Markkinointi ja ottelutapahtumien järjestäminen sekä fanituotemyynti eivät välttämättä ole olleet hirveästi liigan yleisestä tasosta poikkeavia, mutta ei kai se ole mikään selitys, että jossain muuallakin toimarina on ex-pelaaja, joka palkkaa myyjäksi oman vanhan ketjukaverin.
Tämä on juuri se ongelma, että Suomessa ei oikein ole sellaista benchmarkia, joka olisi oikeasti toimiva. Jos paskaa vertaa paskaan, toinen on aina se laadukkaampi paska.
Osa Bluesin markkinointia toimii, osa ei. Suurempi osa ei. Fanituotekauppaa on ainakin ollut todella vaikea edistää, kun käytännössä ainoa paikka, josta on toimivasti voinut ostaa, on pieni koppero hallin nurkassa. Nyt asiaan on kuitenkin toivottavasti tulossa parannus, kun Hockey Corner otti vastuun tuotteista ja myynnistä. Samoin jonot muissa myyntipisteissä tauolla on olleet välillä aivan järkyttävät, koska suuri osa myyntipisteistä on kiinni ja kaikki karkista kaljaan myydään käytännössä samoilta tiskeiltä.
Ottelutapahtuman ohjelmistossa itsessään positiivista on se junnujen rankkuskaba erätauolla, jota itsekin ihan mielellään seuraa - onhan se todella iso juttu noille paloposteille - mutta senkin toteuttamista voisi pikkuisen hioa (miksi pelaaja on laidalla eikä esim keskellä valmiiksi, vähentäisi kuluvaa aikaa huomattavasti jne). Tämä keilahallin mainoskisa oli ideana ihan kiva, mutta mitä järkeä on käskeä ihmisiä tunkemaan sivukatsomoon heittämään palloa kentälle? Kuitenkaan taukoviihteen tarkoitus ei ole vähentää oheismyyntiä sillä, että ihmiset eivät käytä palveluita vaan seuraavat/osallistuvat tauko-ohjelmaan. Tauko-ohjelma pitäisi optimoida niin, että ihmiset eivät sen takia jää katsomoon, mutta eivät myöskään tylsisty katsomossa - toisin sanoen siis katsomoon pitäisi saada jäämään ne, jotka eivät kuitenkaan käytä rahaa tauon aikana (ovat vain muiden tukkeena), mutta kaikki potentiaaliset rahankuluttajat pitäisi saada käytäville ja nimenomaan ostamaan.
Lisäksi ihmiset pitäisi saada hallille aikaisemmin sekä saada ihmiset jäämään hallille pidempään - esimerkiksi häppäri baarissa ennen peliä, jotain ohjelmaa baarien ja ravintoloiden screeneille ennen peliä, lehdistötilaisuus pelin jälkeen jne. Jotain tällaista on kokeiltukin, mutta toteutus on ollut vähän niin ja näin - samoin näitä pitäisi mainostaa oikeasti niin, että puskaradio ei olisi ainoa keino saada infoa.
Tällä hetkellä porukka kasaantuu ulko-ovien taakse 15-20 minuuttia ennen pelin alkua ja jonot on massiiviset. Ehkä sisäänkäyntien määrääkin voisi harkita uudelleen, muutama postentiaalinen sisäänkäynti on käyttämättä koko ajan. Tähän tietysti auttaisi pitkäaikainen toiveeni vaihtaa arkipelien alkamisaika klo 19.00:ksi, silloin ehtisi töiden jälkeen käydä kotona kunnolla ja silti olla ajoissa hallilla.