Autokoulun ajokoe eli inssi

  • 150 824
  • 247

Ribals

Jäsen
Kyllä luotan ajotaitoihini sen verran, että uskon pääseväni läpi toisella yrittämällä. Täytyy vain pari päivää nyt "keräillä kamoja" tuon pettymyksen jälkeen. Huolellisempi pitää myös olla, nyt inssi kaatui kyllä huolimattomuuten.
 

Lert

Jäsen
Suosikkijoukkue
Manchester United, TPS
Kyllä luotan ajotaitoihini sen verran, että uskon pääseväni läpi toisella yrittämällä. Täytyy vain pari päivää nyt "keräillä kamoja" tuon pettymyksen jälkeen. Huolellisempi pitää myös olla, nyt inssi kaatui kyllä huolimattomuuten.

Jos nyt enää luotat neuvoihini, niin sanoisin, että ota seuraava inssi jjuurikin erittäin huolellisesti ja varman päälle. Älä jätä mitään sattuman varaan. Kyllä sä sen ensi kerralla läpi pääset.

Itselläni oli kans aikoinaan ajotunti ennen inssiä ja se meni täysin pipariksi. Olisin saanut hylsyn monesta syystä. No, sitten itse inssi meni lähes täydellisesti. Tosin 15 minuutin ajon jälkeen katsoin kelloa virheellisesti ja luulin, että enää 5 min aikaan. Kohta hoksasin erheeni ja tuli heti vähän paineita, että lopussa töppään. No, siitäkin selvisin kunnialla.
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Nuo jännitykset ovat kyllä siitä jännä juttu että ne tuppaa iän myötä tasottumaan aika kovasti, vaikka ei toki kokonaan häviäkään minnekään. Kyllä multa vieläkin yöunet saattaa mennä melkein kokonaankin, jos seuraavana päivänä on jotain uutta ja ihmeellistä tiedossa. Uusi työpaikka vaikka esimerkiksi tai työhaastattelu. Muistan vain itsekin että silloin 18-kesäisenä kun sitä inssiä ajoi, niin voi perkele että muistan miten se jännitti. Se venaaminen siinä autokoulussa ja sitten kun lopulta pääsi ratin taakse, niin kyllähän se jalka tärisi niin paljon ettei polkimien painamisestakaan meinannut mitään tulla.

Hyvin se sitten kuitenkin meni. Ensimmäisen yrityksen mokasin ihan lopussa ja toisella meni sitten läpi.

Tiiä sitte pääsiskö sitä enää nykyään läpikään, ainakaan jos on joku oikein tarkka inssi mukana. :D Osaahan sitä nyt autoa käsitellä vaikka miten paljon paremmin kuin silloin ennen, mutta esimerkiksi liikennemerkit ovat monet kadonneet ihan kokonaan muistista. Kun ei tuolla liikenteessä nyt loppupeleissä sitten kuitenkaan paljoa muuta tarvi osata, kuin nopeusrajoitukset, ajokaistat, väistövelvollisuudet ja pysäköintisäännöt.
 
Viimeksi muokattu:

Ahar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp, Pelicans, Suomi, Ruotsi, Columbus
Ei nyt kuulu aivan aiheeseen, mutta onhan tuo ajokortti järkyttävän hintainen nykyään. Tosin oli jo vuonna -90:kin, mutta kuitenkin. Vuonna - 90 Lahdessa kuorma-autokortti 4800 markkaa.

Lupasin pojalle aikoinaan, että jos mopoa ei tule, niin iskä maksaa ajokortin. Okei, mopoa ei tullut ja lupaukset pitää joskus lunastaa ja autokoulu alkoi -14 tammikuussa. Nyt on kolmosvaihekin maksettu, ja yhteishinta B-kortille oli melkein 3000 euroa??? Tosin hintaa lisää se, että inssi meni läpi vasta kolmannella ( jokainen uusinta 260 euroa??? ), mutta kuitenkin...

Vinkki vanhemmille: ÄLKÄÄ TEHKÖ HÖLMÖJÄ LUPAUKSIA LAPSILLE
 

Apheu

Jäsen
Tärkeää mielestäni myös inssissä on olla varman oloinen, eli osoittaa valvojalle, että on luotettavissa käsissä. Virheitähän tulee jokaiselle aina välillä ja jännityksen vuoksi inssissä vielä tavallista enemmän, mutta tärkeää on se, miten niihin virheisiin reagoi; esimerkiksi jos huomaa, että on sijoittunut väärälle kaistalle liian myöhään, ei kannata sitten lähteä hosumaan siinä liikaa, jos kaistanvaihto on mahdoton. Menee sitten sinne, mihin se kaista vie. Näinhän se oikeastikin menisi tai ainakin pitäisi mennä, että korjaat virheen ajamalla jotain toista reittiä määränpäähän tai teet käännöksen jossain vaiheessa ja palaat samaan risteykseen uudemman kerran. Pahempi on sitten se, että teet sen kaksoisvirheen, eli ensin menet väärää kaistaa, ja sitten vielä teet epävarmoja / vaarallisia liikkeitä joillain äkkinäisillä kaistanvaihdoksilla.

Lisäksi se ylivarovainen ote ja jatkuva vilkuilu niin peileistä kuin ikkunoista on pakollista ja itse ainakin korostin tätä. Ajotunnit ennen inssiä meni vähän pipariksi, tuli muutamia virheitä. Inssiin mennessä kuitenkin päätin, että nyt vedetään täysillä ja keskitytään ihan viimeisen päälle. Ehdottomasti itseäni helpotti, että jotain pientä rupateltiin siinä valvojan kanssa. Omat vastaukseni tietenkin olivat varmaan aika köyhiä ja jäivät puolitiehen, kun piti jo keskittyä seuraavaan risteykseen tms., mutta ainakin jossain määrin se rentoutti sitä tilannetta.

Mitään suurempia paineita siitä koko hommasta ei kannata kuitenkaan ottaa, kortti lätkäistään sinulle sitten, kun olet siihen valmis. Tietysti koko hommassa on paljon kiinni tuurista, mutta mikään täydellinen ajaja ei tarvitse olla. Perushommat kun tekee varmanoloisesti, katsoo hyvin mm. jalankulkijat ja ajaa sallittua nopeutta ja seuraa liikennettä, niin pitäisi olla läpi. Mieluummin varman päälle, eli et lähde mihinkään pieniin väleihin yms. Eli siellä ei todellakaan tarvitse on rohkea ajaja, joka on nopeasti paikasta A paikassa B, vaan pitää osoittaa olevansa luotettava, joka on varmasti paikasta A paikassa B, ilman kolhuja ja läheltä piti tilanteita.
 

Ahar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp, Pelicans, Suomi, Ruotsi, Columbus
Ja jos vielä palaan aiheeseen, niin autokoulun opettajille ja insinööriajon vastaanottajille pitäisi saada jonkinlainen tuospalkkaus siitä, mikä olisi riippuvainen siitä, saako asiakas sakon, menettääkö kortin tms, siihen mennessä, kun asiakas pääsee eroon väliaikaisesta ajokortista.

Se on aina niin söpöä, kun suojatien eteen pysähtyneen auton kuljettaja ilmoittaa sakottavalle poliisille, että eikö teillä ole parempaa tekemistä. Kyllähän vanhemmatkin tuota tekevät, mutta yllättäen erittäin moni on liikkeellä lyhytaikaisella kortilla.

Onko vika opetuksessa, vai ymmärryksessä?
 

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
Näin on tämäkin homma saatu selvitettyä. Toisen yrittämän se vaati, ja olihan ajaminen aamulla ihan muuta toista kuin se ensimmäisellä kerralla oli. Lisätunnit tekivät siis terää, ja koko inssikuviosta jäi ihan positiivinen mieli.

Ei muuta kuin kovaa mutta turvallista ajoa nyt!
 

Ostoskassi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet, Boston Bruins, suomalaiset
Näin on tämäkin homma saatu selvitettyä. Toisen yrittämän se vaati, ja olihan ajaminen aamulla ihan muuta toista kuin se ensimmäisellä kerralla oli. Lisätunnit tekivät siis terää, ja koko inssikuviosta jäi ihan positiivinen mieli.

Ei muuta kuin kovaa mutta turvallista ajoa nyt!

Onnittelut sinne ajoluvan osalta.


Voisin tässä muistella myös omaa inssikokemusta. Teoriakoe meni ilman suurempia ongelmia läpi, ja hyvä niin, koska olin harjoitellut todella paljon ennen kokeen suorittamista. Inssiin lähdinkin vähän jännittyneemmin. Omat viimeiset ajotuntini olivat menneet enempi vähempi huonosti ja sitä kiinnittikin aina huomioita kaikkiin, pieniinkin, virheisiin. Mäkilähdöt ja auton mittojen huomioiminen olivat ne suurimmat puutteet omassa ajamisessa. Mäkilähdöt minulle opetettiin todella myöhään kunnolla, koska autokoulun auto oli niin kevyt ja uusi, että lähti liikkelle pelkällä kytkimellä. Ylämäessä pelkän kytkimen nosto ei sitten riittänytkään, ja vaikka tämä nyt jälkeenpäin kuulostaa ja näyttää tyhmältä, oli tämän hallitseminen suuri ongelma.

Jännitti todella paljon ja tutkinnon vastaanottaja istuikin sitten tuskallisen pitkän odottelun jälkeen autoon. Esitteli itsensä ja kertoi sen litanjan, jonka jo tiesin sieltä tulevan, "en voi hylätä, jos et aja annetun reitin mukaisesti vaan tarkastelen ajamisen turvallisuutta". Kysyttiinpä siihen alkuun, että kuinka hyvin tunnen seudut, johon totesin tuntevani, mutta olisi hyvä, jos kaveri silti voisi erikseen mainita, että mihin haluaa ajettavan, eikä anna vain määränpäätä. Autokoulussa oltiin hyvin valmistettu mitä tulevan pitää ja lähdettiin ajamaan reittiä, jossa on sekaisin tasa-arvoisia risteyksiä ja muutama risteys kolmioilla. Ajaminen meni aika mukavasti, kunnes kerrottiin, että pitäisi etsiä paikkaa, johon vedän taskuun. Suoritin ajokoetta alkuiltapäivästä, jolloin todella vähän autoja oli parkkeerattu siten, että taskua pääsisi kokeilemaan. Loppujen lopuksi paikka löytyi, joskin kesken suoritusta edessä oleva autokin lähti ja helpotti suoritusta. Otin oman aikani suoritusta tehtäessä, koska mihinkään ei ollut kiire, olin jo aiemmin pohtinut, että noissa kannattaa se oma aikansa ottaa. Ei se ihan nappiin mennyt, mutta ruutuun ja homma jatkui. Seuraavaksi ajettiin isolle tielle, jossa oli iso tietyömaa ja nopeus putosi 80 aina 30 kilometriin tunnissa. Taakse tuli autoja ihan takakonttiin kiinni, koska halusin varmistua, että ylinopeutta ei ainakaan ajettaisi. Siitä sitten takaisin pienemmälle tielle, kaksi liikenneympyrää ja loppu olikin sitten helppoa jolkottelua. Ajamista tuli varmaan 15 minuuttia kokonaisuudessaan, kun ottaa pois taskuparkkiin käytetyn ajan, mikä on kyllä omasta mielestä todella vähän, mikäli henkilön ajotaitoa halutaan saada selville. Ensimmäisellä meni läpi, vaikkakin en kokenut oikeasti olevani valmis auton rattiin yksinäni ja ensimmäiset kerrat yksin ajaessa jännittivät kyllä todella, todella paljon. Välillä nousi jopa kuume ajamisen jännityksen johdosta. Mutta kaikesta tästä ollaan nyt selvitty.

Myös autokoulun opettaja oli yllättynyt, että läpi meni. Oma opettajani ei mielestäni ollut kummoinen ja hänenhän tulisi opettaa vaikka apina ajamaan sitä autoa, mikäli sellainen tilanne tulisi eteen. Opettaja ei paljoa opettanut vaan ainoastaan kertoi mitä olisi itse tehnyt missäkin tilanteessa. Mielestäni se, että opettaja yllättyy oppilaan onnistumisesta on merkki opettajan epäonnistumisesta opettajana.

Ehkä, jos jotain vinkkejä voisi heittää vielä, niin ainakin itse katsoin korostetusti ympärilleni risteyksissä ja kääntyessä, puhuin paljon "itsekseni" esimerkiksi risteyksissä ja suojateillä, jotta tutkinnon vastaanottaja huomaa, että katselen ympärilleni. Myös yksi vinkki on se, että älä aja ylinopeutta. Liian hitaasti ajamisen (kunhan nyt ei matele) voi aina perustella tilannenopeudella ja sillä, että tuolla jossain menee polkupyörä, pikkulapsi tai vastaava ja liikkeet ovat olleet sellaisia, että vähän on pitänyt hiljentää, mikäli siitä läheltä nyt vain jotain löytyy, jota voi syyttää. Isolla tiellä myös muistaa ajaa oikealla kaistalla. Niin näillä jo aika pitkälle pääsee. Ja kun inssin on suorittanut niin siitähän se harjoittelu vasta alkaa. Ei kannata antaa joidenkin urpojen häiritä omaa tekemistä, kun valoista lähtee liikkeelle tai roikkuvat perässä ajaessa, erityisesti teillä, joissa on useampaa kaistaa käytössä. Mielummin valoistakin lähtee hitaasti liikkeelle kuin että stumppaisi. Monilla on kiire takana ja tööttiä tulee, mutta sen ei saa antaa häiritä. Erityisesti en ymmärrä sitä, kun useasti töötätään, kun joku stumppaa menopelinsä, ikään kuin se parantaisi edellä menevän suoritusta. Ja sitä stumppaamista tapahtuu kaikille joskus, eli ei siitä kannata uusien kuljettajien paineita ottaa, ajan myötä se rutiini sieltä tulee.
 

vilpertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Chokes
Itse ajoin inssin ainakin aikoinaan ihan sukkana läpi käyttämällä ainoastaan vaihteita 1 ja 2, ettei vauhdit nouse yli sallitun. Kyllähän se inssi laittaa ruksin, ettei osaa käyttää ajoneuvon hallintalaitteita hyvin, mutta siihen se koe ei kaadu. Ja itse asiassa sehän on sitä hallintalaitteiden hyvin käyttöä, kun estää vaaratilanteet eli ylinopeuden ajamisen =)
 

Sämppäri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Mulla oli sinällään helppo lähtee inssiin ku olin jo alaikäsenä pari vuotta päästelly autolla menemään. Auton hallinta ja sun muut oli jo opeteltu. Inssin pitäjä valitti ainoastaan siitä ku ohjasin yhdellä kädellä rattia, no tottakai vanhasta tottumuksesta. Ei se onneks hylänny sitä vaikka kuulemma ois voinukkin niin tehdä. Aika järjetöntä sinänsä.
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Mulla meni inssi toisella kerralla läpi. Teoria ei tuottanut ongelmia, mutta auton käsittely oli vielä melko epävarmaa silloin. Edelleen pidän elämäni yhtenä stressaavimmista tilanteista noita inssiajoja, vaikka siitä on jo 12 vuotta aikaa kun sain kortin. Hassua että osasin silloin 12 vuotta sitten liikennesäännöt ihan hemmetisti paremmin, mutta nykyään toki auto on jo sitten ihan eri tavalla näpeissä ja olen useita kymmeniä eri autoja ehtinyt jo ajamaan.
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Ajokoehan oli helppo. Enemmän mietin teoriaosiota, sillä se tuntui epämääräisemmältä. Kuorma-autokorttia hankkiessa otti rengas vähän liikaa kiinni rotvalliin ja siitä napsahti hylsy. Seuraavalla kerralla meni nätisti läpi.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Minutkin hylättiin ensimmäisellä kerralla: inssi pyysi vaihtamaan kaistaa, ja minähän vaihdoin (kuorma-autolla). Väitti sitten, että menin liian ahtaaseen väliin, ja muut joutuivat hiljentämään. No päästihän se riisikippo siellä takaviistossa suosiolla kuormurin edelle.
Toisella kerralla meni sitten läpi, sama inssi oli onnensa kukkuloilla, kun viereisellä kaistalla linja-auto ajoi rytinällä punaisiin valoihin pysähtyneen henkilöauton perään. Inssi pyysi pysäyttämään ja meni pätemään kolaripaikalle. Sitten ajettiin suorinta tietä konttorille ja leima paperiin ilman rutinoita.
 
Itsekin muistelen omaa inssiajoa varsinaisella kauhulla edelleen, vaikka aikaa on jo vuosia. Vanhemmat asusteli kyllä Helsingissä, muttei kovin lähellä keskustaa joten keskustan kuviot olivat tuttuja lähinnä steissin seuduilla sekä lähialueilla. Päätin kuitenkin itsevarmana miehenä mennä keskustaan autokouluun ja lähteä ns. heti altaan syvään päähän, opettelemaan alusta alkaen isomman kaupungin ajotavoille. Kieltämättä vähän jännitti ensimmäinen autokoulun ajotunti, kun lähdettiin ajelemaan keskustan katuja, jotka jo muutenkin paikoin varsin kapeina olivat talvikinosten seurauksena muuttuneet yksikaistaisiksi ja jatkuvasti sai peruutella johonkin jemmaan, kun vastaan ajoi jotain helvetin roska-autoja ja busseja, joilla ei ollut pienintäkään aikomusta antaa ensikertalaiselle armoa. Harkka-ajojen aikana toki virheitä sattui ihan reippaasti, lähinnä ratikoiden kanssa kohdatessa jotka tuntuivat ilmestyvän ihan tyhjästä aina eteen ja taas oli opettajan jarrupoljin painettuna.

Inssiä kohti meininki jo rauhottui ja suhteessa ajomäärään minusta taisi tulla yllättävänkin hyvä ja tarkka kuljettaja. Se ei toki ole ihmekään, kun keskustassa madellessa saa jatkuvasti sekä runkata vaihteita että tehdä mäkilähtöjä ja samalla väistellä kaikenlaisia kusipää-taksikuseja ja ratikoita. Inssipaikaksikin valikoitui luonnollisesti pahamaineinen Aleksis Kiven Kadun konttori, jossa hylkäysprosentit olivat varsin huimia - jos en ihan väärin muista, niin jotakuinkin vain joka toinen kykeni suoriutumaan ensimmäisellä yrittämällä hyväksytysti. Eipä siinä tosin lopulta mitään hätää ollut, mitä nyt auto sammahti kolme kertaa mäkilähdössä jännityksen seurauksena (ennen inssiä auto oli sammunut vastaavalla tavalla yhteensä alle 3 kertaa kaikkien ajojen aikana). Samoin meinasi tulla läheltäpiti-tilanne bussin kanssa - bussikaista loppuu Mäkelänkadun päätteeksi, ennen Sörnäisiä, enkä ollut tietoinen asiasta vaan painoin menemään päästämättä pysäkiltä lähtevää bussia. Oletin siis, että se jatkaa omalla kaistallaan, joka olikin loppumassa juuri pysäkin jälkeen. Ei tuota lopulta sitten ainakaan vakavaksi virheeksi laskettu, koska kyllähän se on hämmentävä paikka jos ei varmuudella tiedä tuota bussikaista-kuviota... Anyways, ensimmäisellä yrityksellä meni ja täytyy kyllä sanoa, että oli ylpeää poikaa kun Aleksis Kiven Kadulta pääsi kerrasta :D

Taktiikkani sinänsä toimi erinomaisesti, pelko otettiin heti pois ja tätänykyä ei hirveästi hetkauta ajaa autoa isommassakaan kaupungissa myös ulkomailla. Voin varauksetta suositella samaa muillekin, jotka arpoo syrjäisen autokoulun vs keskustan autokoulun välillä. Kyllä siitä ihan selkeä hyöty on ajotaitoon.
 

pettter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mulla oli inssissä lähestulkoon neljä käännöstä vasemmalle ja kortti kouraan. Jotain tunarointia niiltä aikataulujen kanssa.
 

Ruutiveijari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Tiistaina alkaa autokoulu. Nelikymppisenä äijänä luulisi suorittavan tuosta vaan, luolamiehen geeneillä kesyttävän metalliponin ilman ongelmia. Pelkällä vaistolla.

Paskat. Nyt jo jännittää. Pyöräillessä tulee seistyä risteyksissä tuijottamassa sitä autojen balettia ja mietittyä, että tuonneko minä olen menossa mukaan. Hyvä että saan postilaatikolla käytyä eksymättä.

Jänniä aikoja edessä.
 
Oma neuvoni tuleville autokoululaisille ja inssiläisille, että menkää mahdollisuuksien mukaan Helsingin keskustan autokouluihin. Kauhean kaukaa kehä 3:n ulkopuolelta tuskin kukaan tulee, mutta kaikki ympäryskunnat - ehdottomasti keskustaan aloittelemaan.

Ite ajelin Sörkässä ja edelleenkin muistan ensimmäisen ajon kuin eilisen päivän, vaikka onhan tuosta jo reipas 10v mennyt. Linnanmäen parkkikselta Sörnäisten metron vieressä sijainneeseen koulun parkkihalliin. Matkaahan ei tuossa ole kahta kilometriä enempää, mutta voi veljet millainen tunteiden vuoristorata - talvi, kinoksia joka puolella ja jo ennestäänkin ahtaat kadut muuttuivat vielä käytännössä yksikaistaisiksi. Roskisautoja ja muita kiirehtiviä puskee vastaan, itse joudun peruuttelemaan jonnekin kinokseen että mahtuu ohi. Kun tuosta lopulta selviydyin, open vahvan avustuksen saattelemana, ei yksikään ajo enää pelottanut - ei autokoulussa, vaikka sittemmin ne kaikki ajettiin samaisilla kapeilla kujilla, ei muissa isoissa Euroopan kaupungeissa vuosia myöhemmin. Edelleenkään ei ole ongelmaa napata vuokra-autoa vaikka Napolin keskustasta (on tehty) ja lähteä muina miehinä villin italialaisen liikenteen sekaan.

Oma inssikin oli pahamaineisesessa Aleksis Kiven kadun inssissä, mutta ei mitään sen suurempia ongelmia vaikka luonnollisesti onnistuin varaamaan ajan heti klo 8 arkipäivänä ja suoraan Helsingin aamuruuhkaan. Parit kolmet jännityssammutukset onnistuin tekemään ja kiilaamaan bussin Mäkelänkadun epäselvällä bussikaistalla, mutta selvisin puhumalla - keskustan aamuruuhkassa riittää perillepääsy turvallisesti :D
 

Petri1981

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, NFL, NBA, Valioliiga, UCL
Autokouluhan on tosiaan alueellisesti hyvin epätasa-arvoinen koulu, jos miettii minkälaiset taidot liikenteessä toimimiseen riittää läpi pääsyyn. Helsingin keskustan autokouluissa hyvin paljon suuremmat vaatimukset kuin Lapissa Kolarin autokoulussa.
 

444

Jäsen
Jos ”vanha” setä saa neuvoa (neuvon silti), niin riippumatta siitä, missä autokoulun suoritatte, niin älkää epäröikö mennä epämukavuusalueelle. Jopa Helsingissä korttinsa ajaneita kavereita löytyy, jotka julistavat kovaan ääneen, kuinka eivät ole koskaan eivätkä aio koskaan ajaa keskustassa. Miksi? ”Kapeat kadut, kauheasti suojateitä, tasa-arvoisia risteyksiä, joutuu parkkeeraamaan taskuun” yms. Ajakaa siis keskustassa, oli se kylä minkä kokoinen hyvänsä. Opetelkaa taskuparkkeeraus. Ajaminen tuntuu isommissakin kaupungeissa sen jälkeen paljon helpommalta, kun pystyy ajamaan rennosti ja parkkipaikkoja löytyy yhtäkkiä joka puolelta. Ajoin itse oman korttini Itä-Helsingissä, mutta meni ehkä vuosi, ennen kuin uskaltauduin keskustaan asti autolla. Sen jälkeen olen vuokrannut auton miljoonakaupungista jos toisestakin ja pystynyt ajamaan niissä ilman pienintäkään jännitystä. Kun on tarpeeksi tottunut isoihin automääriin, on helpompaa keskittyä myös muuhun kuin hengissä selviämiseen. Esim. Barcelonassa oli melko olennaista oppia nopeasti paikallinen ajotapa, jolloin oma ajokokemus muuttuu paljon miellyttävämmäksi, kun pystyy ajamaan paikallisten tavoin.
Haastakaa siis itsenne ajamaan myös siellä, missä ajaminen tuntuu jo ajatuksena epämukavalta. Kyllä ne pelot siitä karisevat, kun tunteja tulee riittävästi alle.
 

Ruutiveijari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Ensimmäinen inssi, ensimmäinen risteys, tutvo joutui painamaan jarrua. Ajeltiin kuitenkin koko tunti ja tunnin jälkeen palautteena oli, että ilman ensimmäisen risteyksen virhettä olisi mennyt läpi. Kyllä potutti, kun samaa risteystä oltiin harjoiteltu opettajan kanssa jo useita kertoja.

No heti huomenna uusi yritys.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Mites herkällä inssin jarrupolkaisu oli, jos saan kysyä? Meillä asia ajankohtainen myös, ja välillä joudun tytärtä rauhoittelemaan, että voisit vähän rauhallisemmin ajaa risteyksiin. Siksi sattuu erityisesti kiinnostamaan, vaikka toki tuo on yksilöllistä varmaan jossain määrin tietysti.
 

Ruutiveijari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Mites herkällä inssin jarrupolkaisu oli, jos saan kysyä? Meillä asia ajankohtainen myös, ja välillä joudun tytärtä rauhoittelemaan, että voisit vähän rauhallisemmin ajaa risteyksiin. Siksi sattuu erityisesti kiinnostamaan, vaikka toki tuo on yksilöllistä varmaan jossain määrin tietysti.
Oli ihan aiheellinen jarrutus. Tulin kolmion takaa ja olin katsonut, että tilaa on. Sitten hämmennyin aivan täysin, kun auton start/stop oli aktivoitunut ja hyppäytti autoa kunnolla. Siinä hötäkässä oli sitten ehtinyt mutkan takaa ilmestyä auto esiin ja jos olisin jatkanut matkaa, olisi kolaroitu.

Olin tähän asti aina ottanut sen start/stop toiminnon pois käytöstä, mutta en tällä kertaa sitten jännityksessä muistanut.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös