Autoiluketju

  • 3 191 953
  • 18 516

WildCore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Kiitos kaikille vastauksista!

Miten muuten tuo takuu - millainen on ja mitkä ehdot? Eli jos nyt vaikka ostan 2018 Fiestan, mitkä ehdot täytyy täyttyä, että siinä on mahdollinen tehdastakuu yhä voimassa?
Ei nyt ole huoltovihkosta käsissä, mutta lähtisin siitä ajatuksesta, että kun olen huoltoni ajallaan teettänyt, takuu on voimassa 5v/100000km. Käytettyä ostaessa se kannattaa toki myyjäliikkeltä varmistaa, varsinkin jos mainostavat, että tehdastakuu voimassa. Sähköinen huoltokirja kun noissa on ja siitä saa kopion huollon yhteydessä-> tarkastaa ennen ostoa sen.
 

Zamboni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Näissä maahantuojan myöntämissä pidemmissä takuissa voi muuten olla semmoinen pikkupräntti, että se katkeaa omistajanvaihdoksen yhteydessä. Eli kannattaa selvittää huolella kaikki ehdot mitä paperilla lukee eikä vaan uskoa myyjäpuolen puheisiin.

Edit: Fordissa näköjään takuu siirtyy myös seuraavalle omistajalle.
 
Viimeksi muokattu:

kyykäärme

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Kaksi vuotta vanhaan Peugeotiin tehtiin 24 kk / 60000 km huolto kesäkuussa. Koronan takia edellisen huollon jälkeen ei ollut tullut kuin 5000 km lisää mittariin. Jotenkin hassulta tuntui tässä kohtaa huollattaa, mutta kai ne ohjelman mukaan kannattaa tehdä...
 

Ruutiveijari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
On kyllä hankalaa tämä valinta. Kun kaipaisi sekä aktiivista pysäköintiavustinta (hoitelee ratinkäännökset pysäköitäessä) että hyvää törmäysvarotinta. Fordit olisi edullisia ja hyvällä varustelulla, mutta törmäysvaroittimet loistaa poissaolollaan. Opel Astra K paremmalla varustelulla taas sisältäisi molemmat, mutta siinä on kai se Opel Eye vähän turhankin herkkä ja jarruttelee jopa postilaatikoita. Toyota Corolla sitten olisi aika täydellinen, mutta hintaa samantien 10k lisää.

Nissan Qashqai olisi aika sweetspot, mutta onhan se vähän iso ja bensaa kuluu.

EDIT: Vai hämääkö tuo Qasqai vaan korkeudellaan?
 
Viimeksi muokattu:

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
@Ruutiveijari mä suosittelisin, että treenaat sitä taskuparkkeerausta pari viikkoa intensiivisemmin ja unohdat nuo pysäköintiavustimet. Tällä tavoin varmistat ettet joudu hankaluuksiin jos joskus vaihdat autoa / saat huollon sijaisauton / vuokraat auton jossain reissussa.

Itellä aikanaan autokoulunopettaja antoi hyvät neuvot ja harjoituksen kautta tuohon löytyi varmuus, mutta varmaan YouTubesta löytyy videoita miten treenata hyväksi.
 

Ruutiveijari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
@Ruutiveijari mä suosittelisin, että treenaat sitä taskuparkkeerausta pari viikkoa intensiivisemmin ja unohdat nuo pysäköintiavustimet. Tällä tavoin varmistat ettet joudu hankaluuksiin jos joskus vaihdat autoa / saat huollon sijaisauton / vuokraat auton jossain reissussa.

Itellä aikanaan autokoulunopettaja antoi hyvät neuvot ja harjoituksen kautta tuohon löytyi varmuus, mutta varmaan YouTubesta löytyy videoita miten treenata hyväksi.
Varmasti. Tarkoitus on tuota puuhatakin. Lähinnä alkuvaiheen vääntelyyn kelpaisi tuollainen avustin, ettei tule välteltyä paikkoja ihan vain parkkeerauksen hankaluuden vuoksi. Tunnen itseni sen verran hyvin, että alussa kaikenlaiset helpottavat järjestelmät pitävät sen turhan stressin kurissa, vaikkei niitä tulisi ikinä edes käytettyä.
 

kyykäärme

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
@Ruutiveijari mä suosittelisin, että treenaat sitä taskuparkkeerausta pari viikkoa intensiivisemmin ja unohdat nuo pysäköintiavustimet. Tällä tavoin varmistat ettet joudu hankaluuksiin jos joskus vaihdat autoa / saat huollon sijaisauton / vuokraat auton jossain reissussa.

Itellä aikanaan autokoulunopettaja antoi hyvät neuvot ja harjoituksen kautta tuohon löytyi varmuus, mutta varmaan YouTubesta löytyy videoita miten treenata hyväksi.
Samaa mieltä. Minulla on tuollainen automaattipysäköitsijä autossa, enkä ole kertaakaan uskaltanut edes kokeilla sitä. Luotan itseeni enemmän. Aika outoa muuten olisi minusta, että autosta löytyy tuo pysäköitsijä, mutta ei törmäysvaroittimia. Ilmoituksissa ei aina ole mainittu kaikkea, kannattaa kysyä.
 

marse

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
On kyllä hankalaa tämä valinta. Kun kaipaisi sekä aktiivista pysäköintiavustinta (hoitelee ratinkäännökset pysäköitäessä) että hyvää törmäysvarotinta. Fordit olisi edullisia ja hyvällä varustelulla, mutta törmäysvaroittimet loistaa poissaolollaan. Opel Astra K paremmalla varustelulla taas sisältäisi molemmat, mutta siinä on kai se Opel Eye vähän turhankin herkkä ja jarruttelee jopa postilaatikoita. Toyota Corolla sitten olisi aika täydellinen, mutta hintaa samantien 10k lisää.

Nissan Qashqai olisi aika sweetspot, mutta onhan se vähän iso ja bensaa kuluu.

EDIT: Vai hämääkö tuo Qasqai vaan korkeudellaan?

Minulla oli 2016 Astra K, enkä huomannut siinä kyllä mitään yliherkkyyttä. Nykyään minulla on Grandland X, enkä ole huomannut siinäkään mitään yliherkkyyttä törmäysvaroituksissa. Vaihdoin ihan vaan, kun halusin sittenkin vähän pulleamman auton.

Minulla ei ole koskaan ollut mitään ongelmia taskuun pysäköinnissä ja saan minkä tahansa auton taskuun, mutta käytän silti aina tuota avustinta. Se nyt vain on hauskaa ja noilla pääsee niin ahtaaseen väliin, että ihan ihmettelee jälkikäteen. Tyylin taskuihin, jossa ei ole yhtään mitään tilaa kummallakaan puolella. Astrassa oli Grandlandia parempi pysäköintiprosessi, mutta Grandlandin pysäköijä uskaltaa tunkea pienempään väliin. Tosin minusta tuntuu, että Grandland jättää herkemmin huomaamatta parkkipaikan. Liikennemerkkien tunnistin on myös Astrassa paremmin toteutettu kuin Grandlandissa, jossa huomaa Peugeotin läsnäolon monessa pikkuasiassa.

edit: Ai niin sellainen tuli vielä mieleen, että Astran pysäköintiavustin jättää joskus leikin kesken. Se siis saattaa huomata kesken kaiken, että ei tähän mahdukaan. Sekin on lopulta vain hauskaa, voi tuhahtaa autolle, että "täytyykö täällä jumaliste kaikki tehdä itse". Se voi tietty kokemattomalle olla vähän harmillinen tilanne, jos on 3 senttiä tilaa ja auto poikittain taskussa. Grandlandissa minulla ei ole käynyt niin, se vaan tosiaan ei välttämättä aina edes huomaa parkkipaikkaa. Tällöinkin toki seurauksena sama tuhahdus, kun joutuu itse pysäköimään. Minulla on Grandlandissa myös 360 asteen kamerat, että sikäli mitään avustinta ei tosiaan tarvitsisi.
 
Viimeksi muokattu:

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Vähän samaa ajattelin kirjoittaa jo aiemmin kuin @macnevis Sinänsä pidän kaikista mahdollisista avustimista, mitä autoihin vain saa, mutta pyrin esim. taskuparkin tekemään ihan vanhanaikaisin opein. Toki kameroista on siinäkin hyötyä, samoin kuin ruutuun peruuttamisessa tai ihan vain auton etäisyyden hahmottamisessa, mutta kaikkiin löytyy ne nyrkkisäännöt, joilla homma toimii kerta toisensa jälkeen. Sitten loppusilaus tarvittaessa kameroihin vilkaisemalla tai erittäin ahtaaseen väliin pysäköitäessä. Itse vien Skodani rakoihin, joissa molemmissa päissä on rakoa 10 senttiä. Kiva päteä, vaikka vaatiihan se höyläystä edestakaisin.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Ne aktiiviset parkkiavustimet ovat parin sellaisen auton kokemuksella aika leluja. 360~kamera on hyvä varuste, mutta näihin ratinkääntäjiin en uhraisi euroakaan.
 

Kouhia

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ne aktiiviset parkkiavustimet ovat parin sellaisen auton kokemuksella aika leluja. 360~kamera on hyvä varuste, mutta näihin ratinkääntäjiin en uhraisi euroakaan.
No jaa. Kolmessa viimeisimmässä autossa tuo on ollut enkä kertaakaan ole itse veivannut autoa taskuun vaan antanut auton tehdä työt. Jarrulla kun vähän itse himmailee, mutta muuten ei tarvitse tehdä mitään. Miksei sitä käyttäisi jos sellainen on? Näppärä varuste kaiken kaikkiaan.
 

Ruutiveijari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
No jaa. Kolmessa viimeisimmässä autossa tuo on ollut enkä kertaakaan ole itse veivannut autoa taskuun vaan antanut auton tehdä työt. Jarrulla kun vähän itse himmailee, mutta muuten ei tarvitse tehdä mitään. Miksei sitä käyttäisi jos sellainen on? Näppärä varuste kaiken kaikkiaan.
Sopiiko udella mitä nämä kolme viimeistä autoa ovat olleet? Yritän hiukan kartoittaa, että mistä autoista tuota ominaisuutta löytyy.
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | is
Volkkarilla ajellessa tosiaan saattaa tosiaan nähdä valon. Useammankin ja liian usein. Näin olen antanut itseni ymmärtää. ;)
No, bemarilla näki sekä vika- että pollarien punaiset valot aivan liian usein.
 

Kouhia

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Sopiiko udella mitä nämä kolme viimeistä autoa ovat olleet? Yritän hiukan kartoittaa, että mistä autoista tuota ominaisuutta löytyy.
Tietysti. Ensimmäinen oli Toyotan C-HR hybridi jonka jälkeen tuli bensasyöppö Kia Prooceed GT. Nyt tallissa on muutaman viikon ollut plugari Octavia RS.

Skodalla on nyt tullut pari tonnia ajettua 2,4 l/100km kulutuksella kun Kia meni 8 ja 9 litran välimaastossa. Kotilatausasema maksaa itsensä nopeasti takaisin.
 

444

Jäsen
Oppia ikä kaikki. Muutama satatuhatta kilometriä on tullut taitettua maantietä milloin minkäkinlaisella tiellä ja kaikenlaisilla kikottimilla. Autot ovat myös milloin mistäkin syystä jättäneet tien päälle, vaan ei koskaan aiemmin puhjenneen renkaan takia. No okei, yhden kerran routamonttuun räjähti eturengas, mutta jos sitä ei lasketa, niin tarina kuulostaa paremmalta.
Eilen se sitten kuitenkin tapahtui. Olimme lähteneet kumppanin kanssa Kilpisjärveltä aamusella ajamaan kohti Suomussalmea. Noin 650 km taittui vailla huolen häivää, kunnes 25 km ennen maalia soratie voitti Superbin. Oikea takarengas totesi, että matka tyssää tähän. Yllättävän rauhallisesti tuo neliveto soralla käyttäytyi, vaikka takarengas oli täysin tyhjä. Siinä sitten ihmeteltiin tovi, että mitenkäs se matka sitten jatkuukaan. Vararengasta ensimmäinen omistaja ei ollut tuohon ruksinut, ja kun renkaasta oli mennyt peukalonpään kokoinen sorakivi läpi, niin paikkausaineella ei tehnyt yhtään mitään.

Lähin asukas oli parin kilometrin päässä asuva yrittäjä, joka tuli ensin paikan päälle katselemaan, onko jotain tehtävissä. Sitten soitteli kaikki tutut ja muutkin läpi kysellen oikean kokoisen renkaan perään, ja kun mistään ei löytynyt apua, niin tarjosi oman autonsa meille yön yli käyttöön, että päästään varattuun majoitukseen yöpymään. Tilattiin hinausauto raijaamaan tuo kosla Kajaaniin, palautin laina-auton yrittäjälle vielä illalla ja sain hinausauton kuljettajalta kyydin takaisin. Tarjoutui vielä ottamaan meidät kyytiin aamusella, josta kuitenkin kieltäydyimme, koska halusimme syödä rauhassa aamiaisen ja kun mahdollisesti tarvittava jatkoyhteys Kajaanista eteenpäin lähtisi sen verran myöhään, niin kyydille ei ollut tarvettakaan. Paikallisesta facebook-ryhmästä olimme jo saaneet kuljetuksen keskustaan, josta pääsimme bussilla Kajaaniin.

Veti aika sanattomaksi tämä paikallisten ystävällisyys ja auttamisalttius. Yksi soittelee puoli kylää läpi kysellen renkaan perään ja tarjoaa vielä oman autonsa tuntemattomille lainaan. Toinen lähtee muuten vain ajelemaan 60 kilometrin matkan auttaakseen meidät eteenpäin. Lisäksi Kajaanista löytyi vaihtorenkaat oikeassa koossa (pakko vaihtaa molemmat takanakit, koska toinenkin oli aika valmis, ja neliveto ei oikein tykkää liian isosta erosta ympärysmitassa) ja matka todennäköisesti jatkuu vielä tänään omalla pirssillä. Vararengassarja taitaa mennä reissun jälkeen hankintaan, on se sen verran varmempi tapa jatkaa matkaa.
 

Jan Koller

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät ♠, Carolina Hurricanes
soratie voitti Superbin

Hienoa lukea, että jossain päin ajatellaan vielä muutakin kuin vain itseään. Pakko kuitenkin Skoda-miehenä kysyä pari asiaa eli olisiko sulla ollut Skoda Ajoturva voimassa ja onko rengaspainevaroitinta autossa (toki isosta reiästä ilma lähtee aika nopiaan). Rengaspainevaroittimen muistuttelut välillä turhauttaa, mutta toimi hienosti sen yhden kerran, kun minulla on ajon aikana rengas puhjennut. Varoitti epätasapainosta paljon ennen kuin ongelma tuntui kuskin paikalla.
 

444

Jäsen
Hienoa lukea, että jossain päin ajatellaan vielä muutakin kuin vain itseään. Pakko kuitenkin Skoda-miehenä kysyä pari asiaa eli olisiko sulla ollut Skoda Ajoturva voimassa ja onko rengaspainevaroitinta autossa (toki isosta reiästä ilma lähtee aika nopiaan). Rengaspainevaroittimen muistuttelut välillä turhauttaa, mutta toimi hienosti sen yhden kerran, kun minulla on ajon aikana rengas puhjennut. Varoitti epätasapainosta paljon ennen kuin ongelma tuntui kuskin paikalla.
Auto on vuosimallia 2016, joskin huollettu säännöllisesti merkkiliikkeessä. Joku ajoturva Skodan puolesta on, mutta ei kuulemma kattanut rengasrikkoja. Rengaspainevaroitin on, mutta ehti ilmoittaa asiasta n. puoli minuuttia aiemmin, minkä jälkeen huomasin itsekin, että meno muuttui hetkessä selvästi epävakaammaksi. Ja kivi tosiaan oli sen verran iso, että ihan kunnon tuulenvire kävi, kun kompuralla työnsi ilmaa sisään.

Sen verran päivitystä vielä, että Kajaanissa olisi rengasliikkeessä optikolle käyttöä. Olivat tyrkänneet alle 235/35 profiilin renkaat, kun oikea oli 255/35. Onneksi huomasin ennen liikkeelle lähtöä, koska muuten ero akselien välillä olisi ollut turhan suuri. Mitään läheskään sopivaa ei löytynyt muuta, joten vaihdettiin sitten eteenkin samanlaiset, kun muuten matka ei olisi saman päivän aikana jatkunut. Ei mikään iso tappio, koska eturenkaat olisivat tämän kesän jälkeen menneet vaihtoon muutenkin. Noin leveälle vanteelle eivät vain ole mitenkään kivan näköiset ja mittarivirhettäkin tuli pari prosenttia lisää. 245/40 olisi ollut parempi, kun mittarivirhe olisi mennyt lähes minimiin, ja olisi ollut halvempikin, mutta kun ei löydy niin ei löydy. Eli näillä mennään.
 

marse

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Auto on vuosimallia 2016, joskin huollettu säännöllisesti merkkiliikkeessä. Joku ajoturva Skodan puolesta on, mutta ei kuulemma kattanut rengasrikkoja.

Tilanteenne päättynee onnistuneesti ja nämä ovat erittäin harvinaisia tapauksia, joten ehkä ei tarvitse tehdä mitään, mutta tarkastaisin kuitenkin tulevaisuuden varalle vakuutuksen. Nähtävästi, koska et käyttänyt kaskon autopalveluvakuutusta, sitä ei joko ole tai sitten yhtiö on sellainen, että sekään ei korvaa rengasrikkoja. Näissä on yhtiöiden välillä aika paljon eroja ja kannattaa minun mielestäni vaihtaa sellaiseen, joka hoitaa hinauksen ja vara-auton paikalle myös rengasrikoista.
 

K.A.H

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Tähän talouteen tuli juuri hankittua uudehko (2018 ja 15 000km) Suzuki Swift. Neliveto ja mahdottoman hyvä varustelu houkutti. Ja myös se, ettei noita tule ihan joka kulman takaa vastaan. Muutaman päivän perusteella tykkään kyllä kovasti, mutta aikahan sen näyttää millainen vehje tuo lopulta on. Pysyn tavassani, että aina auton vaihtuessa merkin tulee myös vaihtua. Ja olihan tuo Fabia jo niin nähty outoine sähkövikoineen, vaikka muuten kelpo peli olikin.
 

rosba70150

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Nyt on vähän outo vika autossa. Mulla on siis 2014 Skoda Octavia farkku jonka hankin tossa toukokuussa. Sadepäiviähän tänä kesänä ei ole oikeastaan ollut, mutta viime viikolla ajelin Tammisaaresta kotia kohti ja vesisade yllätti matkalla. Jonkin aikaa ajeltuani vakionopeudensäädin ilmoitti ettei enää toimi. No ajattelin että tuo varmaan tuosta itsestään korjaantuu ja jatkoin matkaa. N. 10km ennen kotia (onneksi noin lähellä) ilmoitti ettei tuo keulan tutka, siis se mikä ilmoittelee jos ajaa liian perseessä, ei toimi. Seuraavaksi pyyhkijät lopetti toiminnan ja lopulta vilkut. Ajelin sit hissukseen kotiin ja pidin autoa noin tunnin parkissa ja käynnistin uudelleen ja kaikki toimi.

Seuraavana päivänä lähdin ajelemaan vesisateessa Lahteen päin ja Mäntsälän kohdalla samat jouluvalot alkoi taas vilkkumaan ja ei auttanut kun kääntää auto ympäri ja ajella rauhakseen kotiin. Seuraavana päivänä kaikki taas toimi.

Eli siis ns. "viikset" lopettaa toiminnan ja tätä on ilmennyt vain vesisateella. Kävin läpi viiksien sulakkeet ja ne ei ole palanut. Eilen vein sitten korjaamolle kun onneksi otin vaihtoturvan autoa ostaessa. Mitään vikaa ei löytynyt eikä kosteutta mistään. Eivätkä pystyneet vikaa träkkäämään, koska vika ei tällä hetkellä ole päällä.

Vähän nyt jännittää lähteä seuraavan kerran pidemmälle jos vesisade taas alkaa ja auto pimenee. Toisaalta mietin että tuolla Tammisaaren suunnalla viime viikolla pyöriessäni ajoin sellaista perunapeltoa pitkin useamman kymmentä kilometriä, että pari pölykapseliakin lens helvettiin. Voisko olla että jotkin johtojen liitokset tms on tuossa tärinässä samalla löystyneet?
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Itsellä myös ensimmäistä kertaa 2015 Golfissa ACC ilmoitti hälytysvaloin ettei toimi ja sitten jäi ajon ajaksi päälle hälytykset. Syy oli onneksi helposti löydettävissä, etututka oli mökitieltä imaissut paskat kiinni ja oli kokonaan ruskea vaikka muuten auto ihan siisti. Hain pesuvälineet ja jynssäsin puhtaaksi niin kaikki ok.

Ensimmäinen ajatus itsellä oli tietty tuollainen samanlainen että mitkäs sähköt on nyt solmussa.
 

HokiJone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Luleå HF
Itsellä myös ensimmäistä kertaa 2015 Golfissa ACC ilmoitti hälytysvaloin ettei toimi ja sitten jäi ajon ajaksi päälle hälytykset.
Itsellä pomppasi myös mk8 golfissa ACC pois päältä vesisateella kesken kaiken matkalla Nordkappiin siellä mutkaisella tieosuudella hieman ennen määränpäätä. Palautui itsestään sateen rauhoituttua. Voiko olla, että vetää itsensä pois pelistä pelkästään huonon näkyvyyden vuoksi, jonka sade aiheuttaa? Eipä tuosta muuta haittaa kai ollut kuin, että piti itse alkaa kaasuttelemaan, vitutti tosin kun oli ajellut koko päivän.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Itsellä pomppasi myös mk8 golfissa ACC pois päältä vesisateella kesken kaiken matkalla Nordkappiin siellä mutkaisella tieosuudella hieman ennen määränpäätä. Palautui itsestään sateen rauhoituttua. Voiko olla, että vetää itsensä pois pelistä pelkästään huonon näkyvyyden vuoksi, jonka sade aiheuttaa? Eipä tuosta tosin muuta haittaa kai ollut kuin, että piti itse alkaa kaasuttelemaan, vitutti tosin kun oli ajellut koko päivän.
Tuo kuulostaa todella herkältä, ei saisi noin tehdä, on jo bugi/tyyppivika mikä pitää korjata. Olen itsekin parin vuoden aikana aikamoisissa sateissa ja myrskyissä ajanut, ei mitään ongelmaa. Se tutkan pinta oli mulla mennyt ihan tasasen karheaksi ruskeasta hiekasta/hiekkapölystä ja vaati ihan raaputusta pesuaineineen että tokeni.
 

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquarta
Jos ACC heittää toimimasta tutkan paskaisuuden vuoksi, niin eikö CC kuitenkin jää pelikuntoiseksi? Välttyy siltä turhalta kaasuttelulta.

Herkkiähän nuo ovat jättäytymään tauolle. Ei tarvitse paljoa räntää tulla, niin tutka jumissa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös