Bluesin sponsorit, yleisömäärät & talous 07-08

  • 69 876
  • 293

thnninen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Espoon jääkiekkojoukkue, millä nimellä milloinkin
Eletään yli varojen (tai pikemminkin budjetin), eihän siinä muuta. Blues on sikäli onnellisessa tilanteessa, että tuollaisia tappioita on varaa aika huoletta ilmeisesti tehdä, mutta kyllähän toi jengi pitäisi pikkuhiljaa raahata väkisinkin nollatuloskuntoon.

Höpöhöpö.

Missä on sanottu että tuo on yli budjetin? Tilanteessa jossa joukkue paikkaa oikeasti tappiollisen hallin tulosta ylisuurilla vuokrilla, tuo tappio saattaaa hyvinkin olla budjetoitu.

Sattuu vain olemaan niin että se budjetti on tehty tappiolliseksi. Syynä juuri tuo halliyhtiön tukeminen.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Tappiot tulevat hallin elättämisestä ylisuurilla vuokrilla, siinä on syy.
 

Kiekoton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo, Україна
Kaivoin tuossa esiin viime vuoden JKL:n kausinumeron, jossa oli noita budjetoituja menoja ja tuloja. Siitä toteutunut näihin julkaistuihin verrattuna: palkat -0.5 M€, liput -0.3 M€, yhteistyösopimukset -0.1 M€. Siis 0.9M€ tuli takkiin budjetoiduista, missä tappio oli arvioitu olevan 0.5 M€. Yhteensä siis takkiin olisi tullut 1.4 M€. Mikä jo on ihan "kunnioitettava" luku tappioksi.
Eihän nämä kaikki luvut paikkaansa pidä, mutta osoituksena vain siitä, että on sitä jääkiekkotoiminnastakin tappiota tullut.

Tästä jää kuitenkin 1.2 M€:n osuus todellisesta tappiosta selittämättömäksi. Se lienee sitä hallista Bluesille sysättyä tappiota.
 

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka
Kyllähän tappiossa voi omistajakin katsoa peiliin ja miettiä onko vuosien varrella tullut palkattua osaavia työntekijöitä millekään osa-alueelle.
Onhan täällä häärinyt yksikin porilainen toimitusjohtaja, jonka toimintatapoja eivät yhteistyökumppanit ole juurikaan kehuneet. Valmentaja- ja pelaajapolitiikan tulokset ovat olleet kaikkien luettavissa sijoituksista.
Markkinointi ja ottelutapahtumien järjestäminen sekä fanituotemyynti eivät välttämättä ole olleet hirveästi liigan yleisestä tasosta poikkeavia, mutta ei kai se ole mikään selitys, että jossain muuallakin toimarina on ex-pelaaja, joka palkkaa myyjäksi oman vanhan ketjukaverin.

Jotenkin nyt vain tuntuu olevan suunta oikea ainakin urheilullisella puolella. Tämän luulisi helpottavan myös markkinoinnin ja myynnin duunia?
 

E

Jäsen
Suosikkijoukkue
K-Espoo
Markkinointi ja ottelutapahtumien järjestäminen sekä fanituotemyynti eivät välttämättä ole olleet hirveästi liigan yleisestä tasosta poikkeavia, mutta ei kai se ole mikään selitys, että jossain muuallakin toimarina on ex-pelaaja, joka palkkaa myyjäksi oman vanhan ketjukaverin.

Tämä on juuri se ongelma, että Suomessa ei oikein ole sellaista benchmarkia, joka olisi oikeasti toimiva. Jos paskaa vertaa paskaan, toinen on aina se laadukkaampi paska.

Osa Bluesin markkinointia toimii, osa ei. Suurempi osa ei. Fanituotekauppaa on ainakin ollut todella vaikea edistää, kun käytännössä ainoa paikka, josta on toimivasti voinut ostaa, on pieni koppero hallin nurkassa. Nyt asiaan on kuitenkin toivottavasti tulossa parannus, kun Hockey Corner otti vastuun tuotteista ja myynnistä. Samoin jonot muissa myyntipisteissä tauolla on olleet välillä aivan järkyttävät, koska suuri osa myyntipisteistä on kiinni ja kaikki karkista kaljaan myydään käytännössä samoilta tiskeiltä.

Ottelutapahtuman ohjelmistossa itsessään positiivista on se junnujen rankkuskaba erätauolla, jota itsekin ihan mielellään seuraa - onhan se todella iso juttu noille paloposteille - mutta senkin toteuttamista voisi pikkuisen hioa (miksi pelaaja on laidalla eikä esim keskellä valmiiksi, vähentäisi kuluvaa aikaa huomattavasti jne). Tämä keilahallin mainoskisa oli ideana ihan kiva, mutta mitä järkeä on käskeä ihmisiä tunkemaan sivukatsomoon heittämään palloa kentälle? Kuitenkaan taukoviihteen tarkoitus ei ole vähentää oheismyyntiä sillä, että ihmiset eivät käytä palveluita vaan seuraavat/osallistuvat tauko-ohjelmaan. Tauko-ohjelma pitäisi optimoida niin, että ihmiset eivät sen takia jää katsomoon, mutta eivät myöskään tylsisty katsomossa - toisin sanoen siis katsomoon pitäisi saada jäämään ne, jotka eivät kuitenkaan käytä rahaa tauon aikana (ovat vain muiden tukkeena), mutta kaikki potentiaaliset rahankuluttajat pitäisi saada käytäville ja nimenomaan ostamaan.

Lisäksi ihmiset pitäisi saada hallille aikaisemmin sekä saada ihmiset jäämään hallille pidempään - esimerkiksi häppäri baarissa ennen peliä, jotain ohjelmaa baarien ja ravintoloiden screeneille ennen peliä, lehdistötilaisuus pelin jälkeen jne. Jotain tällaista on kokeiltukin, mutta toteutus on ollut vähän niin ja näin - samoin näitä pitäisi mainostaa oikeasti niin, että puskaradio ei olisi ainoa keino saada infoa.

Tällä hetkellä porukka kasaantuu ulko-ovien taakse 15-20 minuuttia ennen pelin alkua ja jonot on massiiviset. Ehkä sisäänkäyntien määrääkin voisi harkita uudelleen, muutama postentiaalinen sisäänkäynti on käyttämättä koko ajan. Tähän tietysti auttaisi pitkäaikainen toiveeni vaihtaa arkipelien alkamisaika klo 19.00:ksi, silloin ehtisi töiden jälkeen käydä kotona kunnolla ja silti olla ajoissa hallilla.
 

Kapo

Jäsen
Kaivoin tuossa esiin viime vuoden JKL:n kausinumeron, jossa oli noita budjetoituja menoja ja tuloja. Siitä toteutunut näihin julkaistuihin verrattuna: palkat -0.5 M€, liput -0.3 M€, yhteistyösopimukset -0.1 M€. Siis 0.9M€ tuli takkiin budjetoiduista, missä tappio oli arvioitu olevan 0.5 M€. Yhteensä siis takkiin olisi tullut 1.4 M€. Mikä jo on ihan "kunnioitettava" luku tappioksi.

Tuotanoin, tämä on varmaan taas niitä kysymyksiä että hävettää pirusti kun saa sen ilmiselvän vastauksen, mutta eikö maksettujen palkkojen jääminen puoli miljoonaa alle budjetoidun nosta tulosta sen .5 milliä? Pätäkkää on lipuista ja sponsoreilta tullut vähemmän mutta palkkojakin on maksettu vähemmän?
 

Kiekoton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo, Україна
Tuotanoin, tämä on varmaan taas niitä kysymyksiä että hävettää pirusti kun saa sen ilmiselvän vastauksen, mutta eikö maksettujen palkkojen jääminen puoli miljoonaa alle budjetoidun nosta tulosta sen .5 milliä? Pätäkkää on lipuista ja sponsoreilta tullut vähemmän mutta palkkojakin on maksettu vähemmän?
Kyllä nuo miinukset tarkoittivat siis ihan takkiin tulevaa, eli palkkoihin on mennyt enemmän. Miinusta on tullut niistä budjettiin nähden.

Näinhän sitä käy kun yrittää olla mahdollisimman lyhytsanainen ;-)
 
Kaivoin tuossa esiin viime vuoden JKL:n kausinumeron, jossa oli noita budjetoituja menoja ja tuloja. Siitä toteutunut näihin julkaistuihin verrattuna: palkat -0.5 M€, liput -0.3 M€, yhteistyösopimukset -0.1 M€. Siis 0.9M€ tuli takkiin budjetoiduista, missä tappio oli arvioitu olevan 0.5 M€. Yhteensä siis takkiin olisi tullut 1.4 M€. Mikä jo on ihan "kunnioitettava" luku tappioksi.
Eihän nämä kaikki luvut paikkaansa pidä, mutta osoituksena vain siitä, että on sitä jääkiekkotoiminnastakin tappiota tullut.

Tästä jää kuitenkin 1.2 M€:n osuus todellisesta tappiosta selittämättömäksi. Se lienee sitä hallista Bluesille sysättyä tappiota.

Kyllä on perin eriskummallista taloudenpitoa, jos budjetoitu tappio on 0,5 M€ ja sitä tulee viisinkertaisesti eli 2,6 M€. Kunnon ruoskajournalisti normaalissa yrityselämässä pistäisi yritysjohdon vastaamaan selvästi kysymykseen, mistä tämä johtui?

Nyt kun sitten lupaillaan 1,5 M€ turskaa niin tulossa sitä on ilmeisestikin 7,5 M€ tilikaudella 2008?

Pistäkäämme käsiä ristiin, että Jussi jaksaa...
 

Kiekko-Antti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Espoo Blues, EPS
Luulen, että Bluesissa ollaan siirtymässä aikaa, että budjetissa pysytään ja se YRITETÄÄN tehdä realistiseksi. Aiemmin on konserniavustuksia pidetty johdon toimesta itsestään selvinä. Budjetilla ei ole ollut merkitystä. Se on tehty, mutta sen toteutumista ei ole seurattu. Näinhän voidaan toimia, koska Blues hockey Oy ei ole pörssiyritys. OYJ toimarille kävisi kuten Toivo Isänmää kirjoitti. Hallin on haluttu omavaraiseksi. Se on tehty Bluesin kustannuksella kuten Kiekoton kirjoitti. Halli on nyt tekemässä ensi vuonna plussaaa.

Bluesin tappion tärkeimmät syyt kun niitä kysyttiin: ( 5 tärkeintä järjestyksessä

-Hallivuokra, käytännössä hallin saaminen kannattavaksi ilman Bluesia on ollut mahdotonta pienen tapahtumamäärän takia. Nyt Blues maksaa omasta hallista rajua vuokraa

-Liian raskas menopuoli. Pelaajabudjetti on ylitetty ja selviä virhehankintoja tehty aikaisemmilla kausilla. Budjetissa on ylisuuria pelaajapalkkoja.

-Liian vähän katsojia. (paljon syitä tähän, mutta liian pieni kannattajapohja, PK seudulla kova kilpailu eri tapahtumien välilä lienevät urheilullisen menestyksen osalla tärkeimmät tekijät siihe) Tämä on tärkein tekijä Bluesin huonossa tulopuolessa.

-Fanimyynti (oheismyynti) Jakeluketju puuttuu kuten E kirjoitti. Tuotteita vain hallilla tarjolla. Ei aktiivisia myyntikanavia. Urheiluliikkeet ja joku erikoiskauppa tarvitaan ehdottomasti mukaan. Toimiva nettikauppa myös ilman muuta. Tuotteet ovat kohtuullisella tasolla, mutta jatkokehittäminen edelleen tarpeellista. Myös hallimyynnistä pitäisi saada enemmän irti.

- Aikaisemmin huono urheilullinen menestys

Hallin on tietysti iso ongelma myös ja oma tarinansa. Sen suurin haaste on hallin hieman liian pieni koko ja sijainti. Sijainnin ongelmat lähtevät metron myötä ja uuden strategian myötä, myös hallin koko voi olla jopa mahdollisuus. Hallia on nyt ymmärrretty myydä erilaiseen yritysten kokouskäyttöön. Siihen se on Suomen paras. Hallin tekniikka on huippuluokkaa ja tilat ovat viihtyisiä. Aikaisemmin hallille yritettiin saada epätoivoisesti konsertteja. Niihin halli oli liian iso tai pieni. Myös huonot liikenneyhteydet haittasivat myyntiä. Ne on koettu Helsinkiläisten puolelta ongelmaksi.
 

CuChulainn

Jäsen
Suosikkijoukkue
Espoo Blues, FC Honka, Flyers, DFB-Elf
Blues on saanut vihdoin merchandise-sivunsa ajan tasalle. Edelliset olivatkin vain nelisen vuotta vanhat, missä hinnat samalta ajalta...

http://www.bluesshop.fi

Jos se tästä lähtisi. Kaikkien naisille stringit lahjaksi!
 

Kiekoton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo, Україна
-Liian vähän katsojia. (paljon syitä tähän, mutta liian pieni kannattajapohja, PK seudulla kova kilpailu eri tapahtumien välilä lienevät urheilullisen menestyksen osalla tärkeimmät tekijät siihe) Tämä on tärkein tekijä Bluesin huonossa tulopuolessa.
Allekirjoitan tämän, mutta mielestäni tärkein syy pieneen katsojamäärään on huonossa markkinoinnissa. On se kumma ettei ole saatu aikaan edes pientä kausiliitettä Länsiväylään. Otteluennakot tulevat kotisivulle vasta silloin kun päätös kyseiseen matsiin menemisestä on kaikilla tehty. Kausikortteja ei tarpeeksi aktiivisesti markkinoida. Lipunosto netistä onneksi toimii, mutta sielläkään ei taida vielä voida valita haluamaansa paikkaa tarkasti.
 

scholl

Jäsen
Tarkennettuna tästä kunnian saa Hockey Corner eli Corner Pro Shop Oy ja toimitusjohtajansa Jyri Penttilä.

One face to the customer. On se sitten kuka tahansa yrittäjä niin kyllä tuo pitäisi olla niin, että asiakkaalle tulisi kuva, että se on Blues. Se, että jos Blues ulkoistaa tuollaisen toiminnan niin sen asia, mutta asiakkaan suuntaan se pitäisi vain Blues shop.

Paremmin tuo saitti on toteutettu kuin IFK:n puolella, vaikkakin Bluesin sivuilta klikattaessa se pitäisi aueta suoraan tuohon.

Mitä tulee tuotteisiin niin muutama asia ihmetyttää. Ensinnäkin tuotteita on liian vähän. Ei se houkuttele ostamaan, kun valikoima on huono. Toinen asia on se, että mitään mustia tuotteita kuten alusvaatteita ei pitäisi olla. Ne pitäisi olla sinisiä Bluesilla. Tai valkoisia kuten vieraspaidat ovat.

Toimituskulut ovat aivan liian suuret. Ei houkuttele lainkaan pienempiin tilauksiin. Lisäksi sivuilla tulee liian huonosti esille se, että tuotteita on myynnissä jossakin liikkeessä. Sitä pitäisi hehkuttaa, jolloin espoolaiset, jotka haluavat skipata toimituskulut, voisivat pistäytymässä tsiigaamassa ja ostamassa.
 

Tommy

Jäsen
Suosikkijoukkue
#17
Ennakossa lukee muuten, että Bluesilla on uusi sisääntuloshow. Vihdoin! Mainitaan myös uusista valoista ja parannellusta mediakuutiosta.

Hieno homma huomata että tähänkin on reagoitu. Onhan nämä vuosi vuodelta vaihdetut Jäänmurtaja sekä Helikopteri melkein katsojan aliarvioimista. Mielenkiintoista nähdä minkälaiseen tulokseen on nyt päädytty. Toivottavasti Crazy Trainia ei kuulla Espoossa enää koskaan, eikä tekijänoikeusmaksuvapaita klassisia.

Mediakuutio näytti viimeisessä harjoitusottelussa jo kirkkautensa puolesta ihan hyvältä.
 

Makkeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Colorado Avalanche
Joo, elikkäs nyt Bluesilla uusi alkushow luvassa, ja itse en valitettavasti sitä pääse katsomaan :( Onko kellään tarkempaa tietoa kyseisestä showsta? Toivottavasti joku kuvaa sen ja laittaa sitten youtubeen :)
 

AnFa

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Kyllä on perin eriskummallista taloudenpitoa, jos budjetoitu tappio on 0,5 M€ ja sitä tulee viisinkertaisesti eli 2,6 M€.

En tiedä kuulinko väärin aamulla radiosta vai onko tämä jo vanhaa tietoa. Eli jonkun kanavan uutisissa sanottiin Bluesin tehneen viime kaudella 3,3M€ tappiota ja kymmenen vuoden aikana yhteensä noin 16M€. Kaikki nämä tappiot on kuitannut Salonojan joku firma.
 

Kiekoton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo, Україна
En tiedä kuulinko väärin aamulla radiosta vai onko tämä jo vanhaa tietoa. Eli jonkun kanavan uutisissa sanottiin Bluesin tehneen viime kaudella 3,3M€ tappiota ja kymmenen vuoden aikana yhteensä noin 16M€. Kaikki nämä tappiot on kuitannut Salonojan joku firma.
Näinhän se korjattuna on.

Ihmettelen vain, ettei kukaan kyseenalaista näitä lukuja. Olisi tutkivan journalismin paikka. Palkat laskee, lipputulot, mainostulot ja tv-tulot nousee. Kumma kyllä tappioluvut kasvavat. Onko tämä Bluesin tappio sitten pääosin verotuksen optimointia vai mitä. Todellisesta tappiosta ei millään laskelmilla voi olla kyse. Ajatelkaa, voittoa ei tulisi vaikka koko joukkue pelaisi ilman palkkaa!
 
Viimeksi muokattu:

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka
Päivän Kauppalehden mukaan:

Blues:
Liikevaihto 3,6 Milj €
Tappio 3,3 Milj €

Areena:

Liikevaihto 2 Milj €
Tappio 167 000 €

Ja lisäksi mainitaan, että molemmat ovat erja-Yhtymän konserniyhtiöitä ja konsernin omistaa Luxemburgiin rekisteröity Lombard International Assurance.

Kuka sitten lopulta omistaa ja mitä ja miten voi edes teoriassa 3,6 Miljoonan liikevaihdolla tehdä 3,3 miljoonan tappiot?
 

Nikke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sinivalkokeltainen
Tämän ketjunhan voi nyt männä kauden osalta kohta lyödä lukkoon mutta ohessa siis lopulliset madonluvut joihin Kivimäen aikaisempiin lausuntoihin alle viikko sitten (!) vaivaiset 0,7 miljoonaa lisää turskaa. Sanattomaksi vetää kyllä koko touhu.

* Blues Hockey Team: liikevaihto 3,6 MEur, tapppiota 3,3 MEur. Konserniavustuksen (=Erja-Yhtymä) jälkeen tappiota 7 866 euroa. Siis tappiota lähes saman verran kuin liikevaihtoa? Great.

* LänsiAuto Areena: liikevaihto 2MEur, tappio 167 000.

Tekisi mieli sanoa että MOT asialle ja kenkää kaikille.

Edit: kas, veli msg samoilla linjoilla
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Kuka sitten lopulta omistaa ja mitä ja miten voi edes teoriassa 3,6 Miljoonan liikevaihdolla tehdä 3,3 miljoonan tappiot?
Eiköhän se miljönääri Salonoja kaikki omista. Normaalissa bisneksessä tuo tuskin olisi kovinkaan mahdollista, mutta nyt on, kun kaverilla on rahaa pilvin pimein.

Toivotaan vaan, ettei koskaan lopeta fanittamista jääkiekkoon, tai ainakin ennen sitä löytää kunnollisen ostajan omistamilleen jutuille, ettei kiekko Espoossa kokonaan lopu.
 

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka
Minulla vain oli sellainen kuva, että Joy Capital Oy oli se firma, jossa oli näiden harrastusten ja pääomasijoitusten omistus ja Erja-Yhtymä myytiin jokunen vuosi sitten pois. Olisiko ollut Hymy tai Nykyposti, jonka kannessa oli iso otsikko siitä kuinka Salonoja myi miljoonaomaisuutensa eli kiinteistöt eli juuri Erja-Yhtymän.

Kauppalehden mukaan halli ja seura olisivat tuon myydyn Erja-yhtymän konserniyhtiöitä. Sonninenhan oli Joy Capitalin toimari ja sitä kautta Bluesin ja hallin hallituksen pj.
 

Kiekoton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo, Україна
Kauppalehden mukaan halli ja seura olisivat tuon myydyn Erja-yhtymän konserniyhtiöitä. Sonninenhan oli Joy Capitalin toimari ja sitä kautta Bluesin ja hallin hallituksen pj.
Tämä on kyllä vastoin yleistä käsitystä, mutta pitänee uskoa Kauppalehteä. Ilmeisesti kyseessä on sitten keino kotiuttaa noita voittoja.
Tuloksesta aina puhutaan, jopa kumulatiivisesta sellaisesta. Onko tässä tapauksessa tappiolla mitään merkitystä, koska konserniavustushan on vastikkeeton avustus? Entä tase, kun Blues on konsernin osana. Onko sillä merkitystä ja lieneekö velkoja? Tase lienee hyvässä kunnossa.

Konserniavustusten ollessa mahdollisia lienee "tappiota" odotettavissa hamaan maailmanloppuun asti. Veikkaukseni on, että tulos pamahtaa reilusti voitolliseksi sitten kun Jussi haluaa Bluesin omistusta jakaa.
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös