Tobias kirjoitti:
Suomen paskalehdistö jo tietysti heti hakee sensaatiohakuisia asioita esiin, kuten että joku kaveri on nähnyt kuinka kopteriin on joskus tullut vettä sisään ja kuinka JOSKUS on ollut puutteita pilottien taidoissa.
Suomen lehdistö tulee varmasti penkomaan tätä juttua taas viikkotolkulla. On myös muutamia juttuja, jotka saattavat näyttää aika ikäviltä Copterlinen suhteen.
1. Esillähän on ollut tämä lentäjien koulutuksen puute. Copterlinellahan oli noiden puutteiden vuoksi lentorajoitus, eli he saivat lentää vain hyvällä kelillä. Tippuneessa koneessahan oli kokeneet lentäjät, mutta jossain vaiheessa lehdistö saa aivan varmasti tietoonsa episodin, jossa Copterlinen kone oli sumussa tekemässä laskeutumista Hernesaaren kentälle, kun lentäjä eksyi kohteestaan ja oli törmätä siinä samalla yhteen lähelläolevista rakennuksista.
2. Copterlinen johto on erittäin nihkeä peruuttamaan mitään lentoja, vaikka sääolosuhteet olisivat kuinka huonot, vaan lentäjät joutuvat tekemään kaikki lennot säässä, kuin säässä. Esim. eilen koko katamaraaniliikenne oli seis kovan tuulen vuoksi, mutta kopterit lensivät. En ole asiantuntija tuulen vaikutuksesta lentämiseen, mutta juttua siitä saadaan irti aivan varmasti.
3. Lentäjien lepotauot. Copterlinella oli aikaisemmin erittäin tiukat lentoaikataulut ja lentäjät saivat pakolliset lepotaukonsa tehdyiksi vain sillä tavalla, että joitain lentoja aikaistettiin yllättäen 15 minuutilla ja vastaavasti paluulentoa viivytettiin toisella mokomalla, jotta saataisiin puoli tuntia lisäaikaa ja lepoajat täyttyisivät. Copterline sai niin paljon valituksia aikataulumuutoksista ja viivästyksistä, että se joutui vähentämään lentoja.
Yksikään näistä asioista ei varmasti suoranaisesti vaikuttanut nyt sattuneeseen onnettomuuteen, mutta paljon selitettävää Copterlinella tulee olemaan. Tuli tämä homma vähän huonoon saumaan Copterlinen uutta rakenteilla olevaa terminaalia ajatellen.