Autoiluketju

  • 3 189 104
  • 18 516

Vepe21

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Kiekko-Vantaa, Mainz 05
Olet oikeassa, hiukan sekavasti kirjoitin oman viestini ja meni ehkä hiukan itsellänikin puurot ja vellit sekaisin. En sen enempää noita 1.6 TDI:n speksejä ajatellut tuossa, vaan yhdistin jotenkin tämän sähkömiehen juttelut yleisesti tähän viimeisen vuosikymmenen vallitsevaan trendiin tehojen kasvattamisesta. Nimenomaan tämän moottorin kohdallahan tuo ei pidä paikkaansa, kuten sanoitkin. Koskee ehkä muutenkin enemmän noita bensakoneita. Tuo 1.6 TDIn hengettömyys oli kyllä tiedossa, joka viestini lopussa taisikin käydä ilmi.

Pointti ja mielipiteeni kuitenkin edelleen, että "konsernin" moottoreissa isompi on lähtökohtaisesti luotettavampi. Tsekkasin huvikseni edellisen sukupolven Passateista, että paljonko on Nettiautossa käytettynä myynnissä ja kuinka suurella osalla on rullattu yli 320 tkm (Nettiauton rajat 290 ja 320 tkm). Myynneissä olleista 2.0 TDI Passateista 10 % oli yli 320 tkm ajettuja, 1.6 TDI:llä vastaava luku oli 5 % eli puolet vähemmän. Ei toki kerro kaikkea, koska lähtökohtaisesti paljon ajavat valitsevat varmaan ennemmin tuon isomman koneen, mutta ehkä jotain osviittaa.

Samaa mieltä toki ollaan tästä, itsekin ottaisin hieman enemmän ajetun kaksilitraisen. Ja taitaa tuo olla suht yleinenkin mielipide, päätellen noista nettiauton tuloksista. Toki niissähän täytyy myös huomioida, että tuota aiempaa B7:ää sai kaksilitraisena neljää eri vaihtoehtoa kun 1.6:sia oli vain yksi.


Hyvä nouto tämä. Pitää käydä koeajamassa. Ranskalaiset kuljettimet vaan saa jonkilaiset hälyytyskellot soimaan päässä.

Kyllä nämä uudemmat ranskalaiset ovat varsin luotettavia, ainakin meillä. Mutsille hankittiin tuollainen Rellun Kadjar (eli tuosta yksi koko ylöspäin) vuonna 2017, eikä siitä ole ollut mitään valittamista, faija jopa hankki itselleen samanlaisen vuotta myöhemmin. Sitä aiemmin oli vuoden 2016 Peugeot 308, joka on nyt siskolla käytössä. Mistään noista ei ollut myöskään mitään valittamista, eikä niissä ole mitään vikoja ollutkaan.

Eli @xkouhiax ia kompaten, hälytyskellot pois päältä.
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Rohkaisen sammuttamaan hälytyskellot.

Sen verran alkoi tämä auto kiinnostamaan, että haen huomenna koeajoon. Ei niin sporttinen korimalli kuin tuossa Toyotassa, mutta auton sisätilat tosiaankin väljemmät ja mittaristo plus näyttöpaneeli todella tyylikkäät. Hintakin sen 10k edullisempi. Sitten tietenkin tuo latausmahdollisuus, joka ei tosin kotiparkkiksella vielä onnistu. Kiitos tästä vinkistä vielä.
 

Glove

Jäsen
VW Passat Highline 1.6 TDI DSG vuosimallia 2016, jolla on ajettu 130 000 km.
Tuo 1.6 TDI + DSG yhdistelmä oli Volkkarin murheenkryyni 2010 luvun alussa. Kaverilla oli taksikäytössä 2014 tai 2015 Caddy tuolla yhdistelmällä ja laatikko laukesi alle 200 tkm. Minulla taas oli kahdessa taksissa 2.0 TDI + DSG ja niillä yhteensä joku 550 tkm ongelmitta. Jotain eroa noissa 1.6 ja 2.0 laatikoissa oli, löytyy varmaan googlaamalla.
 

Tuamas

Jäsen
Tuo 1.6 TDI + DSG yhdistelmä oli Volkkarin murheenkryyni 2010 luvun alussa. Kaverilla oli taksikäytössä 2014 tai 2015 Caddy tuolla yhdistelmällä ja laatikko laukesi alle 200 tkm. Minulla taas oli kahdessa taksissa 2.0 TDI + DSG ja niillä yhteensä joku 550 tkm ongelmitta. Jotain eroa noissa 1.6 ja 2.0 laatikoissa oli, löytyy varmaan googlaamalla.

Pienissä koneissa on ”kuiva dsg” jonka kanssa on ollut ongelmia ja isommissa ”märkä”, joka kestää vallan mainiosti kunhan muistaa vaihtaa/vaihdattaa vaihteistoöljyt säännöllisesti.
 

Old Ray

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pens
Tuo 1.6 TDI + DSG yhdistelmä oli Volkkarin murheenkryyni 2010 luvun alussa. Kaverilla oli taksikäytössä 2014 tai 2015 Caddy tuolla yhdistelmällä ja laatikko laukesi alle 200 tkm. Minulla taas oli kahdessa taksissa 2.0 TDI + DSG ja niillä yhteensä joku 550 tkm ongelmitta. Jotain eroa noissa 1.6 ja 2.0 laatikoissa oli, löytyy varmaan googlaamalla.
Minun käsitykseni mukaan Volkkarin murheenkryyni oli B6 ja B7:ssa TSI+DSG.
 

Johnnie

Jäsen
Minun käsitykseni mukaan Volkkarin murheenkryyni oli B6 ja B7:ssa TSI+DSG.

Kuten @Tuamas edellä totesi, on kyse siitä, mikä DSG siellä on. 1.6 TDI on 7-pykäläinen kuivakytkimellä, sama kuin noissa mainitsemissasi TSI-koneissa. 2-litrainen on 6-pykäläisellä ja sillä märkäkytkimellä, paitsi olikohan se ihan tehokkain versio sitten vielä 7-pykäläisellä märällä.

Toki voisi luulla, että tuohonkin ajan saatossa jotain kehitystoimenpiteitä olisi tehty, kun tosiaan noita ongelmia ollut jo sieltä B6-ajoista lähtien.
 

Zamboni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Tarkoituksena olisi vaihtaa wanha Volvo S60 uudempaan samanmoiseen, toki uudempaan korimalliin eli 2011-> . Diesel kiinnostaisi mutta käyttövoimavero on niin älytön ettei näillä kilometreillä järkeä sellaista ottaa. Moottoriksi harkinnassa minimissään T4- bensa, nykyinen on 2.4t eikä kauheasti kesympään viitsisi lähteä. Automaatti on must ja siitä olisi kysymys: mikä on konkreettinen ero käytössä Geartronic vs Powershift? Lisäksi, alkupään moottorit ymmärtääkseni Fordin Ecoboost- perheen koneita, uhka vai mahdollisuus?
Tekniikaltaan ihan sama kuin Ford Mondeo. Bensakoneissa T3 ja T4 käytännössä samat paitsi neloseen on softattu hetkellinen lisäteho käyttöön. Käytännön ajossa ei kuulemma huomaa mitään eroa. Alkupään mallit on 1.6L ja jossain faceliftin kohdalla muuttuvat 1.5 litraisiksi samoilla suoritusarvoilla. Jos ei bensankulutus haittaa, niin ensimmäisen vuoden malleissa on tarjolla vielä myös Mazdan sukuista 2,0t bensakonetta jakoketjulla. Mukava ja vääntävä kone, mut kulutus 10 litran molemmin puolin. Mut kuulostaa nyt siltä, että suosiolla vaan T5 alle.

Ford-Getragin powershiftloota ei nyt aivan pommi kai ole, mutta kannattaa tarkastaa öljynvaihdot. Volvon keulalla nimittäin huolto-ohjelmassa ei ole öljynvaihtoa ja Fordissa se taas vaihdetaankin 60 tkm välein. Toinen hyvä puoli ainakin omassa kulkineessa on, että vaihteisto ei päästä kierroksia juuri alle 1500 ja sitä jurnutusta tonnin pinnassa viimeisten CO2-grammojen säästämiseksi ei tapahdu. Jos jotain epäilyksiä saa herättää, niin Ford siirtyi tässä uusimmassa sukupolvessaan takaisin momentinmuunninlaatikkoon tuosta 6DCT450 askista.
No pelotellaan nyt vielä sen verran, että kaverin dieselmondeon jatkeena vaihdelaatikko porsi aikoinaan vaihtokuntoon 160 tkm paikkeilla.
 
Viimeksi muokattu:

Old Ray

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pens
Eli siis. Jos ostan 130 000 km ajettu vuoden 2016 1.6 litraisen Passatin, niin siinä on kuiva 7-lovinen DSG ja tämä leiponee kiinni?
 
Viimeksi muokattu:

Glove

Jäsen
Minun käsitykseni mukaan Volkkarin murheenkryyni oli B6 ja B7:ssa TSI+DSG.
Eli siis. Jos ostan 130 000 km ajettu vuoden 2016 1.6 litraisen Passatin, niin siinä on kuiva 7-lovinen DSG ja tämä leiponee kiinni?
Käsittääkseni (voin olla väärässäkin) näissä kaikissa on käytössä sama DQ200 versio DSG-vaihteistosta. On sitä varmaan ajan myötä paranneltu, joten jää kaksi vaihtoehtoa, joko se kestää tai sitten ei.
 

Old Ray

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pens
Käsittääkseni (voin olla väärässäkin) näissä kaikissa on käytössä sama DQ200 versio DSG-vaihteistosta. On sitä varmaan ajan myötä paranneltu, joten jää kaksi vaihtoehtoa, joko se kestää tai sitten ei.
Joo eli sain nyt lisää infoa aiheeseen liittyen. Käytännössä tästä DQ200:sta on useampaa mallia. Tämä viallinen laatikko on käytännössä ollut on DQ200 0AM, joka on ollut pienemmissä bensa- ja dieselkoneissa. Vuoden 2013-2014 tietämillä tämä kuivaseiska on muuttunut DQ200 0CW-malliin, joka on kestävämpää sorttia. Useasta lähteestä olen nyt saanut sellaista infoa, että huoletta uskaltaa tätä uudempaa DQ200-lootaa käyttää.

Ilmeisesti kuitenkin se oikeasti surkea laatikko ollut 6-portainen DSG DQ400 (ainakin Passatin plugareissa). Näissä lootissa VAGArenan forumilla tuntuu olevan useita, joilla mekatroniikka pettänyt.
 

Old Ray

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pens
Kokemuksesta tuon konsernin dieseleistä sen verran, et jos autoa ajellaan enemmän kuormattuna niin ota se 2 litrainen diesel. Sanotaan nätisti niin, et jo koeajolla huomaat minkä takia. Myös kulutus on pienempi, kun koneessa on parempi vääntö, tämän huomaa heti kun alkaa kuskin lisäksi olemaan pari matkustajaa ja muuta matkatavaraa.
Ajelen pääosin arkiviikot tyhjällä autolla pitkää matkaa. Toki sitten kauppareissua yms tulee sen lisäksi ajettua sekä viikonloppuisin tulee keskimäärin kerran kuussa ajettua pitkää siivua puolison, tulevan vauvan sekä koiran kanssa. Kesällä sitten tietysti lomalla jonkin verran lomareissua autolla koko porukalla. Sanoisin, että kuitenkin 90 % taitan maantiellä työajoa ilman minkäänlaista kuormaa mukana.
 

Old Ray

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pens
Olen katsellut koeajoista videoita sekä lukenut kokemuksia ja jengi on yleensä yllättynyt positiivisesti tästä B8 Passatin 1.6:sta

Tällä hetkellä ajan -09 Tiguani TDI 2.0, joka on vieläpä neliveto. Eron tulen huomaamaan kyllä, mutta onko se kuinka ratkaiseva itselle niin saa nähdä.
 

smugu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Olen katsellut koeajoista videoita sekä lukenut kokemuksia ja jengi on yleensä yllättynyt positiivisesti tästä B8 Passatin 1.6:sta

Tällä hetkellä ajan -09 Tiguani TDI 2.0, joka on vieläpä neliveto. Eron tulen huomaamaan kyllä, mutta onko se kuinka ratkaiseva itselle niin saa nähdä.
Kannattaa myös ottaa huomioon mahdollinen jälleenmyynti. 2-litraisesta dieselistä pääsee varmasti paremmin eroonkin tulevaisuudessa. Aika monet (itseni mukaanlukien) pitää kuitenkin diesel koneelle miniminä tuota 2.0 litran tilavuutta.
 

Old Ray

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pens
Kannattaa myös ottaa huomioon mahdollinen jälleenmyynti. 2-litraisesta dieselistä pääsee varmasti paremmin eroonkin tulevaisuudessa. Aika monet (itseni mukaanlukien) pitää kuitenkin diesel koneelle miniminä tuota 2.0 litran tilavuutta.
Voi pitää ihan kutinsa. Silti Passatti tuntuu pitävän pintansa perheautona. joten uskoisin, että kyllä ne kaupaksi aina saa. Lopulta kuitenkin varmaan kahden sorttista ostajaa: niitä joita ei koneen koko kiinnosta (esim. minä) ja niitä joita se kiinnostaa (esim. sinä) :).
 

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka
Kyllä sen eron huomaa, kun vaihtaa 340 Nm moottorista 250 Nm versioon. Kuinka paljon se sitten haittaa on kai kiinni siitä kuinka suurten painoarvon sille antaa. Kyllä tuolla 88 KW versiollakin pärjää liikenteessä ja jos ei yritä saada kaksilitraisen fiilistä, niin ei se kulutuskaan mahdottomaksi karkaa. Toki sen eron tuntee, kun esimerkiksi kiihdyttää moottoritielle ylämäkeen. Siinä missä isommalla tuntui että vielä olisi tehoja jemmassa, niin pienemmällä tuntuu että kaikki on otettu irti.

En tiedä millaisiin lukemiin kukakin kaksilirtaisella on päässyt, mutta sekä tavallinen että ureaversio 88 KW/1.6 TDI:stä 7-portaisella DSG:llä ja sedanina ovat 160 000 kilometrin aikana kuluttaneet molemmat sekalaisessa ajossa vähän alle 5,5 L / 100 Km
Seat Altea XL toki on aerodynamiikaltaan eri muotoinen, mutta en kyllä koskaan muista että olisin 110 000 kilometrin kokemuksella päässyt 20. TDI:llä todellisessa kulutuksessa alle kuuden litran vaan enemmin pyörittiin lähempänä seitsemää litraa satasella.
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
En tiedä millaisiin lukemiin kukakin kaksilirtaisella on päässyt, mutta sekä tavallinen että ureaversio 88 KW/1.6 TDI:stä 7-portaisella DSG:llä ja sedanina ovat 160 000 kilometrin aikana kuluttaneet molemmat sekalaisessa ajossa vähän alle 5,5 L / 100 Km
Seat Altea XL toki on aerodynamiikaltaan eri muotoinen, mutta en kyllä koskaan muista että olisin 110 000 kilometrin kokemuksella päässyt 20. TDI:llä todellisessa kulutuksessa alle kuuden litran vaan enemmin pyörittiin lähempänä seitsemää litraa satasella.

2.4L V60 D6 Phev viimeisin kulutusmittarilukema 8300km tätä talvea ja lähestulkoon kaupunkiajoa, keskikulutus 2,5 litraa. Mutta tämä oli varmaan väärin kulutettu.
 

Blue F

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Aiemmin taisi tässä ketjussa olla puhetta maalipinnan pinnoittamisesta. Mitä eroa on Nano 2K- pinnoitteella ja keraamisella pinnoitteella ( e. Brilliant +), muuta kuin hinta. 250 € vs 500 €. Molemmille luvataan 3 vuoden "takuu".

Kumpaa suosittelisitte hintalaatu -suhteella vuoden vanhaan autoon?
 

smugu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Aika pienillä koneilla kyllä porukka jaksaa matkaa taitella jos 1,6 litrainen disukkakin menee. Tällä hetkellä ajelen reilu 100hv autolla, mikä riittää justiinsa tuohon kaupunkiajeluun. Edellinen autoni oli 210hv tehoiltaan ja sekin oli todella laiska maantieajoon.
 

Old Ray

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pens
Aika pienillä koneilla kyllä porukka jaksaa matkaa taitella jos 1,6 litrainen disukkakin menee. Tällä hetkellä ajelen reilu 100hv autolla, mikä riittää justiinsa tuohon kaupunkiajeluun. Edellinen autoni oli 210hv tehoiltaan ja sekin oli todella laiska maantieajoon.
Ootko testannut uudempia 1.6 vagin dieseliä? Onko siis kokemusta näistä?
 

smugu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Ootko testannut uudempia 1.6 vagin dieseliä? Onko siis kokemusta näistä?
Ei kyllä ole. Joten otan hieman takaisin lausuntoani, enkä tuomitse suoraan! Onhan se totta että nykyautoissa se softakartta on saatu tuottamaan tehoa ja vääntöä niillä alueilla, missä sitä tarvitsee ja sitä kautta kiihdytykset yms onnistuu hieman pienempitehoisellakin autolla.
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Hybridillä. Oot varmaan vitun hieno mies.

Aika usein saan kuulla olevani. Ja tosiaan ekodieseliähän tuo 2,5 litraa per 100 km vain on eli sitä esson baarin äijien hampparien käristämisestä jääneiden öljyjen hyötykäyttöä parhaalla mahdollisella tavalla.
 

Glove

Jäsen
Aika pienillä koneilla kyllä porukka jaksaa matkaa taitella jos 1,6 litrainen disukkakin menee. Tällä hetkellä ajelen reilu 100hv autolla, mikä riittää justiinsa tuohon kaupunkiajeluun. Edellinen autoni oli 210hv tehoiltaan ja sekin oli todella laiska maantieajoon.
Sehän hieman riippuu missä autossa se 200 hv, onko se jossain peltihirviössä vai 1000 kg seat Ibizassa, kuten minun edellinen autoni? Meni vaan mokoma hajoamaan.
 

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka
2.4L V60 D6 Phev viimeisin kulutusmittarilukema 8300km tätä talvea ja lähestulkoon kaupunkiajoa, keskikulutus 2,5 litraa. Mutta tämä oli varmaan väärin kulutettu.

Ei vaan väärin luettu tai väärin tahallaan tai tahattomasti ymmärretty.

Jos kysymys on VW Passatista ja konsernin kahdesta eri kokoisesta dieselmoottorivaihtoehdosta, niin jonkun random Volvon kulutus on ihan yhtä relevantti kuin Ilveksen illan pelin sentterihierkiaa miettiessä katsoisi Kerhossa pelaavan Kontiolan kuluvan kauden pisteitä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös