Autoiluketju

  • 3 190 902
  • 18 516

444

Jäsen
Jarruremppa (levyt ja palat) tulossa isohkoon autoon. Kysyin tarjouksia muutamasta liikkeestä. Melkoinen vaihtelu hinnoissa (suluissa ilmoitetut osat):

-Merkkiliike, 1000 € (orkkisosat)
-Yritys 1, 640 € (Brembo)
-Yritys 2, 650 € (NK levyt ja Brake Engineerin palat)
-Yritys 3, 809 € (NKn levyt ja palat, taakse TRW oem palat)
-Yritys 4, 635 € (NK, Remsa, Promeister)

Jarrut on toki ne, missä ei kannata säästää, mutta kaiketi esim. Brembon osat pitäisi ollla laadukkaat ja 640 € hinta houkuttas. Mietteitä?
Mikäli kerrotut hinnat pitävät sisällään levyt ja palat kaikkiin neljään kulmaan töineen kaikkineen, niin melko hyviä diilejä. Brembo on laatumerkki, joten ei sillä ainakaan ihan pieleen mene.
Omaan Superbiin olisi merkkihuollossa maksanut pelkästään takalevyt ja -palat vaihdettuna lähes 700€. Lopulta tilasin orkkisosat Autodocilta toimitettuna alle 200€ ja maksoin kaverille ”tallivuokraa” 50€ näiden vaihdosta. Aikaa kului kahvitaukoineen vajaat kaksi tuntia. Tässä toki auttoi se, että kaverin kaverilta oli saatu lainaan tarvikkeet, joilla sähköinen käsijarru saatiin ajettua huoltotilaan; ilman sitä ei olisi onnistunut.
 

Outsider

Jäsen
Niin, pitäähän ne marmoritiskit, komeat puitteet ja odotustilojen kahvikoneetkin maksaa.

Tätä mä just tarkoitin. Merkkiliikkeen on pakko hankkia semmoiset marmoritiskit, parketit ja kahvinkeittimet kun tehdas/maahantuoja haluaa, eikä siinä paljon ole vaihtoehtoja, jos haluaa merkkiliiketoimintaa harjoittaa. Sama toki koskee myös mm. henkilöstön koulutuksia ja korjaamon laitteistoja jne. Kaikki mahdolliset kurssit pitää olla käytynä ja niitä erikoistyökaluja on pakko hankkia, vaikka niillä ei tekisi yhtään mitään.
 
Itse kyselin syksyllä Mersuun huoltoa, jossa vaihdettiin kaikki öljyt ja vähän muutakin. Tarjouksen otin kahdelta puoliviralliselta MB-korjaamolta, joista toisen hinta oli 950 euroa ja toisen, tutumman liikkeen, hinnaksi muodostui 425 euroa.

Näissä on kaiketi ilmaa välillä.
Minulla on omassa Mersussani tulossa B1 huolto, eli tämä hieman laajempi, joka toinen vuosi suoritettava huolto. MB:n virallisessa korjaamossa hintaa kerrottiin olevan 590 €. Tämä nyt ei sinänsä asiaan liity, koska muita tarjouksia en edes kysynyt, mutta ymmärtääkseni takuuasioiden vuoksi on jokseenkin kannattavaa käyttää virallisessa liikkeessä. Tämä toki pätee silloin, jos auto on suht. uusi.

Yhteenvetona voi siis todeta, että MB:n huoltaminen ei järin edullista ole.

Audissa muistaakseni oli ''liikkumisturva'' tms., jolloin merkkiliikkeissä suoritettujen huoltojen myötä sai palveluita, jolla turvataan matkan jatkuminen teknisen vian vuoksi. MB:llä ei taida tätä palvelua saada, vaikka kuinka huollattaa marmoritiskillä.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Audissa muistaakseni oli ''liikkumisturva'' tms., jolloin merkkiliikkeissä suoritettujen huoltojen myötä sai palveluita, jolla turvataan matkan jatkuminen teknisen vian vuoksi. MB:llä ei taida tätä palvelua saada, vaikka kuinka huollattaa marmoritiskillä.
Audilla tosiaan tuollainen on. Ehtoina toki juuri huoltojen suorittaminen merkkiliikkeessä yms.

Liikkumisturva palvelee sinua seuraavilla tavoilla:
- Ensisijaisesti pyrimme pienkorjauksen tai avustukseen paikan päällä (esim. apuvirta, öljyn tai jäähdytysnesteen lisäys, renkaan paikkaus, vararenkaan vaihto tai polttoainetankin täyttö max. 5 l). Mahdollisista tarvikekuluista vastaa aina asiakas.
- Mikäli apu paikan päällä ei auta, hinaamme autosi lähimpään valtuutettuun Audi-huoltoon

- Jos autosi korjausta ei saada toteutettua kohtuullisessa ajassa, on käytössäsi jokin seuraavista palveluista:
• taksin käyttö
• matkan jatkaminen muulla vaihtoehtoisella kulkuvälineellä (linja-auto, juna, lentokone)
• Sijaisauto (ei sis. polttoaineita) oman auton korjauksen ajaksi, kuitenkin enintään viideksi vuorokaudeksi (+viikonloppu ja arkipyhät)
• enintään viiden yön majoittuminen kaikille autossa matkustaneille


Ihan kiva turva takaraivossa Audilla ajellessa. Mutta onhan se ihan hyvä ollakin niillä korjaamohinnoilla.

Juuri vaihdatin Audilla taannoin autoon akun (550e koko setti) ja yhden etupyöränlaakerin (600e koko setti). Ihanan kallista touhua.
 

ipa rules

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Packers
Minulla on omassa Mersussani tulossa B1 huolto, eli tämä hieman laajempi, joka toinen vuosi suoritettava huolto. MB:n virallisessa korjaamossa hintaa kerrottiin olevan 590 €. Tämä nyt ei sinänsä asiaan liity, koska muita tarjouksia en edes kysynyt, mutta ymmärtääkseni takuuasioiden vuoksi on jokseenkin kannattavaa käyttää virallisessa liikkeessä. Tämä toki pätee silloin, jos auto on suht. uusi.

Juu ja tässä tosiaan media muistaa kertoa että ryhmäpoikkeuslain myötä auton saa takuuaikana huollattaa missä tahansa kunhan huollot tehdään tehtaan ohjeiden mukaan. Se vaan unohdetaan sanoa, että näin toimimalla esim. 2v takuun jälkeisen tehtaan ja maahantuonnit goodwillit poltetaan. Aika kallista säästöä voi siistulla näin toimimalla. Itse en alle 5v autoa huollattaisi missään muualla kun merkkiliikkeessä. 5-7v sitten hiinä ja hiinä ja sitä vanhemmat sitten alkaa olla jo eri juttu.
 

Janatuine

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pohjoinen
Taitaa Atoy autohuollollakin olla oma roadservice. Atoy siis monimerkkihuolto kuten itse asian ilmaisevat. Hinta vaan taitaa olla liki sama ku marmoritiskillä.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Tässä nyt on kovasti noita pikkuautoja tullut sillä silmällä katsottua ja suht tuoreita Clioja näyttäisi olevan saatavilla ok hintaan. Vähän budjetin yli menee, mutta toisaalta 2015-2016 vuotiset alle 50tkm ajetut autot kohtuuvarustein 8000 euroon on mielestäni ihan ok. Kysynpä tätäkin täällä, notta onko noissa tiedossa jotain tyyppivikoja pl. se, että ovat ranskalaisia maineeltaan. Itse en pidä Clion hyvin yksioikoisesta kytkimestä, mutta eipä tuo tytär ole aiemmin manuaalia ajanut, joten tottuu sitten siihen.
 

Ränse

Jäsen
Pienimuotoinen autounelma tuli toteutettua kun tuli Lexus IS 300h haettua tällä viikolla omaan parkkiruutuun. Katsellut sitä about siitä asti kun niitä Suomen teillä on joskus näkynyt. Pitkä projekti ja montaa eri yksilöä koeajettu mutta vihdoin löytyi yksilö jossa hinta kohtasi sopivasti kipurajaa(vm 2015 ajettu hieman yli 100k). Hieno auto ja loistavat kyydit tarjoaa. Mikä parasta: Toyotan luotettavuutta ja ylläpito halpaa.
 

Jotva

Jäsen
Pienimuotoinen autounelma tuli toteutettua kun tuli Lexus IS 300h haettua tällä viikolla omaan parkkiruutuun. Katsellut sitä about siitä asti kun niitä Suomen teillä on joskus näkynyt. Pitkä projekti ja montaa eri yksilöä koeajettu mutta vihdoin löytyi yksilö jossa hinta kohtasi sopivasti kipurajaa(vm 2015 ajettu hieman yli 100k). Hieno auto ja loistavat kyydit tarjoaa. Mikä parasta: Toyotan luotettavuutta ja ylläpito halpaa.

Onnittelut hienosta autosta! Itse vaihdoin vuoden 2017 IS:ni viime viikolla NX:ään.

Tuo IS oli aivan mahtava auto, mutta tällaiselle lähes 60-kymppiselle jäykkäselälle alkoi auton mataluus tuntumaan hankalalta. Tosiaan mukava ja luotettava auto, huoltohinnatkaan ei juuri Toyotan hinnoista poikkea.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Täytyypä antaa kehut Autoverkkokaupan nettipalvelulle. Tarjousauto ostoskoriin, maksuaika ja kk-lyhennys kohdilleen ohjattujen speksien mukaan, luottopäätöksen odottelua n. 20 sekuntia ja varaus pankkitunnuksilla. Koko prosessiin meni aikaa ehkä viisi minuuttia, ja tämä sisältää sen ajan, kun tsekkasin kuvat huoltokirjasta ja renkaista. Seuraavana aamuna tuli soitto perään, sovittiin luovutusaika. Tänään paikalle, kirjoitettiin paperit ja lähdettiin kotiin. Valehtelematta koko prosessiin meni aikaa ehkä n. vartti.

Sitten taas neljästä autokaupasta, joista samoilla spekseillä autoa kysyin, yksi ei ole vastannut kahden viikon aikana ollenkaan, toinen ehdotti paria, muttei jatkanut keskustelua ja kolmas lupasi olla tällä viikolla yhteydessä. Ei tarvitse enää olla. Ei tässä toki miljoonia kannettu Autoverkkokauppaankaan, mutta omassa duunissani pidän selvänä sitä, että asiat hoidetaan loppuun laadulla, vaikkei voitaisikaan diiliä saada tai kate olisi heikko. Se sama asiakas voi tulla hyvien muistojen kera vähän isompana pokana ovista sisään.

Kaikenlaista. Muutenkin hyvä, että sai tuon prosessin pääosin tehdä netissä, eikä tarvinnut istua jonkun vittuuntuneen myyjän "palveltavana". Hatunnosto sujuvalle nettimyynille!
 

Ränse

Jäsen
Onnittelut hienosta autosta! Itse vaihdoin vuoden 2017 IS:ni viime viikolla NX:ään.

Tuo IS oli aivan mahtava auto, mutta tällaiselle lähes 60-kymppiselle jäykkäselälle alkoi auton mataluus tuntumaan hankalalta. Tosiaan mukava ja luotettava auto, huoltohinnatkaan ei juuri Toyotan hinnoista poikkea.

Pakko kysyä että miltä toi NX tuntuu IS:n jälkeen? Eikö se ole semmoinen crossover ja etuvetoinen? Varmaan lähempänä Ravia?
 

Jotva

Jäsen
Pakko kysyä että miltä toi NX tuntuu IS:n jälkeen? Eikö se ole semmoinen crossover ja etuvetoinen? Varmaan lähempänä Ravia?

NX on tosiaan crossover tai oikeastaan keskikokoinen katumaasturi, miten sen nyt ajattelee. Suurin osa näistä on nelivetoisia, niin minullakin. Neliveto on toteutettu perinteisestä poiketen siten, että taka-akselille on oma sähkömoottori. Normaaliajossa NX on etuvetoinen ja neliveto kytkeytyy tarvittaessa. Sinänsä jännä juttu on myös, että vaikka NX:ssä on sama 2,5-litrainen bensakone kuin IS:ssä ja lisäksi kaksi sähkömoottoria, niin kokonaistehoja siinä on parikymmentä heppaa vähemmän.

Suurin ero IS:ään verrattuna on korkeus ja sen mukainen hieman erilainen ajotuntuma. IS on selvästi urheilullisempi ja mahdollistaa vähän ronskimman ajon kuin NX. Mukavia ja hiljaisia ajattavia kyllä molemmat, sekä kaupungissa että maantiellä.

RAV:lla ajelin talvella pari päivää ja se on vielä isomman tuntuinen kuin NX. RAV oli vähän jopa kolhon oloinen ja nastarenkailla ihmeen äänekäs IS:ään verrattuna.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Olisiko aika jo Suomessakin harkita rajoituksia käytettyjen autojen maahantuontiin? Saksalaiset, ruotsalaiset ym. hankkiutuvat vauhdilla eroon isomoottorisista, vanhoista ja saastuttavista romuistaan. Niitä sitten haalitaan halvalla Suomeen vauhdin ja kiiltävän kromin huumassa.
Useat Euroopan valtiot eivät salli esimerkiksi yli 8 tai 10 vuoden ikäisten käytetteyjen autojen uudelleenrekisteröintiä.
Tätä perustellaan ympäristön- ja ilmastonsuojelulla. Luulisi kiinnostavan suomalaisiakin päättäjiä, puolueesta riippumatta.
Eivätkä nämä monisatahevosvoimaiset koslat kovin liikenneturvallisiakaan kokemattomien käsissä ole, kuten olemme kuluneen vuoden aikana saaneet lehdistä lukea.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Useat Euroopan valtiot eivät salli esimerkiksi yli 8 tai 10 vuoden ikäisten käytetteyjen autojen uudelleenrekisteröintiä.
En tiedä onko suorassa ikärajassa mitään järkeä, tuohonhan menee jo vanhemmat Amperatkin tms. Kai se helpoin olisi säätää ihan päästörajalla g/100km. Jos taas on niin vanha auto että menee kilojen mukaan, niin kyse lienee harrastusajoneuvosta, joita olisi kiva saada tuoda jatkossakin maahan. Niillähän joka tapauksessa ajetaan jollain uusiutuvalla polttonesteellä sitten vuosikymmenien päästäkin.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Kai se helpoin olisi säätää ihan päästörajalla g/100km. Jos taas on niin vanha auto että menee kilojen mukaan, niin kyse lienee harrastusajoneuvosta, joita olisi kiva saada tuoda jatkossakin maahan.
Tiukahko päästöraja olisi hyvä. Vanhat sähköautot ja hybridit pääsisivät läpi. Samoin harraste- ja museoautot. Lähinnä vierastan näitä loppuunajettujen audien, bemareiden ja mersujen rahtaamista. Ne tuskin ovat museomielessä arvokkaita.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Tiukahko päästöraja olisi hyvä. Vanhat sähköautot ja hybridit pääsisivät läpi. Samoin harraste- ja museoautot. Lähinnä vierastan näitä loppuunajettujen audien, bemareiden ja mersujen rahtaamista. Ne tuskin ovat museomielessä arvokkaita.
Ja tulevat pääosin parikymppisten bensalenkkareiden käyttöön, jolloin ihan tilastojenkin valossa kyyti on kylmintä.
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Tämä kaikki pakkovehtaaminen on hyvin turhaa. Autokantamme sähköistyy koko ajan. Tärkeintä on huolehtia siitä, ettei sähköautoilijoille keksitä mitään rangaistusverotusta, jolloin sen kannustavuus säilyy ja bonuksena voi saada isoja säästöjä asumiskuluissa, kun ranget kasvaa.

Köyhien lisäpiiskaaminen ilmastotalkoiden nimissä on aivan hölmöä.
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Ja tulevat pääosin parikymppisten bensalenkkareiden käyttöön, jolloin ihan tilastojenkin valossa kyyti on kylmintä.

Onko näin? Minun kuplassani ihan tavallisille lapsiperheille, jotka kynsin hampain ja perse hiessä pitävät lapsensa mukana yhteiskunnan osallisuudessa. Sellaisessa tilanteessa se muutama tonni kartanovolvon hinnassa on kohtalaisen paljon.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Ajatuksena ihan hyvä, mutta mihin vedetään harrasteauton raja? Tai miten tehdään se päätös onko kyseessä harrasteauto vaiko ei?
Edellä esitin että se olisi sama kuin se vm josta co2 päästöt tuli rekkariin, mutta voisi se kai olla esim museoajoneuvon kanssa sama ikäraja.
 

Simolainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Länsirannikko
Ajatuksena ihan hyvä, mutta mihin vedetään harrasteauton raja? Tai miten tehdään se päätös onko kyseessä harrasteauto vaiko ei?

Eikö sellainen raja ole jo? Auto joka ei ole tarkoitettu tieliikennekäyttöön? En tiedä...
Joillekin se lienee museorekisterissä, jotkut ajaa rallia, kiihdytysajoa, tai vaikka off roadia, jnejne...
Kai se peltoautoki on harrasteauto?
Kaksipyöräisissäkin on melkoisesti eri ”lajeja”.

Museovehkeissä raja on kai nyt 30 v.
Näiden harrastekulkuneuvojen määrä ja käyttö on oikeasti melko pieni. Uskallan väittää, että suomalaisten huviveneily (onko muuta, ellei ole kalastaja tai asu saaristossa?) tuottaa enemmän päästöjä/vuosi kuin nk. ajoneuvoharrastaminen.
 

smugu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Tämä kaikki pakkovehtaaminen on hyvin turhaa. Autokantamme sähköistyy koko ajan. Tärkeintä on huolehtia siitä, ettei sähköautoilijoille keksitä mitään rangaistusverotusta, jolloin sen kannustavuus säilyy ja bonuksena voi saada isoja säästöjä asumiskuluissa, kun ranget kasvaa.

Köyhien lisäpiiskaaminen ilmastotalkoiden nimissä on aivan hölmöä.
Tietenkin niille keksitään. Vai onko sulla joku parempi ratkaisu olemassa rahan keräämiseen sitten, kun kaikilla on se ekologinen sähköauto alla?
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Museovehkeissä raja on kai nyt 30 v.
Näiden harrastekulkuneuvojen määrä ja käyttö on oikeasti melko pieni. Uskallan väittää, että suomalaisten huviveneily (onko muuta, ellei ole kalastaja tai asu saaristossa?) tuottaa enemmän päästöjä/vuosi kuin nk. ajoneuvoharrastaminen.
Löysin vuodelta 2012 huviveneilyn co2-päästöille lukeman 160000tn, ja jos museoajoneuvoja on joku 40000kpl niin sehän tekisi 4tn per museopeli, eli aika rajusti saisi päästellä ne 30pv vuodessa. Eli voisi jopa veikata että pelkkien purjeveneiden prutkujen co2 päästöt on suuremmat kuin museoajoneuvojen. Pahoittelen jos sekosin luvuissa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös