Autokoulun ajokoe eli inssi

  • 149 676
  • 241

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
Ongelma on siinä, että meillä Suomessakin löytyy myös niitä ihmisiä ketä ei vaan yleisen turvallisuuden nimissä voi laskea rattiin. Toiset kun eivät opi ajamaan, ihan sama kuka heitä opettaa ja kuinka paljon. Ja osalle pelkkä ajatuskin auton rattiin hyppäämisestä on aivan mahdoton, mielummin lyödään vaikka päätä seinään, koska pelätään ajamista niin paljon.

Juuri näille ihmisille pakollinen liikennesääntöjen ja -taitojen opettelu sekä teoria- että käytäntötasolla tekisi terää, suorittaisivat he näiden kurssien päätteeksi inssin tai eivät (tai saisivat ylipäätään kortin). Vaikka nämä ihmiset eivät pystyisi tai haluaisi ajotutkintoa suorittamaan, niin ainakin heillä olisi jonkinlainen käsitys siitä, miten muut ihmiset liikenteessä toimivat. Kyllä monelle fillaristillekin tekisi terää pakollinen liikennesääntöjen kurssittaminen, niin päin helvettiä monet suhaavat jalankulkijoiden kauhuna.
 

Jaws

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, San Jose Sharks, Slovakia, Baltimore Ravens
Turun seudulla liikkuvat: watch out! Jaws sai tänään ajokortin, joten kannattaa välttää liikkumista kun hai on liikkeellä. No ei, ehkei liikaa tarvitse pelätä kuitenkaan. Ei minua muuten läpi olisikaan päästetty.

Toisella yrittämällä siis meni, tällä kertaa viereen istahti vanhahko, aika tiukka naisihminen. Koitin pitää jonkin sortin keskustelua yllä, mutta eipä tuo erityisemmin pukahtanut. Muutama pikkuvirhe tuli ajon aikana, mutta niistäkin osa oli mielestäni hiukan kyseenalaisia. Tuntui vähän, että laittoi niitä jotenkin kettuillakseen (en olisi itse virheiksi merkinnyt). "Oikeastaan yhdessä kohtaa oli siinä ja siinä, että menitkö päin punaisia, mutta kai minä sinut läpi päästän". Tämäkin tilanteesta, jossa olin jo vihreiden valojen takia kääntymässä risteyksessä, mutta jouduin odottamaan vastaantulevia autoja - ja kun auto oli jo risteyksen päällä, niin pakkohan siinä oli mennä.

Oli miten oli, niin nyt on tämäkin alta pois ja voi mennä liikenteeseen aiheuttamaan hallittua kaaosta ihan luvan kanssa.

Toivotan onnea kaikille tuleville ajokokelaille!
 

Tähtipakki

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Helvetti autokoulun kakkosvaihe maksaa n. 400e. Vittu mitä rahastusta.

Lisäksi se koko 2.vaihe on ihan ultimaattisen turha keksintö. Siinä nyt ei voi korttia ainakaan menettää mitenkään, kun ensiksi ajetaan ajokoulun kanssa kaupungissa ja tyyppi antaa vinkkejä taloudellisesta ajotavasta. Ihan sama kuinka huonosti ajat, se ei voi sinulta korttia pois ottaa.

Sen lisäksi itsellä oli liukkaan radan juttu, joka oli jo "1.vaiheessa" myös! Mitä helvetin järkeä toistamiseen tehdä se homma?! Sen jälkeen kierrettiin jotain kolariosiota, jossa näytettiin miten autoille käy, kun pamahtaa ja miten tärkeitä turvavyöt ovat.

Ihan rehellisesti sanottuna huonoin rahankäyttötarkoitus. Ajokortti kuitenkin täytyi pitää, niin piti tuohon paskaan se 300 euroa tunkea (onko nyt vuodessa noussut hinnat niin, että maksaa jo 400e?).

Turun seudulla liikkuvat: watch out! Jaws sai tänään ajokortin, joten kannattaa välttää liikkumista kun hai on liikkeellä.

Onnittelut sinne suuntaan!
 

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
Toisella yrittämällä siis meni, tällä kertaa viereen istahti vanhahko, aika tiukka naisihminen. Koitin pitää jonkin sortin keskustelua yllä, mutta eipä tuo erityisemmin pukahtanut. Muutama pikkuvirhe tuli ajon aikana, mutta niistäkin osa oli mielestäni hiukan kyseenalaisia. Tuntui vähän, että laittoi niitä jotenkin kettuillakseen (en olisi itse virheiksi merkinnyt). "Oikeastaan yhdessä kohtaa oli siinä ja siinä, että menitkö päin punaisia, mutta kai minä sinut läpi päästän". Tämäkin tilanteesta, jossa olin jo vihreiden valojen takia kääntymässä risteyksessä, mutta jouduin odottamaan vastaantulevia autoja - ja kun auto oli jo risteyksen päällä, niin pakkohan siinä oli mennä.

Onnittelut läpimenosta, toisen yrittämän se minultakin aikanaan vaati.

Kaipa täytyi naisinssin jotain motkottamista väkisin keksiä, kun ei muuta keksinyt. Ei sitä autoa tosiaan voi keskelle risteystäkään jättää. Sitä paitsi ei naiskuskien neuvoja kannata muutenkaan kuunnella. Ajaminenhan on miesten hommaa ja naisilla auton ajaminen tuhoaa munasarjatkin, näin on saudiarabialainen tiede kuulemma todistanut.
 

Zous

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ryan Reaves
Ihan rehellisesti sanottuna huonoin rahankäyttötarkoitus. Ajokortti kuitenkin täytyi pitää, niin piti tuohon paskaan se 300 euroa tunkea (onko nyt vuodessa noussut hinnat niin, että maksaa jo 400e?)

Jotakin 350 pintaan tuo taitaa tarkasti olla. Eli ei nyt ihan 400e, mutta ei paljosta jää kiinni. En tiedä onko sitten eroja eri paikoissa. Tosiaan pakkohan se on käydä, ettei joudu uudestaan mennä ajamaan korttia. Parastahan on se, että nykyään uudet koululaiset joutuu käydä kolmessa osassa. Onneksi siitä itse selvisi pois alta.
 

MrMacmanaman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaasan Sport
Itselläni olisi opiskelut menossa ja mieluiten siirtäisin nuo pimeän ajon ja kakkosvaiheen kustannukset myöhemmäksi, joten onko tietoa, saako tuon lyhytaikaisen kortin uusittua vedoten taloudellisiin syihin? Pakkotilanteessa toki rahat löytyisi, mutta en haluaisi elää tiukalla budjetilla.
 

Opatsu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, BVB, NHL, Snooker
Itselläni olisi opiskelut menossa ja mieluiten siirtäisin nuo pimeän ajon ja kakkosvaiheen kustannukset myöhemmäksi, joten onko tietoa, saako tuon lyhytaikaisen kortin uusittua vedoten taloudellisiin syihin? Pakkotilanteessa toki rahat löytyisi, mutta en haluaisi elää tiukalla budjetilla.
Nuo käytännöt vaihtelevat kai aika paljon eri poliisilaitosten välillä ja käsittääkseni lykkäysanomusten hyväksymisessä ollaan menty tiukempaan suuntaan. Joissakin kaupungeissa taloudelliset syyt eivät ole hyväksyttävä syy ja näin asia on myös lain mukaan, jos sitä tiukasti luetaan, eikä vastaavaksi syyksi hyväksytä taloudellista tilannetta.

Ajokorttilaki 3:24 kirjoitti:
Ajokortti luovutetaan hakijalle:

3) joka on suorittanut hyväksytysti ajokorttiluvan luokkaa vastaavan kuljettajantutkinnon.


Uutta 1 momentin 3 kohdassa tarkoitettua kuljettajantutkintoa ei vaadita, jos:


2) lyhytaikaisen ajo-oikeuden haltijalle annetaan lyhytaikaista ajokorttia luokaltaan vastaava uusi lyhytaikainen ajokortti muusta kuin ajokieltoon määräämisestä johtuen ja ajokortin antaminen ilman uutta kuljettajantutkintoa on hänen sairaudestaan, pitempiaikaisesta ulkomailla oleskelustaan tai muusta vastaavasta syystä perusteltua
Eli soittelisin kyllä joka tapauksessa poliisilaitokselle ja tiedustelisin kyseisen paikkakunnan käytäntöjä. Ja maksaahan tuo uusi lyhytaikainen ajokortti sitten sen 70(?) euroa, jos lykkäystä saa haettua.
 

MrMacmanaman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaasan Sport
No, kävin ilmoittautumassa, kun sattui juuri sopiva kolmen päivän putki, jonka aikana saa nopeasti suoritettua alta pois. Helpomman kautta se näin menee, vaikka lompsaa rasittaakin.
 

Kampitus

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Wild, Avalanche
No, kävin ilmoittautumassa, kun sattui juuri sopiva kolmen päivän putki, jonka aikana saa nopeasti suoritettua alta pois. Helpomman kautta se näin menee, vaikka lompsaa rasittaakin.

Ne voi sitten puhalluttaa, eli kannatta aika varovainen olla jos meinaat kolme päivää ottaa.


Joskus taisin jotain jo kertoakin, mutta mulla kävi inssissä sellainen hassu juttu, että autokoulu ja katsastusasema oli jotenkin sössinyt sen mun ajan. Ja mä kun menin siitä kysymään niin käytiin pieni lenkki ajamassa, jonka jälkeen nimet paperiin. Mutta ei siihen kyllä montaa minuuttia mennyt, eikä mitään erikoista tarvinnut tehdä.

Hyvin eriäviä oli nämä aikanaan. En muista nyt enää mutta sellainen muistikuva jäi että muutemat kaverit ajoi 10min ja toiset varmasti 45min. Yleisesti inssistä, suurin osa virheistähän johtuu jännityksestä. Mukavin inssinpitäjä yleensä oli sellainen joka saa tilanteen laukeamaan niin ettei jännitystä synny, juttelee mukavia ym. Lopuksi sitten yllättäen toteaa että se oli sitten siinä ja kortti tuli.
 

RexHex

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL
Sen lisäksi itsellä oli liukkaan radan juttu, joka oli jo "1.vaiheessa" myös! Mitä helvetin järkeä toistamiseen tehdä se homma?!

Vaikka Kakkosvaiheesta ollaan lienee samaa mieltä, mutta jotenkin tuo kommentti paistoi silmään. "Miksi vetää sama asia kahteen kertaan!?". Miksi harjoitella mitään toista kertaa kun se on jo kerran vedetty? "Hei mä oon tän luistelutreenin tehny jo, vittuako enää uusiksi?".
Tuo liukkaan radan testi on juurikin se ainut järkevä juttu kakkosvaiheessa. Vaikka se on jo kerran vedetty niin siellä pääsee hallituissa olosuhteissa treenaamaan niitä poikkeusolosuhteita. Noita on paska mennä testaamaan vaikka sinne moottoritielle oikean liikenteen sekaan asenteella no johan se kerran testattiin sillon ykkösvaiheessa, ei hätää!
 

Tähtipakki

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Vaikka Kakkosvaiheesta ollaan lienee samaa mieltä, mutta jotenkin tuo kommentti paistoi silmään. "Miksi vetää sama asia kahteen kertaan!?". Miksi harjoitella mitään toista kertaa kun se on jo kerran vedetty? "Hei mä oon tän luistelutreenin tehny jo, vittuako enää uusiksi?".

No lähinnä pointti oli se, että olisi siihen joku muukin vastaava homma voitu valita. 1.vaiheessa niitä samoja jarrutuksia sai ajaa monta tuntia jos halusi ja ainakaan mitään uutta itselle ei 2.vaiheesta tullut.
 
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Tänään oli round 2, eli toinen yritys ja läpihän se meni. Ensimmäinen yritys kaatui kyllä turhaan höntyilyyn armottomassa Stadin liikenteessä. Olin sitä mieltä, että maisema sai kyllä vaihtua Espoon rauhalliseen omakotitalo-painoitteiseen katukuvaan.

Halusin mahdollisimman nopeasti uusintayrityksen, joten ajotunnille ennen inssiä jouduin ottamaan eri ajo-opettajan ja uuden auton. Vähän aikaahan siinä meni totutellessa, mutta Kaitaalle päästyämme tuntui auto jo sopivan omaan ajotyyliin, vaikka parkkeeraamisesta ei meinannutkaan tulla mitään juuri ennen inssiä. Viereen istahti vanhahko, röökinhajuinen ukko, joka ei kyllä turhia puhellut. Äänensävy oli kuin suoraan jostain nauhoitteelta. Inssi kertoi tarvittavat mantrat suoraan menemisestä, jos ei muuta sanota jne. Matkaan päästiin oikein hyvin ja suuntana aluksi Suomenoja. Hieman ennen liikenneympyrää inssi sanoi, että mennään Olariin päin, ja koska olin ryhmittynyt oikeinpuoleisimmalle kaistalle ja Olariin käännyttiin jo ennen liikenneympyrää oikealle, niin jouduin aika nopeasti menemään kokonaan yhden kaistan yli oikealle, mikä vähän epäilytti itseäni. Tämän jälkeen jatkoimme Nuottaniemeen ja Matinkylään päin, jotka olivat täysin tuntemattomia alueita itselleni. Onneksi liikennettä siellä päin ei ollut käytännössä yhtään, joten väistelykin jäi aika vähäiselle. Takaisinpäin tultiin Ison Omenan ja Länsiväylän kautta ja konttorilla kohtasi viimein helpotus, kun inssi sanoi: "Näppärää ja rauhallista ajamista. Kelpaa." Ukko oli kyllä tosi jäykän oloinen kaveri, kun ei voinut edes kätellä lopuksi. No, yhtä kaikki, ajolupa taskussa ja kovaa ajoa.
 

Raid76

Jäsen
Suosikkijoukkue
GKS Tychy #92, Savinainen ja Ässien sylkykupit
Oma insinööriajoni oli 25.2.1994. Kuukautta aikaisemmin täytin 18. Opetusluvalla sain alkaa ajelemaan 6kk aikaisemmin. Muistan edelleen sen kun isä poistui autosta ja insinööri tuli tilalle. Insinööri jyskytti ensin penkkiä edestakaisin niin lujaa että luulin penkin kohta menevän miehistöineen takaluukkuun. Seuraavaksi tirehtööri kävi meikkipeilin kimppuun samalla tunteen palolla.

Kaverilla oli iso musta kansiontapainen jota avatessaan vaimeasti mumisi jotain. Jotenkin hiukan pelon sekaisin tuntein laitoin avaimen virtalukkoon ja ennenkuin edes ehdin ajatella auton käynnistämistä niin insinööri-setä liipaisi avaimet itselleen ja tiuskaisi että:" Antoiko joku luvan startata?"

Poria ajettiin sitten kuitenkin ristiin rastiin suhteellisen hartaasti ja lähtöpisteeseen palattuamme tämä kaveri poistui autosta yhtä nopeasti kuin oli sinne tullutkin, sanaakaan sanomatta. :D Isä oli odotellut siinä pihassa ja innokkaana kyseli että miten meni. Hyvin se mielestäni meni, muttei minulla ollut tietoa siitä mitä johtaja asiasta ajatteli.

Sitten mentiin sisälle rakennukseen ja siellä se kirjoitteli lasikopissa papereita. Yhdessä mentiin sitten kysymään tilanteen vakavuutta ja läpihän se oli mennyt.
 

MrMacmanaman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaasan Sport
Huomenna sitten olisi tuo arvioiva-ajo edessä ja viimeksi on tullut autoiltua vuonna kivi ja keppi, eli inssiajon aikoihin.

Ei kai tuossa ajossa oikeasti testata jotain vai onko se enemmänkin harjoitusta?

Keskiviikkona sitten liukasrata ja pimeänsimu. Tuosta pimeänsimusta saattaa tulla varsin naurettava kokemus, sillä olen kuullut siitä aika hauskoja juttuja.

Liukasrata vedetään vissiiin yksin(?), eikä niinkuin 1.vaiheessa opettajan ja parin oppilaan kanssa?
 

Dynamo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Hyvin eriäviä oli nämä aikanaan. En muista nyt enää mutta sellainen muistikuva jäi että muutemat kaverit ajoi 10min ja toiset varmasti 45min. Yleisesti inssistä, suurin osa virheistähän johtuu jännityksestä. Mukavin inssinpitäjä yleensä oli sellainen joka saa tilanteen laukeamaan niin ettei jännitystä synny, juttelee mukavia ym. Lopuksi sitten yllättäen toteaa että se oli sitten siinä ja kortti tuli.
Jep. Itse ajoin kuorma-autolla 12 minuuttia, en joutunut peruuttamaan ollenkaan, ja läpi meni heittämällä. Inssi vaan totesi reippaasta ajosta jotain tyyliin: "muista, että kuorma-autolla ajaessasi pitää muistaa mitä on lastina, jos sulla olisi ollut kananmunia lastina, munat olisivat nyt rikki". Kivan näköinen luokkakaverini, tyttö, sai ajaa sen täydet 45 minuuttia inssin kuolatessa vieressä... Aika arpapeliä tuo on. Tai ainakin silloin joskus oli.
 

Hönde

Jäsen
Suosikkijoukkue
Washington Capitals, Real Madrid
Itsellä oli eilen inssi osa2 ja menihän se toisella kerralla läpi. Ensimmäinen yritys oli viime viikolla, mutta silloin homma meni läskiksi ylinopeudun takia käytännössä ja sitten vielä ryhmityin väärin yhdessä risteyksessä. Toinen kerta menikin sitten huomattavasti paremmin, eikä tullut tehtyä käytännössä mitään virheitä. Nyt vaan sitten kilometrejä alle.
 

Zous

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ryan Reaves
Perjantaina olisi kakkosvaiheen arvioiva ajo. Saa nähdä mitä tuosta tulee kun en ole ajanut oikeastaan kuin muutamia kertoja silloin tällöin vuoden aikana, jonka aikaa kortti ollut. Kai tuosta selviää, mutta äkkiä taidot karisee kun ei pääse ajamaan. Korttia kun suoritti, niin pääsi ajamaan joka viikko, niin inssissä ajoi jo todella hyvin, mutta nyt kyllä huomannut, kun on pitänyt jonkun kolmen kuukauden tauon ja sitten ajaa, niin on se hakemista. Oman auton kuin saisi hommattua, niin ei menisi kauaa, että ajaisi todella hyvin, mutta toistaiseksi on paljon parannettavaa. Nytkin lähti eilen uusi puhelin tilaukseen, niin auton hankinta otti takapakkia. Vituttaa kyllä huolella kun ei sitä omaa autoa ole, mutta puhelin oli pakko ostaa uusi, niin minkäs teet.
 

Apmp-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, TPS
Itse koitin silloin arviovassa ajossa ajaa jotakuinkin niin kuin autokoulussa oli opetettu ja vieressä istunut suht leppoisan kaverin kanssa vaan jauhettiin se koko aika paskaa kaikesta mahdollisesta Tepsistä inttiin. Pari kertaa huomautteli kun en muka moottorijarrutellut riittävän aikaisin ja vilkun käyttö kaistanvaihdoissa oli liian hätäistä. Mutta kaiken kaikkiaan ihan rento (ja turha) juttuhan se oli. Pimeäsimu oli vituttavaa. Siinä nyt lähinnä tuli perseiltyä, kolattua kaikki hirvet jotka hyppivät eteen, vaihdettua vaihteita ilman kytkintä, käsijarru ylös 120 km/h vauhdissa jne. Sekin oli uskomattoman turhaa paskaa. Liukasradan hyödytkin jäävät minimaaliseksi kun olin jo ehtinyt yhden koko talven ajaa. Täyttä rahanhukkaa siis, mutta kannattaa koittaa asennoitua hiukan paremmin.
 

MrMacmanaman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaasan Sport
Perjantaina olisi kakkosvaiheen arvioiva ajo. Saa nähdä mitä tuosta tulee kun en ole ajanut oikeastaan kuin muutamia kertoja silloin tällöin vuoden aikana, jonka aikaa kortti ollut. Kai tuosta selviää, mutta äkkiä taidot karisee kun ei pääse ajamaan.

Niin luulisi, mutta itse vedin viime viikolla tuon toisen vaiheen ja noin parin minuutin ajamisen jälkeen tuntui, ettei mitään taukoa olisi ollutkaan. Mitä nyt 2 vuotta siinä välissä vierähti ajamatta.

Kaiken kaikkiaan ihan mukava tämä kakkosvaihe, jos vaan ei olisi niin pirun kallis. Varsinkin se pimeäsimu oli ihan täyttä skeidaa. Suurimman osan ajasta se kone jauhoi jotain perusjuttuja valojen käytöstä sun muusta ja itse "ajamista" oli varsin vähän. 110€ kuitenkin tuostakin piti pulittaa. Itse vehjekin oli todella kaukana nykyajan autosta ja näytöllä vastaantulevat ihmisetkin välkkyivät joka toinen sekunti näkymättöminä.
 

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
Varsinkin se pimeäsimu oli ihan täyttä skeidaa. Suurimman osan ajasta se kone jauhoi jotain perusjuttuja valojen käytöstä sun muusta ja itse "ajamista" oli varsin vähän. 110€ kuitenkin tuostakin piti pulittaa. Itse vehjekin oli todella kaukana nykyajan autosta ja näytöllä vastaantulevat ihmisetkin välkkyivät joka toinen sekunti näkymättöminä.

Omasta kakkosvaiheestani on jo tovi eli ainakin vuosikymmen, mutta silloin pimeäajo ajettiin ihan livenä, ei millään simulaattorilla. Onko simulaattorilla ajo nykyisin kovinkin yleistä, vai vieläkö näitä ajetaan radalla/maastossa livenä? Oma pimeäajoni tapahtui lähellä Turun lentokenttää, sinne oli jotain esteitä ja humanoideja viritelty tien poskeen.
 

Kalalokki

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Itse ajoin pimeäajon myös ihan konkreettisesti, eikä omasta autokouluajasta ole kuin semmoinen nelisen vuotta. Eiköhän tuo ihan paikkakohtainen juttu ole.
 

Zous

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ryan Reaves
No tulihan tuo arvioiva ajo sitten ajettua. Kevyesti 30km/h ylinopeutta ajelin yhdessä kohdassa, mutta onneksi sitä korttia ei voi tuossa menettää.

Tuo ylinopeus olikin sitten oikeastaan ainut mikä meni pieleen. Muuten tuli oikeastaan hyvää palautetta ja juuri käskettiin kiinnittää huomiota tuohon nopeuteen. Havannoista sainkin sitten hyvää palautetta, joten ihan hyvät fiilikset jäi tuosta.

Nyt vielä ensiviikolla tuo radalla käynti ja sitten onkin autokoulu mun osalta ajettu.
 

Zous

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ryan Reaves
Nyt olisi koko helahoito paketissa ja vain pitäisi lopullinen kortti hommata poliisilaitokselta. Kakkosvaihe oli oikeastaan hauska ja vaikka se turha olikin, niin heikoista odotuksista huolimatta oli ihan mukavaa. Osoitus, että ei kai sitä aina pidä kaikkea etukäteen lytätä.
 

Lexaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Juventus
Minusta kakkosvaiheen idea on ihan hyvä, mutta se että maksaa melkein puolet itse ajokortin hinnasta niin se on naurettavaa. Taino nykyään itse B-korttikin maksaa jumalattoman paljon. Itselle b-kortti oli about tonnin luokkaa.

Mutta onneksi pimeän ajo oli silloin livenä ja yöllä, se oli oikeasti opettava kokemus. Onko tosiaan nykyään niin että jotain simulaattoreita käytetään? Se on paskaa jos joku.
 

Beergenheim20

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, Jokerit, OJ
Itse ajoin pimeäajon myös ihan konkreettisesti, eikä omasta autokouluajasta ole kuin semmoinen nelisen vuotta. Eiköhän tuo ihan paikkakohtainen juttu ole.

Tuttu ajeli vähän aikaa sitten korttinsa ja kertoi kysyneensä autokouluopettajalta, etteikö sitä pimeällä ajoa vois tehdä ulkona iltasella niin sanotusti. Meinaan se simulaattori ei opeta yhtään mitään. Vastaus oli ettei voi, ei ole sen jälkeen voinut, kun astuivat nuo viimeks tehdyt muutokset tohon ajo-opetukseen.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös