J.Grönvall kirjoitti:
Olen ennenkin käyttänyt vertailukohtana vuoden 2003 puolustusta. Silloin keväällä joukkueeseen tuli muuan Marusak joka ei varmasti ollut ilmainen, mutta sen sijaan oli huippupakki ja viimeisteli Tapparan puolustuksen rautaiseen kuntoon. Silloin tilanne oli se, että kolmosparissakin pelasi kaksikko Puistola-Kangasniemi joista kumman tahansa olisi huoletta voinut heittää vaikka ykköspariin eikä taso olisi heilunut mihinkään.
Nykyjoukkueessa on kaksi pakkia tuosta joukkueesta. Lisänä ehkä liigan paras yleispakki Clarke, monien kesällä tavoittelema Aalto ja kiekolliseen yläluokkaan kuuluva Kauppinen. Puistola oli mestaruuskaudella peruspakki, ei sama viivapyssy kuin parina viime kautena. Kangasniemen taidot ylemmissä kentissä nähtiin Saarisen aikana. Ei mitään asiaa edes keskitason seuran huippuketjujen taakse. Luoma hankittiin halvalla Jypistä ja kasvatettiin pelimieheksi. Saravo ei tuolloin ollut joukkueen kulmakiviä. Marusak oli kunnon satsaus, sen myönnän. Olisiko markkinoille lähdetty, jos Välivaara ei olisi loukkaantunut loppukaudeksi, jää arvoitukseksi.
Aika kultaa muistot. Mestarijoukkueen puolustus oli nykynäkökulmasta katsottuna täynnä maajoukkuemiehiä. Silti Marusak taisi olla ainoa suurella rahalla tänne tuotu.
Jokela, Laamanen, Schneider, Hietanen, Astashenko, Laitinen, Immonen, Korhonen. Minulla ei suu loksahda ihailusta auki. Noilla miehillä vietiin viime kaudella mestaruus. Henryssä on kaikki ainekset olla Tapparan astashenko.
Leinosen mielessä on varmasti viimekautinen neljännesmiljoonan tappio. Tämä joukkue ei ole ainakaan merkittävästi halvempi. Kannattaako laittaa satatonnia palamaan, kun sekään ei takaa mitään ja ottaa vielä rumempi tappio tälle kaudelle? Itse en laittaisi.
Minä en jaksa olla koko aika pessimistinen. Tapparassa on nytkin useampi alisuorittaja, joilta on lupa odottaa parempaa, vaikka joukkueena menee hyvin. En ymmärrä, miksi joukkueella olisi pakko olla kauden puolivälissä joku kriisi, jotta usko menestykseen olisi suurempi. Ei tämä sentään mitään elokuvaa ole.
Kuvitellaan, että Grönvall olisi tullut terveeksi kauden alkuun. Tappara hankkisi tässä vaiheessa viime vuosina jopa NHL:ssä pelanneen kovaotteisen AHL-pakin, jonka tilastoista voi päätellä myös kiekollista osaamista. Veikkaan, että kukaan täällä tai Jälkipeleissä ei pahemmin rutisisi. Vain kesken kauden ja erityisesti tammikuussa tulleet hankinnat ovat yrityksiä vahvistaa joukkuetta. Koko kauden mukana olleet ovat vain mukanaroikotettavia nobodyja.
J.Grönvall kirjoitti:
Onko todella niin että kukaan muu ei näe Henryn puutteita, vai ei vain halua nähdä?
Kyllä minä tiedostan Henryn puutteet. Tiedostan myös Tapparan puolustuksen puutteet, jos Henry olisi heivattu pihalle. Kovin on kevyttä osastoa. Viime kausi näytti, että Mäntymaa/Koistinen/jokujunnu ei riitä, vaikka he pelaisivatkin lähtökohtiin nähden hyvin.