Autokoulun ajokoe eli inssi

  • 150 907
  • 247

Squit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK ja KaMa
Lisäksi yksi varma hylkäyspaikka oli se, jos ei itse pysähtynyt suojatien eteen pysähtyneen auton rinnalle.

Tämä on tärkeä muistaa. Lisäksi kannattaa ylikorostetusti kääntää päätä vähän joka paikassa esim. kun käännyt oikealle niin katso takaoikealle korostetusti, että tuleeko ihmisiä suojatien yli. Lisäksi muista päästää ihmiset suojatien ylitse ja himmaa siltikin vaikka jos siinä pyörii jotain ihmisiä, joista ei tiedä haluaako ylittää suojatien vai ei. Eli toisin sanoen korosta suojateiden olemassaoloa ajokäyttäytymiselläsi (himmaile ja katso ympärillesi). Lisäksi jos et tiedä onko joku oikealla oleva tie kolmion takana vai ei, niin himmaile varmuuden vuoksi ja anna itsellesi aikaa tutkia tilanne. Himmailu tuollaisissa ei ole virhe. Voit samalla puhua ns. itseksesi kun himmailet että "onko tuossa kolmiota?" tai kun himmailet suojatien kohdalla "tuleekohan tuo tien yli?". Täten myös inssi ymmärtää että havainnoit ympäristöä.

Edit: Hyvä pointti Lennulta myös.
 
Viimeksi muokattu:

Bird

Jäsen
Suosikkijoukkue
Urheilullisesti avoimet sarjat
Yksi ihan hyvä vinkki on myös se, että ei kannata ajaa ylinopeutta. Niin itsestään selvältä kuin asia kuulostaakin, niin peräti parilla kaverillani taisi kosahtaa inssi aikoinaan tähän. Tilanne oli muistaakseni molemmilla se, että kyseessä oli joku isompi katu, jolla sattui kuitenkin olemaan jostain syystä vain 30 km/h rajoitus. Eivät vaan huomanneet merkkiä ja posottivat sitten menemään lähemmäs viittäkymppiä.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Ja niissä käsittelykokeissa vai mitä ne nyt on, eli tasku- tai talliparkki, kannattaa ottaa ihan rauhallisesti, jos ei näytä menevän nappiin, niin uusi lähtö, eikä mitään epätoivoisia seivausyrityksiä.

Terveisin nimimerkki onneksi autokoulun peilissä oli joustava nivel, VM UM.
 

Ramchester

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Täältäkin sama. Eka inssi hylättiin minulta silloin, kun en katsellut tarpeeksi ympärilleni. Tokalla kerralla sitten sain siitä oikein erikoismaininnan, että tuli hyvin katseltua ympärille.

Jep. Perusjekkuhan on laittaa ajamaan pientä hiekkatietä, joka tulee ison valtienristeykseen (nopeusrajoitus 100 km/h), jossa ei ole kuin kärkikolmio ja käskee kääntymään oikealla.

Sinä sitten katsot, ettei kukaan tule vasemmalta ja ajat valtielle kiihdyttämään kohti satasta, kun valvoja toteaa, että voit ajaa takasin toimistolle - ajo on hylätty.
 

Rautapohkeet

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, suomalainen Jokerit, ei khl-joukkue
Eipä tuo inssi mikään amerikan temppu ole. Ajaa rauhallisesti, havainnoi ympäristöä, niin pääsee jo pitkälle. Ja tosiaan älkää ajako ylinopeutta. Älkää jännittäkö liikaa, pieni jännitys on ok, mutta ei sitä suuremmin ole tarvetta. Helposti se läpi menee, kun pitää mielen virkeänä. Ja ne peruutukset menee kyllä helposti. Itsellänikin oli lähes tyhjä parkkipaikak ja inssi sanoi, vain "peruuta nyt mihin parhaaksi näet." Siitä vaan auto parkkiin ja matka jatkui. Ei ongelmia.
 

Visnovsky

Jäsen
Suosikkijoukkue
En gång, alltid. Vaahteralehdet. HCK.
Noniin, nostetaanpa tätä ylös kun itselläni on huomenna ajokoe.

Eli, neljäs inssi käy huomenna toteen, kun lähden ajamaan A1-kortin inssiä. Hieman jännittää, vaikka nyt suht "kokenut" kaveri näissä insseissä jo olen... ei se tosiaan mikään amerikan temppu ole, mutta pitää sitä kuitenkin ottaa tämä tosissaan ettei mene ryssimään koetta.

Korttiluokka on tällä hetkellä BECE, joten tämän jälkeen siitä tulee ABECE - mikäli koe menee läpi. Sitten parin vuoden päästä sitä pääsee ajamaan "isoja" pyöriä, nam!

Toivotan tässä samalla onnea itselleni, sekä muille kenellä inssi on lähitulevaisuudessa. Onnea!
 

JjZz

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit. Sympatiat kaikille paskoille.
Lisäksi kannattaa ylikorostetusti kääntää päätä vähän joka paikassa esim. kun käännyt oikealle niin katso takaoikealle korostetusti, että tuleeko ihmisiä suojatien yli.
Tiedän myös tapauksia, joissa ajo on hylätty siksi, koska kuljettaja ei katsonu tarpeeksi eteensä.
 

Nick Neim

Jäsen
Tiedän myös tapauksia, joissa ajo on hylätty siksi, koska kuljettaja ei katsonu tarpeeksi eteensä.

No ei kai tarkoitus olekaan kääntää sitä päätä 180 astetta ja pitää sitä siellä minuuttitolkulla. Tai jos on niin vitun palikka ettei osaa katsoa eteensä ajaessaan, ei varmaan sitä korttia silloin pidä antaakkaan.

Suosittelen samaa kuin Squit, ylikorostetusti katsoo kevyen liikenteen. Huomattavasti enemmän olen kuullut hylkyjen johtuvan siitä kun ei ole tarpeeksi tarkasti katsottu.
 

JjZz

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit. Sympatiat kaikille paskoille.
No ei kai tarkoitus olekaan kääntää sitä päätä 180 astetta ja pitää sitä siellä minuuttitolkulla. Tai jos on niin vitun palikka ettei osaa katsoa eteensä ajaessaan, ei varmaan sitä korttia silloin pidä antaakkaan.

Suosittelen samaa kuin Squit, ylikorostetusti katsoo kevyen liikenteen. Huomattavasti enemmän olen kuullut hylkyjen johtuvan siitä kun ei ole tarpeeksi tarkasti katsottu.

No niitä autokouluopettajiakin on moneen lähtöön. Jotkut arvostavat tuota, jotkut ei. Jotkut keksivät huomauttamista ihan kaikesta, teki sen miten tahansa. Esim. minulla oli C-kortin inssissä tuollainen opettaja. Läpi se meni ekalla, vaikkei siitä valituksesta ja saarnasta olisi uskonut.
 

Nick Neim

Jäsen
No niitä autokouluopettajiakin on moneen lähtöön. Jotkut arvostavat tuota, jotkut ei. Jotkut keksivät huomauttamista ihan kaikesta, teki sen miten tahansa. Esim. minulla oli C-kortin inssissä tuollainen opettaja. Läpi se meni ekalla, vaikkei siitä valituksesta ja saarnasta olisi uskonut.

Tottahan tuo on, pahoittelut kärkkäästä viestistäni.

Varmintahan on, kun tekee kaiken perusteellisesti, ja jos mahdollisesti tekee jonkin virheen, huomauttaa siitä samantein inssille itse. Tällöin inssi mahdollisesti ajattaa kyseisen tilanteen uudestaan. Tai näin olen ainakin kuullut. Itselleni osui tuossa puolisentoista vuotta takaperin niin mulkku inssi, mutta ei onneksi löytänyt hylkäämiselle perusteita.

Nyt kortin lähdön takia joudun suorittamaan "ykkösvaiheen" uudestaan, eli teoriakokeen ja inssin.. Edessäpäin taas, pitänee lähempänä palailla ketjuun.
 

MrMacmanaman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaasan Sport
Ensi maanantaina olisi tuo inssiajo ja kaikki huomioon otettavat asiat ovat suurinpiirtein hallussa, mutta kysyisin vain sitä, että miten kauan tuo kestää. Ilmeisesti siinä oli ajo + joku loppubriefing? Voiko muuten liian hiljaa ajamisesta tulla hylätty? Ajattelin nimittäin vetää joku 10km/h alinopeudella, ettei vahingossakaan mene ylinopeutta. Hiljaisemmalla vauhdilla tulisi myös vähemmän ajomatkaa, joten vähemmän mahdollisuuksia tehdä virhe. Onkos siinä muuten mitään perusohjelmia, jotka suoritetaan aina, kuten taskuperuutus, maantieajo, ym.?
 

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquarta
Ajattelin nimittäin vetää joku 10km/h alinopeudella, ettei vahingossakaan mene ylinopeutta.

Muistaakseni autokoulun opettaja sanoi, ettei missään nimessä kannata huomiota herättävän hiljaa ajaa. Inssi katsoo myös, että kykenetkö ajamaan ns. normaalia nopeutta liikenteen seassa vai oletko pelkästään tien tukkona. En sitten tiedä, että kuinka totta tuo opettajan väittämä oli.

Aika paljon merkitystä on myös sillä, että mihin aikaan joudut inssiajoon. Itse ajoin B-kortin maanantaiaamuna kahdeksalta eli juuri, kun suurimmat ruuhkat olivat menneet. C-kortin inssiajo olikin sitten perjantaina kello 14:30, joten porukkaa oli vähän enemmän. Mieluummin olisin nuo aikataulut kääntänyt.

Inssi valitsee ennen ajoa jonkin osa-alueen, jota hän tarkkailee erityisesti. Ei tietenkään kerro sinulle mikä se osa-alue on. Itselläni taisi olla kaista-ajo / kaistan valitseminen tarkkailun alla henkilöbiilillä ajettaessa. Kuorma-autolla sitten jokin turvavälin pitäminen tms.
 

Linjatuomari

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Ensi maanantaina olisi tuo inssiajo ja kaikki huomioon otettavat asiat ovat suurinpiirtein hallussa, mutta kysyisin vain sitä, että miten kauan tuo kestää. Ilmeisesti siinä oli ajo + joku loppubriefing? Voiko muuten liian hiljaa ajamisesta tulla hylätty? Ajattelin nimittäin vetää joku 10km/h alinopeudella, ettei vahingossakaan mene ylinopeutta. Hiljaisemmalla vauhdilla tulisi myös vähemmän ajomatkaa, joten vähemmän mahdollisuuksia tehdä virhe. Onkos siinä muuten mitään perusohjelmia, jotka suoritetaan aina, kuten taskuperuutus, maantieajo, ym.?

Olisikohan puolisen tuntia tehokasta ajoaikaa.

Arvalla kohdallesi osuu joko maantieajo, kaistajo tai risteysajo, tuo siis arvotaan päivän alussa ja siitä eteenpäin lähtevät nuo kolme eri vaihtoehtoa pyörimään eteenpäin. Peruutuksissa sama homma, joko ruutuun- tasku- tai kulmaanperuutus. Ja peruutusta turha stressata, siihen ei inssi kaadu.

Alinopeudesta ei ole faktaa mutta olettaisin että onnistuu kuhan et ihan mateluvauhtia ajele. Pikkuisen alle rajoitusten voit toki ajaa.

Ja ylipäätään, ota rauhassa vain. Ihan perusajolla pääset sen 100% varmasti lävitse, inssissä ei tarvitse mitään ihmeitä esitellä.
 

Altec

Jäsen
Tänään juuri oli B-kortin inssi. Opetusluvilla, kun oli niin ajoa oli takana jo noin 6 kuukautta ja lähdin varsin luottavaisin mielin inssiin. Hyvinhän se menikin, pikku lenkki ajettiin, jonka aikana kaupan parkkipaikalla ruutuun peruutuus ja matka jatkui. Sen jälkeen takaisin konttorille auto parkkiin ja pieni loppukeskustelu.

Hyväksytystihän se meni ja sanoi, että ajaminen oli erittäin sujuvaa. Pienet moitteet kuitenkin tuli liian kovasta vauhdissa moottoritien rampissa, kun nousimme pois moottoritieltä.
 

MrMacmanaman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaasan Sport
Joo opettajani taisikin mainita, että peruutuksesta ei voi tulla hylkäystä, paitsi jos meinaa törmätä johonkin tai ei seuraa ympäristöä. Itselläni on maanantaina ensin ajotunti 8:00 ja sitten 9:00 inssi eli liikkennettä pitäisi olla suhteellisen vähän.
 

Sateentekijä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Anaheim Ducks - pelaajista: Joe Sakic
Joo opettajani taisikin mainita, että peruutuksesta ei voi tulla hylkäystä, paitsi jos meinaa törmätä johonkin tai ei seuraa ympäristöä. Itselläni on maanantaina ensin ajotunti 8:00 ja sitten 9:00 inssi eli liikkennettä pitäisi olla suhteellisen vähän.

Hyvin se menee. Tärkeintä on, että itseluottamusta löytyy... sillä tavalla alkaa se ajaminenkin mennä jo helposti selkäytimestä. Rennosti vaan, tietynlainen tarkkuus on sytä muistaa, mutta älä ota liian vakavasti tai stressaa siitä, niin hyvin menee. Vinkkinä sanoisin, että on hyvä pitää ennakoiminen mielessä liikenteessä (kuten muissakin asioissa), toki ei pidä liikaa ennakoida, mutta vähän kuitenkin.

Kelikin on nyt mitä mainioin, kun lunta ei ole. Itse muistan hyvin, kun noin kolmisen vuotta sitten sain kortin, kun tie oli jäässä ja lunta tuprutti solkenaan. Oli se aika haastavaa, kun kaiken lisäksi jännitin ihan turhaan (kuten monilla on pahana tapana), mutta ekalla meni silti läpi.

Pitää vain asiat yksinkertaisena ja ajaa autoa. Henkinen ja psyykkinen mielentila on hyvä pitää rentona ja hyvänä, kunnes huomenna huomaat, että inssi onkin nautinnollinen kokemus. Ajamisesta kannattaa nauttia.
 

Siiklake

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Voiko muuten liian hiljaa ajamisesta tulla hylätty? Ajattelin nimittäin vetää joku 10km/h alinopeudella, ettei vahingossakaan mene ylinopeutta. Hiljaisemmalla vauhdilla tulisi myös vähemmän ajomatkaa, joten vähemmän mahdollisuuksia tehdä virhe.

Tähän sellainen, että mikäli ajo-olosuhteet ovat huonot, esim. kovan lumipyryn tai tien liukkauden takia, voit huoletta ajaa tuon 10km/h hiljempaa. Tieliikenne laeissa on sellainen pykälä, joka velvoittaa kuljettajan sopeuttamaan ajonopeutensa ajo-olosuhteisiin nähden. Oman tulkinnen mukaan voit siis ajaa vieläkin hiljempaa ja silloin tosiaan matkakin lyhenee, joka on yksi paskojen kelien plussa puolia, jos sen niin haluaa ajatella.
 

Siiklake

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Läpipääsy voi myös olla hyvinkin paljon kiinni siitä inssityypistä joka päätöksen tekee. Hakuninmaalla tutkintoa suorittavien epäonneksi tutkintoja on melkoisen suurella prosentilla hylkäämässä vanha kuiva käppänä, joka on muutenkin täysi taukki. Puhuu erittäin hiljaa mongertaen pensseleidensä välistä todella epäselvästi, eikä puheesta meinaa saada selvää kiinnittämättä koko fokustansa siihen. Tällöin keskittyminen itse ajamiseen on vaakalaudalla. Epäonnekseni provosoiduin kerran kysymään todella kovalla äänellä: "MITÄ?". Tutkinnon vastaanottaja selvästi nautti tästä ja oli muutenkin täysi vittu...

Omaksi epäonnekseni tutkinnon vastaanottajan lisäksi koitui myös Martinlaakson täysin autiot kadut. Allekirjoitan siis väitteen, että kuollut kulma on syytä tarkistaa päätä selkeästi kääntämällä, jotta se varmasti huomataan, normaali vilkaisu kun saattaa jäädä huomaamatta. Myöskään tieto siitä, että missään ei 100% varmasti ole ketään ei riitä, varsinkaan kun inssi ei välttämättä huomaa jos tarkistat tilanteen peileistä.

Ihmettelen myös miksi jotkut tutkinnon vastaanottajista velvoittaa tekemään "käsijarru mäkilähdön", eihän sillä ole vittuakaan väliä, vaikka siinä epäonnistuisi. Tämä lasketaan samaan kategoriaan kuin perus stögääminen esim. liikennevaloissa, ne eivät voi vaikuttaa tutkinnon läpipääsyyn millään tavalla. Pelkkää vittuilua siis tämä.
 

MrMacmanaman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaasan Sport
Läpipääsy voi myös olla hyvinkin paljon kiinni siitä inssityypistä joka päätöksen tekee...

Joo, onneksi täällä Vaasassa on kuulemma ollut aika mukavia inssejä. Tietenkin voi paska säkä käydä ja tulla joku ääliö jostain maaseudulta tuuraamaan.

Ehkei nyt ihan 10km/h alinopeutta, mutta kuitenkin sellainen vähintään 5 ettei tarvitse sekunnin välein tarkistaa nopeutta. Elektroninen näyttö auttaa myös nopeuden tarkkailuun. Pään kääntelyyn ajattelin myös kiinnittää erityishuomion, että ei voi ainakaan siitä jäädä kiinni. Käsijarrumäkilähtokään ei onneksi omalla autolla edes onnistu, kun on elektroninen käsijarru, jossa joutuu painamaan jarrua käsijarrun vapauttaakseen.
 

Jermu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Käsijarrumäkilähtokään ei onneksi omalla autolla edes onnistu, kun on elektroninen käsijarru, jossa joutuu painamaan jarrua käsijarrun vapauttaakseen.

Normaalit elektroniset käsijarrut vapautuu myös kaasua painamalla, tai elektronisen käsijarrun nappia painettaessa. Eihän nyt huonoitenkaan toteutettu elektroninen käsijarru voi olla sellainen, etteikö mäkilähtö onnistuisi. Autohan olisi silloin käytännössä käyttökelvoton.
 

MrMacmanaman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaasan Sport
Huomenna sitten olisi D-Day. Aika rennoin mielin odotan jo sitä, että pääsisi ajamaan. Edellinen ajotunti perjantaina meni hyvin, opettaja ei löytänyt muuta ongelmaa kuin "liian pieniin väliin liittyminen", joka sikäli itseäni huvitti, kun pienin väli johon liityin oli joku auto kahdensadanmetrin päässä ja siihen sitten kevyesti ehdin sen eteen, eikä ollut lähelläkään. Oikeastaan ainoa asia, jossa itse voisin mokata on nämä liikennevalot, kun sattuvat vaihtumaan juuri keltaiseksi siinä, kun on melkein risteyksessä. Kerran ajotunnilla oli tällainen tilanne, jossa olin ehkä 10 metrin päässä valoista ja vaihtui keltaiseksi ja vauhtia n. 40, niin tuli vain vedettyä keltaisilla ettei tarvitse niin voimakkaasti jarruttaa, mutta opettaja sanoi siinä, että olisi melkein voinut pysäyttää. Mitä mieltä olette tällaisista tilanteista? Olisikko hylkäykseen aihetta?
 
Suosikkijoukkue
Buffalo Sabres, HIFK, Joe Finley
YKsi hyvä niksi on ottaa ajo-opettaja mukaan inssiin, omalla kohdalla vei huomion nopeusrajotuksista kyselemällä inssiltä typeryyksiä. Jälkikäteen tarjosin sitte kahvit.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Kerran ajotunnilla oli tällainen tilanne, jossa olin ehkä 10 metrin päässä valoista ja vaihtui keltaiseksi ja vauhtia n. 40, niin tuli vain vedettyä keltaisilla ettei tarvitse niin voimakkaasti jarruttaa, mutta opettaja sanoi siinä, että olisi melkein voinut pysäyttää. Mitä mieltä olette tällaisista tilanteista? Olisikko hylkäykseen aihetta?
Omassa inssissäni vuonna nakki tuli tuollainen tilanne ja vedin jarrut melkein pohjaan, kun tajusin etteihän se auto risteykseen edes kerkeä pysähtymään kun olin niin lähellä. Olisiko nopeutta ollut enemmänkin kuin 40 km/h kun tapahtui Itäväylän ja Kehä1:sen risteyksessä. Eipä siinä, inssiltä lensi melkein kahvit syliin jarrutuksessa, mutta jatkoin sitten reteesti matkaa läpi risteyksen ja kortin sain siitä huolimatta.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös