Näin on tämäkin homma saatu selvitettyä. Toisen yrittämän se vaati, ja olihan ajaminen aamulla ihan muuta toista kuin se ensimmäisellä kerralla oli. Lisätunnit tekivät siis terää, ja koko inssikuviosta jäi ihan positiivinen mieli.
Ei muuta kuin kovaa mutta turvallista ajoa nyt!
Onnittelut sinne ajoluvan osalta.
Voisin tässä muistella myös omaa inssikokemusta. Teoriakoe meni ilman suurempia ongelmia läpi, ja hyvä niin, koska olin harjoitellut todella paljon ennen kokeen suorittamista. Inssiin lähdinkin vähän jännittyneemmin. Omat viimeiset ajotuntini olivat menneet enempi vähempi huonosti ja sitä kiinnittikin aina huomioita kaikkiin, pieniinkin, virheisiin. Mäkilähdöt ja auton mittojen huomioiminen olivat ne suurimmat puutteet omassa ajamisessa. Mäkilähdöt minulle opetettiin todella myöhään kunnolla, koska autokoulun auto oli niin kevyt ja uusi, että lähti liikkelle pelkällä kytkimellä. Ylämäessä pelkän kytkimen nosto ei sitten riittänytkään, ja vaikka tämä nyt jälkeenpäin kuulostaa ja näyttää tyhmältä, oli tämän hallitseminen suuri ongelma.
Jännitti todella paljon ja tutkinnon vastaanottaja istuikin sitten tuskallisen pitkän odottelun jälkeen autoon. Esitteli itsensä ja kertoi sen litanjan, jonka jo tiesin sieltä tulevan, "en voi hylätä, jos et aja annetun reitin mukaisesti vaan tarkastelen ajamisen turvallisuutta". Kysyttiinpä siihen alkuun, että kuinka hyvin tunnen seudut, johon totesin tuntevani, mutta olisi hyvä, jos kaveri silti voisi erikseen mainita, että mihin haluaa ajettavan, eikä anna vain määränpäätä. Autokoulussa oltiin hyvin valmistettu mitä tulevan pitää ja lähdettiin ajamaan reittiä, jossa on sekaisin tasa-arvoisia risteyksiä ja muutama risteys kolmioilla. Ajaminen meni aika mukavasti, kunnes kerrottiin, että pitäisi etsiä paikkaa, johon vedän taskuun. Suoritin ajokoetta alkuiltapäivästä, jolloin todella vähän autoja oli parkkeerattu siten, että taskua pääsisi kokeilemaan. Loppujen lopuksi paikka löytyi, joskin kesken suoritusta edessä oleva autokin lähti ja helpotti suoritusta. Otin oman aikani suoritusta tehtäessä, koska mihinkään ei ollut kiire, olin jo aiemmin pohtinut, että noissa kannattaa se oma aikansa ottaa. Ei se ihan nappiin mennyt, mutta ruutuun ja homma jatkui. Seuraavaksi ajettiin isolle tielle, jossa oli iso tietyömaa ja nopeus putosi 80 aina 30 kilometriin tunnissa. Taakse tuli autoja ihan takakonttiin kiinni, koska halusin varmistua, että ylinopeutta ei ainakaan ajettaisi. Siitä sitten takaisin pienemmälle tielle, kaksi liikenneympyrää ja loppu olikin sitten helppoa jolkottelua. Ajamista tuli varmaan 15 minuuttia kokonaisuudessaan, kun ottaa pois taskuparkkiin käytetyn ajan, mikä on kyllä omasta mielestä todella vähän, mikäli henkilön ajotaitoa halutaan saada selville. Ensimmäisellä meni läpi, vaikkakin en kokenut oikeasti olevani valmis auton rattiin yksinäni ja ensimmäiset kerrat yksin ajaessa jännittivät kyllä todella, todella paljon. Välillä nousi jopa kuume ajamisen jännityksen johdosta. Mutta kaikesta tästä ollaan nyt selvitty.
Myös autokoulun opettaja oli yllättynyt, että läpi meni. Oma opettajani ei mielestäni ollut kummoinen ja hänenhän tulisi opettaa vaikka apina ajamaan sitä autoa, mikäli sellainen tilanne tulisi eteen. Opettaja ei paljoa opettanut vaan ainoastaan kertoi mitä olisi itse tehnyt missäkin tilanteessa. Mielestäni se, että opettaja yllättyy oppilaan onnistumisesta on merkki opettajan epäonnistumisesta opettajana.
Ehkä, jos jotain vinkkejä voisi heittää vielä, niin ainakin itse katsoin korostetusti ympärilleni risteyksissä ja kääntyessä, puhuin paljon "itsekseni" esimerkiksi risteyksissä ja suojateillä, jotta tutkinnon vastaanottaja huomaa, että katselen ympärilleni. Myös yksi vinkki on se, että älä aja ylinopeutta. Liian hitaasti ajamisen (kunhan nyt ei matele) voi aina perustella tilannenopeudella ja sillä, että tuolla jossain menee polkupyörä, pikkulapsi tai vastaava ja liikkeet ovat olleet sellaisia, että vähän on pitänyt hiljentää, mikäli siitä läheltä nyt vain jotain löytyy, jota voi syyttää. Isolla tiellä myös muistaa ajaa oikealla kaistalla. Niin näillä jo aika pitkälle pääsee. Ja kun inssin on suorittanut niin siitähän se harjoittelu vasta alkaa. Ei kannata antaa joidenkin urpojen häiritä omaa tekemistä, kun valoista lähtee liikkeelle tai roikkuvat perässä ajaessa, erityisesti teillä, joissa on useampaa kaistaa käytössä. Mielummin valoistakin lähtee hitaasti liikkeelle kuin että stumppaisi. Monilla on kiire takana ja tööttiä tulee, mutta sen ei saa antaa häiritä. Erityisesti en ymmärrä sitä, kun useasti töötätään, kun joku stumppaa menopelinsä, ikään kuin se parantaisi edellä menevän suoritusta. Ja sitä stumppaamista tapahtuu kaikille joskus, eli ei siitä kannata uusien kuljettajien paineita ottaa, ajan myötä se rutiini sieltä tulee.