Pointti oli edellisessä viestissäni enemmänkin se, että emme ehkä vieläkään ymmärrä kuinka huikeaa jaksoa on saatu seurattua viime vuodet. Toewsin ja Kanen aikakaudella on jo kolme mestaruutta plakkarissa. Se on aika mieletön juttu se. Jos odottaa, että samanlainen ilotulitus jatkuu taas nurkan takana voi joutua pahasti pettymään.
Kilpailu on todella kovaa ja huipulla pysyminen ei ole helppoa. Olen ihan positiivinen edelleen tämän joukkueen suhteen, mutta hyväksyn sen tosiseikan että parhaat vuodet tällä rungolla ovat takanapäin. Itse asiassa samankaltaista aikakautta ei ehkä nähdä tältä organisaatiolta koskaan? Mutta koska mestaruuksista on kulunut vielä niin vähän aikaa, tullaan kaikkea tekemistä vertaamaan nyt ja jonkin aikaa noihin saavutuksiin. Se on ehkä jopa hieman epäreilua. Jonkinlaisessa tienhaarassa organisaatio on ja nähtäväksi jää miten tästä edetään. Pahin pelkoni on, että yritetään väkisin kopioida vanhaa kaavaa vähän kaikessa, on se sitten pelitavassa tai pelaajahankinnoissa jne.
No näistä olen taas täysin samaa mieltä. Minulle on ehkä vielä helpompaa uskoa siihen parempaan huomiseen (vaikka objektiivisuus sisälläni ymmärtää, että NHL:ssä on myös muita joukkueita, jotka joko kehittyvät tai ottavat steppejä taaksepäin), koska en elänyt niitä vuosia kannattajana kuten esimerkiksi sinä silloin, kun edellinen Wirtz johti joukkoa eikä ollut oikeastaan pilkettäkään valosta tunnelin päässä. Onneksi, kuten mainitsit, Blackhawks ei ole samanlaisessa montussa kuin silloin ja tästä on ehkä hieman helpompi ponnistaa eteenpäin.
Täytyy toki muistaa, että tämä on iso bisnes ja kaiken määrittelee raha. Jos kannattajat edelleen käyvät hallilla suhteellisen paljon ja Blackhawksin brändin arvo säilyy siellä Montrealin, Toronton sekä Rangersin luvuilla, on vaikea uskoa, että täydellinen rebuild nähdään, vaan mennään hitaasti Detroitin reittiä. Detroit teki käytännössä kaiken oikein, mutta tough break eikä onnea ollut yhtään omissa varauksissa. Urheilullisessa mielessä koko paletin räjäyttäminen on tietysti nopeampi ratkaisu tehdä uudet Blackhawksit, mutta kuten kirjoitin, vaikea nähdä sen tapahtuvan, sillä siinä organisaatio todennäköisesti menettää miljoonia. Ehkä jopa satoja.
Minä uskon, että viimeaikaiset muutokset organisaatiossa ovat näyttämässä suuntaa siitä mihin joukkuetta ollaan viemässä. Vaikka entisiä mestaruuksia voittaneita pelaajia tuli, kävi ja pelaa edelleen joukkueessa uusilla sopimuksilla, koen, että Bowman on ymmärtänyt mihin suuntaan joukkuetta kannattaa viedä. Bowman on aikaisemminkin tunnistanut raakaa talenttia, toki sinne mahtuu epäonnistumisiakin, mutta mielestäni Stania on vaikea kritisoida pelin kehityksen tunnistamisesta sekä mukautumisesta. Pikemminkin ongelma on ollut valmennus, joka ymmärrettävästi kolme pääpalkintoa tuoneena on saanut pitkälti pysyä muuttumattomana nämä vuodet. Viime kesän muutokset kuitenkin jo osoittivat, että Bowmanilla on munaa tehdä vaikeitakin päätöksiä. Itse uskon, että Quenneville on hyvä valmentaja edelleen NHL:ssä ja varmasti edelleen ihan kärkipään koutsi, mutta ehkä uudet tuulet tekevät hänellekin hyvää kuten myös rakastamallemme seuralle.
En sitten tiedä kenestä olisi seuraajaksi. Samuelsson ei vaikuta houkuttelevalta eikä oikeastaan Dineen. Granatosta en tiedä mitään, Rockfordissa Colliton kerää kehuja ihan NHL:n sisältäkin per Scott Powersin artikkelit. No, realismi sisälläni arvaa, että Quenneville aloittaa ensi syksynä Blackhawksin peräsimessä. Jos kuitenkin muutos tapahtuu, arvata pitää ja jos Quenneville vielä on motivoitunut valmentamaan, niin Edmonton Oilers saattaa olla seuraava potentiaalinen vaihtoehto hänelle. Itse toivoisin jollain tavalla Collitonia, ihan sen perusteella mitä hänestä olen lukenut.
Mitä tulee sitten Toewsiin, niin ehkä olen liian ankara häntä kohtaan tai jotain? Onhan hän kuitenkin oma suosikkipelaajani koko liigasta edelleen. Mutta jos vielä joskus saattoi ihan käsi sydämellä sanoa hänen kuuluvan liigan top 5 sentterin joukkoon, niin tällä hetkellä hän ei mahdu mielestäni edes kymmenen parhaan joukkoon.
Ihan aavistuksen olet mielestäni liian ankara, mutta lähtökohta on kuitenkin se, että totuimme siihen Toewsiin, jota jotkut kehuivat maailman parhaaksi sentteriksi, jota ei kuitenkaan ollut, vaikka tulikin siinä mestaruuksien lomassa vähän haukuttua. Joka tapauksessa, oli muutamalla kaudella ihan siellä kärjessä heti Crosbyn takana.
Boldaus oma, josta sainkin innokkuutta tehdä hieman henkilökohtaista tutkimustyötä. Selasin kaikkien joukkueiden sentterit suht nopeasti läpi ja ajattelin listata ne, jotka itse pistäisin Toewsin edelle tällä hetkellä. En välttämättä osaa valitsisi Toewsin tilalle tälläkään hetkellä, mutta haen sitä absoluuttista tasoa ja vertailua. Jätin pois todennäköisesti muutamia nimiä, joilla on joko todella vähän kokemusta NHL:stä (Barzal) tai eivät ole antaneet tarpeeksi näyttöjä sentteripelaamisestaan (Point, Draisaitl). Pahoittelen, jos joku olennainen pelaaja puuttuu. Minun mielestäni kuitenkin lista menee about noin kuten alla, eiköhän sieltä joku puutu ja joku tulee ratsullaan kertomaan kuinka joku listan ulkopuolelta on parempi kuin Toews tällä hetkellä.
Lista: MacKinnon, Tavares, Giroux, Stamkos, McDavid, Crosby, Malkin, Kopitar, Eichel, Barkov, Trocheck, Seguin, Bergeron, Monahan, Scheifele, Bäckström, Matthews, Getzlaf, Horvat, Kesler, Johansen, O'Reilly, Kuznetsov. Varsinkin viisi viimeistä ovat aika rajatapauksia, kuten Monahan sekä Trocheck. Annan suuren painoarvon tämän kauden esityksille, myös Toewsin kohdalla.
Mun papereissa Toews on siis siinä juuri top-20:n ulkopuolella senttereistä. Nyt tietysti voisi laittaa 1-2 punchit tai jopa 1-2-3 punchit järjestykseen ja ottaa vielä huomioon keillä on superlaitahyökkääjä alá Kane joukkueessa antamassa taustatukea.