Copterlinen kopteri pudonnut mereen

  • 47 970
  • 335

Ramchester

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
JHag kirjoitti:
Estonia lähti huonolla säällä Tallinnasta keulaportti auki. Copterline nousi Tallinnasta huonolla säällä. Copterline on tietääkseni lähinnä eestiläisvoimin operoiva yritys? Näin saadaan lipunhinnat alas. Kyllä mä tässä jonkunlaisen yhteyden toistaiseksi löydän. Turvallisuuskysymykset oli epätäsmällisesti sanottu, viittaa sotilaalliseen turvallisuuteen lähinnä. Tarkoitin lähinnä yleistä turvallisuusvalvonnan tasoa vrt. Aeroflot / muut lentoyhtiöt. Aeroflotin riskiprosentti on giganttinen verrattuna kv.tasoon (pieni kuitenkin) maailmanlaajuisen ilmailualan unionin rankingissa. Mutta se siitä, keskitytään olennaiseen.

Copterlinella ei pitäisi olla oikeastaan mitään tekemistä Eestin kanssa. Ainoa asia miten yritys liittyy Eestiin on se, että se lentää sinne takaisin.

"Copterline lentää korkealla

Suomen suurimman helikoptereiden operointi- ja huoltotoimintaa harjoittavan yrityksen Copterline Oy:n juuret juontavat 1960-luvulle. Konsernin palveluksessa on noin 100 ilmailualan ammattilaista, helikoptereita on 9. Copterline on toiminut kalustoineen mitä erilaisimmissa tehtävissä ympäri maailmaa. Toukokuussa vuonna 2000 Copterline aloitti reittiliikenteen Helsingin ja Tallinnan välillä. " - http://www.talentum.fi/nettimediaopas/case_copterline.html
 

OneBigRed

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
On se ihmismieli jännä, kun ensimmäinen huoli näyttää puolella porukasta olevan, se että ketä tästä voi syyttää. Yksi vetää reilun vuoden vanhan lehdistötiedotteen esiin, ja sitten täällä on jo monien suussa faktaa että lentäjänä oli rampa simpanssi ja puolikas aasi.

Naurattaisi, jos asia ei olisi näin traaginen.

Onhan se mahdollista, että lentäjissä on vikaa, mutta mahdollisuuksia kun on lentävien laitteiden kanssa muitakin. Eikös Air France tullut alas salaman takia?

Odotellaan varmoja tietoja, ja toivotaan siihen asti parasta.
 
Eilen tuli vielä vitsailtua että seuraava suomen ilmatilaan tuleva venäläiskone ammutaan alas. No nyt ei enää oikein naurata. Toivoa sopii että edes joku on selvinnyt hengissä, mutta vähän huonolta näyttää. Joku aika sitten kun oli noita tarjouksia oliko nyt kyseiseltä firmalta niin meinattiin Tallinnaan sillä mennä. Sää on kuulemma liian huono laivaliikenteelle, mutta ei liian paha helikopteri ja lentoliikenteelle.

Edit:Tuleehan tuolta ykköseltä uutiset. Mutta ei mitään uutta siellä.
 

scholl

Jäsen
Niin moni nyt täällä paukuttelee henkseleitään, joten sanoisin siihen, että mikä tahansa liikenneväline voi ns. paremmissakin piireissä lähteä lapasesta. Lento-onnettomuuksia on sattunut arvostetuille yhtiöille. Sama on tilanne laiva- sekä junaliiketoiminnassa. Joskus vain voi tapahtua virhe tai tekniikka pettää. Kuolihan Ayrton Sennakin. Ikävää sinänsä.
 

scholl

Jäsen
OneBigRed kirjoitti:
Eikös Air France tullut alas salaman takia?

Niin Air Francehan oli laskeutumassa, mutta kosketti kiitorataa hyvin myöhäisessä vaiheessa ja joutui mahdollisesti vesiliirton. No joka tapauksessa jarrutus vituiksi ja laskeutuminen meni pitkäksi kiitoradan ulkopuolelle. Salaman iskeminen on mahdollista, mutta useimmat asiantuntijat sitä mieltä, että se ei ollut onnettomuuden syy.

Miehistön jäsenetkin ovat siis pudonneessa tsäkä tsäkässä suomalaisia.
 

flintstone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit&DT, V.Lehikoinen, Bellie, Kadi, Käpä<3
Radion mukaan tuo ilmailuhallinnon määräys on kumottu kun Copterlinen lentäjien koulutusta on muutettu. Eli Copterline ei ole siis rikkonut määräystä.

Radiossa haastateltu asiantuntija oli sitä mieltä että sääolot eivät matkalentokorkeudessa voi olla syynä putoamiseen vaan syynä on joku muu.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Syytän Matti Vanhasen punavihreää hallitusta ja erityisesti Liisa Hyssälää, ihan vain varmuuden vuoksi jos heillä saattaisi olla jotain tekemistä tämän kanssa.
 

kausi

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Westendin työväenpalloilijat
OneBigRed kirjoitti:
On se ihmismieli jännä, kun ensimmäinen huoli näyttää puolella porukasta olevan, se että ketä tästä voi syyttää. Yksi vetää reilun vuoden vanhan lehdistötiedotteen esiin, ja sitten täällä on jo monien suussa faktaa että lentäjänä oli rampa simpanssi ja puolikas aasi.

En ole huomannut ihan tuollaista, kirjoittajat ovat vain nostaneet vanhat "epäselvyydet" esiin mikä on aika luonnollista sekä relevanttiakin kun kopteri tulee alas. Ei niinkään "ketä" vaan "mitä" tästä voi syyttää.

Syyhän voi todellakin olla tekninen vika, huonot olosuhteet tai inhimillinen tekijä. Odotellaan nyt tarkempia tietoja.
 

M@rko77

Jäsen
Suosikkijoukkue
LFC, FC Lahti ja Pelicans
flintstone kirjoitti:
Radion mukaan tuo ilmailuhallinnon määräys on kumottu kun Copterlinen lentäjien koulutusta on muutettu. Eli Copterline ei ole siis rikkonut määräystä.Radiossa haastateltu asiantuntija oli sitä mieltä että sääolot eivät matkalentokorkeudessa voi olla syynä putoamiseen vaan syynä on joku muu.
Mutta oliko Copterlinen koulutus syynissä viime vuosina, vai loppuiko Ilmailulaitoksen mielenkiinto ko.yrityksen sanoihin? Nuo asiat kun kaipaavat jatkuvaa seurantaa. Tai entäpä jos miehistö olisikin suoraan koulun penkiltä?
 

Vakio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Man City
M@rko77 kirjoitti:
Mutta oliko Copterlinen koulutus syynissä viime vuosina, vai loppuiko Ilmailulaitoksen mielenkiinto ko.yrityksen sanoihin? Nuo asiat kun kaipaavat jatkuvaa seurantaa. Tai entäpä jos miehistö olisikin suoraan koulun penkiltä?

Mikään ei ole sen varmempaa kuin se, että nuo asiat selvitetään. Tässä vaiheessa ei ole mitään aihetta syyttää ketään.
 

Veijari

Jäsen
Vittuako niitä syitä arvailemaan. Niitä voi olla vaikka miten monta tai sitten yksi ja ainoa. Odotellaan niitä faktoja uutisista. Eiköhän tämänkin tapauksen jokin onnettomuuslautakunta tutki, jolta sitten tulee perinpohjainen selvitys.
 

massimo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Devils, FC United of Manchester
Eniten uutisissa ihmetytti kun sanottiin: "paikalle AIOTAAN lähettää suomestakin pelastuskopteri". Miks aiotaan, eikös olis kannattanut jo heti alkuun lähettää? Voi tietenkin olla että pitää odottaa virallista avunpyyntöä tai jotain vastaavaa kun turma tapahtui Viron aluevesillä.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Kun asiasta näyttää olevan epäselvyyttä, ehkä on hyvä todeta se, että Copterline on suomalainen yhtiö, joka operoi myös suomalaisilla lentäjillä ja on Suomen lainsäädännön ja turvallisuusvaatimusten alainen. Turmakoprterin lentäjät olivat suomalaisia. Kalusto eli raskaat Sikorsky-helikopterit ovat sitä luokkaa, että niillä voi lentää täysin turvallisesti näissä olosuhteissa, joita Suomen ja Viron välillä on.
 

flintstone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit&DT, V.Lehikoinen, Bellie, Kadi, Käpä<3
massimo kirjoitti:
Eniten uutisissa ihmetytti kun sanottiin: "paikalle AIOTAAN lähettää suomestakin pelastuskopteri". Miks aiotaan, eikös olis kannattanut jo heti alkuun lähettää? Voi tietenkin olla että pitää odottaa virallista avunpyyntöä tai jotain vastaavaa kun turma tapahtui Viron aluevesillä.

Toisen maan alueelle ei taida saada lähettää koptereita ilman kyseessä olevan maan erityistä pyyntöä muutenhan kyseessä on rajaloukkaus.

Mutta jos Viro on siis jo pyytänyt pelastusapua niin silloin kyllä kannattaisi tehdä jotain muutakin kuin vain aikoa.
 

TM

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
"Onnettomuuden syytä ei vielä tiedetä. Tuuli on ollut noin 15-20 metriä sekunnissa, mikä ei normaalisti haittaa kopterin lentoa.Copterlinen hallituksen jäsen Tõnis Lepp kertoi Eesti Päevalehdelle, ettei kopterin olisi pitänyt teknisten ominaisuuksiensa puolesta upota, sillä siinä on turvaponttoonit ja kopterin kori on vesitiivis. Lisäksi matkustajilla pitäisi olla pelastusliivit."

www.iltasanomat.fi/uutiset/kotimaa.htm
 

V-man

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Veijari kirjoitti:
Vittuako niitä syitä arvailemaan. Niitä voi olla vaikka miten monta tai sitten yksi ja ainoa. Odotellaan niitä faktoja uutisista. Eiköhän tämänkin tapauksen jokin onnettomuuslautakunta tutki, jolta sitten tulee perinpohjainen selvitys.

Niinpä. Eiköhän turman syy selviä viimeistään mustan laatikon löytyessä.

edit:

"Kopteria tai matkustajia ei ole virolaisen Eesti Päevalehden verkkolehden mukaan vielä löydetty."

"Meren syvyys putoamiskohdassa on 60 metriä. Virolaisen Postimees-lehden tietojen mukaan kopteri on 20 metrin syvyydessä."

Kaikki nämä tuosta Ilta-Sanomien jutusta. Ota nuista sitten selvää.

Radiossa kerrottiin äsken jonkun vastikään Copterlinellä matkustaneen miehen kuvailleen kuinka heidänkin lennollaan kopteriin tulvi sadevettä useasta raosta mm. mittaristoon. Copterlinen pomo kiisti tällaisen väitteen jyrkästi. Uskomatonta välinpitämättömyyttä jos tuollainen pitäisi paikkansa.
 

Alamummo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool FC, Heiskanen, Lundell, Rantanen
Todella järkyttävä uutinen.

Jos joku on selvinnytkin veteen törmäyksestä hengissä ja päässyt vielä pintaan, niin kyllä tuuli ja aallokko sen sitten hoitelevat. Ihme, jos löytyy eloonjääneitä.
 

Jermu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
TM kirjoitti:
"Onnettomuuden syytä ei vielä tiedetä. Tuuli on ollut noin 15-20 metriä sekunnissa, mikä ei normaalisti haittaa kopterin lentoa.Copterlinen hallituksen jäsen Tõnis Lepp kertoi Eesti Päevalehdelle, ettei kopterin olisi pitänyt teknisten ominaisuuksiensa puolesta upota, sillä siinä on turvaponttoonit ja kopterin kori on vesitiivis. Lisäksi matkustajilla pitäisi olla pelastusliivit."

www.iltasanomat.fi/uutiset/kotimaa.htm

Ihmetyttää täällä esiintyvä "asiantuntemus": monessa viestissä on heti lähdetty siitä, että syynä säätila (aika normaali syyssää, jos ei mitään paikallista myrskyä) yhdistettynä Copterlinen taitamattomiin lentäjiin. Toki tämä voi olla syynä, mutta enpä sulkisi mitään vaihtoehtoa pois. En edes pommivaihtoehtoa (vrt. muutaman päivän takainen varoitus räjähteistä, selittäisi myös uppoamisen).
 

Vode

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Ensinnäkin ilmailulaitos oli havainnut aikoinaan puutteita lentäjien laskeutumistaidoissa ja nythän ei kyseessä ollut laskeutumistilanne:

"Tarkkailulennoilla on todettu, että lentäjien mittarilähestymistaidoissa on puutteita. Se merkitsee sitä, että varakentälle laskeutumisessa voi tulla ongelmia", kertoo Ilmailulaitoksen lentoturvallisuushallinnon apulaisjohtaja Reijo Lamberg.

Toiseksi ihmetyttää, ettei kopteri ollut ehtinyt lähettänyt mitään hätäsanomaa sillä eihän tuon kokoinen kopteri lentokorkeudesta ihan muutamassa sekunnissa tule alas kuin kivi niin ettei mayday-ilmoitusta ehtisi tehdä. Samoin ihmetyttää se, etteivät kopterin pelastusponttoonit lauenneet.
 

Suomi-Salama

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Ted Raikas kirjoitti:
Helikopteriturmia tässä mittakaavassa ei usein taida tapahtua? Ei ainakaan muistu mieleen...

Vuonna 1995 tippui samaisen firman (silloinen nimi Copter Action Oy) helikopteri kohtalokkain seurauksin. Ohjaaja menehtyi, muita ei ollut kyydissä. Syyksi arveltiin huonoa säätä ja liian matalaa lentokorkeutta.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Kopteri on tullut alas kuin sukkula jos se on hajonnut ja uponnut, normaalisti kopteri tulee alas suhteellisen kevyesti vaikka moottori olisi hajonnut ns. autorotaation avulla ja ponttooneiden avulla sen olisi pitänyt pysyä pinnalla.

Ettei vaan olis joku nykässyt Stingerillä hanuriin?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös