Autokoulun ajokoe eli inssi

  • 150 808
  • 247

Lunatico

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Itsellä isä opetti minut ja kaksi muuta veljeä. Laskettiin, että kaiken kaikkiaan kolmen tenavan opetus maksoi kaikkine kuluineen sen tai hieman alle mitä olisi yhdellä maksanut autokoulussa. Melkoinen säästö siis. En muista mitä ne hinnat autokoulussa 11v sitten oli, huomattavasti halvempia kuin mitä nyt, se on selvä. Kakkosvaihe, mikä on silkkaa ryöstörahastusta tuli maksamaan per nokka 'bout 200-250€ muistaakseni. Saattoi olla enemmänkin, mutta siinäpä olikin Nurmes --> Lieksa --> Joensuu ralli ja takaisin samaa reittiä samana päivänä joten bensat toki teki oman kulueränsä. Sikäli jännä juttu kun Nurmeksessa ei saatu broidin kanssa suorittaa kakkosvaiheta ja päivänselvä syy sille oli se kun ei oltu käyty heillä autokoulua. Akka puhelimessa kysy nimen pari kertaa ja näpyttely kuulu taustalta ja vastaus oli (kun ilmeisesti ei nimeä heidän listoiltaan löytynyt), että heillä on nyt kaikki paikat täynnä, menkää Lieksaan. Vitun homot! Ja vitun monopoli.
 

Karhunkulta

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Skellefteå AIK
Kakkosvaihe, mikä on silkkaa ryöstörahastusta tuli maksamaan per nokka 'bout 200-250€ muistaakseni.

Tuo kakkosvaihe oli jumalauta suurin lain sallima ryöstö mitä tiedän! Oli taloudellista ajoa ja olen siis muutenkin suht rauhallinen kuski eli en paina kaasupohjassa jokaisiin liikennevaloihin ja risteyksiin. Noh olin luokan vertailussa kuski, jolla oli vähiten parannusta taloudellisuuteen, koska olin muutenkin taloudellisin kuski jo ennen tuota " nyt sitten ajat sillai ku minä sanon, että saadaan susta taloudellinen kuski"- ajoa. Eli siis opein tuollakin parilla ajotunnilla suunnilleen en mitään, koska olin jo valmiiksi taloudellinen kuljettaja. Liukkaan radalla oli liukasta, niinkuin oli silloinkin, kun ensimmäisen kerran siellä joutui olemaan pari vuotta aikaisemmin, jee.

Mites muuten on. Jos nyt menen ajamaan toisen ajoneuvoluokan ajokortin, niin pitääkö minun sen kortin osuus ajaa uudelleen 15 vuoden päästä, niinkuin laki vissiin sanoo? Eli esimerkkinä: Saan ajaa B-kortilla johonkin vuoteen 2050 johon kortti siis on voimassa, mutta jos ajan vaikka moottoripyöräkortin, niin minun pitää se uusia viidentoista vuoden kuluttua? Kuulostaa aika järkevältä, jos se noin menee.
 

exobalt

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Kun nuoruudessa ei tullut saatua mopokorttia, niin jos sitten eka ajaisi sen ja menis vähän montuille hyppimään mopolla. Vois kyllä olla vähän ulkopuolinen fiilis tuolla viistoist kesästen kanssa ajella Derbillä autokoulussa. Tosin hinta olisi 550-600e ;D

B-kortilla, joka sulta löytyy, saa ajaa myös mopoa. Lainaus Trafin sivuilta: "A1-, A- tai B-luokan ajoneuvon ajo-oikeuden haltija saa kuljettaa myös AM- ja T-luokan ajoneuvoa." Joten montuille mars!
 

Karhunkulta

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Skellefteå AIK
B-kortilla, joka sulta löytyy, saa ajaa myös mopoa. Lainaus Trafin sivuilta: "A1-, A- tai B-luokan ajoneuvon ajo-oikeuden haltija saa kuljettaa myös AM- ja T-luokan ajoneuvoa." Joten montuille mars!

Juurikin tuon lukaisin itsekin. Olin aivan siinä uskossa, että ei nykypäivänä tuollainen enää sovi, mutta oli positiivinen yllätys! Piru vie, ehtii hankkimaan kunnon monttupyörän ja lähteä painelemaan vielä tänä syksynä montuille!

Varmaan ensimmäinen positiivinen asia tässä kuussa mitä itselle on sattunut. Mutta ensi kesänä olisi kuitenkin inssi. Moottoripyörä inssi. Mutta nyt tuli positiivinen mieli, kun tällainen selvisi.
 

Zamboni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Et tarvitse mopon ajoon minkäänlaista ajokorttia, jos olet syntynyt ennen vuotta 1985. Mopokortti tuli valikoimaan vuonna 2000 ja sitä ennen ajeltiin vaan iän tuomalla suoritusvarmuudella. Taisit juu olla nuorempi tuota kun mopokortin hankkimatta jättämistä tuskailit.
 

Karhunkulta

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Skellefteå AIK
Taisit juu olla nuorempi tuota kun mopokortin hankkimatta jättämistä tuskailit.

Tuskallisen lähellä olen tuota. Noh, eipä se sitten toisaalta haittaa, kun b-kortillakin saa päristellä. Nuorena se kyllä vitutti, koska ei ollut porukoilla senttiäkään tuhlata mihinkään mopoon. Henkilöautokortinkin sain säästämällä teini-iästä asti rahaa sitä varten, nykyään ei edes onnistuisi, kun hinnat ovat tuota luokkaa mitä aiemmin tuossa laitoinkin.

Mutta nyt lähen kyllä metsästämään monttupyörää.
 

moby

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP(#42)
Mutta nyt lähen kyllä metsästämään monttupyörää.

Oikein. Ne on hienoja vehkeitä. Tosin meillä maaseudulla noilla päristeltiin ihan ilman korttia. Hommasin 15v 125cc monttupyörän. Olihan se aika tappovehje, kun oli päristellyt 12 vuotiaasta vain viritellyillä mopilla ja vähän aikaa meni, että peli oli hallinnassa.
 

roottori

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Mites muuten on. Jos nyt menen ajamaan toisen ajoneuvoluokan ajokortin, niin pitääkö minun sen kortin osuus ajaa uudelleen 15 vuoden päästä, niinkuin laki vissiin sanoo? Eli esimerkkinä: Saan ajaa B-kortilla johonkin vuoteen 2050 johon kortti siis on voimassa, mutta jos ajan vaikka moottoripyöräkortin, niin minun pitää se uusia viidentoista vuoden kuluttua? Kuulostaa aika järkevältä, jos se noin menee.
Ajo-oikeus on elinikäinen, eli se ei lopu. Se fyysinen kortti pitää uusia 15-vuoden välein, koska niihin tulee jatkuvasti uusia turvatekijöitä ja kuvat halutaan myös pitää päivitettyinä.
 

MrMacmanaman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaasan Sport
Suoritin ensimmäisen vaiheen 2011 marraskuussa ja nyt pitäisi jotain jatkovaiheitakin suorittaa. Minkälainen tuo järjestelmä nyt on kohdallani, kun kävin koulun ennen uudistusta, vai onko tällä mitään vaikutusta?
 

mr hat

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Pallo-Veikot
Suoritin ensimmäisen vaiheen 2011 marraskuussa ja nyt pitäisi jotain jatkovaiheitakin suorittaa. Minkälainen tuo järjestelmä nyt on kohdallani, kun kävin koulun ennen uudistusta, vai onko tällä mitään vaikutusta?

Sellainen vaikutus on, että joudut käymään entisen 2. vaiheen tilalla nykyisin olevan syventävän vaiheen, joka käsittääkseni käytännössä tarkoittaa hieman suurempaa määrää teoria- ja ajo-opetusta. Et siis joudu käymään uudistuksen myötä tuohon väliin tullutta harjoitteluvaihetta.

Näin siis ainakin itselläni, kun inssin ajoin viime vuoden marraskuussa (eli juuri ennen uudistusta) ja nyt kesäkuussa sitten kävin tuon syventävän vaiheen.
 

räiski

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Ihmettelen, mikäli normaali ihminen ei pääse inssiä ekalla läpi. Oma inssi oli ainakin semi rento; käytettiin lähinnä kotiseututietämystä hyväksi. Itse en ainakaan inssissä osannut kunnolla ajaa, mutta kortti tuli silti. Sen jälkeen toki oppinut oikeasti ajamaan. Kunhan nyt ei tee kardinaalivirhettä (esim. ajaa väärää kaistaa ) niin eiköhän kortin saa vähän lahjattomampi kuljettajakin.
 

Zous

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ryan Reaves
Itsellä kohta vuoden päivät inssistä. Ekalla meni läpi ja ainut moka oli, että yhdessä kohdassa en katsonut oikealta tulevaa. Sanoi, että sen takia olisi voinut hylätä, mutta muuta virheitä ei ollut, niin pääsin lävitse. Kyllä siis tuon voi pieneen huolimattomuus virheeseen mokata jos vaan on tarpeeksi tiukka sälli vieressä. Onneksi kyllä autokoulussa saa sen verran hyvin opetusta, että ajamisen ei pitäisi enään inssissä kovin hankalaa olla. Ainakin itselläni näin.
 

Jaws

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, San Jose Sharks, Slovakia, Baltimore Ravens
Ihmettelen, mikäli normaali ihminen ei pääse inssiä ekalla läpi.

Vai sellaista.

Minä en ilmeisesti ole normaali ihminen, koska ajokoe oli tänään ja vituikshan tuo män. Ottaa päähän todella paljon, koska ajamiseni oli hyvää läpi ajokokeen pl. yksi kohta jonka takia myös suoritus hylättiin. Mentiin alamäkeä ja äijä siinä vieressä sitten sanoi, hiukan yllättäenkin, että käännytäänpäs seuraavasta mahdollisesta oikealle. Kuuliaisesti laitoin vilkun päälle ja olin vaihtamassa kaistaa. Oli mentävä bussikaistalle mikäli halusi oikealle kääntyä. Ihan puskista, valehtelematta liian suurella tilannenopeudella taksi ajoikin yhtäkkiä bussikaistaa enkä ehtinyt kunnolla reagoimaan tilanteeseen. Siinä sitten insinööri ottaa ratista kiinni ja samassa olin varma, että siinä se nyt oli.

Mikäli haluaa ajokokeen läpi päästä, niin virheitä saa ajaessa tehdä kunhan niitä ei tee liiaksi - poikkeus on, jos papereihin merkitään "K" (konflikti). Jaksan väittää, että mikäli taksikuski olisi ajanut tilanteessa hiljempaa eikä olisi tullut aivan puskista, olisin läpi päässyt. Kerran kaistanvaihdossa ylitin sulkuviivan kun tuli katseltua ylhäältä liikennemerkkejä - tosin tämäkin oli tilanne, jossa olin satavarma että kaista on täysin tyhjä ja kaistanvaihto turvallinen. Jos se saamarin taksi olisi ollut vaikka kymmenenkin sekuntia myöhemmin liikkeellä, niin koko tilannetta olisi tuskin tapahtunut. Eipä sillä, pakkohan tuosta on hylätty antaa jos noin käy liikenteessä. Ärsytti, kun normaalissa, paineettomassa tilanteessa olisin pärjännyt varmasti paremmin.

Olikin mukava ajella takaisin kohti katsastuskonttoria, kun tiesi jo siinä kohtaa ettei läpi päästy. Koko loppumatka menikin täysin virheittä peruutusparkkeerausta lukuun ottamatta, jossa tuli tavallista enemmän säädettyä. Tokihan olin juuri ennen ajokoetta onnistunut kahdesti parkkeeraamaan samanlaisen parkkeerauksen täydellisesti.

Noh, viikon päästä uudestaan. Vituttaa kyllä.
 

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
Vai sellaista.

Minä en ilmeisesti ole normaali ihminen, koska ajokoe oli tänään ja vituikshan tuo män. Ottaa päähän todella paljon, koska ajamiseni oli hyvää läpi ajokokeen pl. yksi kohta jonka takia myös suoritus hylättiin. Mentiin alamäkeä ja äijä siinä vieressä sitten sanoi, hiukan yllättäenkin, että käännytäänpäs seuraavasta mahdollisesta oikealle. Kuuliaisesti laitoin vilkun päälle ja olin vaihtamassa kaistaa. Oli mentävä bussikaistalle mikäli halusi oikealle kääntyä. Ihan puskista, valehtelematta liian suurella tilannenopeudella taksi ajoikin yhtäkkiä bussikaistaa enkä ehtinyt kunnolla reagoimaan tilanteeseen. Siinä sitten insinööri ottaa ratista kiinni ja samassa olin varma, että siinä se nyt oli.

Kuten Vitutusketjuun jo kirjoitinkin, niin eipä se minullakaan kerralla läpi mennyt. Ja hyvin samantapainen oli minunkin ensimmäinen vituiksi mennyt inssiajoni. Tuima partasuinen ukko käskytti kääntymisistä mikrosekuntia ennen risteystä, ja siitä seuranneessa äkillisessä kaistanvaihto/kääntymistilanteessa meninkin sitten hetkellisesti vähän väärälle kaistalle. Muitakin virheitä ajon aikana tuli, kun tilanne hermostutti ja partasuinen tuomion lähettiläs ylläpiti jännitystä entisestään.

Ties vaikka olisi sama äijä ollut? Omasta inssistäni on yli vuosikymmen, mutta mikäpä pahan tappaisi. Tosin eipähän tuolta mieheltä kukaan pääse ainakaan liian helposti läpi ja saa korttia hikoilematta, mikä viime kädessä on hyväksi liikenneturvallisuudelle. Kyllä ne lisätunnit minullekin terää tekivät silloin muinoin.

Mutta mitäpä näistä enää murehtimaan. Seuraava inssiajo meni minultakin paljon paremmin ja rennommin, ja siis läpi. Ajaessa on myöhemmin tullut toki erilaisia jännittäviä ja eksoottisia tilanteita vastaan, mutta toistaiseksi niistä on selvitty ilman ruumiita ja Harkka-yhtiöiden hinauspalvelua. Nykyisin minulla ei autoa tosin enää olekaan, välillä sentään ajotuntuman vuoksi ajelen isäukon autolla sekä pyörätuolissa olevan kaverini invapakettiautoa.

Ihmisen normaaliudella ei ole mitään tekemistä inssiajojen kanssa. Väittäisin, että aika harva autokoululainen on niin satavarma maanteiden ritari ja otteissan varma konkari, etteikö eteen voisi tulla tilannetta, josta voisi tiukan insinöörin toimesta napsahtaa hylsyä.

Sitten on eri, jos on kimiräikkösenä ajanut rallia pienestä pitäen tai maaseudun nuorisorikollisena ajellut laittomasti iskän autolla tai vähintään traktorilla vuosikausia pillurallia paikallisen Teboilin ympäri. Mutta jos auton ratti on tullut ensi kertaa tutuksi vasta autokoulussa ja takana on 30+ ajotuntia, niin aika harva siinä ajassa miksikään guruksi vielä tulee.
 

Jaws

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, San Jose Sharks, Slovakia, Baltimore Ravens
Ties vaikka olisi sama äijä ollut? Omasta inssistäni on yli vuosikymmen, mutta mikäpä pahan tappaisi.

Tuskin sentään sama mies. Partaa ei ollut, toki on voinut ajaa parran tässä vuosien välissä. Ihan mukavahko heppu, tosin vaikutti vähän sekavahkolta herrasmieheltä.

Kyllä ne lisätunnit minullekin terää tekivät silloin muinoin.

Joo, no yksi ajotunti tuli nyt torstaille ja ennen viikon päästä olevaa toista kokeilua ajatetaan kuten tänään jonkin aikaa. Kertaus lienee hyvästä.

Mutta jos auton ratti on tullut ensi kertaa tutuksi vasta autokoulussa ja takana on 30+ ajotuntia, niin aika harva siinä ajassa miksikään guruksi vielä tulee.

Yli 30 ajotuntiako? Nykyään autokoulussa ollaan alle 20 ajotuntia ja sitten on inssi. En minäkään guru ole, mutten myöskään toivoton tapaus.
 

Cjyyl

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Ero taitaa olla termeissä ajotunti ja ajokerta. Ajokertoja on suurinpiirtein se 30, mutta ainakin täällä pidettiin aina kaksi putkeen lyhyen kestonsa (25min) vuoksi. Näin varsinaisia ajotunteja (~50min) tulee se viitisentoista.
 

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
... Ihan puskista, valehtelematta liian suurella tilannenopeudella taksi ajoikin yhtäkkiä bussikaistaa enkä ehtinyt kunnolla reagoimaan tilanteeseen.
...Jaksan väittää, että mikäli taksikuski olisi ajanut tilanteessa hiljempaa eikä olisi tullut aivan puskista, olisin läpi päässyt...

Jos taksi pääsee ihan puskista suht suoralla tiellä / kadulla tulemaan, et ole kunnolla huomioinut takana ja sivulla olevaa liikennettä. Toki, jos se aivan älytöntä nopeutta sieltä tuli, niin silloin on hieman eri asia, mutta ehkäpä kuitenkin on hyvä, että opit tuonkin, että "puskista" voi joku tulla vain inssin uusimalla etkä kolarin kautta.
 

Jaws

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, San Jose Sharks, Slovakia, Baltimore Ravens
Jos taksi pääsee ihan puskista suht suoralla tiellä / kadulla tulemaan, et ole kunnolla huomioinut takana ja sivulla olevaa liikennettä. Toki, jos se aivan älytöntä nopeutta sieltä tuli, niin silloin on hieman eri asia, mutta ehkäpä kuitenkin on hyvä, että opit tuonkin, että "puskista" voi joku tulla vain inssin uusimalla etkä kolarin kautta.

Ilman muuta. En taksia asiasta syyllistäkään, mutta pidän silti tekemääni virhettä inhimillisenä. Ohjeet annettiin turhan myöhään ja taksikuski ajoi kovaa, mutta viime kädessä vastuu auton sijainnista liikenteessä ja tekemistäni liikkeistä ovat minun kontollani.

Pääasia, ettei vahinkoa tapahtunut. Normaalitilanteessa nämä tapaukset ovat harvemmassa, koska tuolloin itse tietää tarkalleen mihin on menossa. Nyt tilanne oli äkkinäinen ja hieman yllätyksellinen.
 

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
Ero taitaa olla termeissä ajotunti ja ajokerta. Ajokertoja on suurinpiirtein se 30, mutta ainakin täällä pidettiin aina kaksi putkeen lyhyen kestonsa (25min) vuoksi. Näin varsinaisia ajotunteja (~50min) tulee se viitisentoista.

Näin juuri, eli ajokertojahan pidettiin aina kaksin kappalein.

Oli miten oli, niin aika vähänhän tuo silti on, jos/kun pitää ottaa haltuun sekä auton ohjaimet ja liikennesäännöt että huomioida elävä ja vaihtuva liikenne sen verran kypsästi, ettei ole vaaraksi muille.

Jos minulta kysyttäisiin, ja vaikkei kysytäkään, niin mielestäni ajokortin kuuluisi olla kansalaistaito, jonka jokainen tuleva aikuinen kansalainen hallitsee. Ihan vain senkin takia, että liikennesääntöjen tietämys on tärkeää, vaikkei juuri autoa ajaisikaan. Pyöräilijällekin on tärkeää tietää, miten säännöt menevät ja minkälaista ratin takana on.

Ajokoulun saisi ympätä lukioiden ja ammattikoulujen kursseiksi. Teoriatunnit voisi ulkoistaa ajokoulun hoidettavaksi, mutta ne voisivat sisältyä opetusssuunnitelmaan. Ajotunnit voisi ajaa koulun jälkeen, ennen tai vaikka hyppytunneilla, rauhassa lukukauden mittaan. Sen jälkeen inssiin kun kurssi olisi suoritettu.
 

Jaws

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, San Jose Sharks, Slovakia, Baltimore Ravens
Ajokoulun saisi ympätä lukioiden ja ammattikoulujen kursseiksi.

Mielestäni hyvä systeemi, ja ainakin joissain Turun alueen kouluissa toteutetaan tämänkaltaista käytäntöä. Jotkin autokoulut tekevät yhteistyötä seudun lukioiden kanssa, opettaen koulussa ikään kuin normaaleina oppitunteina. Oppilaat saavat tästä myös kurssin. Jotkin autokoulut esimerkiksi keskustassa ovat niin lähellä lukioita, että opiskelijoille siirtyminen paikasta toiseen on melkoisen vaivatonta. En tiedä tarkemmin sitten muiden kaupunkien ja paikkakuntien tilanteesta.
 

kake619

Jäsen
Suosikkijoukkue
Caps, scholl
Jos minulta kysyttäisiin, ja vaikkei kysytäkään, niin mielestäni ajokortin kuuluisi olla kansalaistaito, jonka jokainen tuleva aikuinen kansalainen hallitsee. Ihan vain senkin takia, että liikennesääntöjen tietämys on tärkeää, vaikkei juuri autoa ajaisikaan. Pyöräilijällekin on tärkeää tietää, miten säännöt menevät ja minkälaista ratin takana on.

Ongelma on siinä, että meillä Suomessakin löytyy myös niitä ihmisiä ketä ei vaan yleisen turvallisuuden nimissä voi laskea rattiin. Toiset kun eivät opi ajamaan, ihan sama kuka heitä opettaa ja kuinka paljon. Ja osalle pelkkä ajatuskin auton rattiin hyppäämisestä on aivan mahdoton, mielummin lyödään vaikka päätä seinään, koska pelätään ajamista niin paljon.
 
Mulla meni inssi ekalla läpi. Jos muistan oikein, niin tutkinnon vastaanottaja merkitsi ajostani kaksi "virhettä". Toinen oli vähän omaa hölmöyttä, kun tiheällä asutusalueella missasin yhden tasa-arvoisen risteyksen ja ajoin sen läpin vähän liian kovaa. Toki ei sieltä mitään autoja tullut ja vahinkoa sattunut. Toinen virhe taisi tulla heti minuutti ekan jälkeen, kun lähdin ohittamaan samaisella kapealla asutusalueella koirantaluttajaa ja en ohittaessani katsonut takapeilistä tuleeko ketään takaa (ei tietenkään tullut). Ja mikäli oikein käsitin, niin ei olisi tarvinnut tulla kuin yksi tai kaksi samantapaista "virhettä", niin inssi olisi hylätty. Eli aika pilkun nussimista.

Se täytyy kuitenkin todeta, että Kajaanissa on aika paljon helpompi varmasti päästä inssi läpi kuin jossain suuremmassa kaupungissa. Itse tunnen Kajaanin läpikotaisin ja viimeistään autokoulun ajotunneilla käytiin ne pahat paikat läpi niin periaatteessa mitään liikennemerkkejä ei tarvinnut edes tarkastella ja niihin pahoihin risteyksiin osasi valmistautua ennakkoon. Ja vaikka oman inssini taisin ajaa aamun pahimpaan ruuhka-aikaan, niin mistään isosta ruuhkasta ei voi puhua, joten siltäkään kantilta haaste ei ollut iso. Esim jos nyt lähtisin ajamaan Helsinkiin inssiä niin veikkaisin että ei menisi läpi.

Omasta inssistä täytyy todeta myös se, että reitti oli todella helppo ja oikeastaan pahoja risteyksiä ei ollut kuin muutama asutusalueen tasa-arvoinen (niissäkin se haasteellisuus perustui siihen että risteävien katujen hahmottaminen oli vaikeaa). Tutkinnon vastaajanottaja oli ihan mukava mies ja taidettiin siinä aikana jutella joku 5min ihan vain jääkiekosta. Reittiohjeet olivat luokkaa "tiedätkö missä tämä paikka sijaitsee, ok, aja sinne sitä reittiä mitä haluat" joten mitään Jawsin kaltaisia yllättäviä "käänny tosta" -tyyppisiä nopeita reakointeja ei tarvinnut tehdä.
 

Plätsis

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Itse kävin autokoulun lukion yhteydessä. Autokoululla oli sopimus lukion kanssa, teoriatunnit käytiin koulun tiloissa koulun jälkeen, ajotunnit sai sovittua alkamaan koululta hyppytunneilla tai koulun jälkeen hyvin joustavasti, ja suoritetusta kortista sai kurssimerkinnän (liikennekasvatus). Autokoulun listahinnoista tuli 10-15 % alennus. Erittäin toimiva systeemi.

Inssiajossa olin niin paineissa että vaikka oltiin juuri ennen käyty "inssireitti" läpi ja inssiäijä olisi antanut sen vapaasti valita, annoin äijän opastaa koska en olisi sitä jännitykseltäni muistanut. Yhden V:n otin paperiini kun kaistaa vaihtaessani en katsonut sivulle. Olin kyllä katsonut sivupeilistä takaani ajavan auton, ja tämän mentyä ohi vaihdoin kaistaa katsomatta vielä sivulle. Ajovalot napsautin päälle vasta kokeen jo päätyttyä, auto parkissa, mutta sitä se ei tainnut huomata..
 

Bob Rambo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, AC Oulu
Mulla eka inssi kosahti, kun ruuhka-aikaan en pysähtynyt antamaan tilaa suojatien toisella puolella postailleelle papparaiselle. Huomasin kyllä kaverin ja satavarma olen edelleen, että jotain liikennettä se siinä laski, eikä ollut aikomustakaan ylittää tietä. Äijä seisoi n. 2 metrin päässä suojatiestä ja katseli ihan muualle kuin tielle päin. Muuten ajokoe meni hyvin, mutta niin vain katsastusaseman pihassa inssisetä tokaisi "joo tää on nyt hylätty."

Huvittavaksi tilanteen teki se, että takapenkillä istui joku inssin toimintaa valvonut kaveri, jolta kysyin myös tekemistäni virheistä. Mielestään en tehnyt yhtään hylkäyksen perusteeksi riittävää virhettä, mutta eipä siinä enää poraaminen auttanut mitään.

Uusintainssi meni mielestäni huonommin kuin ensimmäinen, mutta niin vain heilahti läpi, vaikka olin satavarma, että taas meni vituiksi. Jäi aika rahastuksen/kusetuksen maku koko hommasta.

Kevari-inssi aikanaan oli sekin melkoista säheltämistä, kun kaupunkialueelle saavuttua radiopuhelimet lakkasivat toimimasta. Tai toimihan ne, mutta jollain ilveellä autokoulun käyttämille linjoille tuli muutakin viestiä, joka sitten sekoitti ihan kokonaan kaikki ohjeet, mitä korvaan tuli. Lopulta inssi ajeltiin läpi niin, että kaikissa valoristeyksissä autokuskina toiminut opettajani juoksi antamaan ajo-ohjeita, joita sitten noudatin. Katsastusaseman pihassa radiopuhelimet testattiin ja tietysti toimivat aivan moitteettomasti. Tällöinkin olin varma, että uusintaan menee, mutta eipä mennyt.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös