MikGo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Leijonat
Jätän tähän pureskeltavaksi, koska asia menee juurikin omien arvailujeni mukaan. Ja tälle verohyödyt yms.


Ei yllätä. Liikaa vaivaa ladata. Ja kaikki ei varmaan kotona sitä pysty tekemään saatika työpaikalla. Lisäksi auton kokonaismassa on jo valmiiksi korkeampi kuin pelkästään polttomoottorikäyttöisissä. Siksi keskikulutus on korkeampi, jos sähköä ei ole apuna.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Viikingit, Spurs, narrit (pre 2014)
Ei yllätä. Liikaa vaivaa ladata. Ja kaikki ei varmaan kotona sitä pysty tekemään saatika työpaikalla. Lisäksi auton kokonaismassa on jo valmiiksi korkeampi kuin pelkästään polttomoottorikäyttöisissä. Siksi keskikulutus on korkeampi, jos sähköä ei ole apuna.
Lisäksi jos on vapaa käyttöetu, niin työsuhdeautoiluun kuuluvat myös bensat.

Se toki on tarkoituksenhakuista, että verrataan valmistajan ilmoittamaa kulutusta todelliseen kulutukseen, kun se todellinen kuljettaja ajaa bensalla. Shokkivau, että bensalla ajaminen kuluttaa bensiiniä enemmän kuin sähkömoottorilla ajaminen.
 

T1971

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kolme kovaa
Lisäksi jos on vapaa käyttöetu, niin työsuhdeautoiluun kuuluvat myös bensat.

Se toki on tarkoituksenhakuista, että verrataan valmistajan ilmoittamaa kulutusta todelliseen kulutukseen, kun se todellinen kuljettaja ajaa bensalla. Shokkivau, että bensalla ajaminen kuluttaa bensiiniä enemmän kuin sähkömoottorilla ajaminen.
Toki osin näin, mutta artikkelin mukaan yksikään ei päässyt luvattuihin lukemiin. On siellä joukossa kuitenkin käyttäjiä, jotka ajavat mahdollisuuksien mukaan sähköllä eli käyttävät ajoneuvoa "oikein".
Lisäksi kiinnitin huomion siihen, että kulutus oli suurempaa kuin pelkällä polttomoottorilla varustetuissa ajoneuvoissa, mikä selittynee korkeammalla massalla.
 
Vasemmistolaisessa maailmankuvassa vasemmistolainen veskari päästäisihelpon vedon keskialueelta sisään ja alkaisi argumentoimaan ettei termi "maalivahti" tarkoita että hänen tulisi estää vastustajan maaliteko eikä tätentehtymaali ollut hänen vikansa, vaikka edellisellä erätauolla kehui miten hienosti torjui vetoja.
@SergeiK

Patarouva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Lisäksi jos on vapaa käyttöetu, niin työsuhdeautoiluun kuuluvat myös bensat.

Se toki on tarkoituksenhakuista, että verrataan valmistajan ilmoittamaa kulutusta todelliseen kulutukseen, kun se todellinen kuljettaja ajaa bensalla. Shokkivau, että bensalla ajaminen kuluttaa bensiiniä enemmän kuin sähkömoottorilla ajaminen.
Enemmistön kohdalla taitaa olla niin, että jos ei rahallisesti suoraan hyödy niin mennään sillä, mikä kulloinkin katsotaan helpoimmaksi.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Tadu

T1971

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kolme kovaa
Ei yllätä. Liikaa vaivaa ladata. Ja kaikki ei varmaan kotona sitä pysty tekemään saatika työpaikalla. Lisäksi auton kokonaismassa on jo valmiiksi korkeampi kuin pelkästään polttomoottorikäyttöisissä. Siksi keskikulutus on korkeampi, jos sähköä ei ole apuna.
Vähän karulta kuulostaa tonnien vero- ja käyttömaksuedut per ajoneuvo, ilmastopolitiikkaa toki parhaimmillaan.
 
Vasemmistolaisessa maailmankuvassa vasemmistolainen veskari päästäisihelpon vedon keskialueelta sisään ja alkaisi argumentoimaan ettei termi "maalivahti" tarkoita että hänen tulisi estää vastustajan maaliteko eikä tätentehtymaali ollut hänen vikansa, vaikka edellisellä erätauolla kehui miten hienosti torjui vetoja.
@SergeiK

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Viikingit, Spurs, narrit (pre 2014)
Toki osin näin, mutta artikkelin mukaan yksikään ei päässyt luvattuihin lukemiin. On siellä joukossa kuitenkin käyttäjiä, jotka ajavat mahdollisuuksien mukaan sähköllä eli käyttävät ajoneuvoa "oikein".
Lisäksi kiinnitin huomion siihen, että kulutus oli suurempaa kuin pelkällä polttomoottorilla varustetuissa ajoneuvoissa, mikä selittynee korkeammalla massalla.
Se on toki erikoista, mutta selittynee myös osittain sillä, että työsuhdeautoja on enimmäkseen niillä, jotka ajavat pitkää matkaa ja paljon kilometrejä. Sellaisille henkilöille lataushybridi ei ole kovinkaan hyödyllinen. Toki voisi kuvitella, että joukossa nyt olisi edes joku joka ajaisi vain lyhyttä matkaa, mutta ehkä sellaiset eivät ota työsuhdeautoa. En tiedä.

Sanoisin, että lataushybridi on hyvä ratkaisu jos valtaosa ajosta on sitä lyhyttä kaupunkiajoa.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: DAF

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
@V-G-

Täyssähköissä akusto sijaitsee (ainakin pääosin) pohjarakenteessa eikä vie tilaa takaboksista kaasujen ja hybridien tapaan. Lisäksi yleensä takapenkin lattia on tasainen ja moottorin tilalla on säilytystilaa, joten äkkiseltään sanoisin, että kaavailtua kokoluokkaa hitusen pienempikin voi riittää. Toki takaboksin strategiset mitat tulee riittää esim. rattaisiin ja vastaaviin mukana kulkeviin kapineisiin, mutta tilaa tosiaan piisaa enemmän kuin verrokkipolttiksissa.
Toki on myös sellaisia PHEVejä joissa akun paikka on oikeasti mietitty tilaa säästäväksi, mutta laiskemmissa merkeissä akku on takakontin alla, mikä tekee useimmiten tilasta pienemmän.
 
JOE E. TATA! \o/

T1971

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kolme kovaa
Se on toki erikoista, mutta selittynee myös osittain sillä, että työsuhdeautoja on enimmäkseen niillä, jotka ajavat pitkää matkaa ja paljon kilometrejä. Sellaisille henkilöille lataushybridi ei ole kovinkaan hyödyllinen. Toki voisi kuvitella, että joukossa nyt olisi edes joku joka ajaisi vain lyhyttä matkaa, mutta ehkä sellaiset eivät ota työsuhdeautoa. En tiedä.

Sanoisin, että lataushybridi on hyvä ratkaisu jos valtaosa ajosta on sitä lyhyttä kaupunkiajoa.
No ihan omasta kaveriporukasta löytyy näitä pätkäajoa suorittavia, joilla on työsuhdeautot. Lataushybridejä ei ole kuin kahdella, muut ajelee perinteisillä yhtä sähköautoilijaa lukuunottamatta. Noista reilusta 10 hengestä on yksi ainoa jolla nuo ajosiivut päivässä ylittää sen 150km työajona, osalla ei varsinaista työajoa tule ollenkaan.
 
Vasemmistolaisessa maailmankuvassa vasemmistolainen veskari päästäisihelpon vedon keskialueelta sisään ja alkaisi argumentoimaan ettei termi "maalivahti" tarkoita että hänen tulisi estää vastustajan maaliteko eikä tätentehtymaali ollut hänen vikansa, vaikka edellisellä erätauolla kehui miten hienosti torjui vetoja.
@SergeiK

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Viikingit, Spurs, narrit (pre 2014)
No ihan omasta kaveriporukasta löytyy näitä pätkäajoa suorittavia, joilla on työsuhdeautot. Lataushybridejä ei ole kuin kahdella, muut ajelee perinteisillä yhtä sähköautoilijaa lukuunottamatta. Noista reilusta 10 hengestä on yksi ainoa jolla nuo ajosiivut päivässä ylittää sen 150km työajona, osalla ei varsinaista työajoa tule ollenkaan.
Itselläkin on työsuhdeauto tuolta Leaseplanilta, mutta firman hankintaraja on 30 900 euroa, joten ei sillä lataushybrideja pääse valitsemaan jos haluaa vähänkään isomman auton. Seuraavan auton ostankin todennäköisesti omaksi.
 

kamik

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Autoilu Turun seudulla kallistumassa? Aika isolta kuulostaa 0,1€/km maksu kaikille autoille. Paljon autoa tarvitsevalle tulee helposti tonneja lisää vuodessa, jos tuo tuollaisenaan tulee voimaan.

 
"Terve järki näyttää olevan ominaisuus, jota on vähiten siellä, missä sitä tiukan paikan tullen eniten tarvittaisiin." UKK

T1971

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kolme kovaa
Autoilu Turun seudulla kallistumassa? Aika isolta kuulostaa 0,1€/km maksu kaikille autoille. Paljon autoa tarvitsevalle tulee helposti tonneja lisää vuodessa, jos tuo tuollaisenaan tulee voimaan.

Onhan tuo nykyisten kustannusten päälle järkyttävä korotus. Kai tää on halpaa edelleen, vaikkei se omassa pussissa siltä tunnu.
 
Vasemmistolaisessa maailmankuvassa vasemmistolainen veskari päästäisihelpon vedon keskialueelta sisään ja alkaisi argumentoimaan ettei termi "maalivahti" tarkoita että hänen tulisi estää vastustajan maaliteko eikä tätentehtymaali ollut hänen vikansa, vaikka edellisellä erätauolla kehui miten hienosti torjui vetoja.
@SergeiK

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Autoilu Turun seudulla kallistumassa? Aika isolta kuulostaa 0,1€/km maksu kaikille autoille. Paljon autoa tarvitsevalle tulee helposti tonneja lisää vuodessa, jos tuo tuollaisenaan tulee voimaan.

Niin tai siis 0,2€/km jos autoilee lähelläkään Turun keskustaa tai kehätietä. Tuo 0,1€/km tulee Mynämäen perämetsissäkin.
Tai en minä tiedä miten tämä pitäisi ymmärtää:
1. Autoliikenteeseen kohdistuvat toimet
  • Autoliikenteen kustannus +0.10 €/km kaikille autoille
  • Autoliikenteen kustannus +0.10 €/km Kehätie–Kaarinantie-linjan sisäpuolella (esim. ruuhkamaksu)

Perustelukin luettavissa tästä:
Auton km-hinta nousu vain Kehätie–Kaarinantie-linjan sisällä vähentäisi liikennettä vielä enemmän alueen sisällä, mutta kasvattaisi voimakkaasti Kehätien ja Kaarinantien liikennettä ja vähentäisi suoritetta ja päästöjä selvästi vähemmän maksualuetta kiertävien matkojen aiheuttamasta lisäsuoritteesta johtuen.
 
"Varmistaaksemme mahdollisimman korkeatasoiset keskustelupalstat,
emme valitettavasti myöntää kirjoitusoikeuksia automaattisesti kaikille hakijoille" -Modet

MadMike

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, HML Huskies, Fremantle Dockers, Western Force
Toki osin näin, mutta artikkelin mukaan yksikään ei päässyt luvattuihin lukemiin. On siellä joukossa kuitenkin käyttäjiä, jotka ajavat mahdollisuuksien mukaan sähköllä eli käyttävät ajoneuvoa "oikein".
Lisäksi kiinnitin huomion siihen, että kulutus oli suurempaa kuin pelkällä polttomoottorilla varustetuissa ajoneuvoissa, mikä selittynee korkeammalla massalla.
Mä olen varmaan käyttänyt oikein kunnolla oikein. Kaksi kuukautta hybridi-mesellä ja keskikulutus 0,6l/100km. No epäily olikin, että hybridi sopii omaan ajoprofiilin ja kun voi oman talon pihassa ladata niin hyvin menee.
 
That's fucking bullshit

T1971

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kolme kovaa
Mä olen varmaan käyttänyt oikein kunnolla oikein. Kaksi kuukautta hybridi-mesellä ja keskikulutus 0,6l/100km. No epäily olikin, että hybridi sopii omaan ajoprofiilin ja kun voi oman talon pihassa ladata niin hyvin menee.
Näinhän sen pitäisi mennä, niin tuet on perusteltuja sekä hankinnan että käytön verotuksen osalta.
 
Vasemmistolaisessa maailmankuvassa vasemmistolainen veskari päästäisihelpon vedon keskialueelta sisään ja alkaisi argumentoimaan ettei termi "maalivahti" tarkoita että hänen tulisi estää vastustajan maaliteko eikä tätentehtymaali ollut hänen vikansa, vaikka edellisellä erätauolla kehui miten hienosti torjui vetoja.
@SergeiK

stunt cock

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Sharks, HPK
Ei yllätä. Liikaa vaivaa ladata. Ja kaikki ei varmaan kotona sitä pysty tekemään saatika työpaikalla. Lisäksi auton kokonaismassa on jo valmiiksi korkeampi kuin pelkästään polttomoottorikäyttöisissä. Siksi keskikulutus on korkeampi, jos sähköä ei ole apuna.
Muistelisin pitemmällä reissulla akun latautuneen kaksi kertaa täyteen jarrutusenergiasta. Tarkennettuna VoC:in tietojen perusteella reissun aikana akkuun oli ladattu kaksi kertaa sen kapasiteetti jarrutusenergiasta. Voihan sitä T8 volvon kulutusta moittia, jos matkanoperus on keski-euroopan moottoriteiden 160-170 km/h, kulutus on karvan alle 10l per 100 km. Toisaalta maantieajossa kulutus pyörii siinä viiden litran paikkeilla. Kauppareisuilla yms nurkilla pyöriessä kulutus on jotain 2l per 100 km.

Eli akun painon takia keskikulutus ei ole suurempi, kuin vastaavan ilman akkua varustetun auton. Vaikka akkua ei lataisi, kerää se pidemmässä ajossa ihan merkittävän määrän sähköa talteen ja piennetää polttoainekulutusta. Hihasta heitettynä T8 volvon akusto tuo huimat 180 kg lisää painoa autolle.
 
"Tappaa eivät uskalla ja tiineeksi eivät saa." -UKK

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Tyhmä kysymys. Mistä johtuu kun yht'äkkiä tuulilasi likaantuu/pölyyntyy sisältä?

Ei ole säännöllistä eikä jossain autoissa ole kolmeen vuoteen pölyyntynyt. Nyt alkoi puolentoista vuoden jälkeen.
Liittyykö johonkin suodattimiin.
 
”Vittu mitä paskaa, ei voisi vähemmän kiinnostaa.”
-Alexander Stubb 1.11.2011 Pohjoismaiden neuvoston (PN) kokouksesta.-

ace

Jäsen
@Peltinen mainitsi Ladan. Vaikka tykkään ajaa nykyään luotettavalla ja ehkä tehokkaallakin länsiautolla, itäautot ovat silti jostain perverssistä syystä lähellä sydäntä. Lada, Mosse, Trabant, vanhat Daciat ja pikku Fiatitkin, vaikkeivät sinänsä itäautoja olekkaan.

Kokemukseni ja tietojeni mukaan näiden rumien, mutta ah niin kiinnostavien autojen tyyppiviat olivat hyvin yleisiä.

Edit: Niin siis omana autona on kaksi Skodaa. Omana hieman tehokkaampi, työsuhdeautona hyvin vaatimaton, länsiauto on ehkä joidenkin mielestä häilyvä käsite ja hyväksyn sen.
 
... päässä kasvaa pensas ja herneet puhuvat!

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Viikingit, Spurs, narrit (pre 2014)

Jos täällä asuu joku bensalenkkari, joka on varastoinut pihallaan vuosikymmenien ajan autonromuja, niin kissanpäivät on edessä. Kannattaa myös hyödyntää toi etu jos on piakkoin ostamassa uutta autoa. Nettiautosta nyt piha täyteen halvimpia autonromuja ja ensi vuonna sitten romutuspalkkiot jokaisesta kun ostaa uuden auton.
 

Vatso

Jäsen
Tai sitten haalia piha täyteen romuja ja todeta vuoden päästä, että romutuspalkkioihin varatut rahat ovatkin jo kaikki käytetty.

Onhan tuossa ihan hyvä riski/tuotto suhde, varmaan jollain 200-300e/kpl. saisi jo ihan lähitienoilta hankittua 10 romuautoa, tuohon vaikka muita kuluja tonni päälle ja ollaan maksimissaan jossain 4000 eurossa (varmasti halvemmallakin onnistuu). Nämä kaikki romuttamalla saisi sitten sen 20t euroa uuden auton ostoon, pitäisiköhän itsekin kokeilla onnea? Mihinköhän navetan taaksi nuo romut saisi jemmattua vuodeksi...
 

Kaspar11

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, Pittsburgh Penguins

Jos täällä asuu joku bensalenkkari, joka on varastoinut pihallaan vuosikymmenien ajan autonromuja, niin kissanpäivät on edessä. Kannattaa myös hyödyntää toi etu jos on piakkoin ostamassa uutta autoa. Nettiautosta nyt piha täyteen halvimpia autonromuja ja ensi vuonna sitten romutuspalkkiot jokaisesta kun ostaa uuden auton.
Korjatkaa jos oon väärässä, mutta jos yritän tästä hyötyä ostamalla tänään auton vaikkapa kolmella sadalla eurolla, se pitää olla katsastettu jotta voin ajaa sillä huomisen, koska 2021 romutettava auto pitää olla ollut liikenteessä omissa nimissä vuonna 2020. Laitan käytöstä poiston vuodeksi. Nyt ollaan päivämäärässä 23.12.2021. Jotta saan romutuspalkkion hyödynettyä uuteen sähköautooni, minun pitää leimata tuo peltipurkki vielä, jotta saan sen liikennekäyttöön romutustodistusta varten. ?
 
915 690 1033 1723 834

Orava

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Korjatkaa jos oon väärässä, mutta jos yritän tästä hyötyä ostamalla tänään auton vaikkapa kolmella sadalla eurolla, se pitää olla katsastettu jotta voin ajaa sillä huomisen, koska 2021 romutettava auto pitää olla ollut liikenteessä omissa nimissä vuonna 2020. Laitan käytöstä poiston vuodeksi. Nyt ollaan päivämäärässä 23.12.2021. Jotta saan romutuspalkkion hyödynettyä uuteen sähköautooni, minun pitää leimata tuo peltipurkki vielä, jotta saan sen liikennekäyttöön romutustodistusta varten. ?
Näin minäkin tuota olen tulkinnut. Mietin tuossa aiemmin, että vois laitta tuon pakun romun lihoiksi tälleen ennen uutta vuotta kun sais joku uutta autoa havitteleva hyödynnettyä sitten sen edun.
 

Vatso

Jäsen
Ei kai sillä autolla ole tarve varsinaisesti ajaa sitä yhtä päivää, ottaa vain liikennekäyttöön päiväksi ja homma ok, mistään katsastuksista ei tarvitse murehtia. Ja sama homma sitten vuoden päästä, ottaa takaisin liikennekäyttöön siksi päiväksi kun vie sen romuttamolle.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy