Ei yllätä. Liikaa vaivaa ladata. Ja kaikki ei varmaan kotona sitä pysty tekemään saatika työpaikalla. Lisäksi auton kokonaismassa on jo valmiiksi korkeampi kuin pelkästään polttomoottorikäyttöisissä. Siksi keskikulutus on korkeampi, jos sähköä ei ole apuna.Jätän tähän pureskeltavaksi, koska asia menee juurikin omien arvailujeni mukaan. Ja tälle verohyödyt yms.
![]()
Karu tilasto: Lataushybridien todellinen kulutus jopa 4,5 kertaa luvattua suurempi - osaa autoista ei oltu ladattu koskaan
Työsuhdekäytössä olleiden ladattavien hybridien kulutuslukemat osoittautuivat moninkertaisiksi autovalmistajien lupauksiin verrattuna, paljastaa leasingyhtiön tilasto.www.iltalehti.fi
Lisää vaihtoehtoja
Ketjuun kirjoittaneetLisäksi jos on vapaa käyttöetu, niin työsuhdeautoiluun kuuluvat myös bensat.Ei yllätä. Liikaa vaivaa ladata. Ja kaikki ei varmaan kotona sitä pysty tekemään saatika työpaikalla. Lisäksi auton kokonaismassa on jo valmiiksi korkeampi kuin pelkästään polttomoottorikäyttöisissä. Siksi keskikulutus on korkeampi, jos sähköä ei ole apuna.
Se toki on tarkoituksenhakuista, että verrataan valmistajan ilmoittamaa kulutusta todelliseen kulutukseen, kun se todellinen kuljettaja ajaa bensalla. Shokkivau, että bensalla ajaminen kuluttaa bensiiniä enemmän kuin sähkömoottorilla ajaminen.
Toki osin näin, mutta artikkelin mukaan yksikään ei päässyt luvattuihin lukemiin. On siellä joukossa kuitenkin käyttäjiä, jotka ajavat mahdollisuuksien mukaan sähköllä eli käyttävät ajoneuvoa "oikein".Lisäksi jos on vapaa käyttöetu, niin työsuhdeautoiluun kuuluvat myös bensat.
Se toki on tarkoituksenhakuista, että verrataan valmistajan ilmoittamaa kulutusta todelliseen kulutukseen, kun se todellinen kuljettaja ajaa bensalla. Shokkivau, että bensalla ajaminen kuluttaa bensiiniä enemmän kuin sähkömoottorilla ajaminen.
Lisäksi kiinnitin huomion siihen, että kulutus oli suurempaa kuin pelkällä polttomoottorilla varustetuissa ajoneuvoissa, mikä selittynee korkeammalla massalla.
Vasemmistolaisessa maailmankuvassa vasemmistolainen veskari päästäisihelpon vedon keskialueelta sisään ja alkaisi argumentoimaan ettei termi "maalivahti" tarkoita että hänen tulisi estää vastustajan maaliteko eikä tätentehtymaali ollut hänen vikansa, vaikka edellisellä erätauolla kehui miten hienosti torjui vetoja.
@SergeiK
@SergeiK
Enemmistön kohdalla taitaa olla niin, että jos ei rahallisesti suoraan hyödy niin mennään sillä, mikä kulloinkin katsotaan helpoimmaksi.Lisäksi jos on vapaa käyttöetu, niin työsuhdeautoiluun kuuluvat myös bensat.
Se toki on tarkoituksenhakuista, että verrataan valmistajan ilmoittamaa kulutusta todelliseen kulutukseen, kun se todellinen kuljettaja ajaa bensalla. Shokkivau, että bensalla ajaminen kuluttaa bensiiniä enemmän kuin sähkömoottorilla ajaminen.
Vähän karulta kuulostaa tonnien vero- ja käyttömaksuedut per ajoneuvo, ilmastopolitiikkaa toki parhaimmillaan.Ei yllätä. Liikaa vaivaa ladata. Ja kaikki ei varmaan kotona sitä pysty tekemään saatika työpaikalla. Lisäksi auton kokonaismassa on jo valmiiksi korkeampi kuin pelkästään polttomoottorikäyttöisissä. Siksi keskikulutus on korkeampi, jos sähköä ei ole apuna.
Vasemmistolaisessa maailmankuvassa vasemmistolainen veskari päästäisihelpon vedon keskialueelta sisään ja alkaisi argumentoimaan ettei termi "maalivahti" tarkoita että hänen tulisi estää vastustajan maaliteko eikä tätentehtymaali ollut hänen vikansa, vaikka edellisellä erätauolla kehui miten hienosti torjui vetoja.
@SergeiK
@SergeiK
Se on toki erikoista, mutta selittynee myös osittain sillä, että työsuhdeautoja on enimmäkseen niillä, jotka ajavat pitkää matkaa ja paljon kilometrejä. Sellaisille henkilöille lataushybridi ei ole kovinkaan hyödyllinen. Toki voisi kuvitella, että joukossa nyt olisi edes joku joka ajaisi vain lyhyttä matkaa, mutta ehkä sellaiset eivät ota työsuhdeautoa. En tiedä.Toki osin näin, mutta artikkelin mukaan yksikään ei päässyt luvattuihin lukemiin. On siellä joukossa kuitenkin käyttäjiä, jotka ajavat mahdollisuuksien mukaan sähköllä eli käyttävät ajoneuvoa "oikein".
Lisäksi kiinnitin huomion siihen, että kulutus oli suurempaa kuin pelkällä polttomoottorilla varustetuissa ajoneuvoissa, mikä selittynee korkeammalla massalla.
Sanoisin, että lataushybridi on hyvä ratkaisu jos valtaosa ajosta on sitä lyhyttä kaupunkiajoa.
Toki on myös sellaisia PHEVejä joissa akun paikka on oikeasti mietitty tilaa säästäväksi, mutta laiskemmissa merkeissä akku on takakontin alla, mikä tekee useimmiten tilasta pienemmän.@V-G-
Täyssähköissä akusto sijaitsee (ainakin pääosin) pohjarakenteessa eikä vie tilaa takaboksista kaasujen ja hybridien tapaan. Lisäksi yleensä takapenkin lattia on tasainen ja moottorin tilalla on säilytystilaa, joten äkkiseltään sanoisin, että kaavailtua kokoluokkaa hitusen pienempikin voi riittää. Toki takaboksin strategiset mitat tulee riittää esim. rattaisiin ja vastaaviin mukana kulkeviin kapineisiin, mutta tilaa tosiaan piisaa enemmän kuin verrokkipolttiksissa.
JOE E. TATA! \o/
No ihan omasta kaveriporukasta löytyy näitä pätkäajoa suorittavia, joilla on työsuhdeautot. Lataushybridejä ei ole kuin kahdella, muut ajelee perinteisillä yhtä sähköautoilijaa lukuunottamatta. Noista reilusta 10 hengestä on yksi ainoa jolla nuo ajosiivut päivässä ylittää sen 150km työajona, osalla ei varsinaista työajoa tule ollenkaan.Se on toki erikoista, mutta selittynee myös osittain sillä, että työsuhdeautoja on enimmäkseen niillä, jotka ajavat pitkää matkaa ja paljon kilometrejä. Sellaisille henkilöille lataushybridi ei ole kovinkaan hyödyllinen. Toki voisi kuvitella, että joukossa nyt olisi edes joku joka ajaisi vain lyhyttä matkaa, mutta ehkä sellaiset eivät ota työsuhdeautoa. En tiedä.
Sanoisin, että lataushybridi on hyvä ratkaisu jos valtaosa ajosta on sitä lyhyttä kaupunkiajoa.
Vasemmistolaisessa maailmankuvassa vasemmistolainen veskari päästäisihelpon vedon keskialueelta sisään ja alkaisi argumentoimaan ettei termi "maalivahti" tarkoita että hänen tulisi estää vastustajan maaliteko eikä tätentehtymaali ollut hänen vikansa, vaikka edellisellä erätauolla kehui miten hienosti torjui vetoja.
@SergeiK
@SergeiK
Itselläkin on työsuhdeauto tuolta Leaseplanilta, mutta firman hankintaraja on 30 900 euroa, joten ei sillä lataushybrideja pääse valitsemaan jos haluaa vähänkään isomman auton. Seuraavan auton ostankin todennäköisesti omaksi.No ihan omasta kaveriporukasta löytyy näitä pätkäajoa suorittavia, joilla on työsuhdeautot. Lataushybridejä ei ole kuin kahdella, muut ajelee perinteisillä yhtä sähköautoilijaa lukuunottamatta. Noista reilusta 10 hengestä on yksi ainoa jolla nuo ajosiivut päivässä ylittää sen 150km työajona, osalla ei varsinaista työajoa tule ollenkaan.
Kyllä tuo menee väärin. Valvonta on toki vaikeaa.Vähän karulta kuulostaa tonnien vero- ja käyttömaksuedut per ajoneuvo, ilmastopolitiikkaa toki parhaimmillaan.
Autoilu Turun seudulla kallistumassa? Aika isolta kuulostaa 0,1€/km maksu kaikille autoille. Paljon autoa tarvitsevalle tulee helposti tonneja lisää vuodessa, jos tuo tuollaisenaan tulee voimaan.
www.is.fi

Turkuun laadittu kilometriverosuunnitelma paljastaa euroja, prosentteja ja autoilijoille suunniteltuja hinnankorotuksia – ”+0.10 €/km kaikille autoille”
Turun kaupunkiseudun uusi liikennejärjestelmäsuunnitelma on laadittu yhteensä 13 kunnan – Aura, Kaarina, Lieto, Masku, Mynämäki, Naantali, Nousiainen, Paimio, Parainen, Raisio, Rusko, Sauvo ja Turku – MAL-alueelle.
"Terve järki näyttää olevan ominaisuus, jota on vähiten siellä, missä sitä tiukan paikan tullen eniten tarvittaisiin." UKK
Onhan tuo nykyisten kustannusten päälle järkyttävä korotus. Kai tää on halpaa edelleen, vaikkei se omassa pussissa siltä tunnu.Autoilu Turun seudulla kallistumassa? Aika isolta kuulostaa 0,1€/km maksu kaikille autoille. Paljon autoa tarvitsevalle tulee helposti tonneja lisää vuodessa, jos tuo tuollaisenaan tulee voimaan.
![]()
Turkuun laadittu kilometriverosuunnitelma paljastaa euroja, prosentteja ja autoilijoille suunniteltuja hinnankorotuksia – ”+0.10 €/km kaikille autoille”
Turun kaupunkiseudun uusi liikennejärjestelmäsuunnitelma on laadittu yhteensä 13 kunnan – Aura, Kaarina, Lieto, Masku, Mynämäki, Naantali, Nousiainen, Paimio, Parainen, Raisio, Rusko, Sauvo ja Turku – MAL-alueelle.www.is.fi
Vasemmistolaisessa maailmankuvassa vasemmistolainen veskari päästäisihelpon vedon keskialueelta sisään ja alkaisi argumentoimaan ettei termi "maalivahti" tarkoita että hänen tulisi estää vastustajan maaliteko eikä tätentehtymaali ollut hänen vikansa, vaikka edellisellä erätauolla kehui miten hienosti torjui vetoja.
@SergeiK
@SergeiK
Niin tai siis 0,2€/km jos autoilee lähelläkään Turun keskustaa tai kehätietä. Tuo 0,1€/km tulee Mynämäen perämetsissäkin.Autoilu Turun seudulla kallistumassa? Aika isolta kuulostaa 0,1€/km maksu kaikille autoille. Paljon autoa tarvitsevalle tulee helposti tonneja lisää vuodessa, jos tuo tuollaisenaan tulee voimaan.
![]()
Turkuun laadittu kilometriverosuunnitelma paljastaa euroja, prosentteja ja autoilijoille suunniteltuja hinnankorotuksia – ”+0.10 €/km kaikille autoille”
Turun kaupunkiseudun uusi liikennejärjestelmäsuunnitelma on laadittu yhteensä 13 kunnan – Aura, Kaarina, Lieto, Masku, Mynämäki, Naantali, Nousiainen, Paimio, Parainen, Raisio, Rusko, Sauvo ja Turku – MAL-alueelle.www.is.fi
Tai en minä tiedä miten tämä pitäisi ymmärtää:
1. Autoliikenteeseen kohdistuvat toimet
- Autoliikenteen kustannus +0.10 €/km kaikille autoille
- Autoliikenteen kustannus +0.10 €/km Kehätie–Kaarinantie-linjan sisäpuolella (esim. ruuhkamaksu)
Perustelukin luettavissa tästä:
Auton km-hinta nousu vain Kehätie–Kaarinantie-linjan sisällä vähentäisi liikennettä vielä enemmän alueen sisällä, mutta kasvattaisi voimakkaasti Kehätien ja Kaarinantien liikennettä ja vähentäisi suoritetta ja päästöjä selvästi vähemmän maksualuetta kiertävien matkojen aiheuttamasta lisäsuoritteesta johtuen.
"Varmistaaksemme mahdollisimman korkeatasoiset keskustelupalstat,
emme valitettavasti myöntää kirjoitusoikeuksia automaattisesti kaikille hakijoille" -Modet
emme valitettavasti myöntää kirjoitusoikeuksia automaattisesti kaikille hakijoille" -Modet
Mä olen varmaan käyttänyt oikein kunnolla oikein. Kaksi kuukautta hybridi-mesellä ja keskikulutus 0,6l/100km. No epäily olikin, että hybridi sopii omaan ajoprofiilin ja kun voi oman talon pihassa ladata niin hyvin menee.Toki osin näin, mutta artikkelin mukaan yksikään ei päässyt luvattuihin lukemiin. On siellä joukossa kuitenkin käyttäjiä, jotka ajavat mahdollisuuksien mukaan sähköllä eli käyttävät ajoneuvoa "oikein".
Lisäksi kiinnitin huomion siihen, että kulutus oli suurempaa kuin pelkällä polttomoottorilla varustetuissa ajoneuvoissa, mikä selittynee korkeammalla massalla.
That's fucking bullshit
Näinhän sen pitäisi mennä, niin tuet on perusteltuja sekä hankinnan että käytön verotuksen osalta.Mä olen varmaan käyttänyt oikein kunnolla oikein. Kaksi kuukautta hybridi-mesellä ja keskikulutus 0,6l/100km. No epäily olikin, että hybridi sopii omaan ajoprofiilin ja kun voi oman talon pihassa ladata niin hyvin menee.
Vasemmistolaisessa maailmankuvassa vasemmistolainen veskari päästäisihelpon vedon keskialueelta sisään ja alkaisi argumentoimaan ettei termi "maalivahti" tarkoita että hänen tulisi estää vastustajan maaliteko eikä tätentehtymaali ollut hänen vikansa, vaikka edellisellä erätauolla kehui miten hienosti torjui vetoja.
@SergeiK
@SergeiK
stunt cock
Jäsen
- Suosikkijoukkue
- San Jose Sharks, HPK
Muistelisin pitemmällä reissulla akun latautuneen kaksi kertaa täyteen jarrutusenergiasta. Tarkennettuna VoC:in tietojen perusteella reissun aikana akkuun oli ladattu kaksi kertaa sen kapasiteetti jarrutusenergiasta. Voihan sitä T8 volvon kulutusta moittia, jos matkanoperus on keski-euroopan moottoriteiden 160-170 km/h, kulutus on karvan alle 10l per 100 km. Toisaalta maantieajossa kulutus pyörii siinä viiden litran paikkeilla. Kauppareisuilla yms nurkilla pyöriessä kulutus on jotain 2l per 100 km.Ei yllätä. Liikaa vaivaa ladata. Ja kaikki ei varmaan kotona sitä pysty tekemään saatika työpaikalla. Lisäksi auton kokonaismassa on jo valmiiksi korkeampi kuin pelkästään polttomoottorikäyttöisissä. Siksi keskikulutus on korkeampi, jos sähköä ei ole apuna.
Eli akun painon takia keskikulutus ei ole suurempi, kuin vastaavan ilman akkua varustetun auton. Vaikka akkua ei lataisi, kerää se pidemmässä ajossa ihan merkittävän määrän sähköa talteen ja piennetää polttoainekulutusta. Hihasta heitettynä T8 volvon akusto tuo huimat 180 kg lisää painoa autolle.
"Tappaa eivät uskalla ja tiineeksi eivät saa." -UKK
Tyhmä kysymys. Mistä johtuu kun yht'äkkiä tuulilasi likaantuu/pölyyntyy sisältä?
Ei ole säännöllistä eikä jossain autoissa ole kolmeen vuoteen pölyyntynyt. Nyt alkoi puolentoista vuoden jälkeen.
Liittyykö johonkin suodattimiin.
Ei ole säännöllistä eikä jossain autoissa ole kolmeen vuoteen pölyyntynyt. Nyt alkoi puolentoista vuoden jälkeen.
Liittyykö johonkin suodattimiin.
”Vittu mitä paskaa, ei voisi vähemmän kiinnostaa.”
-Alexander Stubb 1.11.2011 Pohjoismaiden neuvoston (PN) kokouksesta.-
-Alexander Stubb 1.11.2011 Pohjoismaiden neuvoston (PN) kokouksesta.-
Larbatchov
Jäsen
- Suosikkijoukkue
- Lukko
Raitisilmasuodattimen ongelmat on hyvä arvaus. Sieltä ainakin itse lähtisin arpomaan.Tyhmä kysymys. Mistä johtuu kun yht'äkkiä tuulilasi likaantuu/pölyyntyy sisältä?
Ei ole säännöllistä eikä jossain autoissa ole kolmeen vuoteen pölyyntynyt. Nyt alkoi puolentoista vuoden jälkeen.
Liittyykö johonkin suodattimiin.
Seuraava epäilyksen kohde on lämmityslaitteen kenno tai muu vuoto lämmitysputkistossa. Ladan tyypivika oli aikoinaan vuotava lämmityslaitteen shuntti ja ensimmäinen oire oli aina sisäpuolelta harmaa tuulilasi.Raitisilmasuodattimen ongelmat on hyvä arvaus. Sieltä ainakin itse lähtisin arpomaan.
@Peltinen mainitsi Ladan. Vaikka tykkään ajaa nykyään luotettavalla ja ehkä tehokkaallakin länsiautolla, itäautot ovat silti jostain perverssistä syystä lähellä sydäntä. Lada, Mosse, Trabant, vanhat Daciat ja pikku Fiatitkin, vaikkeivät sinänsä itäautoja olekkaan.
Kokemukseni ja tietojeni mukaan näiden rumien, mutta ah niin kiinnostavien autojen tyyppiviat olivat hyvin yleisiä.
Edit: Niin siis omana autona on kaksi Skodaa. Omana hieman tehokkaampi, työsuhdeautona hyvin vaatimaton, länsiauto on ehkä joidenkin mielestä häilyvä käsite ja hyväksyn sen.
Kokemukseni ja tietojeni mukaan näiden rumien, mutta ah niin kiinnostavien autojen tyyppiviat olivat hyvin yleisiä.
Edit: Niin siis omana autona on kaksi Skodaa. Omana hieman tehokkaampi, työsuhdeautona hyvin vaatimaton, länsiauto on ehkä joidenkin mielestä häilyvä käsite ja hyväksyn sen.
... päässä kasvaa pensas ja herneet puhuvat!

Romutuslaissa on jopa kokonaan ilmaisen uuden auton mahdollistava porsaanreikä – Traficom IL:lle: ”Näin se on”
Yksityiset massaromuttajat voivat nyt tehdä autoillaan yhteensä jopa kymmenien tuhansien eurojen tilejä.
Jos täällä asuu joku bensalenkkari, joka on varastoinut pihallaan vuosikymmenien ajan autonromuja, niin kissanpäivät on edessä. Kannattaa myös hyödyntää toi etu jos on piakkoin ostamassa uutta autoa. Nettiautosta nyt piha täyteen halvimpia autonromuja ja ensi vuonna sitten romutuspalkkiot jokaisesta kun ostaa uuden auton.
Tai sitten haalia piha täyteen romuja ja todeta vuoden päästä, että romutuspalkkioihin varatut rahat ovatkin jo kaikki käytetty.
Onhan tuossa ihan hyvä riski/tuotto suhde, varmaan jollain 200-300e/kpl. saisi jo ihan lähitienoilta hankittua 10 romuautoa, tuohon vaikka muita kuluja tonni päälle ja ollaan maksimissaan jossain 4000 eurossa (varmasti halvemmallakin onnistuu). Nämä kaikki romuttamalla saisi sitten sen 20t euroa uuden auton ostoon, pitäisiköhän itsekin kokeilla onnea? Mihinköhän navetan taaksi nuo romut saisi jemmattua vuodeksi...
Onhan tuossa ihan hyvä riski/tuotto suhde, varmaan jollain 200-300e/kpl. saisi jo ihan lähitienoilta hankittua 10 romuautoa, tuohon vaikka muita kuluja tonni päälle ja ollaan maksimissaan jossain 4000 eurossa (varmasti halvemmallakin onnistuu). Nämä kaikki romuttamalla saisi sitten sen 20t euroa uuden auton ostoon, pitäisiköhän itsekin kokeilla onnea? Mihinköhän navetan taaksi nuo romut saisi jemmattua vuodeksi...
Korjatkaa jos oon väärässä, mutta jos yritän tästä hyötyä ostamalla tänään auton vaikkapa kolmella sadalla eurolla, se pitää olla katsastettu jotta voin ajaa sillä huomisen, koska 2021 romutettava auto pitää olla ollut liikenteessä omissa nimissä vuonna 2020. Laitan käytöstä poiston vuodeksi. Nyt ollaan päivämäärässä 23.12.2021. Jotta saan romutuspalkkion hyödynettyä uuteen sähköautooni, minun pitää leimata tuo peltipurkki vielä, jotta saan sen liikennekäyttöön romutustodistusta varten. ?![]()
Romutuslaissa on jopa kokonaan ilmaisen uuden auton mahdollistava porsaanreikä – Traficom IL:lle: ”Näin se on”
Yksityiset massaromuttajat voivat nyt tehdä autoillaan yhteensä jopa kymmenien tuhansien eurojen tilejä.www.is.fi
Jos täällä asuu joku bensalenkkari, joka on varastoinut pihallaan vuosikymmenien ajan autonromuja, niin kissanpäivät on edessä. Kannattaa myös hyödyntää toi etu jos on piakkoin ostamassa uutta autoa. Nettiautosta nyt piha täyteen halvimpia autonromuja ja ensi vuonna sitten romutuspalkkiot jokaisesta kun ostaa uuden auton.
915 690 1033 1723 834
Näin minäkin tuota olen tulkinnut. Mietin tuossa aiemmin, että vois laitta tuon pakun romun lihoiksi tälleen ennen uutta vuotta kun sais joku uutta autoa havitteleva hyödynnettyä sitten sen edun.Korjatkaa jos oon väärässä, mutta jos yritän tästä hyötyä ostamalla tänään auton vaikkapa kolmella sadalla eurolla, se pitää olla katsastettu jotta voin ajaa sillä huomisen, koska 2021 romutettava auto pitää olla ollut liikenteessä omissa nimissä vuonna 2020. Laitan käytöstä poiston vuodeksi. Nyt ollaan päivämäärässä 23.12.2021. Jotta saan romutuspalkkion hyödynettyä uuteen sähköautooni, minun pitää leimata tuo peltipurkki vielä, jotta saan sen liikennekäyttöön romutustodistusta varten. ?
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy