Tämä on vain minun olettamukseni, että esim. Shedden ja muutkin valmentajat pyrkivät rakentamaan hyökkäyspelinsä seuraaviille asioille:
1. kun joukkue saa kiekon haltuunsa puolustusalueella, niin on hyökättävä heti. Nopeasti ja suoraviivaisesti.
2. Jos ei saa kiekkoa pois puolustus alueelta muuten, niin ampukaa tai nostakaa se keskialueelle.
3. Jos puolustaja lähtee hyökkäämään jää viimeinen hyökkääjä puolustajaksi.
4. Syötä aina kärjessä olevalle pelaajalle.
5 Hyökätkää leveällä rintamalla. Tämä on jo n. 40v vanhaa asiaa (modernia jääkiekkoa?)
6. Yrittäkää saada kiekko maalintekoalueelle, älkää menkö kulmiin ellei ole pakko
7. Ennen vastustajan siniviivaa on laitojen parempi olla potkun verran kiekonkuljettajan jäljessä, mikäli laita ei pääse läpi pystysyötöllä.
8. Ellet saa kiekko muuten vastustajan puolustusalueelle, niin ammu se sinne, äläkä haudo sitä vastustajan siniviivalla. Poikkeuksena tilanne, jossa on määrätty syöttämään puolustajalle .
9.Jokaisen hyökkäyksen loppuvaiheessa on oltava takamies tai varmistaja.
10. Ammu aina kun maalintekotilaisuus avautuu.
11. On liikuttava hyökkäysalueella niin että joukkue pystyy avaamaan maalintekopaikan.
12. Syötä kiekko taakse puolustajalle, jotta he voivat ampua tai syöttää.
13. Jos menetät kiekon, ole heti valmis siirtymään puolustus tehtäviin.
Minä väitän, että nämä n. 40v vanhat ajatukset ovat yhä edelleen MODERNIA HYÖKKÄYSPELI JÄÄKIEKKOA.
Siivotessani varastoa viime viikolla, niin löysin vanhan monisteen kirjoitettu yli 40v sitten. Tämän monisteen 42 sivua oli kirjoittanut kanadalainen valmentaja.
Tässä monisteessa oli myöskin avaukset,keskialueenpeli (hyökkäys ja puolustus) hyökkäyspään peli,av,yv jne.
Kun olin tämän monisteen lukenut, niin ajatukseni oli, että onhan jo silloin pelanneet MODERNIA JÄÄKIEKKOA.