Mainos

Autoiluketju

  • 3 321 226
  • 19 022

Artyukhin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
On kyllä rouhea ääni. Itekin aluksi vähän pelästyin kun tuli ihan yhtäkkiä. Kyllä siellä jalkakäytävällä päät kääntyi kun ajeli takaisin Helsinkiin. Nyt tiedän miltä superautojen kuskeista tuntuu.

Soittelin tuossa huoltoon ja myös epäilivät kiveksi. Täytyy sinne kiikuttaa jos ei irtoa kotikonstein.
Eiköhän se lähde kun rivakasti pakittelet jossain tyhjällä parkkiksella tms, itsellä auttanut aina.
 

Schwein

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
No niin. Kyselin taannoin vinkkiä siihen, mitä kannattaisi tehdä opetusauton suhteen. Tytärtä pitäisi kohta alkaa opettaa, mutta toisaalta uusi auto olisi ajankohtaista tilata. Ja automaatilla.

Neuvojenne mukaan laitoin tiistaina uuden auton tilaukseen ja nyt olisi sopivaa pommia tarjolla opetuskäyttöön.

Nimittäin: äidilläni ja hänen ruotsalaisella miehellään on 11 vuotta vanha Nissan Micra, ajettu 240 000. Tuon saisin hyvin halvalla. Auton historia on tiedossa koska ovat tuon uutena ostaneet. Ainoa ongelma on se, että tuo on Ruotsin rekisterissä. Syksyllä kun tulevat Gotlannista Suomeen, tuon voisi rekisteröidä tänne.

Vero ei ainakaan ole kovin kummoinen. Osaatteko täällä sanoa, onko jotain mitä erityisesti pitäisi ottaa huomioon? Olen Autoliiton sivuilta lukenut ohjeita, eikä tuo kovin kummoiselta vaikuta. Ajattelin kuitenkin kysyä, josko täällä olisi tietoa.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Ajelin tuossa tovin Mersun täyssähköisellä EQA:lla, reilun 700 kilsan lenkki ja pari yötä. Tuntui pahalta hypätä omaan autoon sen jälkeen, suorastaan vähän vitutti. Ei sillä, että kaasussa mitään vikaa varsinkaan ekologisuudeltaan olisi, mutta olihan tuo vain niin rento, leppoisa, mukava ja tarvittaessa sähäkkä ajaa. En osaa sanoa, miten nämä uudet Mersut osuvat puritaanien mieliin, mutta laatuvaikutelma oli kova varusteiden ja sisuskalujen osalta. Siihen päälle sähkön tuoma ajokokemus, ja voin myöntää, että vähän harmittaa, etten tällä hetkellä pysty, tai ei ole kovin järkevää päivittää voimalinjaa.

Onhan nuo hinnat vielä kovia, mutta toisaalta alle 20kwh/100km kulutuksen pääseminen ei erityisen vaikealta tuntunut, joten kustannukset ovat korkeintaan puolet bensan ja dieselin kuluista. Ymmärrän paljon ajavien näkökulman varsinkin Pohjois-Suomessa, mutta jos on keskituloinen eteläsuomalainen, en näe kovinkaan montaa perustatta olla hommaamatta sähköautoa, jos uutta on hankkimassa.
 

D.A.D

Jäsen
No niin. Kyselin taannoin vinkkiä siihen, mitä kannattaisi tehdä opetusauton suhteen. Tytärtä pitäisi kohta alkaa opettaa, mutta toisaalta uusi auto olisi ajankohtaista tilata. Ja automaatilla.

Neuvojenne mukaan laitoin tiistaina uuden auton tilaukseen ja nyt olisi sopivaa pommia tarjolla opetuskäyttöön.

Nimittäin: äidilläni ja hänen ruotsalaisella miehellään on 11 vuotta vanha Nissan Micra, ajettu 240 000. Tuon saisin hyvin halvalla. Auton historia on tiedossa koska ovat tuon uutena ostaneet. Ainoa ongelma on se, että tuo on Ruotsin rekisterissä. Syksyllä kun tulevat Gotlannista Suomeen, tuon voisi rekisteröidä tänne.

Vero ei ainakaan ole kovin kummoinen. Osaatteko täällä sanoa, onko jotain mitä erityisesti pitäisi ottaa huomioon? Olen Autoliiton sivuilta lukenut ohjeita, eikä tuo kovin kummoiselta vaikuta. Ajattelin kuitenkin kysyä, josko täällä olisi tietoa.

Ensin trafin sivuilta käyttöönottoilmoitus ja sen jälkeen vakuutus sitten katsastuskonttorilta tarrat ikkunoihin ja odottamaan veropäätöstä. Jotakuinkin noin se viimekerralla meni.

En tiedä miten nissaneissa on valmistenumero, ainakin volvoissa on Ruotsalaisessa rekisteriotteessa oikein. Audin valmistenumero oli niin pitkä että ruotsin järjestelmästä loppui sarakkeet kesken niin olivat jättäneet viimeiset kolme merkkiä pokkana pois, mikä ei sopinut Suomalaiseen byrokratiaan vaikka samassa liittovaltiossa ollaan. Puuttuvat numerot sain runkonumeron perusteella vag maahantuojalta puhelin soitolla sähköpostiini. Kertoili sieltä että jos tuon virosta niin yleensä puuttuu vielä enemmän merkkejä, että niin tässä Eu:ssa on jokapuolella samat pykälät.
 

Jape

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit
jos on keskituloinen eteläsuomalainen, en näe kovinkaan montaa perustatta olla hommaamatta sähköautoa, jos uutta on hankkimassa.
Vuotuinen ajosuorite on yksi hyvä peruste.
Itsellä tulee nykyisin sen verran vähän ajoa (n. 12 tkm) vuodessa, että pääomakulut nousevat vielä sähköautoilla varsin korkeiksi esim. vastaavaan bensamalliin verrattuna. Näillä kilometreillä ei siis bensan hinta juurikaan kiinnosta, koska polttoaineen osuus vuotuisissa kokonaiskuluissa ei ole niin merkittävä.

Kunhan sähköautoissa päästään myös pääomakulujen osalta järkevälle tasolle, niin meikäläinen alkaa asiaa harkita uudestaan. Tällä hetkellä ostan/ostaisin uuden bensa-auton.
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tein viikko sitten ns. järkivalinnan, kun vaihdoin vm. 2004 e39 525i:n vuoden 2017 VW Passatiin. Aika huimaa, että vuotuinen autovero tipahti liki kolmannekseen ja kulutus putosi reilusti alle puoleen. Samalla ihmetyttää, miten tuo 1,4-litrainen, periaatteessa roimasti alitehoinen 125hv moottori voi liikuttaa noin isoa autoa noin ripeästi. Alunperin ajatuksena oli lastuttaa moottori tuottamaan sen tehokkaamman version verran, eli 150 heppaa, mutta eipä taida tarvita.

Samalla pitää ihmetellä näitä nykyautoja. Ihme avaruusajan teknologiaa täynnä koko kiesi. Konsolissakin on värinäyttö, joka kuvaa autoa ikäänkuin yläpuolelta kun laittaa pakin päälle. Kaikkea sitä.
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
En olisi uskonut, että @V-G- näkee valon tunnelin päässä ja luopuu vanhasta bemarin rotjakkeesta.

Meillä on Volvossa myös tuo 360parkkikamera. Vähän mietityttää, että osaako vaimo enää peruuttaa mistään kolhimatta ilman sitä. Lähinnä jos joskus vaihtaa autoa.
 

Ruutiveijari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Kävipä niin, että tässä 40-vuoden komeammalla puolella ajelen ajokorttia ja sehän tarkoittaa myös auton hankkimista parin kuukauden päästä. Ajatukset menee laidasta laitaan, kaikki kiinnostaa ja jokaisenlaista autoa haluaa. Osaisitteko antaa jotain suositusta amatöörille, aloittelijalle, keltanokalle? Tällaisin ehdoin:

- automaattivaihteet
- mitä vähemmän kuluttaa, sitä vähemmän tarvitsee päivässä puita halata käytön aiheuttamat saasteet kumotakseen
- kaikenlaiset turvalaitteet houkuttaa, törmäysvaroittimet ynnä muut
- hintaluokka alle 30 000 euroa, mutta 10 000 euroa on paljon parempi kuin 30 000 euroa

En tarvitse jännitystä, sitä saan joka päivä tarpeeksi kun aina heräämisen jälkeen jännittää, mitä kaikkia uusia paikkoja särkee. Autolla olisi tarkoitus ajella pari kertaa viikossa noin 100km työmatkaa ja muutaman kerran vuodessa pidempää, yhteensä 1 000 km matkaa. Näiden lisäksi sitten tietysti lyhyempää päivittäistä matkaa kauppaan ynnä muualle.
 

BaronFIN

Jäsen
Upea auto ajaa, silkkaa tuskapaskaa omistaa. Kaikenkaikkiaan nyt on parempi.
Voi voi… Ottamatta kantaa muuhun kuin autojen vuosilukuihin, niin autotekniikan kehitys on ollut huikeaa vuosien 2004-2017 välissä. Ja mikä huikeinta, niin uskoisin kehityksen jatkuvan samalla tahdilla ja vuonna 2031 pyörittelemme epäuskoisena päitämme kun vertaamme tämän päivän autoja kyseisen vuoden tuotoksiin.

Ai niin, hierotaan suolaa haavoihin, kyllä 2017 vuoden BMW on ihan toista luokkaa kuin 2004 BMW, mutta heittämällä jotain minkä vuosimallin (p)assattia parempi.
 

Konsta Kepuli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Athletic Bilbao, Tahko, Pool, Saints
Upea auto ajaa, silkkaa tuskapaskaa omistaa. Kaikenkaikkiaan nyt on parempi.
E39 taatusti kestää ajo-ominaisuuksiltaan vertailun nykypäivän tavis-autoihin mutta ikäähän niillä alkaa jo olemaan. Tee-se-itse miehen hommia alkaa jo olemaan.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Kävipä niin, että tässä 40-vuoden komeammalla puolella ajelen ajokorttia ja sehän tarkoittaa myös auton hankkimista parin kuukauden päästä. Ajatukset menee laidasta laitaan, kaikki kiinnostaa ja jokaisenlaista autoa haluaa. Osaisitteko antaa jotain suositusta amatöörille, aloittelijalle, keltanokalle? Tällaisin ehdoin:

- automaattivaihteet
- mitä vähemmän kuluttaa, sitä vähemmän tarvitsee päivässä puita halata käytön aiheuttamat saasteet kumotakseen
- kaikenlaiset turvalaitteet houkuttaa, törmäysvaroittimet ynnä muut
- hintaluokka alle 30 000 euroa, mutta 10 000 euroa on paljon parempi kuin 30 000 euroa

En tarvitse jännitystä, sitä saan joka päivä tarpeeksi kun aina heräämisen jälkeen jännittää, mitä kaikkia uusia paikkoja särkee. Autolla olisi tarkoitus ajella pari kertaa viikossa noin 100km työmatkaa ja muutaman kerran vuodessa pidempää, yhteensä 1 000 km matkaa. Näiden lisäksi sitten tietysti lyhyempää päivittäistä matkaa kauppaan ynnä muualle.
Uusi vai käytetty? Käytetyissä hintahaarukka tarjoaa paljonkin vaihtoehtoja. Toyota Corolla/Yaris, Honda Jazz/civic olisivat huolettomia. Ehkä myös Skoda Fabia/Octavia/Scala.
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
E39 taatusti kestää ajo-ominaisuuksiltaan vertailun nykypäivän tavis-autoihin mutta ikäähän niillä alkaa jo olemaan. Tee-se-itse miehen hommia alkaa jo olemaan.
Juu, oli se parempi ajaa, siis nimenomaan ajajan autona, kuin nämä nykyiset sähköavusteiset autot oikeastaan merkistä riippumatta. Mutta tee-se-itse -hommien lisäksi oli aika pirusti myös et-pysty-korjaamaan-itse -vikoja, joista ikävimpänä DSC-yksikön hajoaminen. Osa maksaa uutena pari tonnia ja käytettyjä ei löydy oikein mistään. Meni kahdeksan kuukautta saada homma kuntoon, mutta hintaa tuli lopulta kaikkineen vain joku tonnin verran.
 

puuntakaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ipa Ipandeerus
Kävipä niin, että tässä 40-vuoden komeammalla puolella ajelen ajokorttia ja sehän tarkoittaa myös auton hankkimista parin kuukauden päästä. Ajatukset menee laidasta laitaan, kaikki kiinnostaa ja jokaisenlaista autoa haluaa. Osaisitteko antaa jotain suositusta amatöörille, aloittelijalle, keltanokalle? Tällaisin ehdoin:

- automaattivaihteet
- mitä vähemmän kuluttaa, sitä vähemmän tarvitsee päivässä puita halata käytön aiheuttamat saasteet kumotakseen
- kaikenlaiset turvalaitteet houkuttaa, törmäysvaroittimet ynnä muut
- hintaluokka alle 30 000 euroa, mutta 10 000 euroa on paljon parempi kuin 30 000 euroa

En tarvitse jännitystä, sitä saan joka päivä tarpeeksi kun aina heräämisen jälkeen jännittää, mitä kaikkia uusia paikkoja särkee. Autolla olisi tarkoitus ajella pari kertaa viikossa noin 100km työmatkaa ja muutaman kerran vuodessa pidempää, yhteensä 1 000 km matkaa. Näiden lisäksi sitten tietysti lyhyempää päivittäistä matkaa kauppaan ynnä muualle.

Osta vaikka Honda Civic. Yllättävän tilava ja ihan komia peli. 20-25k pöytään niin saat sisäänajetun laitteen 1.5:lla bensakoneella.
 

Ruutiveijari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Uusi vai käytetty? Käytetyissä hintahaarukka tarjoaa paljonkin vaihtoehtoja. Toyota Corolla/Yaris, Honda Jazz/civic olisivat huolettomia. Ehkä myös Skoda Fabia/Octavia/Scala.
Käytetty kelpaa hyvin, kiitos ehdotuksista. Täytyypä tutkailla tarkemmin noita.

Erityisesti kiinnostaisi sellainen auto, joka hoitelee parkkeerauksessa ratin kääntelyt kuskin puolesta. Oma kolmiulotteinen hahmottaminen on ollut aina aika surkeaa ja viimeisenä haluaisin päätyä kolhimaan muiden omaisuutta. Tuntuu vaan olevan vaikea tuollaista bognata, kun sama tekniikka on kaikilla valmistajilla eri nimellä.
Osta vaikka Honda Civic. Yllättävän tilava ja ihan komia peli. 20-25k pöytään niin saat sisäänajetun laitteen 1.5:lla bensakoneella.
Kiitos vinkistä, pälyilen tätäkin.
 

HokiJone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Luleå HF, tehtaan takuu
Käytetty kelpaa hyvin, kiitos ehdotuksista. Täytyypä tutkailla tarkemmin noita.
Et kertonut minkä kokoista autoa tarvitset, mutta keskikokoisista hatchback VW Golf voisi olla myös yksi hyvä vaihtoehto. Uudehkot (2-4v) hyvillä varusteilla, joita ilmeisesti hamuat saa about 20-25k hintaluokkaan. Huolettomia ja ajettavuudeltaan hyviä vehkeitä ainakin itsellä ollut kaksi eri yksilöä.
 

Ruutiveijari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Et kertonut minkä kokoista autoa tarvitset
Totta, hyvä huomioi. Pieni auto riittää (matkaa siinä tekee lähinnä minä ja vaimo sekä vaimon kulloinenkin uusin viherkasviostos), mutta toisaalta myös isompi kelpaa, jos se vaan on jostain muusta syystä parempi vaihtoehto. Sinällään tämä on ihan hauskaa selailla ja pohtia vaihtoehtoja, kun ei ole mitään ennakkoajatuksia siitä, millaista mitäkin ja minkäkin kokoista autoa on omistaa.
keskikokoisista hatchback VW Golf voisi olla myös yksi hyvä vaihtoehto. Uudehkot (2-4v) hyvillä varusteilla, joita ilmeisesti hamuat saa about 20-25k hintaluokkaan. Huolettomia ja ajettavuudeltaan hyviä vehkeitä ainakin itsellä ollut kaksi eri yksilöä.
Ja kiitos tästäkin vinkistä. Alkaa olemaan puolet nettisivuista jo eri hakuja nettiautoon. Ei niin, että valittaisin, vähän kuin karkkikaupassa olisi selaamassa tarjontaa.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Osta vaikka Honda Civic. Yllättävän tilava ja ihan komia peli. 20-25k pöytään niin saat sisäänajetun laitteen 1.5:lla bensakoneella.
Minulla on uutena ostettu Civic hatchback 1,8 vm 2014, automaattilaatikolla. Kohta 100 tkm eikä yhtään remonttia. Tällaisen saisi käytettynä varmaan n. 10-12 tonnia. Omaani en tosin ole myymässä.
 

puuntakaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ipa Ipandeerus
Minulla on uutena ostettu Civic hatcback 1,8 vm 2014, automaattilaatikolla. Kohta 100 tkm eikä yhtään remonttia. Tällaisen saisi käytettynä varmaan n. 10-12 tonnia. Omaani en tosin ole myymässä.

Mulla on faceliftattu 16-mallinen. Ruutiveijarille meinasin seuraavaa mallia, kun budjettia oli. Uudessa ei tosin ole magic seatseja jotka on mm kasvien kanssa pirun kätevät.
 

Ruutiveijari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Onko ketjun kaasuttelijoilla mielipiteitä Ford Fiestan 2018 mallista? Katselin, että siitä saa parhailla varusteilla olevaa Vignale-varustetasoa käytettynä aika alhaisilla, alle 60 000 tuhannen kilometreillä noin 16 000-18 000 eurolla. Löytyy vähän kaikki hauskat elektroniset avut, myös pysäköintiavustin. Kehujakin tuntuu saavan vähän kaikissa arvosteluissa mitä olen löytänyt.
 

puuntakaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ipa Ipandeerus
Onko ketjun kaasuttelijoilla mielipiteitä Ford Fiestan 2018 mallista? Katselin, että siitä saa parhailla varusteilla olevaa Vignale-varustetasoa käytettynä aika alhaisilla, alle 60 000 tuhannen kilometreillä noin 16 000-18 000 eurolla. Löytyy vähän kaikki hauskat elektroniset avut, myös pysäköintiavustin. Kehujakin tuntuu saavan vähän kaikissa arvosteluissa mitä olen löytänyt.

Kyllä sillä kuulemma saa paikan taivaasta hankittua, kun on eläessään kärsinyt tarpeeksi ;)
 

Alba

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Packers, Ukraina
Onko ketjun kaasuttelijoilla mielipiteitä Ford Fiestan 2018 mallista? Katselin, että siitä saa parhailla varusteilla olevaa Vignale-varustetasoa käytettynä aika alhaisilla, alle 60 000 tuhannen kilometreillä noin 16 000-18 000 eurolla. Löytyy vähän kaikki hauskat elektroniset avut, myös pysäköintiavustin. Kehujakin tuntuu saavan vähän kaikissa arvosteluissa mitä olen löytänyt.
On, erinomainen auto mikäli tilat riittää. Suurin miinus tulee melusta maantiellä. Samanikästä Focusta saa myös kohtuullisen edullisesti, joka myös hyvä auto ajaa. Erityisen hiljainen ei sekään ole. Fiesta on myös paremman näköinen, kuin samanikäinen Polo tai Fabia, jotka ovat samassa luokassa ja suunnilleen yhtä hyviä ajaa.
 

Zamboni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Tuo Fiesta on muuten kokoluokkaansa nähden yllättävän tilava. Huonompiakin esityksiä on nähty. Bensa-ecobuustia vissiin oot katselemassa, niin jossain kohtaa vuotta 2018 tuo moottori päivittyi muistaakseni niin, että siihen tuli sylinterien lepuutustoiminto osakuormalla. Koneessa on tietyt riskinsä, mutta jos tuommoinen 60 tkm ajettu on käynyt asiantuntevassa huollossa sen pari-kolme kertaa, niin sillä välttää jo isoimmat sudenkuopat.
 

Ruutiveijari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Kiitos kaikille vastauksista!
Kertaakaan ei ole tarvetta ollut ylimääräisille korjauksille ja takuuaikana en niistä jaksaisikaan nähdä vaivaa, mutta joku muu voi olla tarkempi.
Miten muuten tuo takuu - millainen on ja mitkä ehdot? Eli jos nyt vaikka ostan 2018 Fiestan, mitkä ehdot täytyy täyttyä, että siinä on mahdollinen tehdastakuu yhä voimassa?
 

WildCore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Kiitos kaikille vastauksista!

Miten muuten tuo takuu - millainen on ja mitkä ehdot? Eli jos nyt vaikka ostan 2018 Fiestan, mitkä ehdot täytyy täyttyä, että siinä on mahdollinen tehdastakuu yhä voimassa?
Ei nyt ole huoltovihkosta käsissä, mutta lähtisin siitä ajatuksesta, että kun olen huoltoni ajallaan teettänyt, takuu on voimassa 5v/100000km. Käytettyä ostaessa se kannattaa toki myyjäliikkeltä varmistaa, varsinkin jos mainostavat, että tehdastakuu voimassa. Sähköinen huoltokirja kun noissa on ja siitä saa kopion huollon yhteydessä-> tarkastaa ennen ostoa sen.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös