Autokoulun ajokoe eli inssi

  • 150 773
  • 247

Nume

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, FC Bayern München, SoJy
Kannattaa yrittää saada ajamaan joku eteen. Minulla on ollut sekä kevari- että autoinssissä tällainen tilanne, kun 80-vuotias pappa on ajanut rillit huurussa suoraan vasemmalta eteen. Olen saanut molemmilla kerroilla paljon kiitosta inssiltä kyseisistä hommista, kun olen niin hyvin väistänyt, enkä ajanut kylkeen ja vaikka muuten vähän tunaroinkin pienesti niin ne kyllä sain anteeksi oikein helposti.
 

PataJaska

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, sympatiat HPK ja Kiekko-Espoo
YKsi hyvä niksi on ottaa ajo-opettaja mukaan inssiin, omalla kohdalla vei huomion nopeusrajotuksista kyselemällä inssiltä typeryyksiä. Jälkikäteen tarjosin sitte kahvit.

Onko tuollainen sallittua?? En ole koskaan edes kuullut että kenelläkään olisi ollut ajo-opettaja mukana..

Oman ajokokeeni kanssa kävi niin että satuin olemaan päivän vihoviimeinen kokelas, koe alkoi muistaakseni vasta joskus 16:30 tienoilla. Itse asiassa minut taidettiin ottaa sille päivällä "ylimääräisenä", ja inssillä tuntui olevan jostain syystä aivan pirunmoinen kiire kotiin. Olin ajanut reilut 20 minuuttia, 25 korkeintaan, kun inssi sanoi että aja takaisin konttorille vaan kyllä tämä läpi on. Asiaan kuuluvat alku- ja loppukeskustelut jäivät aivan muodollisiksi, hän ei muistaakseni esimerkiksi alussa kysellyt minulta hallintalaitteista tms. yhtään mitään.. meikäläinen pääsi siis kieltämättä hiukan puolivaloilla hommasta

Oma emäntä käy nyt autokoulua, ja on jo yksittäisistä ajotunneistakin aivan kauhusta kankeana, joten sitä itsekin jännittää hänen puolestaan että miten sitten aikanaan varsinaisen inssin kanssa. Manaa että on 28-vuotiaana jo liian vanha oppimaan näin paljon asioita näin lyhyessä ajassa.. täytyisi nyt vain jaksaa itse olla kannustava
 

Japi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh, Jokerit, Saipa, Jokipojat, Titaanit
Onko tuollainen sallittua?? En ole koskaan edes kuullut että kenelläkään olisi ollut ajo-opettaja mukana...

Kyllä ainakin minulla vuonna 1997 oli ja autokoulunopettaja nimenomaan kysyi haluanko minä, että hän tulee mukaan ja halusin.
 

MrMacmanaman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaasan Sport
Noniin, läpihän se meni. Inssi oli oikein rentotyyppi, puhui puhelimessa viisi ensimmäistä minuuttia ja oli ihan rennolla asenteella kokoajon. Vähän tuli virheitä: vedin yhden mutkan kolmosella, niin se tuli vähän vauhdikkaasti ja sitten sanoi, että voisi vielä vähän enemmän ryhmittäytyä reunempaan käännyttäessä, mutta muuten ihan hyvää ajoa.

Niin ja oma opettajani sanoi kanssa, että tulee oppilaan halutessa mukaan, mutta sanoi, että noin 80% kerroista ei ole mukana. Itselläni ei ollut.
 

Lohipoika

Jäsen
Onko tuollainen sallittua?? En ole koskaan edes kuullut että kenelläkään olisi ollut ajo-opettaja mukana..

Minulla oli aikoinaan opettaja mukana. Ensimmäinen yritys ei mennyt läpi, joten toisella kerralla ope kysyi, voisiko tulla mukaan. Siinä sitten hän turisi ajon ajan inssin kanssa, ja minusta tuntui kevyemmältä ajaa. Läpihän se sitten meni.
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Canucks, BC Lions
Kanadan British Columbia on muunmuassa siitä vinkeä paikka, että se vaatii osaa sinne muuttavista ulkomaalaisista käymään teoriakokeen ja inssin ennen paikallisen ajokortin antamista, kun taas toiset maahanmuuttajat saavat paikallisen kortin ihan vaan lähtömaansa ajokortin näyttämällä. Saksalaiset saavat kortin lähtömaansa korttia näyttämällä, suomalaiset eivät. Suomalainen tosin saa saksalaisen kortin suomalaisen tilalle Saksaan muuttaessaan... Mitään järjellistä syytä käytännölle ei siis ole, mutta tilanteen mukaan mennään.

Kirjallinen on melkein vitsi, sitä ei yksinkertaisesti voi reputtaa. Kysymykset ovat tasoa "Näet edessäsi suojatiellä kävelevän ihmisen, miten toimit: a) ajat hänen ylitseen, b) soitat äänimerkkiä kunnes hän väistää, c) hiljennät ja tarvittaessa pysähdyt jotta hän pääsee turvallisesti kadun yli, d) jarrutat voimakkaasti ja laitat hätävilkut päälle".

Ajokoe oli sitten toinen luku. Inssiksi sattui sellainen kuusikymppinen vanha patu, joka ilmeisesti kävi juuri ennen inssiä työntämässä kaktuksen peräsuoleensa. Oli meinaan sen verran hauskalla tuulella koko ajan. Ohjeet, neuvot ja kysymykset tuli sellaisella tiuskimisella, että aloin jo ihmetellä, olenko syyllistynyt isoonkin rikokseen inssiin tullessani. Selvää oli, että hän ei olisi halunnut päästää minua läpi, mutta päästi kuitenkin, koska pystyi antamaan vain neljä virhepistettä. Viisi on maksimi, jolla koe vielä hyväksytään. Jokainen virhepiste tuli kuulemma tilanteessa, jossa olin kääntymässä risteyksessä oikealle. En muunmuassa käännellyt päätäni tarpeeksi. Totesin tähän, että ihan ymmärrettävää tuo on, koska olen saanut suomalaisen kortin vasta vuonna ´93 ja sen takia oikealle kääntyminen on vielä ihan uusi juttu minulle. Tämä kommenttini tappoi inssistä viimeisenkin halun olla mitään muuta kuin umpimulkku, mutta kortin antoi silti, kun ei kerran perusteita hylsylle keksinyt.

Nuo muuten uhkasivat ottaa suomalaisen ajokorttini pois, jos olisin reputtanut inssin. Sopii yrittää, nimittäin noissa tilanteissa on Suomen Suurlähetystöllä sanansa sanottavana. Yksikään BC:n pikkuvirkamies ei ole oikeutettu takavarikoimaan suomalaista ajokorttia.
 

PelicansP

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Nostellaanpas tätä ketjua hiukan ylös kun itse sain ajokortin tuossa tammikuun puolivälissä ja teoriakoe sekä inssi menivät molemmat ensimmäisellä yrittämällä läpi.

Ennen teoriakoetta jännitys oli melko kova kun en ollut tietenkään jaksanut edes avata koko autokoulun oppikirjaa vielä kertaakaan ja teoriakoetta edeltävänä päivänä kaverini, joka pääsi teorian vasta toisella yrittämällä läpi päätti rohkaista minua vielä sanomalla, että ei hänkään ensimmäisellä kerralla lukenut yhtään. Olin kuitenkin netissä tehnyt muutaman kerran harjoituksia ja läpihän se varsinainen koekin sitten meni vaikka kuvallisissa tulikin pari todella hölmöä virhettä.

Inssiin mennessä sitten vasta jännittikin. Takana ei ollut yhtään ajotuntia josta opettaja ei olisi keksinyt jotain huomautettavaa. Kaksi kaveria kertoi että heillä oli ollut vanha pappa ajattamassa ja että kyseessä on kuulemma tosi rento heppu kun taas kolmas kaveri sanoi että hänellä oli myös ensimmäisellä kerralla vanha papparainen ajattamassa joka ei ollutkaan niin rento ja päätti lopulta hylätä hänen suorituksensa. En näin ollen sitten tiennyt kuinka suhtautua kun viereen istahti vanha ja harmaantunut mieshenkilö. Äkkiä kuitenkin huomasin että mies ei ole mikään turhantarkka niuhottaja ja jännityskin hävisi heti kun olimme lähteneet liikkeelle. Matkalla tuntui välillä hölmöltä katsella ylikorostetusti varoituskolmioita kun inssi katseli puolet matkasta ulos sivuikkunasta mutta katsoin silti tarkasti kuten autokoulussa oli ohjeistettu. Ajelimme sitten pienen lenkin ja liikennettä oli melko vähän puolenpäivän aikaan. Konttorin pihaan palattuamme inssi sanoi että suoritus on hyväksytty ja että pari sellaista kohtaa oli missä olisin voinut katsoa kevyttä liikennettä vielä hieman tarkemmin. Itse en tiedä missä nämä kohdat olivat eikä kyllä siinä kohtaa paljon jaksanut alkaa kyselemäänkään kun inssi kirjoitteli siinä samalla ajolupaa. En joutunut edes peruuttamaan koko ajokokeen aikana. Risteysajo oli se mihin inssi ilmeisesti oli kiinnittänyt erityishuomiota ajon aikana.

Nyt on sitten 1,5 kuukautta ja 1000km takana ja toistaiseksi ainakin ilman kolaria. Kesän loppupuolella olisi sitten tarkoitus mennä kakkosvaiheeseen. Inssiin meneville voisin antaa ohjeeksi että ottaa rauhallisesti, katsoo tarkasti kuolleet kulmat ja kevyen liikenteen kääntyessä sekä katsoo, että onko oikealta tulevilla varoituskolmio niin, että inssi sen varmasti huomaa.
 

Masentaja

Jäsen
nusnus, mutta eiks varoituskolmio ole siellä takakontissa ja kärkikolmio risteyksissä? Inssi on vittumainen paikka, niitä kaikenkaikkiaan 6kpl käynyt. (hlöauto x2, k-a, intin hlöauto ja intin iso-e x2).
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Inssi tosiaan oli erittäin v-mäinen paikka nuorelle autoilijanalulle. Itse ajattelin ennen autokoulua että ajetaan se kuorma-autokortti koska niin tekee kaikki isot pojat ja siitä on varmasti hyötyä jatkossa(just just ei ole ollut hyötyä liki 20 vuoden aikana). Ainoa mihin kuorma-autokortti vaikutti oli sen perkeleen kortin saamiseen kun piti Helsingin Kallion kaduilla ja muutenkin keskustassa selvittää se inssi sillä leveällä kuorkilla. No eihän siitä untuvikkona silloin mitään tullut ja kortin sain vasta muutaman kerran jälkeen kun osui inssin aloituspaikaksi hiukan rauhallisempi Etelä-Haaga.
On se vittumainen tunne kun tiedät mokanneesi siellä keskustan ruuhkassa, näet inssin raapustavan jotain muistiinpanoihin, ei muuta kuin leuka rintaan ja himaan kertomaan porukoille.


_
 

JofaPlayer

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Jostain netin kaivereista tämäkin foorumi löytyi! Muistan lukeneeni tätä joitakin vuosia sitten ennen inssiä.

Ei se inssi oikeasti niin paha ole miltä se ennen autokoulua saattaa vaikuttaa tai jos ekat ajotunnit on vielä aika hakemista. Itse olin ehkä n. 5 min kokeillut mökkitiellä ajaa autoa ennen autokoulua, mutta kyllä sen nopeasti oppi ekoilla ajotunneilla. Tutkinnonvastaanottajista liikkuu ties minkälaista huhua ylitiukoista korppikotkista aina kännykkää näprääviin hälläväliä -kavereihin. Eiköhän ne kaikki kuitenkin ihan suht samanlaisia nykypäivänä ainakin ovat. Nopeat kättelyt ja esittäytymiset ja voi ehkä vähän duubadaabaa höpistä inssin aikana niin ehkä ajo muuttuu rentoutuneemmaksi. Tai sitten päin vastoin...mulla se kyllä muuttui rennommaksi kun tutkinnon vastaanottajan kanssa jupistiin kaikenlaista.

Jos ei natsaa inssissä niin sitten vaan leuka pystyssä seuraavaa yritystä kohti. Itse muistan muutaman kaverin jotka ilmoittivat inssipäivän etukäteen mutta ei korttia tullut ja aika hiljaista poikaa oli. Itse ilmoitin kavereille milloin inssi on ja onneksi meni ekalla läpi niin tunsi itsensä aika kuninkaaksi , vielä kun alkuvuodesta on syntynyt ja heti 18 vuotiaana kortin hommasin :D
 

Tähtipakki

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Ei se inssi oikeasti niin paha ole
(...)
Nopeat kättelyt ja esittäytymiset ja voi ehkä vähän duubadaabaa höpistä inssin aikana niin ehkä ajo muuttuu rentoutuneemmaksi. Tai sitten päin vastoin...mulla se kyllä muuttui rennommaksi kun tutkinnon vastaanottajan kanssa jupistiin kaikenlaista.

Jos ei natsaa inssissä niin sitten vaan leuka pystyssä seuraavaa yritystä kohti. Itse muistan muutaman kaverin jotka ilmoittivat inssipäivän etukäteen mutta ei korttia tullut ja aika hiljaista poikaa oli. Itse ilmoitin kavereille milloin inssi on ja onneksi meni ekalla läpi niin tunsi itsensä aika kuninkaaksi , vielä kun alkuvuodesta on syntynyt ja heti 18 vuotiaana kortin hommasin :D

Joo eipä tuo inssi itsellekään liiemmin vaikeuksia tuottanut. Kavereilta oli saanut kuulla vaikka minkätapaista tarinaa kamalista inssisedistä, mutta itselleni taisi osua varsin mukava heepo siinä tapauksessa. Juteltiin futiksesta ja maailman menosta koko inssi ja eipä se paljoa välittänyt vaikka vilkku jäi näyttämättä ja taskuparkkeeraus meni miten meni.

Itsellä oli muutenkin inssistä varsin luottavainen olo, olinhan ajoluvilla isän opetuksessa. Opetteluaikana tuli ajettua hiukan enemmän, mitä autokoulussa nimittäin. Muutama pidempi reissu tuli ajettua (Tampereelle ja Alavudelle) ja muutenkin lähemmäs 3-5 kertaa viikossa ajettua 1-3 tuntia. Tuli tutuksi keskustan etuajo-oikeudet ja muut.

Inssiä en edes kerennyt mainostaa monelle ihmiselle, kun teoriakoe oli syntymäpäivänä ja sen jälkeen varattiin seuraavalle päivälle jo ajokoe. Mopokortin aikoihin tuli naureskeltua niin paljon muille, ketkä eivät päässeet teoriakoetta läpi, joten kun oma koe koitti niin siitä en maininnut kenellekään. Sanoin meneväni hammaslääkäriin ja sitten kun koe meni läpi niin kerroin että mopokorttikokeessa oikeasti olin. :D
 
Suosikkijoukkue
Colorado Avalanche
Oma ajokorttini meni armeijan aikana vanhaksi ja nyt olen sitä uusimassa. Eilen kävin suorittamassa teoriakokeen ja nyt olisi tarkoitus varailla aikaa ajokokeeseen. Onko tuo ajokoe mahdollista käydä eri paikkakunnalla, kuin teoriakoe? Kävin tekemässä teoriakokeen Iisalmen katsastusasemalla ja ajokokeen haluaisin käydä pyhäsalmen autokoulun kautta pyhäsalmessa, koska se tulisi selvästi halvemmaksi..
 

Jotva

Jäsen
Meillä alkais ajo-opetus olla siinä vaiheessa, että pojalla on ensi viikolla inssi edessä.

Onkos ketä ajellut inssiajonsa Vantaan Kaivokselassa? Käyvät varmaan ainakin läheisellä motarilla yhden liittymänvälin ajamassa. Onko mitään vinkkejä, lähinnä paikallisista erikoisuuksista?
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Meillä alkais ajo-opetus olla siinä vaiheessa, että pojalla on ensi viikolla inssi edessä.

Onkos ketä ajellut inssiajonsa Vantaan Kaivokselassa? Käyvät varmaan ainakin läheisellä motarilla yhden liittymänvälin ajamassa. Onko mitään vinkkejä, lähinnä paikallisista erikoisuuksista?

Kannattaa pitää mielessä se, että ne tuon alueen kiihdytyskaistat motarille on hyvin lyhyitä. Muuten ei kai tuolla mitään ihmeempiä.
 

tomageeni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Canadiens, Suomi, finska nhl spelarna
Meillä alkais ajo-opetus olla siinä vaiheessa, että pojalla on ensi viikolla inssi edessä.

Onkos ketä ajellut inssiajonsa Vantaan Kaivokselassa? Käyvät varmaan ainakin läheisellä motarilla yhden liittymänvälin ajamassa. Onko mitään vinkkejä, lähinnä paikallisista erikoisuuksista?
Minä ajoin inssin tuolla, silloin ei motarilla käyty lainkaan. Lyhyet kaistathan siinä Hämeenlinnanväylällä kyllä on, tosin rajoituskin vain 80.

Yksi "paha" kohta tuossa oli silloin, taisi olla jossakin Myyrmäen keskustan lähellä T-risteys joka nousee pieneen ylämäkeen ja sivuille ei paljoa näy meluaitojen vuoksi. Siinä pitää ajaa suojatien yli siihen reunalle kärkkymään paikkaa että näkee sivuille. Minun ongelmani oli se, että pysäytin ensiksi suojatien eteen odottelemaan väliä, mutta siitä ei sivuille näkynyt riittävästi.

Aikaa tästä on yli kuusi vuotta, voi olla että liikennejärjestelyt ja harjoitusreitit ovat muuttuneet.
 

Ölppä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Meillä alkais ajo-opetus olla siinä vaiheessa, että pojalla on ensi viikolla inssi edessä.

Onkos ketä ajellut inssiajonsa Vantaan Kaivokselassa? Käyvät varmaan ainakin läheisellä motarilla yhden liittymänvälin ajamassa. Onko mitään vinkkejä, lähinnä paikallisista erikoisuuksista?

Vedin ajotunnitkin tuolla ja inssi oli edellisvuoden Heinäkuussa. Ajomaikka sanoi että siellä on useita kohtia joissa auto on jätetty aivan suojatien eteen - auto pitää pysäyttää suojatien eteen - ja monella inssi kusahtanut vastaavanlaiseen kohtaan. Mulla tuli kaksi tuollaista suojatiekohtaa vastaan ja inssin valvoja sanoikin että monella tosiaan noihin kusahtanut.
 

Jotva

Jäsen
Vedin ajotunnitkin tuolla ja inssi oli edellisvuoden Heinäkuussa. Ajomaikka sanoi että siellä on useita kohtia joissa auto on jätetty aivan suojatien eteen - auto pitää pysäyttää suojatien eteen - ja monella inssi kusahtanut vastaavanlaiseen kohtaan. Mulla tuli kaksi tuollaista suojatiekohtaa vastaan ja inssin valvoja sanoikin että monella tosiaan noihin kusahtanut.

Kiitos vinkeistä myös muille. Täytyy yrittää ehtiä pyörähtämään pojan kanssa tuolla loppuviikosta arkipäivänä. Pitääkin kiinnittää huomiota noihin suojatieansoihin siellä, just tänään puhuttiinkin niistä, kun osui sellainen kohdalle.
 

Eskelarit

Jäsen
Vooi perkele, noin kahden tunnin päästä ois toinen yritys inssistä. Ei se jännitys yhtään ole viime kerrasta ainakaan pienentynyt, tai jännitänhän mä vähän kaikkea, kuitenkin.

Viimeksi jäi 2x vilkku laittamatta uudestaan kun vaihdoin kaistaa ja menin nuolivalosta oikealle. Auto sammui valehtelematta 7 kertaa, jännityksestä kylläkin, ajotunneilla en onnistunut sammuttamaan edes yhteensä 7 kertaa. En ajanut keskustassa tarpeeksi nelosella (waat?).

Ja sitten vielä kaksi kertaa kun käännyin takaisin isommalle kadulle niin ajoin liian kauan siinä keskikaistalla..

Tässä vähän oon koittanut käydä läpi virheitä ja omasta mielestä oon jotain oppinutkin. Kyllä se on perkele jos ei nyt mene läpi, siirtyy taas ainakin viikolla eteenpäin..

Jos nyt tässä viestin pointtia etsitään, ei kyllä allekirjoittaneellakaan ole harmainta aavistusta, kai tämä jotenkin helpotti oloa, kun sai vähän kirjoitella ns. tuntemattomille ja purkaa mieltänsä.

Wish me luck!

PS. Toivottavasti se sama äijä ei tule siihen viereen istumaan, rasittavaa kuunnella sellasta ääntelyä siinä kokoajan, heti kun istui viimeksi viereen, olin varma ettei päästä läpi. No, kohta mennään!
 

K.A.H

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Hauskoja inssitarinoita täällä kun niitä intoutui lukemaan. En tiedä onko kukaan muu lähtenyt inssiajoon sillä mielellä, että aikoo tarkoituksella epäonnistua siinä mutta itselläni oli armeijassa sellainen tilanne edessä. Minut oli pakoitettu kuorma-auto kuskiksi vastoin tahtoani ja palvelusaika täten 9 kuukautta, vaikka minulle oli tärkeää päästä kuudella kuukaudella kun ei tuo intti napannut sitten yhtään mutta halusin sen kuitenkin nopeasti pois suorittaa. Noh, inssin ajoin sitten kaksi kertaa vähän niin ja näin tehden tarkoituksella jatkuvasti pieniä virheitä ja molemmista tuli hylätty, ja toisen hylätyn jälkeen inssivalvoja/kapteeni kysyi että onko kuorma-auton ajaminen varmasti minulle sopiva homma. Vastasin että ei ole, ja eräs luutnantti suorastaan uhkailemalla pakotti minut kuorma-auton rattiin kun armeijaan tulin. Tunti siitä hetkestä, ja sain repiä aamukammasta 30 piikkiä irti. Minusta tuli 6 kuukauden huoltomies ja tuo luutnantti oli saanut kuulemma saanut satikutia.
 

Cjyyl

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Heti huomisessa auringonkoitteessa olisi tämän pojan koettelemus edessä, kaupunkina Lohja. Ajot ovat sujuneet suurimmaksi osin hyvin, mutta selvästi heikompiakin tunteja joukkoon mahtuu. Siksi tässä ehkä pieni pelko perseessä onkin - mitä jos huomennakin kaikki menee päin helvettiä? Jännitystä ei varsinaisesti pienennä kavereiden läpäisy ensimmäisellä yrittämällä.

Sitten on vielä tämä ikuinen arpapeli Lohjalla, kumpi valvojista inssin ajattaa. Toinen on varsin mukava tapaus, eikä valita turhista jos oikeasti osaat ajaa. Toinen taas on kävelevä aikapommi. Jos tämä tapaus on sattunut nousemaan väärällä jalalla, niin siinä saa olla varpaillaan aivan jatkuvasti. No, toivotaan parasta ja pelätään pahinta.

Huomenna se nähdään...
 

Lert

Jäsen
Suosikkijoukkue
Manchester United, TPS
Oma inssini sujui aika hyvin muutamia vuosia sitten. Autokoulussa opettaja kyllä haukkui semmoisella voimalla lähes joka ajokerralla, että vähäinenkin itsetunto karkasi pois. Meillä oli autokoulussa kaksi ajo-opettajaa. Toinen tämä isosuinen "herrajumala" huutelija ja toinen vanhempi ja huomattavasti mukavampi mies.

Joka ajokerralla sammutin auton kerran tai pari ja tein ehkä jonkin muunkin virheen, josta tutkinnossa olisi voitu hylätä.
Sitten koitti tutkintoajo ja jännitti melkoisesti. Ajattaja puheli aluksi leppoisesti, mikä hieman rauhoitutti. Ajo meni ihan loistavasti. Kertaakaan en sammuttanut autoa, vaan ajelin palautteen mukaan hämmästyttävän varmasti. Hikihän siinä tuli ja kelloa vilkuilin taukoamatta.

Kakkosvaiheen käymättä oleville vinkki. Suorittakaa se ajoissa, ettei tule ylimääräisiä kokeita niinkuin eräälle :D
Kohtahan tulee voimaan uusi kakkosvaiheen ajo. Itsessään koko autokoulu kallistu ja kakkosvaihe samoin. Kakkosvaiheeseen kuuluu tulevaisuudessa neljän tunnin ryhmäajo eli yksi neljästä kokelaasta ajaa aina tunnin. Älytöntä.
 

Scissors

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Heti huomisessa auringonkoitteessa olisi tämän pojan koettelemus edessä, kaupunkina Lohja. Ajot ovat sujuneet suurimmaksi osin hyvin, mutta selvästi heikompiakin tunteja joukkoon mahtuu. Siksi tässä ehkä pieni pelko perseessä onkin - mitä jos huomennakin kaikki menee päin helvettiä? Jännitystä ei varsinaisesti pienennä kavereiden läpäisy ensimmäisellä yrittämällä.

Kerro sitten miten meni!

Inssini läpäisin kuulemma rimaa hipoen, mutta palautteessa ei seissyt mitään negatiivista, joten oli hämäävä kokemus kaikkineen tuo ajokoe. Kun tiedustelin että miksi näin, niin koko ajon täysin hiljaa istunut omituinen inssisetä totesi, että pari turhaa ja aavistuksen huolimatonta kaistanvaihtoa tein. Sellaisia, että risteyksessä kääntyessä en kääntynyt siihen ensimmäiselle kaistalle, vaan suoraan esimerkiksi sille keskimmäiselle. Tuo on muuten tapa, joka mulla on edelleen, mutta en ole aikoihin nähnyt kuskia joka edes täysin noudattaa tuota ohjetta muutenkaan. Vaikea oli siis tietää miksi se hylsy oli lähellä, jos edes oli, ei noista kyllä aina ota selvää. Palautekenttä oli ihan tyhjä negiksestä kuitenkin ja omasta mielestänikin tuo meni hyvin.
 

Cjyyl

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Part 2:

Kämmenet hikisinä istuin katsastuskonttorin pihassa odottaen, kumpi niistä virkailijoista nyt sitten minua lähtisi ajattamaan. No, tämä aiemmin mainittu mies, itse herra päivänsäde, sieltä paikalle tupsahti ja kahta kertaa pelokkaampana lähdettiin liikkeelle. Ajelin niin rauhallisesti kuin vain ajaa voi, ja kaikki paikat vilkuilin moneen kertaan. Alkoi jo vähän ärsyttää kun inssi vaan räpläsi kännykkää kun itse oikeaoppisesti kurkkasin kaikki kuolleet kulmat, kevyen liikenteen väylät ja niin edelleen.

Keskustassa sitten inssi käski heittää auton taskuparkkiin, peruutussuunnassa ylämäkeen tietysti. Meni aivan perseelleen ja kun pitkän taistelun jälkeen auto jotenkuten parkissa oli, käski tämä auringonkukka jatkaa matkaa eteenpäin.

Puolentunnin kuluttua sitten tuli käsky ajaa takaisin konttorille. Sen verran sähellyksiä itse auton ajamisessa, ei niinkään liikennesäännöissä, tuli, että olin erittäin epäileväinen läpäisyn suhteen. Konttorin pihalla tämä mies sitten aloittikin perinteisen saarnansa siitä kuinka sysipaska kuljettaja olen, mutta ei hirveästi haitannut kun samaan aikaan rustaili ajolupaa. Kaiken kaikkiaan kaksi virhettä merkkasi, kun noin neljällä tai viidellä pääsee läpi.

Kaikenkaikkiaan nyt täytyy ainakin itse sanoa, että onhan tuo inssi nyt melkoista arpepeliä alusta loppuun. On täysin paskaa tuuria, jos eteen nyt sattuu vaikka traktori tai jotain, jolloin pahan virheen mahdollisuus kasvaa suuresti. Ja kyllä se ajattajakin ihan oikeasti vaikuttaa, vaikka nyt läpi pääsinkin. Väitän että ajaminen olisi ollut paljon rennompaa ja helppoja virheitä (mitä ei normaalistikaan tee) ei tulisi niin helposti, jos ilmapiiri autossa olisi rentoutunut. Tästä herrasmiehestä jäi kyllä niin paska maku suuhun, ettei paremmasta väliä. No, vähän lohtua tuo paperilappu lompakossa, joka sitten parin viikon päästä muuttuu ihan aidoksi muoviseksi kortiksi. :)
 

Karhunkulta

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Skellefteå AIK
Tämä olisi ehkä oikea ketju aiheelleni. Olen siis menossa ensi keväänä ajamaan moottoripyöräkortin ja katselin hintoja. Noin viidessä vuodessa on tapahtunut jotain suurta paskamyrskyä tällä saralla.

Kaikki Porin autokoulujen hinnat olivat hintavertailussa vähintään 5% keskiarvoa kalliimpia ja pelkkä B-kortti oli yhteishinnaltaan 2 150e HALVIMMILLAAN! Minä ajoin kortin, niin kokonaishinta oli kaikkien maksujen kanssa n. 1 200 - 1 300e. Mun jälkikasvut ei vissiin tule ikinä saamaan ajokorttia henkilöautolle ellei iskä voita lotossa tai saa toimitusjohtajan paikkaa jostain yhtiöstä, koska nuo hinnat ovat varmasti silloin tuplaantuneet toisin kuin iskän palkka.

Kun nuoruudessa ei tullut saatua mopokorttia, niin jos sitten eka ajaisi sen ja menis vähän montuille hyppimään mopolla. Vois kyllä olla vähän ulkopuolinen fiilis tuolla viistoist kesästen kanssa ajella Derbillä autokoulussa. Tosin hinta olisi 550-600e ;D
 
Suosikkijoukkue
JYP, Vatanen, Blackhawks
Kaikki Porin autokoulujen hinnat olivat hintavertailussa vähintään 5% keskiarvoa kalliimpia ja pelkkä B-kortti oli yhteishinnaltaan 2 150e HALVIMMILLAAN! Minä ajoin kortin, niin kokonaishinta oli kaikkien maksujen kanssa n. 1 200 - 1 300e.

Minä kävin autokoulun 6,5 vuotta sitten ja maksoin muistaakseni 1050 euroa. Seuraavan syksynä kakkosvaihe maksoi muistaakseni 140 euroa, joten kokonaisuudessaan hinta jäi alle 1200 euron. Kun katselee noita hintoja nyt, niin on hurjaa ollut nousu.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös