Nyt on Lexuksella reilu pari viikkoa ajettu. Tavallista arkiajoa lähinnä kaupungissa, lyhyitä motariosuuksia sisältäen. Kulutuslukemat ovat pysyneet todella maltillisena vaikka välillä kaasupoljinta on tullut runtattua ihan kunnolla. Auton paras ominaisuus on silti matkamukavuus ja yleinen fiilis, ainakun Lekan rattiin hyppää tuntee olevansa etuoikeutettu. Täytyy sanoa että odotukset ovat täyttyneet ja jopa ehkä ylittyneet. Tuntuu että tohon hintaan on saanut valtavan paljon autoa. Vieläkun kehuttu luotettavuus pitäisi paikkaansa niin voisi sanoa että nappihankinta. Katsotaan vuoden, parin päästä.
Nyt kun kesä alkaa lähestyä loppua niin voi heittää vähän yhteenvetoa Lexuksesta kun sillä nyt jokusen tuhat km on kesän aikana ajettu, muutama pitempikin lenkki mukana. Auto on aivan loistava, eteenkin pitkillä matkoilla tuntuu että jaksaisi ajaa vaikka Suomen päästä päähän samoilla silmillä. Tehoa voisi olla paikaltaan lähtiessä enemmän mutta maantienopeuksissa sitä on enemmän kuin tarpeeksi kun akku on aina täynnä ja täydet väännöt käytössä. Oikeastaan ainoastaan noissa maantienopeuksissa ja ohittaessa huomaa sen reilu 200hv jonka moottori+sähkö tuottaa. Autossa ei ole ollut mitään vikoihin viittavaa. Ainoa jonka olen huomannut on hieman ruostuneet jarrulevyt, sekä renkaat alkaa olemaan aika lopussa (taitaa olla vielä tehdas kesärenkaat alla vuodelta 15).
Yhteenvetona:
+ Matkamukavuus pitemmillä matkoilla, tuntuu kalliimmalta autolta
+ Kulutus, olen ajanut n. 4tkm ja kulutus on ollut 5.5l/100km joka on hämmenttävän vähän auton painoon ja tehoihin nähden
+ Yleinen laadukkuuden tunto joka paikassa, sisusta edelleen kuin uusi ja auto tuoksuu hyvälle. Ei mitään nitinoita tai natinoita kuulu mistään. Ulkoa pellit ovat virheettömässä kunnossa ja jotenkin käsittämättömän laadukkaan tuntoiset.
+ Ulkonäkö, en ymmärrä miksi jotkut sanoo ISää rumaksi, auto on mielestäni kaunein segmentin sedan
+ Vakio sterkat yllättävän hyvät
+ Yllättävän tilava
+/- Ajettavuus, yleisesti ottaen tunnokas ja tarkka ohjattavuus ja auto pysyy hanskassa vähän rajummissakin kyydeissä
+/- Suorituskyky, maantienopeuksissa ja ohituksissa enemmän kuin riittävä
+/- CVT, jotkut ei tykkää kuminauhamaisuudesta, minä taas tykkään sen elettömyydestä ja helppoudesta. Äänimaailma hieman ponneton tosin.
+/- Ajettavuus, vesisateella tunto hieman häviää, tosin johtunee osittain paskoista renkaista
+/- Suorituskyky, paikaltaan lähtiessä ei tunnu niin tehokkaalta kuin hv lukemat voisi ennustaa, lisäksi suorituskyky vaihtelee akun varauksen mukaan. Joskus viivettä kaasun ja liikkuvuuden välillä, eteenkin Sport asetuksilla kun lyö lämän tiskiin.
- Infotaiment, suoraan sanottuna aivan paska, BMWssä oli parempi 10v sitten
- Jotkut typerät Toyotamaisuudet, erityisesti näkyvillä keskikonsolissa, yksityiskohtia mutta tuo liikaa mieleen Yariksen
- Typerät liipasinkytkimet ilmastoinnissa ja gimmick tehostetut V8 äänet jotka saa onneksi pois päältä
- Onhan tuo Toitsun hybriditekniikka hieman vanhentunutta vrt. uusiin saksalaisiin plugareihin
Miinukset ovat siis periaatteessa pelkkää nitpickingiä mutta infotaiment ei vastaa millään tapaa auton muuta laadukkuutta. Uskomattoman hyvä auto kuitenkin kokonaisuuden puolesta. Seuraava autokin voisi olla Lexus mutta valitettavasti ISää ei enää Euroopasta saa. Maasturi Lexukset ei kiinnosta ja ES on liian iso (ja kallis) nykyiseen elämäntilanteeseen.
Talvikelejä odotellessa...