Autoiluketju

  • 3 191 106
  • 18 516

HokiJone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Luleå HF
Jos ACC heittää toimimasta tutkan paskaisuuden vuoksi, niin eikö CC kuitenkin jää pelikuntoiseksi? Välttyy siltä turhalta kaasuttelulta.

Herkkiähän nuo ovat jättäytymään tauolle. Ei tarvitse paljoa räntää tulla, niin tutka jumissa.
Ei minulla ainakaan jäänyt edes Cruise Controllia. Tarkka virheilmoitus taulussa taisi olla "Toimintahäiriö: ACC"

Nyt kun tarkemmin muistelen, niin ei sade edes kovin kova ollut, eli en tiedä oliko sillä mitään tekemistä häiriön kanssa loppupeleissä.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Jos ACC heittää toimimasta tutkan paskaisuuden vuoksi, niin eikö CC kuitenkin jää pelikuntoiseksi? Välttyy siltä turhalta kaasuttelulta.

Herkkiähän nuo ovat jättäytymään tauolle. Ei tarvitse paljoa räntää tulla, niin tutka jumissa.
VAG:ssa ei jää. Itellä 2019 octavia.
 

444

Jäsen
Ei minulla ainakaan jäänyt edes Cruise Controllia. Tarkka virheilmoitus taulussa taisi olla "Toimintahäiriö: ACC"

Nyt kun tarkemmin muistelen, niin ei sade edes kovin kova ollut, eli en tiedä oliko sillä mitään tekemistä häiriön kanssa loppupeleissä.
Ei välttämättä liity itse sateeseen mitenkään. Itselläni tuo ACC lakkaa toimimasta tasaisin väliajoin; toisinaan jaksaa vetää 60 km ja toisinaan 200 km ilman ongelmia, ja sitten yhtäkkiä pois pelistä. Alla siis 2016 vuosimallin Superb. Huollossa tuota on tutkittu pariinkin otteeseen ja jotain valohoitoa on annettu, mutta mitään ratkaisua ongelmaan ei ole löytynyt. Olen oppinut elämään tämän ”ominaisuuden” kanssa ihan hyvin, joskin useimmiten ajan vain ensimmäiselle levikkeelle, sammutan auton ja käynnistän uudestaan, jolloin ongelmat ovat mystisesti kadonneet. Monesti myös vain jatkan ajamista ja opettelen säätelemään vauhtia oikean jalan nilkan asentoa muuttamalla.
ACC:n putoamisen myötä lakkaa myös auto start/stop toimimasta. Kai siinä jokin logiikka on, en tiedä. Pyyhkijät onneksi sentään toimivat.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Jos ACC heittää toimimasta tutkan paskaisuuden vuoksi, niin eikö CC kuitenkin jää pelikuntoiseksi? Välttyy siltä turhalta kaasuttelulta.

Herkkiähän nuo ovat jättäytymään tauolle. Ei tarvitse paljoa räntää tulla, niin tutka jumissa.

VAG:n tuotteissa ei tosiaan ole sitä tavallista valittavana, jos on adaptiivinen olemassa. Aika monella merkillähän saa normiajossakin valittua jommankumman.
 
Osaako joku sanoa mistä saisi halvalla BMW e31:n munuaisen? Muovia, joten onko esimerkiksi 3D tulostettuja?
 

WildCore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
En näe bemarin munuaisia oikein missään. Noh, ehkä joskus saatan kun katson taustapeiliin ja silloinkin vaan pienen hetken. Mahtavatko ajaa käsijarru päällä vai mikä homma?
 

K.A.H

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Nyt on vähän outo vika autossa. Mulla on siis 2014 Skoda Octavia farkku jonka hankin tossa toukokuussa. Sadepäiviähän tänä kesänä ei ole oikeastaan ollut, mutta viime viikolla ajelin Tammisaaresta kotia kohti ja vesisade yllätti matkalla. Jonkin aikaa ajeltuani vakionopeudensäädin ilmoitti ettei enää toimi. No ajattelin että tuo varmaan tuosta itsestään korjaantuu ja jatkoin matkaa. N. 10km ennen kotia (onneksi noin lähellä) ilmoitti ettei tuo keulan tutka, siis se mikä ilmoittelee jos ajaa liian perseessä, ei toimi. Seuraavaksi pyyhkijät lopetti toiminnan ja lopulta vilkut. Ajelin sit hissukseen kotiin ja pidin autoa noin tunnin parkissa ja käynnistin uudelleen ja kaikki toimi.

Seuraavana päivänä lähdin ajelemaan vesisateessa Lahteen päin ja Mäntsälän kohdalla samat jouluvalot alkoi taas vilkkumaan ja ei auttanut kun kääntää auto ympäri ja ajella rauhakseen kotiin. Seuraavana päivänä kaikki taas toimi.

Eli siis ns. "viikset" lopettaa toiminnan ja tätä on ilmennyt vain vesisateella. Kävin läpi viiksien sulakkeet ja ne ei ole palanut. Eilen vein sitten korjaamolle kun onneksi otin vaihtoturvan autoa ostaessa. Mitään vikaa ei löytynyt eikä kosteutta mistään. Eivätkä pystyneet vikaa träkkäämään, koska vika ei tällä hetkellä ole päällä.

Vähän nyt jännittää lähteä seuraavan kerran pidemmälle jos vesisade taas alkaa ja auto pimenee. Toisaalta mietin että tuolla Tammisaaren suunnalla viime viikolla pyöriessäni ajoin sellaista perunapeltoa pitkin useamman kymmentä kilometriä, että pari pölykapseliakin lens helvettiin. Voisko olla että jotkin johtojen liitokset tms on tuossa tärinässä samalla löystyneet?
Kuulostaa ihan Skodalta. Itselläni Fabiassa keskuslukot naksui satunnaisesti itsekseen ajon aikana kiinni ja sitten taas auki. Välillä 3 ovea lukossa ja yksi auki, tai toisinpäin. Sitten saattoi mennä monta viikkoa ilman tuota vikaa ja yhtäkkiä se taas ilmaantui. Johtosarjat tutkittiin että ehjät olivat. Kyseinen kosla oli muutenkin aina sähkövikainen, ja totesin että VAG-konsernin vehkeet riittävät minulle siltä erää. Varsinkin kun myös kerran lainaamassani Skodassa oli kosolti sähkövikoja. Mielenkiinnolla odotan että Skodan hehkutetut sähköautot alkavat osoittaa ikääntymisen merkkejä. Siinä voi monella riemu revetä, jos laatu ei menneistä vuosista ole petraantunut.
 
Viimeksi muokattu:

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Hassua, itse taas pidän Skodsteria erinomaisen laadukkaana, kun nyt viisi vuotta olen merkillä yhteensä ajanut ilman mitään erityistä pl. edellisen n. 200tkm ajetun Octavian luonnollisia kolotuksia noilla kilsoilla. Seatissakaan ei mitään ilmennyt, tosin se oli vain vuoden ja uutena ostettiin, joten hyvä oli ollakin viaton.
 

Andi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit, Tappara
3 vuotta ajoin RS Octavialla, melkein 3v ajanut nyt Kodiaqilla, ja siinä sivussa meillä kakkosautona ollut Fabia vajaa 3 vuotta myös. Ei noissa vikoja ole näkynyt juurikaan ellei omia töppäilyjä laske. Päivittäisin Kodiaqin uuteen nyt, mutta pelkään että nuo uudet on hieman liian nuhaisia, joten täytynee siksi kokeilla jotain muuta.
 

K.A.H

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Hassua, itse taas pidän Skodsteria erinomaisen laadukkaana, kun nyt viisi vuotta olen merkillä yhteensä ajanut ilman mitään erityistä pl. edellisen n. 200tkm ajetun Octavian luonnollisia kolotuksia noilla kilsoilla. Seatissakaan ei mitään ilmennyt, tosin se oli vain vuoden ja uutena ostettiin, joten hyvä oli ollakin viaton.
Skodan merkkihuollossa sanoivat, että Skodan sähköt/johdot eivät tunnu kestävän kovia pakkasia, joten mietin että kun itselläni ei ole mahdollisuutta pitää autoa tallissa, niin se on voinut ainakin vaikuttaa sähkövikoihin. Tai sitten kohdallani on ollut vain huonoa tuuria. Noh, nyt ajelen Suzukilla joka on pärjännyt hemmetin hyvin ainakin katsastustilastoissa, niin katsellaan miten se pelaa ajan myötä.
 

regularflex

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Itellä myös ajossa Octavia vm. 2017. Yli satatuhatta on mittarissa, eikä mitään vikoja ole havaittu.
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | is
Minkälaisia kokemuksia DSG-vaihteistoöljyjen vaihtamisesta? Sehän ei huolto-ohjelmiin kuulu lainkaan, vaan kyseessä on tuollainen sealed for life -tyylinen suljettu öljynkierto, mutta esim. Moottori-lehden haastattelemat asiantuntijat suosittelevat toimenpidettä ehdoitta. Lehden tyypit olivat peranneet jonkun 2014 vuoden Golfin ja löytäneet vaihdelaatikkovikojen alkusyyn öljyn heikentyneistä ominaisuuksista. Itsellä on periaatteessa sama 7-lovinen boksi omassa Passatissa, ja eritoten sama kuivakytkin.

Eli aion vaihdattaa öljyt seuraavassa huollossa. Onko suosituksia hyvistä huoltamoista PK-seudulla tai sen läheisyydessä?
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
(1)
  • Tykkää
Reactions: V-G-

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | is
Eikö sulla ollut 2017 Passat? Minusta laattikkoöljyt menee vaihtoon ~60 000 km kohdilla. Näin ainakin omassa GTE:ssä.
Juu, 2017 bensa. Merkkiliikkeestä ostin ja sieltä kerrottiin, ettei DSG-öljyjen vaihto kuulu huolto-ohjelmaan lainkaan eikä heiltä saa työlle ennakkohintaa tai takuuta. Erikseen vielä suosittelivat olemaan vaihtamatta öljyjä. Tämä häiritsee, koska muualta on kuulunut monia asiantuntija-arvioita täysin päinvastaisesti.
 

ipa rules

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Packers
DSG laatikoita on ainakin kolmea eri mallia. Kuivakytkimellä varustettuja joissa ei öljyjä voi vaihtaa. Sitten on märkäkytkinversioista joissa lähes kaikissa öljynvaihtoväli on 60000km ja joissan harvinaisemmissa versioissa 120000km.
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | is
DSG laatikoita on ainakin kolmea eri mallia. Kuivakytkimellä varustettuja joissa ei öljyjä voi vaihtaa. Sitten on märkäkytkinversioista joissa lähes kaikissa öljynvaihtoväli on 60000km ja joissan harvinaisemmissa versioissa 120000km.
Niin, kyllähän kuivakytkinversionkin öljyt voi vaihtaa - ja pitääkin, mm. tuon Moottori-lehden jutun mukaan - mutta huolto-ohjelmaan se ei erittäin valitettavasti kuulu.
 

12961

Jäsen
Ne aktiiviset parkkiavustimet ovat parin sellaisen auton kokemuksella aika leluja. 360~kamera on hyvä varuste, mutta näihin ratinkääntäjiin en uhraisi euroakaan.

Mulla on näitä ollut ilmeisesti jo muutamassa autossa mutta en ole kertaakaan edes kokeillut. Puoliso opetteli käyttämään kun ei uskaltanut Explorerilla kokeilla taskua. 360 asteen kamera on kyllä hyvä, voi ajaa huomattavasti lähempää ja taskuparkissa säästyy useammalta veivaukselta.

Tekniikkalajihan tuo, eikä edes kovin vaikea sellainen.
 

Jape

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit
Ne aktiiviset parkkiavustimet ovat parin sellaisen auton kokemuksella aika leluja. 360~kamera on hyvä varuste, mutta näihin ratinkääntäjiin en uhraisi euroakaan.
Ainakin omassa Astrassa toimii tuo ratinkääntäjä hyvin. Kätevä taskuparkkeerauksessa, kun menee kerrasta sisään ja yleensä renkaat jää n. 10 cm päähän kadunreunasta. Turha edestakas veivaus jää pois. Joskus olen "teettänyt" hyvinkin ahtaaseen väliin ja täytyy sanoa, ettei olisi ihan omin avuin kerrasta onnistunut, vaikka kokenut kuski olenkin.

360-kamera taas on kätevä esim. parkkihalleissa, joissa tilaa voi olla joka suuntaan niukasti. Auttaa siis hahmottamaan kokonaisuutta, kun siellä on usein just jotain betonitolppia parkkiruutua pienentämässä.
 

Vahva tunne

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Opel on perseestä, ainakin tämä 1.4 turbo malli. Jäähdytinnesteet häviää, nokkaketjun päätykotelon tiivisteet vuotaa, ja aineet häviää. Tyyppivika, työkaverilla ola sama ongelma, 700 eurolla korjasivat. Mulla vaihdettiin ensin syyläri ja sen jälkeen tuon päätykappaleen tiivisteet. Hauskinta oli, kun soitin huoltoon, sanoivat, että Mokassa juu hiukan ongelmia, mutta Astroissa ei? Sama vitun kone, kaikista autoista tulee vanhoina ooppeleita. Välttäkää näitä...
 

Jape

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit
ainakin tämä 1.4 turbo malli. Jäähdytinnesteet häviää, nokkaketjun päätykotelon tiivisteet vuotaa, ja aineet häviää. Tyyppivika, työkaverilla ola sama ongelma
Taitaa olla J-malli kyseessä? Näissä uudemmissa K-mallisarjan koneissa ei kyllä noita ongelmia enää ole ollut. Omalla 1.4 turbolla (150hv) olen ajanut 3,5 vuotta ilman ainuttakaan vikaa. Samaa olen kuullut muiltakin ja jos epäilyttää, niin Opelin foorumilta voi käydä lukaisemassa kokemuksia.
 

Vahva tunne

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Taitaa olla J-malli kyseessä? Näissä uudemmissa K-mallisarjan koneissa ei kyllä noita ongelmia enää ole ollut. Omalla 1.4 turbolla (150hv) olen ajanut 3,5 vuotta ilman ainuttakaan vikaa. Samaa olen kuullut muiltakin ja jos epäilyttää, niin Opelin foorumilta voi käydä lukaisemassa kokemuksia.
Juu edeltävä malli tosiaan. Meillä 14 ja kaverilla muistaakseni 17 vuosikertaa. Toinen työkaveri osti uudempaa, mutta vaihtoi parin vuoden päästä hybridiin. Sanoi kyllä pinnan siitäkin hiukan pudonneen, mutta epäili kennostossa olleen jonkin ilmakuplan.
 

Ränse

Jäsen
Nyt on Lexuksella reilu pari viikkoa ajettu. Tavallista arkiajoa lähinnä kaupungissa, lyhyitä motariosuuksia sisältäen. Kulutuslukemat ovat pysyneet todella maltillisena vaikka välillä kaasupoljinta on tullut runtattua ihan kunnolla. Auton paras ominaisuus on silti matkamukavuus ja yleinen fiilis, ainakun Lekan rattiin hyppää tuntee olevansa etuoikeutettu. Täytyy sanoa että odotukset ovat täyttyneet ja jopa ehkä ylittyneet. Tuntuu että tohon hintaan on saanut valtavan paljon autoa. Vieläkun kehuttu luotettavuus pitäisi paikkaansa niin voisi sanoa että nappihankinta. Katsotaan vuoden, parin päästä.

Nyt kun kesä alkaa lähestyä loppua niin voi heittää vähän yhteenvetoa Lexuksesta kun sillä nyt jokusen tuhat km on kesän aikana ajettu, muutama pitempikin lenkki mukana. Auto on aivan loistava, eteenkin pitkillä matkoilla tuntuu että jaksaisi ajaa vaikka Suomen päästä päähän samoilla silmillä. Tehoa voisi olla paikaltaan lähtiessä enemmän mutta maantienopeuksissa sitä on enemmän kuin tarpeeksi kun akku on aina täynnä ja täydet väännöt käytössä. Oikeastaan ainoastaan noissa maantienopeuksissa ja ohittaessa huomaa sen reilu 200hv jonka moottori+sähkö tuottaa. Autossa ei ole ollut mitään vikoihin viittavaa. Ainoa jonka olen huomannut on hieman ruostuneet jarrulevyt, sekä renkaat alkaa olemaan aika lopussa (taitaa olla vielä tehdas kesärenkaat alla vuodelta 15).

Yhteenvetona:

+ Matkamukavuus pitemmillä matkoilla, tuntuu kalliimmalta autolta
+ Kulutus, olen ajanut n. 4tkm ja kulutus on ollut 5.5l/100km joka on hämmenttävän vähän auton painoon ja tehoihin nähden
+ Yleinen laadukkuuden tunto joka paikassa, sisusta edelleen kuin uusi ja auto tuoksuu hyvälle. Ei mitään nitinoita tai natinoita kuulu mistään. Ulkoa pellit ovat virheettömässä kunnossa ja jotenkin käsittämättömän laadukkaan tuntoiset.
+ Ulkonäkö, en ymmärrä miksi jotkut sanoo ISää rumaksi, auto on mielestäni kaunein segmentin sedan
+ Vakio sterkat yllättävän hyvät
+ Yllättävän tilava
+/- Ajettavuus, yleisesti ottaen tunnokas ja tarkka ohjattavuus ja auto pysyy hanskassa vähän rajummissakin kyydeissä
+/- Suorituskyky, maantienopeuksissa ja ohituksissa enemmän kuin riittävä
+/- CVT, jotkut ei tykkää kuminauhamaisuudesta, minä taas tykkään sen elettömyydestä ja helppoudesta. Äänimaailma hieman ponneton tosin.

+/- Ajettavuus, vesisateella tunto hieman häviää, tosin johtunee osittain paskoista renkaista
+/- Suorituskyky, paikaltaan lähtiessä ei tunnu niin tehokkaalta kuin hv lukemat voisi ennustaa, lisäksi suorituskyky vaihtelee akun varauksen mukaan. Joskus viivettä kaasun ja liikkuvuuden välillä, eteenkin Sport asetuksilla kun lyö lämän tiskiin.
- Infotaiment, suoraan sanottuna aivan paska, BMWssä oli parempi 10v sitten
- Jotkut typerät Toyotamaisuudet, erityisesti näkyvillä keskikonsolissa, yksityiskohtia mutta tuo liikaa mieleen Yariksen
- Typerät liipasinkytkimet ilmastoinnissa ja gimmick tehostetut V8 äänet jotka saa onneksi pois päältä
- Onhan tuo Toitsun hybriditekniikka hieman vanhentunutta vrt. uusiin saksalaisiin plugareihin

Miinukset ovat siis periaatteessa pelkkää nitpickingiä mutta infotaiment ei vastaa millään tapaa auton muuta laadukkuutta. Uskomattoman hyvä auto kuitenkin kokonaisuuden puolesta. Seuraava autokin voisi olla Lexus mutta valitettavasti ISää ei enää Euroopasta saa. Maasturi Lexukset ei kiinnosta ja ES on liian iso (ja kallis) nykyiseen elämäntilanteeseen.

Talvikelejä odotellessa...
 
Viimeksi muokattu:

Ruutiveijari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Käyn tässä läpi yhä vaihtoehtojani, kun ostopäätöksen tekoon on vielä kuukauden verran aikaa. Loppusuoralle on päässyt Toyota Yaris Hybrid Style-varustetasolla (toiseksi paras) ja Honda Jazz Executive-varustetasolla (paras).

Toyotan puolesta puhuu erityisesti pomminvarma luotettavuus, pidempi hybridiakkutakuu, pienempi kulutus.
Jazzin puolesta taas ohjaamon avaruus ja omaan silmään miellyttävä selkeys, paaaaljon paremmat kuljetustilat ja ajomukavuus.

Yaris on lisäksi noin 1500 euroa halvempi, jos uutena löytää. Vaikea päätös. Jazz ehkä enemmän houkuttaa, mutta onko se järkivalinta? Voittihan se toki Tekniikan Maailman vertailussa Yariksen aika selvästi.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös