toki.
Lentokoneessakin saa ymmärtääkseni kuvata ja räplätä muilla elektroniikkalaitteilla, muttei nousujen/laskujen aikana.
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
Daespoo kirjoitti:
Autorotaation avulla ei liidellä vaan laskeudutaan semi-pehmeästi alas jolloin matkustajat olisivat todennäköisesti pelastuneet ja kopteri olisi käänyt ponttoonien varaan.

Aivan, mutta mikäli puuskainen tuuli on luokkaa 25 m/s niin laskeutumisen hallinta on oletettavasti hankalaa. Nythän jokatapauksessa matkustajat eivät selvinneet, joten on oletettavaa, että autorotaatiolasku ei onnistunut.

kymmenkunta metriä kilometrillä??? No ei nyt ihan sentään, purjekoneiden liitoluku on luokkaa 40-60 eli ne liitää 400-600m per 10m, normaalilla Cessnalla liitoluku on 10.

Eli jos Finskin kone olisi tossa kohtaa esim. 2km korkeudessa niin se liitelisi maks 20km eli ei todellakaan Suomenlahden yli.

Mutta lentokoneitten lentokorkeushan on enemmänkin se >5km ja liitoluvussa ei taideta sinänsä ottaa huomioon koneen jo olemassaolevaa nopeutta, joka osaltaan pidentää liitoa.
Ja eihän koneen Suomenlahden yli tarvitsisi lentää, maksimissaan vain puolestävälistä jompaan kumpaan suuntaan.

Edit. wikipediassa mainitaan
"A modern sailplane may have a glide ratio as high as 60:1, with fabric hang gliders averaging about 10:1 and airliners about 25:1"

ts. 2km korkeudestakin 50 km liitoa.
 

Hescu

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, Leijonat
vlad kirjoitti:
Johtuneekohan siitä, että nyt niin kovin moni haluaa päästä "leikkimään" moralistia ja antamaan sapiskaa ervatsalolle.

vlad.

Vai johtuiskohan se siitä, että se ervatsalon provo oli täysin asiaton...

Järkyttävä onnettomuus kyllä, kaikki on tapahtunut ilmeisesti aika nopeasti, koska hätäviestiäkään ei keritty kopterista lähettää.
 

lihaani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Olin sisareni pojan puolesta melko huolestunut. Hän joutuu työnsä takia kulkemaan useita kertoja kopterilla Tallinnaan ja takaisin. Juuri äsken sain kuulla sisareltani, että hän tuli jo illalla Helsinkiin.

Tätä taustaa vasten Ervatsalon "huumori" ei oikein napannut.

Ylen uutisissa todettiin kopterin löytyneen ja ihmiset eivät näillä näkymin päässeet koneesta pois.

Osanottoni uhrien omaisille.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
varjo kirjoitti:
Mutta lentokoneitten lentokorkeushan on enemmänkin se >5km ja liitoluvussa ei taideta sinänsä ottaa huomioon koneen jo olemassaolevaa nopeutta, joka osaltaan pidentää liitoa.
Ja eihän koneen Suomenlahden yli tarvitsisi lentää, maksimissaan vain puolestävälistä jompaan kumpaan suuntaan.

Edit. wikipediassa mainitaan
"A modern sailplane may have a glide ratio as high as 60:1, with fabric hang gliders averaging about 10:1 and airliners about 25:1"

ts. 2km korkeudestakin 50 km liitoa.

Liitoluvussa otetaan olemassa oleva nopeus mukaan, esim. 747 mailin korkeudelta nollanopeudella 'tiputettuna' lentää yhden mailin eteenpäin ennenkuin osuu maahan.

Kone oli Tallinnasta 5km päässä, en usko että tuossa vaiheessa mikään matkustajakone nousee 2km korkeuteen. Joku varmaan korjaa jos olen väärässä.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
cobol kirjoitti:
Totta kirjoitat. Niin se kehitys kehittyy. S-76 oli aikanaan raskasta luokkaa matkustajakäytössä, mutta ei enää nykyään. Tosin raskas se on edelleen silti, jos verrataan kaikkiin muihin Suomessa käytössä oleviin koptereihin. Itse olen lentänyt (= istunut matkustajana) aiemman työni vuoksi enemmänkin, joten härveli on tuttu. Ja turvallinen oman käsitykseni mukaan.

Suomen oloissa siviilipuolella Sikorsky S-76 voidaan toki luokitella raskaaksi koska muut siviilipuolen kopterit ovat pääsääntöisesti kevyitä, kansainvälisen luokittelun perusteella kyseessä juuri ja juuri keskiraskas helikopteri. Vertailupohjaa antaa se, että ilmavoimien vanhojen keskiraskaiden Mi-8 heikoptereiden max. lentoonlähtö paino on 13 000 kg.

Itse käytän mitoittelussa "kansainvälistä" mitoitusta.

Nykyään siviilipuoleltakin löytyy kansainvälisesti suurempiakin koptereita mutta usein ne liikennöivät erikoisolosuhteissa (kuten porauslautoille tms.) tai sitten niitä käytetään pelkästään rahdinkuljetukseen (kuten Yhdysvalloissa ja Venäjällä).

Kyllähän nyt koptereina Sikorskyn vehkeiden pitäisi olla luotettavia ja varmoja, eivät missään nimessä ole keskimääräisiä onnettomuusalttiimpia.

vlad.
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
Daespoo kirjoitti:
Liitoluvussa otetaan olemassa oleva nopeus mukaan, esim. 747 mailin korkeudelta nollanopeudella 'tiputettuna' lentää yhden mailin eteenpäin ennenkuin osuu maahan.

Kone oli Tallinnasta 5km päässä, en usko että tuossa vaiheessa mikään matkustajakone nousee 2km korkeuteen. Joku varmaan korjaa jos olen väärässä.

Toki, jos ajattelee _tätä_ tapausta, korkeutta tuskin oli kauheasti, mutta eipä sitten toisaalta etäisyyttä Tallinnan lentokentälle. Eli eihän silloin tietenkään liidettäisi Suomenlahden yli, mikä oli alkuperäinen väitteesi.
Jokatapauksessa, ilmeisesti normaalien kaupallisten lentokoneitten liitoluku on tuo 25, joka takaa helpostikin pitkätkin liitomatkat...mitä itseasiassa on käytetty moneen kertaa hyväkseen (Kanadassahan tapahtui tämä legendaarinen tapaus, jonka nimi on jostain syystä nyt kadonnut päästä).
Edit. Gimli Gliderhan se eli "mitä tehdä kun 747:sta loppuu polttoaine n. 12km korkeudessa".
Tapauksessahan liitoluvuksi asettui 1:11, osittain kait johtuen ongelmista virran kanssa, moottorin turbiinit toimivat tehokkaana ilmajarruna, koska niitä ei saatu pyörimään edes vähän alusta.


Liitolukuhan tarkoittaa samalla pienempää polttonaineen kulutusta ja siksi ero Cesnaan on niin suuri.
 
Viimeksi muokattu:

Carlos

Jäsen
Tähänkö tämä taas meni, varjo, vlad ja kumppanit aloittavat perinteisen kaikki lukijat ikävystymiseen tappavan "onko x potenssiin y asteikolla gamma sittenkään mitattavissa vedenpinnan lämmönvaihtelun aiheutumavääristymästä vesikirppujen lisääntymiskannan eksponentiaaliseen vaihteluun vai nou", jossa itse aihe unohtuu kokonaan.

Aika pysäyttävä uutinen oli, meidänkin yrityksestä joku lentää Tallinnaan lähes päivittäin kopterilla, onneksi tänään ei.

Aika oudolta kuulostaa, edellämainittu irronnut roottorin lapa -selitys vaikuttaa ehkä tähän asti parhaalta, varsinkin kun pelastusmiehistö oli löytänyt paikalta kellumasta yhden pääroottorin lavan.
 

TommyT

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Carlos kirjoitti:
Aika oudolta kuulostaa, edellämainittu irronnut roottorin lapa -selitys vaikuttaa ehkä tähän asti parhaalta, varsinkin kun pelastusmiehistö oli löytänyt paikalta kellumasta yhden pääroottorin lavan.

Noin on siis käynyt joskus aikanaan samalle hekotyypille. Mutta ilmeisesti siis kaikki merkit viittaisivat siihen, että jokin yhtä äkillinen ja pysäyttävä vaurioituminen on kyseessä, ei siis mikään minimaalinen tietokonebugi.

-TommyT-
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Carlos kirjoitti:
Tähänkö tämä taas meni, varjo, vlad ja kumppanit aloittavat perinteisen kaikki lukijat ikävystymiseen tappavan "onko x potenssiin y asteikolla gamma sittenkään mitattavissa vedenpinnan lämmönvaihtelun aiheutumavääristymästä vesikirppujen lisääntymiskannan eksponentiaaliseen vaihteluun vai nou", jossa itse aihe unohtuu kokonaan.

Tää on nyt lähinnä akateemista pohdiskelua, jos haluat kunnon väittelyä niin googleta se tankkikeskutelu (hakusana T-74 varmaan löytää), se oli hauskaa.
 

Tapparas

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Montreal
vlad kirjoitti:
Mutta se vaan vaatii sen, että lentäjilla on sitä ammattitaitoa riittävästi lentoon huonoissa keleissä ja jotenkin kun muistelee viime vuosien uutisointia Copterlinen kohdalla niin hiipii mieleen arvellut epäpätevistä lentäjistä (vaikkakin jossain taidettiin mainita, että tällä kertaa lentäjän olisivat olleet kokeneita - mutta olivatko kokeneita lentoon huonossa säässä).

vlad.
Muista kyseisen firman lentäjistä en tiedä, mutta sen tiedän, että tällä lennolla ainakin toinen lentäjistä oli erittäin kokenut ja pätevä...myös huonoissa olosuhteissa. Lentäjä on (oli) minun setäni, joka on lentänyt kopteria koko ikänsä ja toiminut mm. useita vuosia pelastushelikopterin lentäjänä ja joutunut lentämään kelissä kuin kelissä. Hän on toiminut myös lennon opettajana, joten hänen lentotaidoissaan ei varmaankaan pitäisi olla suurempaa puutetta. Tällaista tämä elämä on...ensin pelastat monen ihmisen hengen pelastushelikopterilla ja sitten lento päättyy itseltäsi (mitä ilmeisimmin). Vielä toivotaan parasta, mutta huonolta näyttää.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Tapparas kirjoitti:
Muista kyseisen firman lentäjistä en tiedä, mutta sen tiedän, että tällä lennolla ainakin toinen lentäjistä oli erittäin kokenut ja pätevä...myös huonoissa olosuhteissa.

Kyllä - se on totta, uusimpaan uutisointiin perehdyttyäni (ja kun uutta tietoa on tihkunut esiin) on käynyt ilmeisen selväksi se, että tällä kopterin lentäjällä on ollut melkoinen kokemus helikopterilla lentämisestä, kuten mainitsit, hän on toiminut muun muassa Rajavaritolaitoksen pelastuskopterin lentäjänä.

vlad.
 
Viimeksi muokattu:

massimo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Devils, FC United of Manchester
Tapparas kirjoitti:
Muista kyseisen firman lentäjistä en tiedä, mutta sen tiedän, että tällä lennolla ainakin toinen lentäjistä oli erittäin kokenut ja pätevä...myös huonoissa olosuhteissa. Lentäjä on (oli) minun setäni, joka on lentänyt kopteria koko ikänsä ja toiminut mm. useita vuosia pelastushelikopterin lentäjänä ja joutunut lentämään kelissä kuin kelissä. Hän on toiminut myös lennon opettajana, joten hänen lentotaidoissaan ei varmaankaan pitäisi olla suurempaa puutetta. Tällaista tämä elämä on...ensin pelastat monen ihmisen hengen pelastushelikopterilla ja sitten lento päättyy itseltäsi (mitä ilmeisimmin). Vielä toivotaan parasta, mutta huonolta näyttää.
Tällä hetkellä puhutaan kuolleista, henkilöt ovat rungon sisällä... Osanottoni.
 

tuuski

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pallo-Kärpät
Decimal kirjoitti:
Kuvaaminen koneessa on siis ehdottomasti kielletty ja siitä varoitetaan ennen lentoa monesti. Lisäksi koneessa on "DO NOT USE CAMERA IN THE PLANE" tarroja. No sitten noustiin niin eiköhän joku ottanut noin keskiverto kissan kokoisen kameran repusta ja alkoi kuvata. Uskomaton pelle. Tiedä sitten miten noi vaikuttaa itse lentämiseen. Tietääkseni jotenkin navigoimiseen ja laskeutumiseen kuitenkin.

Tiedä tästä kuvaamisesta ja kuka nyt merestä haluaa ottaa kuvia. Paljon kiinnostavampi ja kysymyksiä herättävämpi asia on alkoholin kuljettaminen kyseisessä surmanloukussa.

Viime kesänä tämän yhtiön palveluja käyttänyt esimieheni väitti, ettei saanut ottaa 80 raatia alkoholia sisältänyttä pulloaan völjyyn, vaan se laivattiin Suomeen. En nyt muista, sanoiko rajan olleen 40 vai 60, mutta joku vastaava. Onko tämä sääntö syttymis/räjähdysherkkyyden, vai ihan perinteisen överit ja hei me lennetään episodin välttämisen takia?
 

Hipcheck

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tapparas kirjoitti:
Muista kyseisen firman lentäjistä en tiedä, mutta sen tiedän, että tällä lennolla ainakin toinen lentäjistä oli erittäin kokenut ja pätevä...myös huonoissa olosuhteissa. Lentäjä on (oli) minun setäni, joka on lentänyt kopteria koko ikänsä ja toiminut mm. useita vuosia pelastushelikopterin lentäjänä ja joutunut lentämään kelissä kuin kelissä. Hän on toiminut myös lennon opettajana, joten hänen lentotaidoissaan ei varmaankaan pitäisi olla suurempaa puutetta. Tällaista tämä elämä on...ensin pelastat monen ihmisen hengen pelastushelikopterilla ja sitten lento päättyy itseltäsi (mitä ilmeisimmin). Vielä toivotaan parasta, mutta huonolta näyttää.
Otan osaa, kuten varmaan koko jatkiksen porukka.
 

scholl

Jäsen
tuuski kirjoitti:
Viime kesänä tämän yhtiön palveluja käyttänyt esimieheni väitti, ettei saanut ottaa 80 raatia alkoholia sisältänyttä pulloaan völjyyn, vaan se laivattiin Suomeen. En nyt muista, sanoiko rajan olleen 40 vai 60, mutta joku vastaava. Onko tämä sääntö syttymis/räjähdysherkkyyden, vai ihan perinteisen överit ja hei me lennetään episodin välttämisen takia?

Missään lennolla ei saa ottaa noin vahvaa alkoholia mukaansa. Ei ole merkitystä onko tsäkä tsäkä vai lentokone. En nyt muista onko raja 60 vai 70%. Muistelisin, että joskus aikoinaan Suomeen ei edes saanut tuoda maahan yli 70% moskaa.

edit: niin se on niin paloherkkää kamaa että juuri sen takia kielletty
 

Noutaja#9

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK,Itä-Helsingin Noutajat
scholl kirjoitti:
Missään lennolla ei saa ottaa noin vahvaa alkoholia mukaansa. Ei ole merkitystä onko tsäkä tsäkä vai lentokone. En nyt muista onko raja 60 vai 70%.

Ilmailulaitoksen sivuilta poimittua:Vähittäismyyntipakkauksessa olevia, yli 24- mutta enintään 70-tilavuusprosenttisia alkoholijuomia saa kuljettaa joko käsimatkatavaroissa tai ruumaan menevissä matkatavaroissa enintään 5 litraa.
 

lintu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tapparas kirjoitti:
Muista kyseisen firman lentäjistä en tiedä, mutta sen tiedän, että tällä lennolla ainakin toinen lentäjistä oli erittäin kokenut ja pätevä...myös huonoissa olosuhteissa. Lentäjä on (oli) minun setäni, joka on lentänyt kopteria koko ikänsä ja toiminut mm. useita vuosia pelastushelikopterin lentäjänä ja joutunut lentämään kelissä kuin kelissä. Hän on toiminut myös lennon opettajana, joten hänen lentotaidoissaan ei varmaankaan pitäisi olla suurempaa puutetta. Tällaista tämä elämä on...ensin pelastat monen ihmisen hengen pelastushelikopterilla ja sitten lento päättyy itseltäsi (mitä ilmeisimmin). Vielä toivotaan parasta, mutta huonolta näyttää.

Otan osaa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös