Autoiluketju

  • 3 187 533
  • 18 516
K

Kiekkokatsoja

Kovasti media jaksaa rummuttaa, tuosta polttomoottoriauton arvon romahduksesta. Tässäpä taas yksi linkki.
Tässä ehkei yhtä jyrkkää näkemystä, kuin tuossa edellisessä linkissäni.

Itse uskon, että tavis auto säilyttää arvonsa vielä kymmenisen vuotta. Joten ajellaan nyt vaan rauhassa, vanhoilla (romuillamme). Tietty tuleehan nuo uudet käyttömuodot lisääntymään. Mutta tuskin niin paljoa, kuin nykyhallitus unelmassaan haaveilee. Tavallisia ihmisiä, ja tavallisia autoilijoita tulee olemaan aina. Ei kaikki ihmiset tule asumaan isoimmissa kaupungeissa, ja ei heille sovellu sähköautot.
Voi jopa kääntyä niinpäin, että 2030 luvulla polttomoottoriauto on haluttua tavaraa, ja hinnat kohdillaan.
Ajellaan nyt vaan rauhassa polttomoottori autoillamme. ja turvallisesti.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
....
Olen aiemminkin kirjoittanut polttoaineen hintaan ujutettavasta verotaakasta. Autovero pois, jolloin autokanta uudistuu ja vähäpäästöistyy. Dieselvero veks. Samalla vastaavat verot polttoaineen litrahintaan, logistiikalle ja muulle dieseliin sidotulle ammattiliikenteelle tästä yksinkertaiset vähennykset.

Näin syntyisi todellinen kannustin käyttää mahdollisimman vähän fossiilisia polttoaineita nykyisen himmelin sijaan. Nyt kannustetaan hankkimaan näennäisesti vähäpäästöisiä autoja isolla autoveroedulla. Polttoaineen verotus kohdistuisi ympäristönäkökohdistakin oikein.
...
Tismalleen tietenkin noin, mutta tuo ei ole kestävä ratkaisu. Se nimittäin johtaisi polttoaineiden kulutuksen nopeahkoon laskuun ja mitä sitten? Valtion verotulot vähenisivät ja autoilijoille on korvamerkitty se jotain viisi miljardia pohjattoman kassan tulopuolelle. Siksihän näitä kilometriveroja ja muita himmeleitä viritellään, että vouti saa omansa.

Tämä muutos olisi pitänyt tehdä jo silloin joskus kun kokoomus sitoi osan maksuista auton päästöihin. Sehän oli tietenkin täysin idiootti byrokraattiratkaisu, koska koko veron siirtäminen polttaineen hintaan olisi 100% oikein ilman byrokratiaa. Autokanta olisi jo nyt merkittävästi uudempi, mutta verotulot vastaavasti alhaisemmat.
 

D.A.D

Jäsen
Olen aiemminkin kirjoittanut polttoaineen hintaan ujutettavasta verotaakasta. Autovero pois, jolloin autokanta uudistuu ja vähäpäästöistyy. Dieselvero veks. Samalla vastaavat verot polttoaineen litrahintaan, logistiikalle ja muulle dieseliin sidotulle ammattiliikenteelle tästä yksinkertaiset vähennykset.

voisi kuvitella ettei kaikki niele ihan purematta sitä, että valtaosa maksaisi kulkemisestaan moninkertaisen summan että murto osa saisi uuden auton puolet halvemmalla.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
voisi kuvitella ettei kaikki niele ihan purematta sitä, että valtaosa maksaisi kulkemisestaan moninkertaisen summan että murto osa saisi uuden auton puolet halvemmalla.
Kyllä ne käytettyjen hinnatkin tippuisivat yhtä lailla. Koko autokanta uudistuisi samalla. Sillä köyhälläkin olisi 10 vuotta vanhan auton sijaan varaa ostaa 5 vuotta vanha auto. Suomessa polttoaine ei ole selvästi kalliimpa kuin muualla, autot ovat. Sen takiahan Saksasta ja Ruotsista haetaan uusia ja vanhoja rakkineita.
 

D.A.D

Jäsen
Kyllä ne käytettyjen hinnatkin tippuisivat yhtä lailla. Koko autokanta uudistuisi samalla. Sillä köyhälläkin olisi 10 vuotta vanhan auton sijaan varaa ostaa 5 vuotta vanha auto.

Näinhän siinä kävisi. Jos kuvitellaan että uusien autojen myynti pomppasi 50 prossaa, niin se että minä ja 150t muuta saisimme uuden auton halvemmalla tuskin lohduttaisi niiden 5 miljoonan auton omistajaa joiden kustannukset moninkertaistuisivat vaikkakin he saisivat sen Nissan primeran pari tonnia halvemmalla.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Näinhän siinä kävisi. Jos kuvitellaan että uusien autojen myynti pomppasi 50 prossaa, niin se että minä ja 150t muuta saisimme uuden auton halvemmalla tuskin lohduttaisi niiden 5 miljoonan auton omistajaa joiden kustannukset moninkertaistuisivat vaikkakin he saisivat sen Nissan primeran pari tonnia halvemmalla.
Kaikkia ei toki voi miellyttää. En ole nähnyt lukuja, mutta epäilen, ettei sillä Primeran omistajalla kuitenkaan kustannukset moninkertaistuisi. Epäilen myös, että tässä maassa ei ole 5 miljoonaa auton omistajaa, jotka ajelevat vanhoilla rotiskoilla. Ehkäpä moni käytetyn auton omistaja ostaisi uuden auton käytetyn sijaan, jos hyvän uuden auton saisi 30 000 euron sijaan 15 000 eurolla.
 

Outsider

Jäsen
En jaksa uskoa, että autoilu tulee missään muodossa halpenemaan tulevaisuudessa, vaan kyllä niille sähköautoillekin lyödään ennemmin tai myöhemmin lisää raippaa erilaisilla seurantahimmeleillä/tiemaksuilla.

Se on toisaalta mielenkiintoinen pohdinta, että jos kuvitteellinen tilanne olisi joskus se, että kaikilla olisi sähköauto ja niitä ladattaisiin pelkästään uusiutuvalla energialla, niin pitäisikö autoilua siltikin verottaa aivan tolkuttomasti.
 
Laitoinpa tuon ostamani Verson takaisin liikkeeseen kun ei tullut korjaamalla kuntoon. Mietin josko ostaisi Kia Carensin seuraavaksi. Tekeeköhän Kioilla yleisesti ottaen mitään? Kellään kokemusta Carensista ja/tai 1,7 CRDi tai 1,6 ISG -moottoreista?
 

Tuamas

Jäsen
Laitoinpa tuon ostamani Verson takaisin liikkeeseen kun ei tullut korjaamalla kuntoon. Mietin josko ostaisi Kia Carensin seuraavaksi. Tekeeköhän Kioilla yleisesti ottaen mitään? Kellään kokemusta Carensista ja/tai 1,7 CRDi tai 1,6 ISG -moottoreista?

Kiat ovat yleisesti ottaen hyvin toyotoja, tylsiä ajaa, aika muovisia ja kohtuullisen pienillä huoltokustannuksilla yleensä tulee toimeen.
 

Vahva tunne

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
En jaksa uskoa, että autoilu tulee missään muodossa halpenemaan tulevaisuudessa, vaan kyllä niille sähköautoillekin lyödään ennemmin tai myöhemmin lisää raippaa erilaisilla seurantahimmeleillä/tiemaksuilla.

Se on toisaalta mielenkiintoinen pohdinta, että jos kuvitteellinen tilanne olisi joskus se, että kaikilla olisi sähköauto ja niitä ladattaisiin pelkästään uusiutuvalla energialla, niin pitäisikö autoilua siltikin verottaa aivan tolkuttomasti.
Eihän tuosta ole kahta sanaa. Autoilijoilta se reilu 8 miljardia viedään vuosittain, se on budjetissa,niin totta kai viedään. Tai vastaavasti,jos summaa pienennetään, otetaan muiden verojen tms. muodossa takaisin. Vaan autoilijaa on helppo lypsää, tulevaisuudessa muilla kuin nykyisin käytettävillä saastuttamisaiheilla. Ihmetyttää vaan kun autoilijoiden pitää ne pyörätietkin maksaa, polkupyörävero olisi oivallinen tapa kustantaa pyöräteitä, ja kävelyvero jalkakäytäviä. Siinä vinkkejä veroministeriöön.
 
Suosikkijoukkue
40-25-15
En tiedä kuuluuko tämä Vitutusketjuun vai tänne, mutta alkaa käyrät kohota kanssa-autoilijoiden typeryyden vuoksi. Jo toisen kerran syksyn jälkeen on joku tehnyt (ovellaan?) lommon autoni kylkeen. Kuinka vaikeaa niitä autonovia on avata niin, ettei se kolise viereiseen autoon? Ja mitään lappuahan ei ole jätetty, joten omasta vakuutuksesta menee. Olisi nyt jättänyt edes tervehdyksen A la Reinikainen.
 
K

Kiekkokatsoja

En tiedä kuuluuko tämä Vitutusketjuun vai tänne, mutta alkaa käyrät kohota kanssa-autoilijoiden typeryyden vuoksi. Jo toisen kerran syksyn jälkeen on joku tehnyt (ovellaan?) lommon autoni kylkeen. Kuinka vaikeaa niitä autonovia on avata niin, ettei se kolise viereiseen autoon? Ja mitään lappuahan ei ole jätetty, joten omasta vakuutuksesta menee. Olisi nyt jättänyt edes tervehdyksen A la Reinikainen.
Tää on tätä. Samasta aiheesta kirjoitin joskus. Joskus voisi mennä siten, että tuuli tempaisee vanhan ja kuluneen oven auki. Taikka lapsi tai juoppo tönäisee oven selälleen +osuma.
Yhtenä vuotena havaitsin autossani 5-6 tällaista uutta jälkeä. Ja yhden haalean pitkän jäljen auton kyljessä. Ehkä kantamuksen tekemä?
Näin kävi, vaikka pyrin pysäköimään autoni tilavaan paikkaan, ja mahdollisuuden mukaan siten, että vieressä ei ole autoa.
 

nummenkallio

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Heitteleekö muilla rengaspaineet ihan törkeästi näin talvella? Mini nimittäin avautuu koko ajan rengaspaineista. Hassuinta on se, että takarenkaissa ne valvonnan mukaan kestävät, mutta eturenkaissa on ihan hirveää arpomista. Kun käy täyttämässä, niin ei kestä kauaa, kun ollaan alarajalla, ja sitten auto mölisee. Mutta välillä eturenkaiden paineet myös nousevat.

Olen käsittänyt, että tällainen paineiden vaihtelu ei ole ihan harvinaista talvella. Mutta kiinnostaisi tietää, onko kyseessä vain harvinaisen herkkä - tai jopa väärin toimiva - rengaspainevalvonta vai joku muu. Renkaat ovat ihan hyvässä kunnossa, ja takarenkaat tosiaan ovat ongelmattomia, eturenkaista se huuto aina alkaa. Edessähän se auton paino tietysti on, varmaan sekin vaikuttaa.

Niin ja kesällä näitä ongelmia ei ole. Mini ei näköjään tykkää talvesta, kuten en minäkään. Tutkatkin huutavat välillä ihan omiaan. Onneksi kohta on kevät.
 

Nahkasohva

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Ronnie O'Sullivan, Sunderland
Heitteleekö muilla rengaspaineet ihan törkeästi näin talvella? Mini nimittäin avautuu koko ajan rengaspaineista. Hassuinta on se, että takarenkaissa ne valvonnan mukaan kestävät, mutta eturenkaissa on ihan hirveää arpomista. Kun käy täyttämässä, niin ei kestä kauaa, kun ollaan alarajalla, ja sitten auto mölisee. Mutta välillä eturenkaiden paineet myös nousevat.

Olen käsittänyt, että tällainen paineiden vaihtelu ei ole ihan harvinaista talvella. Mutta kiinnostaisi tietää, onko kyseessä vain harvinaisen herkkä - tai jopa väärin toimiva - rengaspainevalvonta vai joku muu. Renkaat ovat ihan hyvässä kunnossa, ja takarenkaat tosiaan ovat ongelmattomia, eturenkaista se huuto aina alkaa. Edessähän se auton paino tietysti on, varmaan sekin vaikuttaa.

Niin ja kesällä näitä ongelmia ei ole. Mini ei näköjään tykkää talvesta, kuten en minäkään. Tutkatkin huutavat välillä ihan omiaan. Onneksi kohta on kevät.

Mulla esiintyy samaa aina, kun lämpötila näin talviaikaan laskee tai nousee yli 10 astetta. Autona BMW 120.
 

nummenkallio

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Mulla esiintyy samaa aina, kun lämpötila näin talviaikaan laskee tai nousee yli 10 astetta. Autona BMW 120.
On varmaan sitten helpointa ajatella, että kyseessä on ominaisuus. Minithän ovat käytännössä pikkubemareita. Ja omana autona siis vuoden 2017 Clubman.
 
On varmaan sitten helpointa ajatella, että kyseessä on ominaisuus. Minithän ovat käytännössä pikkubemareita. Ja omana autona siis vuoden 2017 Clubman.
Yhdyn kanssa tähän. Aiempi vitossarjalainen herjasi talviaikaan vähintään kerran viikossa tuota. Ja seuranta oli 3 talven ajalta mitä auton omisti. Eli ominaisuus. Kovimmilla pakkasilla herjasi paljon muutakin, vaikka kaikki oli kondiksessa auton sulattua.
 

kyykäärme

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Laitoinpa tuon ostamani Verson takaisin liikkeeseen kun ei tullut korjaamalla kuntoon. Mietin josko ostaisi Kia Carensin seuraavaksi. Tekeeköhän Kioilla yleisesti ottaen mitään? Kellään kokemusta Carensista ja/tai 1,7 CRDi tai 1,6 ISG -moottoreista?
Muutama kesä sitten oli vuokra-autona pari viikkoa muutama sataa kilsaa ajettu diesel. En tykännyt yhtään. Jotenkin todella kankea käsitellä, parkkihalleissa ei kääntynyt millään. Moottoritiellä tuon kanssa nyt ajoi, mutta ajamisen iloa siitä ei saanut. Tanskassa pikkukaupungissa hajosi äänentoisto- ja navigointisysteemit. Kun moottorin käynnisti, meni radio päälle suurimmalla äänenvoimakkuudella asemien välissä, eikä pystynyt muuta tekemään kuin irrottamaan sulakkeen. Muuten ovat tiettävästi kestäviä autoja ja kai säilyttävät arvonsakin melko hyvin.
 

Rannelaukaus

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Oma työnantajani liisaa autot LeasePlanilta, jolta on ilmeisesti enai kuussa tulossa jopa kotilataamisen mahdollistava palvelu. Ei tarvitsisi kahta kertaa miettiä, ottaisiko vapaalla autoedulla työnantajan maksaman kotilatauspisteen talliin ja kaveriksi vaikka +500km käyttösäteisen Skoda Enyaqin 610e/kk verotusarvolla.
 

RauMan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko, Detroit Red Wings
Laitetaanpa tännekin jos jollain olisi valistuneita arvauksia:

ilmeni Volvovanhuksessa sellainen että moottorin vikavalo syttyi lennosta, mitään muuta virheilmoitusta tai viestiä ei näy. Toisena oireena on että lämpömittarin viisari ei värähdäkään vaikka kone on niin lämmin että puhaltaa lämmintä matkustamoon. Äsken pääsin töistä kotiin ja huomasin että flekti jäi pyörimään tuon lyhyen ajomatkan jälkeem muutamaksi minuutiksi. Itse arvellut jäähdytysnesteen lämpötila-anturin olevan rikki, tai siihen liittyvää kontaktihäiriötä. Illemmalla saanen testerin lainaan niin pääsee vähän silläkin kurkkimaan, auttaa tai sitten ei.
Mallina s60 2.4t, wanha korinen.
 

ADX_03

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Tampa Bay Lightning
Pikkuisen saanut tuulta alleen tuo "STOP! Autoilijoiden kuritukselle"-ryhmä Facebookissa noiden uutisten jälkeen, että ollaan nostamassa litrahinnat ihan pilviin. Nyt 150.000 jäsentä tuossa ryhmässä. Vissiin ovat järjestämässä jonkin sorttista mielenosoitusta kesällä. Voi olla tunkua Helsingin keskustassa, jos vaikka 15% tuosta ryhmästä siihen osallistuu..
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Samasta aiheesta ehkä hiukan maltillisemmin olen seurannut Autoliiton kannanottoja, mielestäni Autoliiton Pasi Nieminen ottaa monesti hyvin ja asiallisesti kantaa autoilijan näkökulmasta aiheeseen.

Faktahan on se että ainakin me Ruuhka-Suomessa asuvat saadaan ainakin aika pian tuta autoilun kallistuminen. Ei ihan hirveästi ainakaan vielä itseäni strassaa aihe, en edes aja kovin paljoa joten polttoainekulut on maltilliset vaikka nostaisivat pariin euroon litralta hinnan. Ei ole suurta tarvetta tehdä autovalintaa kustannusten minimointi edellä.
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat

Nahkasohva

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Ronnie O'Sullivan, Sunderland
Suosikkijoukkue
HIFK
Mitäs veroja me keksitään sitten ,kun sähköautot ovat vallanneet ihmisten liikkumisen?
Sähköautovero? Sähköauton lataamisen vero? Kilometrivero?

Siis sehän nyt on varma, että nyt kun autoilijoita ajetaan kohti vihreämpiä tai "vihreämpiä" valintoja, niin siinä kohtaa kun sähköautot ovat vallanneet autoilun, niin pakkohan jotain veroja on keksiä, jotta tulovirta ei katkea. Aika monesta miljardista puhutaan vajauksena valtion kassaan, jos esimerkiksi huomenna kaikilla olisikin sähköauto alla ja nykyisillä säädöksillä mentäisiin.

Se nyt vain on varma, että ensin autoilijat ajetaan pois rumasta ja pahasta hyvän puolelle ja sitten kun "maailma on pelastettu", niin raha pitää edelleen jollain verukkeella repiä autoilijoilta.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös