Läpi meni. Piru että jännitti tuolla Ajovarman konttorillakin kun istuin ja odotin. Kelihän täällä Vantaalla on aikamoinen, mutta tuo saattoi olla etukin. Sen verran paljon ollaan ajettu, että kyllä tuo tyttö osaa ajaa aika lailla kelissä kuin kelissä, niin kuin tietenkin pitääkin. Tai toki ihan pahimmalla kelillä on osattava jäädä kotiin.
Onnittelut esikoistyttärellesi ajokortista!
Minä puolestaan voisin jakaa tänne omat inssikokemukset, nyt kun tämä ketju on noussut pinnalle. Ja mun inssi ei mennyt niin mallikkaasti kun olisin toivonut.
Suoritin itse tänä kesänä autokoulun, mutta sain vasta ajokortin viimekuun alussa. Ja mulla meni inssi tosiaan vasta viidennellä kerralla läpi, ja mulla oli varmaan maailman mulkuin inssivalvoja joka oli elämäänsä kyllästynyt pappa, ja alkoi aina ahdistamaan uusinnoissa kun se ilmestyi paikalle.
Ensimmäinen inssi meni siten, että meni noin muuten täydellisesti, mutta meni hylkyyn sen takia kun ajoin liian hiljaa risteysalueella ykkösvaihteella, ja liikenneympyrässä huomaamattani ylitin sulkuviivan ja viereiseltä kaistalta tuli auto, jota en huomioinut. aika pienet oli virheet.
Toinen inssi taas oli vähän kuumottava, kun mulla oli sama valvoja etupenkillä, mutta takapenkille tuli toinen inssivalvoja mukaan. Valvoja ajatti mua semmoisella alueella missä ei oltu ajo-opettajan kanssa käyty.
Mutta inssi meni hylkyyn sen takia, koska oli tietyöalue niin köröttelin siinä vastaantulevien kaistalla, ja en tajunnut heti ajaa takaisin oikealle kaistalle, jotenka valvoja sanoi että meeppä takaisin oikealle kaistalle.
Tosin en vaarantanut liikennettä, kun vastaantulevalle kaistalle ei tullut ketään.
Toinen ja viimeinen virhe tuli kun risteyksestä lähtiessäni olin unohtanut vaihtaa kolmosvaihteelta ykkösvaihteelle, niin siitä tuli toinen hylky.
Kolmas inssi oli ahdistavin ja kamalin. Odotan aulassa ja käytävältä astelee sama valvoja ja jännitykseni oikein laukeaa että ei saatana, ja pyysin ajo-opettajan sinne mukaan että olisin vähän rennompana siinä. Inssi alkaa, ja ei mennyt aikaakaan kun ensimmäinen hylky jo tuli. Nimittäin edessäni oli auto ja oli lähellä etten törmännyt siihen, valvoja joutuu laittamaan jarrut pohjaan ja pyytää minua peruuttamaan. Peruutin, ja lähdin matkaan.
Siinä sitten ajeltiin, ja valvoja ajattaa minua sillalla, jossa on tietyöalue. Tie on kapea ja yksisuuntainen, jossa on vaarana törmätä betoniseinään tietöiden takia. Liikennevalo vaihtuu vihreäksi, ja kuumottaa älyttömästi ajaa siitä. Kuumotuksissani melkein ajan siihen saakelin betoniseinään ja valvoja tarttuu rattiin.
Toinen hylky. Menin eteenpäin risteykseen, ja siinä edessä oli pakettiauto jonka takia en nähnyt vasemmalta tulevaa liikennettä, mutta lähdin silti liikkeelle enkä jäänyt odottamaan. Vasemmalta tuli auto, jonka takia valvoja laittaa jarrut pohjaan. Loppumatka menikin sitten virheettömästi, mutta meni silti hylkyyn alun takia. Tämän laitan ihan omaksi syyksi, ja jännityksen piikkiin.
Neljäs inssi, istun aulassa ja sieltä käytävältä astelee JÄLLEEN KERRAN se sama valvoja. Taas alkoi jännittämään ja kuumottamaan että mikähän tällä kerralla menisi pieleen. Koe alkoi, ja kaikki sujui hyvin. Alku meni hyvin, ja ajeltiin risteyksissä yms.
Suoriuduin jopa niin hyvin, että mielessäni oli että nytköhän tämä menee läpi. Noh, mentiin huoltoaseman pihaan parkkeeraamaan auto parkkiruutuun, ja peruuttelin parkista pois.
Sitten ajoin poispäin huoltoaseman pihasta tien päähän, ja katselin että tuleeko autoja ja voiko mennä. Huomasin auton tulevan vasemmalta, mutta näen sen olevan kaukana minusta ja mietin että kyllä mä tästä ehdin mennä, kun ei tuo auto niin lähellä mua ole.
Niin eipä aikaakaan ja valvoja laittaa jarrut pohjaan. Hylätty. Valvoja sanoo että eihän sun vielä saa mennä, että sun täytyy odottaa. Kiehun raivosta, kun tämä koe meni hylätyksi taas ja tuntuu siltä että valvoja oikein haluaa etten pääse kokeesta läpi ja saa ajokorttia. Kokeen jälkeen oli taas syvä vitutus, ja mielessä on että tämä valvoja on ottanut nyt minut silmätikukseen.
Viides ja viimeinen inssi. Istun aulassa, ja huomaan että se sama valvoja astelee jälleen kerran käytävältä aulaa kohti, ja alkaa samantien kuumottamaan ja vituttamaan.
Mutta sitten odottelun jälkeen hän meneekin jonkun toisen oppilaan kyytiin, ja huokaisen helpotuksesta että nyt mulla onkin eri valvoja tällä kertaa. Valvoja saapui, ja se oli se sama valvoja joka mulla oli toisen uusintainssin aikana istumassa takapenkillä, ja oli nähnyt mun ajamista jo valmiiksi. Istahdetaan autoon, ja valvoja selittää kaikki perusjutut jne. Oli aika lähteä ajamaan. Siinä sitten ajellaan poispäin kaupungista ongelmitta, ja käydään huoltoasemalla testaamassa renkaanpaineet.
Ajeltiin takaisin kaupunkiin moottoritien kautta, ja valvoja on todella mukava tyyppi ja jauhetaan siinä mukavia ajaessa, ja otan todella rennosti siinä. Päästiin takaisin ajovarman pihaan, ja valvoja ilmoitti että pääsin läpi ja kehui todella mun ajamista ja totesi siinä että todella hyvin meni, ja sen ei tarvinnut pitää jalkaa lähelläkään jarrupoljinta.
Täytyy vaan todeta, että jotkut noista valvojista on vaan todella kusipäitä rahanahneita. Varsinkin tuo valvoja, joka minulla oli neljä kertaa sillä oon kuullut vähän juttua siitä, että hylkää ihan pienistäkin virheistä, ja on mulkku.