Nojoo, samaa mieltä ylläkirjottainen kanssa. Alkukausi on aina vaikeaa yleisömäärien suhteen.
Kuitenkin haluan heittää keskusteluun muutaman lisähuomio: eiköhän kaikki ole tämän "yleisövajeen" huomannut jo aiemmilla kausilla? Mitä helvetin kiinnostavaa siinä nyt juuri tänä vuonna on, että Bluesin peruskannattajia on yksinkertaisesta noin 4000-5000 tyyppiä per ottelu. Nämä samat asiat olisi voitu listata jo 5 vuotta sitten, eikä siinä olisi ollut mitään sen ihmeellisempää:
- Espoossa on nuori lätkäjengi (= moni kannattaa jotain toista jengiä)
- Espoolaiset on monet alun perin muuttaneet muualta päin Suomea (= moni kannattaa jotain toista jengiä)
Kyllä te jokainen, jotka olette koulunne Espoossa käynyt, tiedätte, että siellä on (tai ainakin oli) jo junnuna melkoinen kisa, että kuka kannattaa Bluessia, kuka IFK:ta, kuka Jokereita, eikä tämä jako tosiaankaan mennyt 80-10-10. Näin ainakin 90-luvulla. Noi kilpailevat jengit on mainostanut vuosittain koko pääkaupunkiseudulla, eikä syyttä.
Oon ite asunut reilut 5 vuotta poissa Espoosta, enkä ole tosiaankaan vaihtamassa kannatusstatusta paikalliseen joukkueeseen - vastaavia ulkoespoolaisia tapauksia on kuitenkin kohtuullisen vähän, jälleen yllä mainituista syistä. Espoo on kasvukeskus, minne tulee paljon jengiä asumaan hieman varttuneempana, kun ovat saaneet hyvän duunimestan pääkaupunkiseudulta. Ei ole mikään yllätys, että esim. näitä "etäkärppiä" on matseissa aina helvetisti. Kuinka monta "etäbluessia" tiedätte jostain oulusta? Niimpä...
Ei ihminen vuodessa käännä takkiaan. Kyllä se "espoolaistuminen" lätkäkannattajana vaatii Bluesilta menestystä, hyviä ottelutapahtumia, mainontaa jne. ja sitähän on nyt tulossa, joten kärsivällisyyttä ihmiset. Ois jännä nähdä joku tutkimus espoolaisten suosikki jääkiekkoseuroista. Keksin heti useita frendejä sieltä, jotka on IFK- tai ennen kaikkea Jokerit-faneja.
Onhan tämä vähän surkeaa stooria, jos tavoitteena on luoda jotain unelmakuvaa Espoosta lätkäkaupunkina, mutta valitetettavasti se ei sijaintinsa puolesta juuri nyt pysty olemaan sellainen. Esimerkiksi TJ MACKEY missasi provossaan erään ihan perushelpon pointin Espoosta: totta vitussa siellä on bussipysäkkejä: ne kun on kaikki vaan suunnattu kohti Helsinkiä, missä jengiä käy duunissa, shoppailemassa ja viihteellä yms.
Kyllä espoolainen lätkäbrändi sinne vielä syntyy. Pitää nyt muistaa, että BLUES (!) on kuitenkin vasta 10 vuotta vanha brändi. Noista vuosista suurinosa on mennyt suht päin vittua. Kiekko-Espoo oli vähän eri juttu ja siitä oli myös ihmisillä aivan erilainen kuva.
Tärkeintä on se, että ite jaksetaan käydä siellä matseissa, nauttia hyvistä peleistä ja kannattaa seuraa. Kyllä ne muut sieltä seuraa perästä. Mitä vitun väliä, jos Helsingissä, Hämeenlinnassa tai Oulussa ollaan yleisömääriin pettyneitä.
Siitä muutamia näkökulmia tähän kuvioon.