Mainos

Copterlinen kopteri pudonnut mereen

  • 48 421
  • 332
Suosikkijoukkue
Rochester Diablos
Reutersin sivuilla on aika tarkkaa infoa:

UPDATE 3-Helicopter crashes into Baltic, 14 missing
Wed Aug 10, 2005 8:35 AM ET

(Adds passengers and crew not found yet, weather)

STOCKHOLM, Aug 10 (Reuters) - A Finnish helicopter with 12 passengers and two crew crashed into the Baltic Sea off Estonia in stormy weather on Wednesday, and rescuers said they could see no sign of any survivors.

The helicopter, which was on a scheduled commercial flight en route to Helsinki from the Estonian capital Tallinn, crashed near the Baltic island of Naissaar three minutes after take-off, Estonian officials said.

Rescue helicopters, boats and divers from Estonia and Finland found remains of the helicopter but had not yet located those on board -- six Finnish passengers and the two Finnish crew, four Estonians and two Americans.

"We have not found any people. But we are not saying they are dead," said Estonian Interior Ministry spokeswoman Jaana Aduson.

"Helicopter remains have been found. For the time being, no people have been found," said Finnish Foreign Ministry official Pekka Hyvonen.

There were strong winds in the Baltic, said Estonia's Meteorological Institute, and some ferries between Tallinn and Helsinki had been cancelled due to storm warnings.

"At this moment only one of the propeller blades is visible above the surface of the sea, but there's no sign of people," the Baltic News Service quoted a company official as saying.

The helicopter, a Sikorsky S-76, was owned by the company Copterline, which flies the 18-minute hop between Tallinn and Helsinki 28 times a day during the week. The helicopters are made by a unit of U.S. company United Technologies Corp.

(Reporting by Patrick Lannin in Stockholm, Laura Vinha and Ott Ummelas in Helsinki and Patrick McLoughlin in Riga)
 

M@rko77

Jäsen
Suosikkijoukkue
LFC, FC Lahti ja Pelicans
TM kirjoitti:
"Onnettomuuden syytä ei vielä tiedetä. Tuuli on ollut noin 15-20 metriä sekunnissa, mikä ei normaalisti haittaa kopterin lentoa.Copterlinen hallituksen jäsen Tõnis Lepp kertoi Eesti Päevalehdelle, ettei kopterin olisi pitänyt teknisten ominaisuuksiensa puolesta upota, sillä siinä on turvaponttoonit ja kopterin kori on vesitiivis. Lisäksi matkustajilla pitäisi olla pelastusliivit."

www.iltasanomat.fi/uutiset/kotimaa.htm
Lisänä tuohon lainaukseen "Ponttoonit eivät kuitenkaan jostain syystä auenneet.".

Aina pitää säilyttää kaikenlainen lähdekriittisyys (viestinnän opiskelijat tietävät tämän), eli se, mikä ko.yrityksen johto tai hallituksen jäsen sanoo, voi jättää omaan arvoonsa. "Olisi pitänyt ja kokenut miehistö"; tätikin olisi setä jos, ja niin edelleen. Meteli siitä nousee, jos turvallisuusmääräyksiä on laiminlyöty (huollot sun muut). Onhan näitä nähty..

Poimittua CNN-sivuilta..
"When rescuers first arrived, the tail section of the chopper was sticking out of the water, said Mati Raidma, head of the Estonian rescue service. But the entire helicopter soon went under, leaving behind only scattered debris on the surface. "We couldn't find anybody, only debris," said Estonian maritime rescue service spokesman Aivar Muriks, adding that divers were searching for survivors at the scene. "Apparently, the impact of the crash was quite hard," he said."
 

TM

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
M@rko77 kirjoitti:
Lisänä tuohon lainaukseen "Ponttoonit eivät kuitenkaan jostain syystä auenneet.".

Jep, olivat IS:ssa päivittäneet tuota uutista äsken.
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
Taitaa olla tämä kuolinisku ko. bisnekselle, mikä on sinänsä sääli, mutta en nyt kauheasti jää vehjettä suremaankaan. Häiritsevää meteliä pari kertaa tunnissa kun tulee purjeveneellä Tallinnasta Helsinkiin.

Mielenkiintoista sinänsä miksi tällaisessa kelissä lähdetään lentämään, ainakin itse päätin suosiolla skipata purjehduskisankin, kun ei huvita alkaa taistelemaan luonnonvoimia vastaan.
Onhan tuo ollut varmaan aina tiedossa, että kun jotain menee pieleen, niin hekossa vaihtoehdot ovat aika vähäiset..liito-ominaisuuksia ei ole ja painovoima on armoton. Ihmettelen kyllä kanssa, jos hekon ponttoonisysteemistä ei ole tehty "armeija"-varmaa, koska sen verran ratkaisevasta turvajärjestelmästä on kyse. Toisaalta törmäys on voinut vahingoittaa systeemeitä radikaalisti, tai joku osanen rikkoa ponttoonit.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
varjo kirjoitti:
purjehduskisankin, kun ei huvita alkaa taistelemaan luonnonvoimia vastaan.
Onhan tuo ollut varmaan aina tiedossa, että kun jotain menee pieleen, niin hekossa vaihtoehdot ovat aika vähäiset..liito-ominaisuuksia ei ole ja painovoima on armoton.

Ei taida olla Varjo tietoinen ns. autorotaatiosta??
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
#37 kirjoitti:
Kopteri on merenpohjassa 60 metrin syvyydessä, ei hyvältä näytä.

Mistä tiedät, oletko käynyt noin syvällä?
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Ohmi kirjoitti:
No niin, nyt sitten kaikki keskittyy Ervan provoon - vittu te olette kyllä kummaa porukkaa...

Johtuneekohan siitä, että nyt niin kovin moni haluaa päästä "leikkimään" moralistia ja antamaan sapiskaa ervatsalolle.

vlad.
 

Hipcheck

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
SergeiK kirjoitti:
Ihme, että syyllisyyttä olisi taas jaossa.

Esimerkkinä tämäkin lehtijuttu

http://www.verkkouutiset.fi/juttu.php?id=76451
Voisikohan artikkelissa mainittu kosteus olla kondensoitumisesta johtuvaa. En ole insinööri, mutta näillä "kääntöajoilla" (= aika minkä kopteri viettää maassa saapumisen ja lähdön välillä) voisi olla järkevä selitys. En kyllä usko siihen, että kopterin ikkunoiden tiivisteet vuotaisivat, sen verran vakava asia turvallisuus ilmailussa on.
 

Osmo Rapeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuusijuhla - Sex Festival
vlad kirjoitti:
Johtuneekohan siitä, että nyt niin kovin moni haluaa päästä "leikkimään" moralistia ja antamaan sapiskaa ervatsalolle.

vlad.

Ei ole muuten ensimmäinen eikä viimeinen kerta kun kyseistä ilmiötä sattuu tällä palstalla. Moralisoinnilla pyritään lujittamaan omaa selkärankaa vaikka sellainen nyt on varsin naurettavaa kun kyseessä on keskustelupalsta netissä.

Lisää aiheesta nyrppisketjussa, sillä nyrppäämiseksihän tämä meinas mennä.

AUF MARSCH!!!
 

Maila

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Slavia Praha
Radio Helsinkiä kuuntelen ja pelastusryhmä on antanut juuri julkisuuteen tiedon, ettei pelastuneita ole.

Kappas.

-Maila
 

M@rko77

Jäsen
Suosikkijoukkue
LFC, FC Lahti ja Pelicans
Kopteri kuulemma merenpohjassa ja kaikki menehtyneet..
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
TBK kirjoitti:
Eihän siittä ole pitkääkään aikaa kun jossain Englannin lähellä tippui kopteri. Olisiko ollut matkalla öljynporauslautalla tms.

Se on totta, että porauslaitoille lentäville koptereille - kuin myös muihin vaikeakulkuisiin paikkoihin lentäville koptereille - sattuu aina silloin tällöin näitä onnettomuuksia joissa kuolleita saattaa sitten tulla tapauksesta riippuen kymmeniäkin. En nyt kuitenkaan muista, että milloinka viimeksi matkustajalennolla ollut kopteri on pudonnut maahan tai mereen siten, että kuolleita on yli kymmenen. - Jos jollekulle tulee Flight International niin sieltä löytyy vuosittain laajat katsaukset lentokone ja kopteri onnettomuuksista niin siviili- kuin sotilaspuoleltakin.

vlad.
 
Viimeksi muokattu:

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Tinke kirjoitti:
Kopterit on nyt suunniteltu lentämään aika huonossakin säässä.

Mutta se vaan vaatii sen, että lentäjilla on sitä ammattitaitoa riittävästi lentoon huonoissa keleissä ja jotenkin kun muistelee viime vuosien uutisointia Copterlinen kohdalla niin hiipii mieleen arvellut epäpätevistä lentäjistä (vaikkakin jossain taidettiin mainita, että tällä kertaa lentäjän olisivat olleet kokeneita - mutta olivatko kokeneita lentoon huonossa säässä).

vlad.
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
Daespoo kirjoitti:
Ei taida olla Varjo tietoinen ns. autorotaatiosta??

Tiedän toki autorotaation, mutta tuossa tuulessa sen vaikutus lienee vähäinen, lisäksi niin kauan kuin emme tiedä mitä tapahtui, ei voi sanoa oliko sen tekeminen mahdollista. Lisäksi eihän autorotaatio mikää liitämistä vastaava toimenpide ole matkaltaan, nykyaikainen lentokone kun menettää korkeutta vain kymmenkunta metriä kilometrillä, joten sellainen helposti liitäisi Suomenlahden yli maihin...hekolla vastaava ei onnistu, etenkään sen normaalista lentokorkeudesta.
Toki siis "lentävä tiiliskivi"-tyylisen laskeutumisen voisi välttää, mutta tuulilolosuhteet voivat vaikuttaa siihen.

Mistä tiedät, oletko käynyt noin syvällä
Kaveri on käynyt ja olen nähnyt videokuvaa, noin syvällä ei näytä hyvältä...itseasiassa aika pimeältä, joten lopetas pelleily.
 
Viimeksi muokattu:

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
cobol kirjoitti:
Kalusto eli raskaat Sikorsky-helikopterit ovat sitä luokkaa, että niillä voi lentää täysin turvallisesti näissä olosuhteissa, joita Suomen ja Viron välillä on.

Korjataan nyt kutienkin se etteivät nämä Sikorsky S-76 helikopterit ole raskaita vaan juuri ja juuri keskiraskaita helikoptereita (tiedän - hiusten halontaa mutta korjaanpa nyt kuitenkin asian).

Mitat:

Pituus: 13.4 m.
Roottorin halkaisija: 13.4 m.
Korkeus: 4.4 m.
Max. lentoon nousu paino: 5307 kg.
Nopeus: 287 km/h.
(Lähde Jane's Aircraft Recognition Guide).

vlad.
 

zamuel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Noiden lentäjien kokemattomuus ei varmaan ole se tärkein onnettomuuden avaintekijä. Jos nyt ruvetaan ajattelemaan lentokokemusta, niin missä muussa työssä pilotit lentävät useita lentoja nousuineen ja laskeutumisineen päivittäin? Lentotuntumaa ja kokemustakin on varmasti enemmän vaikkapa puolustusvoimien kopteroijilla tai medihelien piloteilla.
 

Decimal

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Todella ikävä tapaus tämä. Itekkin olen Copterlinen koneella pari kertaa matkannut Tallinnaan. Muistan hyvin elävästi erään tapahtuman eräältä lennolta. Kuvaaminen koneessa on siis ehdottomasti kielletty ja siitä varoitetaan ennen lentoa monesti. Lisäksi koneessa on "DO NOT USE CAMERA IN THE PLANE" tarroja. No sitten noustiin niin eiköhän joku ottanut noin keskiverto kissan kokoisen kameran repusta ja alkoi kuvata. Uskomaton pelle. Tiedä sitten miten noi vaikuttaa itse lentämiseen. Tietääkseni jotenkin navigoimiseen ja laskeutumiseen kuitenkin.

Tästä traagisesta onnettomuudesta huolimatta aion silti käyttää Copterlinen palveluita tulevaisuudessa jos ja kun matkustan Eestin maalle.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Decimal kirjoitti:
Todella ikävä tapaus tämä. Itekkin olen Copterlinen koneella pari kertaa matkannut Tallinnaan. Muistan hyvin elävästi erään tapahtuman eräältä lennolta. Kuvaaminen koneessa on siis ehdottomasti kielletty ja siitä varoitetaan ennen lentoa monesti. Lisäksi koneessa on "DO NOT USE CAMERA IN THE PLANE" tarroja. No sitten noustiin niin eiköhän joku ottanut noin keskiverto kissan kokoisen kameran repusta ja alkoi kuvata. Uskomaton pelle. Tiedä sitten miten noi vaikuttaa itse lentämiseen. Tietääkseni jotenkin navigoimiseen ja laskeutumiseen kuitenkin.

Mietityttää vaan, että millähän tapaa perusjärjestelmäkamera (tai muu kamera) vaikuttaa helikopterilla navigoimiseen ja muuhun toimintaan kun kuitenkin maailmalla helikoptereista kuvataa urheilutapahtumia, poliisien suorittamia takaa-ajoja ja kaikkea muuta vastaavaa mitä vaan voi kuvitella - olet taatusti itsekin nähnyt helikoptereista kuvattavia videotallenteita. Jotenkin minusta tuntuu, että tämä kuvauskielto liittyy ennemminkin yrityssuoja- ja -salaus tarkoituksiin samalla tapaa kuin kauppakeskuksissa voi olla valokuvauksenkielto kylttejä tms.

Ainoa minkä voisi kuvitella vaikuttavan lentäjiin on mahdollinen salmavalo jos sellaista ja voimakasta käytetään ja matkustamosta on suora näköyhteys lentäjiin - en tiedä millainen tilanne Copterlinella on, onko ohjaamon ja matkustamon välillä ovi tms.

Jos jollain on tarkempaa tietoa tälle kuvauskiellolle helikopterissa niin kuulisin siitä mielusti.

vlad.
 

Hipcheck

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
zamuel kirjoitti:
Lentotuntumaa ja kokemustakin on varmasti enemmän vaikkapa puolustusvoimien kopteroijilla tai medihelien piloteilla.
Itse en muuten lähtisi arvostelemaan medihelien pilotteja lentotuntuman puutteesta. Ko. pilotit kun joutuvat laskeutumaan mitä erilaisimpiin olosuhteisiin mitä tulee mm. laskeutumisalustoihin ja puutteellisiin valaistusolosuhteisiin. Eipä taida näillä kavereilla olla auttavaa tuulipussia ja valaistua & asfaltoitua laskeutumispaikkaa jossain Espoon Niipperin perukoilla kun tuunattua escorttia männyn ympäriltä irroitetaan ja kun sitä teiniurpoa kuskinpaikalta pitäisi HYKSiin kiidättää samalla kun matkustajina olleita kaavitaan ympäröivästä lähimaastosta...
Intin kopterikuskeista en voi sanoa juuri mitään, kun heidän toimenkuvaansa en niin hyvin tunne.
On kuitenkin totta, että Copterlinen pilotit saavat kyllä monta kertaa päivässä tuntumaa nousuihin ja laskuihin. Se mikä tässä kuitenkin ainakin minulla herää kysymykseksi on, että mites sen ns. "matkalentämisen" kanssa on? Tallinna - Hki väli on kuitenkin vain sen 18 minuuttia about...
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
Decimal kirjoitti:
Lisäksi koneessa on "DO NOT USE CAMERA IN THE PLANE" tarroja. No sitten noustiin niin eiköhän joku ottanut noin keskiverto kissan kokoisen kameran repusta ja alkoi kuvata. Uskomaton pelle. Tiedä sitten miten noi vaikuttaa itse lentämiseen. Tietääkseni jotenkin navigoimiseen ja laskeutumiseen kuitenkin.

Vaikea kuvitella kameran vaikuttavan elektroniikkaan ja jos vaikuttaa, niin en sellaiseen hekoon menisi, jonka navigointi häiriintyy mitättömästä sähkökentästä, minkä kamera aikaansaa. Suurempi syy kuvauskieltoon voi olla jonkinlainen julkisuuspolitiikka.

Ainakaan MI-8:ssa ei kuvauskieltoa ollut, mutta toisaalta se onkin sotilasheko.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös