Liekö @Old Ray n tuttu tarkoittanut tuolla "ahtamisella" moottorin viritysastetta, eipä nykyään taideta juurikaan ahtamattomia dieseleitä edes tehdä. Nykymoottoreista, etenkin pienemmistä, on tehty sen verran tehokkaita, että yleisesti ottaen koneen kestävyys kärsii näissä tämän takia. Nyrkkisääntönä sanoisin (ainakin VAG-konsernin moottoreissa), että mitä pienempi niin sitä lyhytikäisempi. Ainakin kun puhutaan näistä ihan "normaalikokoisista" moottoreista.
Tämä ei tarkoita missään nimessä sitä, että 1.6 TDI olisi huono tai epäluotettava moottori, mutta kyllä lähtökohtaisesti 2.0 on pitkäikäisempi vaihtoehto. Yleensähän nämä moottorin kestoon liittyvät asiat tulevat ajankohtaiseksi vasta siellä 250-300 tkm paikkeilla, joten ei siinä mielessä taida olla mitenkään kovin merkityksellinen asia tässä kohtaa.
Ei taida tuota suutinongelmaa enää olla B8 Passatissa, mitä tässä haistellaan. Oli edellisissä malleissa ja nimenomaan 170 hp versiossa. Noita B8-sukupolven 2.0 TDI -versiointejakin on ainakin neljää erilaista, isoimmat erot (tehon lisäksi) lienevät näiden välillä Adblue-järjestelmässä. Etuvetoisen 150 hp moottorissa urean kanssa ei tarvitse leikkiä, nelivetoisissa Adblue-systeemi taitaa olla kaikissa moottoriversioissa.
Samaa mieltä siitä, että jos rinnakkain olisi 120 tkm ajettu 1.6 TDI ja vaikka 150 tkm ajettu 2.0 TDI, valintani osuisi jälkimmäiseen. Olettaen siis, että hinta, varustelu jne. olisi samat. Toki itselläni vaikuttaa tähän myös se, että en jaksaisi Passatin kokoista ja painoista autoa ajella muutenkaan 1.6 purkilla.