Sillä ei ole oikeastaan väliä sammutatko auton johonkin risteykseen, töppäiletkö vaihteiden kanssa tai miten tahansa ikinä jäätyiletkään. Inssit kyllä osaa tunnistaa jännittäjät ja se on heille tuttua kauraa, joten arvioivat senkin mukaan. Olennaisinta kuitenkin on, että ymmärtääkö säännöt, lukeeko liikennettä oikein ja antaako sen vaikutelman, että pärjää itsenäisesti liikenteessä kun toinen ei ole vieressä arvioimassa. Toki joskus sattuu mulkkuja mukaan, jotka pistokokeenomaisesti palkkansa eteen hylää ties mistä, mutta jos jäätymisistä huolimatta et riko sääntöjä, niin niillä ei yksinkertaisesti ole syytä olla päästämättä läpi.
Henkilöautoinssissä ajoin parikin kertaa ohi risteyksen, josta neuvojen mukaan olisi pitänyt kääntyä, ja inssi vähän hiiltyikin siitä. Tämä ei ole kuitenkaan virhe, koska liikennesääntöjä ei rikottu. Inssi vaan joutui päivittämään suunnitelmansa uudelleen. Vähän tämän jälkeen sammutin auton hetkeä ennen katsastuskonttorin pihaa, jolloin inssi vain totesi rauhassa, että vaihdapa takaisin ykköselle niin päästään risteykseen sijoittuneesta mäestä ylös. Palaute oli kuitenkin vain ja ainoastaan positiivinen, koska liikenteen seuraaminen oli kaiken a ja o. Ainoa vitonen lomakkeeseen, kuulemma poikkeuksellisen vaikeasti saatava sellainen, tuli kevyen liikenteen huomioimisesta.
Vuosia myöhemmin kuorma-autoinssissä sitten ainoa palaute olikin enää, että liian varovaista ajoa ja liikkeelle pitää lähteä reippaammin - otin toki tarkoituksella varovaisesti. Muutoin kaikki meni kaavan mukaan, plussana erityisen huomaavainen peilienkäyttö. Se toki on helppoa, kun ylhäältä näkee muutenkin paljon paremmin mitä ympärillä tapahtuu ja ajokin koon takia on pakotettu havainnoimaan suuremmalla kammalla kulkuaan kuin maantasalla liikkuvasta matolaatikosta, jolla voi surffata kuin jäällä ilman nastoja.
Seuratkaa liikennettä ja katsokaa eteen, taakse ja sivuille jatkuvalla syötöllä. Kun pää liikkuu, niin se antaa ainakin selkeämmän vaikutelman, että tietää missä mennään ja ennen kaikkea se antaa inssille ajatuksen siitä, että välittää missä mennään. Jengiä voisi laittaa ihan tuon välinpitämättömyyden takia autokouluun laajalla skaalalla siitäkin poppoosta, joka on ajanut jo pari vuosikymmentä. Ei tarvi mennä kuin edellisvuorokauden puolelle, kun jamppa motarille liittyessään löi vilkun päälle henkilöautolla ja tuli eteen katsomatta mihin väliin liittyy. Kun hetken päästä ajoin ohi, niin jampalla heilui kädet jonkin musan tahdissa ja vauhtia oli 70 km/h.
Semmonen editti vielä, että niitäkin löytyy, joita ei pitäisi koskaa päästää rattiin. Ainakaan silloin kun inssi menee viidettä kertaa käteen. Toisaalta suurin osa niistä ei autokouluun koskaan menekään.