Suosikkijoukkue
Ne, joilta ei odoteta mitään ja JYP
Bensiiniketjut taas palkitsevat jouluiset autoilijat 10-20 sentin lisähinnalla. Eilen oli ysivitonen pk-seudulla karvan yli 1,30 ja tänään 1,43->. Normitoimintaa pyhien alla, joo tiedän.
Jos malttaa jättää tankkaamisen esimerkiksi Lahteen ja viitsii koukata muutaman sata metriä nelostieltä, saa bensaa ns. normaalihinnalla.

Käytiin itse viemässä lahjoja Janakkalaan. Tankkasin 22.12. Turengin kylältä (oli reitin varrella) 1,359.
Pk-seudulla olen havainnut, että bensa on halvinta niillä mittareilla joille on vaikeaa ajaa.
 
Kaikkea mitä sanon saa ja täytyy käyttää minua vastaan.

Ruutuässä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
VAGin maksimi on todella piiitkä etäisyys. Harva sellaisella ajaa, ihan perustuen keskivertoautoilijaan. VAGin kahdella minimietäisyydellä tulee ajettua silloin tällöin. Siinäkin ärsyttää eniten auton reagointi väliin tuleviin, ei siellä olla vielä lähelläkään puskuria, väli on useampi auton mitta.
Motareilla ja kehäteillä käytän aina vakkaria ja Mullakin käytössä lyhin etäisyys. Ei voisi kuvitellakaan mitään pidempää. Tietyissä tilanteissa pakko vähän painaa kaasua, että antaa mennä lähemmäs (esim. silloin kun auto on siirtymässä pois edestä ja voi alkaa ohittaa). Kokemuksia muutaman vuoden ajan Volkkarista ja nyt Volvosta. Lisää kyllä ajomukavuutta ja turvallisuutta, varsinkin uudemmissa autoissa, jotka auttaa ohjaamisessakin.
 

JjZz

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Olisiko kyseessä kuitenkin human error eli säätö on minimissä vaikka luulet että maksimissa? Ainakin Mersussa ja VAG autoissa tuo toimii mainiosti ja etäisyys on aivan riittävä talvellakin.
Tämäkin tuli kyllä testattua. Kun lähdin muuttamaan etäisyyttä toiseen äärilaitaan, auto lähti kiihtymään. Ja Mesestä tosiaan kyse.

Voihan se toki olla human error siinä mielessä, että minulla vain on väärä käsitys riittävästä etäisyydestä.

Edit: Vai olisiko kyse vain siitä että kun tuli jokunen vuosi sitten muutettua pk-seudulta pöndelle niin käsitys sopivasta etäsyydestä on venynyt ajan saatossa.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Viikingit, Spurs, narrit (pre 2014)
Tämäkin tuli kyllä testattua. Kun lähdin muuttamaan etäisyyttä toiseen äärilaitaan, auto lähti kiihtymään. Ja Mesestä tosiaan kyse.

Voihan se toki olla human error siinä mielessä, että minulla vain on väärä käsitys riittävästä etäisyydestä.

Edit: Vai olisiko kyse vain siitä että kun tuli jokunen vuosi sitten muutettua pk-seudulta pöndelle niin käsitys sopivasta etäsyydestä on venynyt ajan saatossa.
Parempi noin päin. Konsernin autossa jos pitää minimivälillä niin ei siinä turvaväliä kyllä jää. Maantiellä laitan aina maksimivälin, koska why not.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: JjZz

kyykäärme

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Peugeotissa käytän myös nyt huonommilla keleillä maksimiväliä. Tuntui, että menee liian lähelle kesän asetuksilla.

Kovinkaan mukava ajettava tuo 508 ei keskiviikon tuulessa ja räntäsateessa pikatiellä ja moottoritiellä ollut. Osansa tekivät varmasti leveät 18" kitkarenkaat, joissa teiden epätasaisuus ja kakkostien paikat ja kuopat tuntuvat turhankin selvästi. Kaistavahti on aika herkkä ottamaan homman haltuun, ja jotenkin ohjaus tuntui koko ajan liian kevyeltä. Ehkä tottumiskysymys, kun edellinen auto oli hybridi ja takapäässä ja keskellä oli painoa 500 kg enemmän.
 
WE ♥ LUKKO NO ♠

hege

Jäsen
Subarussa on myös adaptiivisen vakkarin minimietäisyys omaan makuun turhan lyhyt huonolla kelillä ainakin taajamanopeuksissa. Tai ehkä kyseessä vain oma epäluottamus toimintaan.
 

Blue F

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Jos malttaa jättää tankkaamisen esimerkiksi Lahteen ja viitsii koukata muutaman sata metriä nelostieltä, saa bensaa ns. normaalihinnalla.

Käytiin itse viemässä lahjoja Janakkalaan. Tankkasin 22.12. Turengin kylältä (oli reitin varrella) 1,359.
Pk-seudulla olen havainnut, että bensa on halvinta niillä mittareilla joille on vaikeaa ajaa.
Neste Oil ottanut pk-seudulla joulun ajaksi käyttöön oman "kartellihinnoittelunsa". (lähde: Polttoaine.net)

Kipuraja ysivitosella ihan siinä kintaalla:

Espoo:
Neste, Mankki Lapinkyläntie 5, Kehä III (E18)23.12.1.4991.5891.389
Neste Oil, Espoonlahti Kivenlahdentie 523.12.1.4991.5891.389
Neste, Muurala Nimismiehenpelto 123.12.1.4991.5891.389
Neste Oil, Suomenoja Martinsillantie 2 B23.12.1.4991.5891.389

Helsinki:
Neste Oil, Eläintarha Nordenskjöldinkatu 2223.12.1.4991.5891.389
Neste Oil, Kontula Kotikonnuntie 123.12.1.4991.5891.389
Neste Oil, Hietalahti Hietalahdenranta 623.12.1.4991.5891.389
Neste, Kannelmäki Laulukuja 223.12.1.4991.5891.389
Neste Oil (A), Oulunkylä Siltavoudintie 1923.12.1.4991.5891.389

Vantaa:
Neste Oil, Korso Otavantie 1423.12.1.4991.5891.389
Neste Oil, Koivuhaka Niittytie 2, Kehä III (E18)23.12.1.4991.5891.389
Neste Oil, Rajatorppa Vapaalantie 123.12.1.4991.5891.389
Neste Oil, Varisto Ulkoniitynkuja 223.12.1.4991.5891.389
 
"Mielipiteeni on voinut muuttua, mutta ei se tosiasia, että olen oikeassa!!!"

T1971

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kolme kovaa
Neste Oil ottanut pk-seudulla joulun ajaksi käyttöön oman "kartellihinnoittelunsa". (lähde: Polttoaine.net)

Kipuraja ysivitosella ihan siinä kintaalla:

Espoo:
Neste, Mankki Lapinkyläntie 5, Kehä III (E18)23.12.1.4991.5891.389
Neste Oil, Espoonlahti Kivenlahdentie 523.12.1.4991.5891.389
Neste, Muurala Nimismiehenpelto 123.12.1.4991.5891.389
Neste Oil, Suomenoja Martinsillantie 2 B23.12.1.4991.5891.389

Helsinki:
Neste Oil, Eläintarha Nordenskjöldinkatu 2223.12.1.4991.5891.389
Neste Oil, Kontula Kotikonnuntie 123.12.1.4991.5891.389
Neste Oil, Hietalahti Hietalahdenranta 623.12.1.4991.5891.389
Neste, Kannelmäki Laulukuja 223.12.1.4991.5891.389
Neste Oil (A), Oulunkylä Siltavoudintie 1923.12.1.4991.5891.389

Vantaa:
Neste Oil, Korso Otavantie 1423.12.1.4991.5891.389
Neste Oil, Koivuhaka Niittytie 2, Kehä III (E18)23.12.1.4991.5891.389
Neste Oil, Rajatorppa Vapaalantie 123.12.1.4991.5891.389
Neste Oil, Varisto Ulkoniitynkuja 223.12.1.4991.5891.389
Eikun ihan sattumaa....
 
Vasemmistolaisessa maailmankuvassa vasemmistolainen veskari päästäisihelpon vedon keskialueelta sisään ja alkaisi argumentoimaan ettei termi "maalivahti" tarkoita että hänen tulisi estää vastustajan maaliteko eikä tätentehtymaali ollut hänen vikansa, vaikka edellisellä erätauolla kehui miten hienosti torjui vetoja.
@SergeiK

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Joku oli kommentoinut asia joka avautui minulle-ketjuun, että bensa/diesel on halvimmillaan aina tiistaisin. Itsekin tehnyt saman huomion jo usean vuoden ajan. Työmatkan varrella olevat asemat menee aina samalla kaavalla: tiistaina halvinta, keskiviikon aikana hinta nousee ~10-15snt/l, ja siitä laskettelee parin kolmen hinnan pudotuksen myötä seuraavaksi tiistaiksi taas viikon halvimpaan lukemaan. Joskus saattaa tuo hintapiikki tulla tiistai-illankin aikana, tai keskiviikkoaamuna on vielä halpaa, josta sitten päivän aikana nostoa 10-15snt/l. Joskus hinta nousee vain pariksi päiväksi ja on jo perjantaina about samoissa kuin viikon halvin hinta. Olisi mielenkiintoista tietää miksi hinta seilaa tässä rytmissä.

Samoin aina isompien "ajolomien" kynnyksellä nousee hinta, eli joulu, pääsiäinen ja juhannus, mikä nyt on selkeää kun hetkellistä kysyntää tulee normaalia enemmän.
 

Peltinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Työmatkan varrella olevat asemat menee aina samalla kaavalla: tiistaina halvinta, keskiviikon aikana hinta nousee ~10-15snt/l, ja siitä laskettelee parin kolmen hinnan pudotuksen myötä seuraavaksi tiistaiksi taas viikon halvimpaan lukemaan. Joskus saattaa tuo hintapiikki tulla tiistai-illankin aikana, tai keskiviikkoaamuna on vielä halpaa, josta sitten päivän aikana nostoa 10-15snt/l. Joskus hinta nousee vain pariksi päiväksi ja on jo perjantaina about samoissa kuin viikon halvin hinta.
Viime tiistaina kävin marketissa kello 23 maissa. Mennessä oli vielä joka paikassa halpaa. Takaisin tullessa vähän ennen puolta yötä Neste ja Shell olivat jo nostaneet 13 senttiä hintoja mutta Teboililta ehti vielä tankata halvalla.
 

ipa rules

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Packers
Motareilla ja kehäteillä käytän aina vakkaria ja Mullakin käytössä lyhin etäisyys. Ei voisi kuvitellakaan mitään pidempää. Tietyissä tilanteissa pakko vähän painaa kaasua, että antaa mennä lähemmäs (esim. silloin kun auto on siirtymässä pois edestä ja voi alkaa ohittaa). Kokemuksia muutaman vuoden ajan Volkkarista ja nyt Volvosta. Lisää kyllä ajomukavuutta ja turvallisuutta, varsinkin uudemmissa autoissa, jotka auttaa ohjaamisessakin.
Sama homma ja uudehko VW alla. Joskus huonolla kelilla 80km/h alueella tulee yksi napsu vedettyä lisää etäisyyttä mutta käytännössä aina oltava asetus niin lähellä, kun mahdollista.
 

JjZz

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Motareilla ja kehäteillä käytän aina vakkaria ja Mullakin käytössä lyhin etäisyys. Ei voisi kuvitellakaan mitään pidempää. Tietyissä tilanteissa pakko vähän painaa kaasua, että antaa mennä lähemmäs (esim. silloin kun auto on siirtymässä pois edestä ja voi alkaa ohittaa).
Rupesinkin tossa muistelemaan aikaa jolloin asuin pk-seudulla, niin eihän noilla kehäteillä kyllä mitään pitkää väliä pysty pitämään, eikä motareillakaan ainakaan vähänkin ruuhkaisempana aikana.

Silti ehkä toivoisin, että olisi myös mahdollisuus hieman pitempään turvaväliin kun siihen liikennemäärien puolesta olisi mahdollisuus.
 

Blue F

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Joskus huonolla kelilla 80km/h alueella tulee yksi napsu vedettyä lisää etäisyyttä mutta käytännössä aina oltava asetus niin lähellä, kun mahdollista.
Joulun alusviikolla räntäsateessa ei tarvinnut käyttää pitkää eikä lyhyttäkään etäisyyttä vakkarissa. Rapaa lensi niin paljon, että muutaman kilometrin välein anturit olivat niin moskassa, että ainakin Mesessä oli kaikki tutkiin liittyvät avustimet poissa pelistä. Oli kyllä raskasta ajaa kokoajan jalka polkimella pitkää matkaa, kun on tottunut ajelemaan taajamissakin vakkarilla. Toimiessaan on kyllä erinomainen apu tuo adaptatiivinen vakkari, kun vain oppii luottamaan järjestelmään.
 
"Mielipiteeni on voinut muuttua, mutta ei se tosiasia, että olen oikeassa!!!"

MikGo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Leijonat
Välillä muutakin kuin autoilijoiden syyttelyä:
Hyvä kirjoitus. Kun muutin reilu vuosi sitten pienemmästä kylästä isompaan niin huomasin kyllä, että autoilijat osaavat käyttäytyä paremmin isommassa kaupungissa. Täällä on totuttu siihen, että tilaa annetaan vaikka ei välttämättä liikennesääntöjen puitteissa olisi pakko. Lisäksi yleensä nostellaan kättä pystyyn, joko virheen merkiksi tai sitten sille, että ole hyvä voit mennä tuohon väliin. Vetoketju periaatekin toteutuu yleensä hienosti.

Pyöräilijät ja jalankulkijat yleensä myös kiittävät kun he päästää tien ylittämään. Etenkin lämmittää kuin lapset iloisesti heiluttavat kättä kiitoksen merkistä. Se on sitä sosiaalista liikennettä. Itse liikun autolla ja pyörällä melkein yhtäpaljon. Se tuo hyvin perspektiiviä liikenteeseen. Toki tuntuu, että pyörällä ajaessa törttöilen joskus liikaa kun on mukamas kiire. Parantamista on vielä itselläkin.
 
Suosikkijoukkue
HPK
Olen tässä hankkimassa ensimmäistä kunnon autoa. Nuorena landella tuli aina ostettua joku rotisko sukulaismieheltä yms. tutulta. Autoista en kovin paljoa ymmärrä ja nytkin ajattelin ostaa auton ehkä vain noin vuodeksi ja sitten myydä eteenpäin kun Koronatilanne on hellittänyt ja junalla/busseilla pääsee taas turvallisemmin. Ajoa tulee varmaan aika vähän kun vaimon kanssa vedetään työmatkat pääosin fillarilla kun kelit sallii ja itse teen etätöitä aika paljon.

Eli mitäs noista autoista täytyy nyt ottaa nykyään huomioon tekniikassa yms. Onko mitään sellaista mihin ei kannattaisi koskea pitkällä tikullakaan? Nyt oon tässä tsekannu pääosin farmareita koska jos autolla liikutaan, niin kyseessä on vähän pidempi matka ja tavaraa tulee paljon ja koira pitää saada mahtumaan, tuo menee kyllä myös takapenkille.

Äkisti tuossa osui silmään pari potentiaalista vehjettä:


Onko näistä mihinkään? Budjetti pyörii siellä 15-20k nurkilla.
 
Burkan Bauhaja, Demolition Grinder

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sotkamon Jymy
Onko mitään sellaista mihin ei kannattaisi koskea pitkällä tikullakaan?
Nykypäivä on siitä ikävää aikaa autoteollisuuden suhteen, että käytännössä jokaisella merkillä on ne omat murheenkryyninsä, mihin ei kannata koskea pitkällä tikullakaan. Joillakin merkeillä enemmän kuin toisilla, mutta käytännössä jokaisella niitä on.

Jos itse noilla kriteereillä autoa hankkisin, niin joku 1,8-litrainen farkku-Avensis. Tylsä kuin tiistai, mutta pitää arvonsa ja toimii päivästä toiseen.
 

stunt cock

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Sharks, HPK
Eli mitäs noista autoista täytyy nyt ottaa nykyään huomioon tekniikassa yms. Onko mitään sellaista mihin ei kannattaisi koskea pitkällä tikullakaan? Nyt oon tässä tsekannu pääosin farmareita koska jos autolla liikutaan, niin kyseessä on vähän pidempi matka ja tavaraa tulee paljon ja koira pitää saada mahtumaan, tuo menee kyllä myös takapenkille.

Äkisti tuossa osui silmään pari potentiaalista vehjettä:

Onko näistä mihinkään? Budjetti pyörii siellä 15-20k nurkilla.
Onko valintakriteerinä mahdollisimman tehoton moottori, vai miten nuo on tullut valituksi? Jos tarkoituksenasi on mahdollisesti myydä auto eteenpäin koronatilanteen helpotuttua, suosittelisin valitsemaan mahdollisimman yleisen mallin. Tällöin esimerkin kaltaiset poikkeuksellisen tehottomalla koneella varustetut autot saattavat olla vaikeammin myytävissä, kuin mahdollisimman tavalliset autot.
 
"Tappaa eivät uskalla ja tiineeksi eivät saa." -UKK

Tuamas

Jäsen
Farkkuna Avensis tai Golf olisi noilla kriteereillä ne ykkösvaihtoehdot, yleisiä, perusluotettavia, helposti myytäviä ja suosittuja.

Arvonalenema pysyy kohtuullisena ja jälleenmyynti on niin simppeliä kuin se nyt auton kanssa ylipäätään voi olla.

Toki jos on varmaa, että käyttöä on vain se vuosi-pari, eikä ole kokemusta auton ostosta, omistamisesta eikä myynnistä, eikä liiemmin nauti kaupanteosta, niin suosittelisin ennemmin leasingia/pitkäaikaisvuokrausta.
 
Åja.

Theofilus

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Tuo Focus on todella miellyttävä ajaa myös maantiellä ja 1.0 litranen 125hv on todella pirteä moottori. Takaistujille tilat ovat toki ahtaanpuoleiset, mutta on kyllä hintaluokassaan ehotonta kärkeä ainakin nuo vm 2015 eteenpäin olevat yksilöt.
 
Tää on meidän joukkue.

Escapist

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
@Purkan Jauhaja me hommattiin syksyllä vm.-17 skoda fabia combi ja siitä ei ainakaan toistaiseksi ole huonoa sanottavaa keksitty. Kokoluokassaan erittäin tilava ja 110hv tsi koneen suorituskykykin vähintään riittävä, vääntää kivasti ja isolla kierrosalueella. Kulutus mukavan maltillinen ja verot pienet alhaisten päästöjen takia. Eikä vakuutuksetkaan kalliit. Hinta oli siinä 10k huitteilla, kannattaa ainakin tutustua kyseiseen vaihtoehtoon.
 
Suosikkijoukkue
HPK
Toki jos on varmaa, että käyttöä on vain se vuosi-pari, eikä ole kokemusta auton ostosta, omistamisesta eikä myynnistä, eikä liiemmin nauti kaupanteosta, niin suosittelisin ennemmin leasingia/pitkäaikaisvuokrausta.
Kyllä mulla auto on ollut noin 10 vuoden ajan, mutta nyt ollut 3-4 vuotta ilman. Kattelin noita pidempiaikasia liisinkejä ja olivat mielestäni vähän turhan kalliita. Toki ovat helpompia. Nyt ollut pari kuukautta leasing auto ja kesällä oli kans muutaman kuukauden.


Onko valintakriteerinä mahdollisimman tehoton moottori, vai miten nuo on tullut valituksi?
Ihan vaan koko, vuosimalli, hinta yms. Ihan muutaman tunnin vertailulla lähdin tänään liikkeelle. En vielä syvemmälle sukeltanut.

@Purkan Jauhaja me hommattiin syksyllä vm.-17 skoda fabia combi ja siitä ei ainakaan toistaiseksi ole huonoa sanottavaa keksitty. Kokoluokassaan erittäin tilava ja 110hv tsi koneen suorituskykykin vähintään riittävä, vääntää kivasti ja isolla kierrosalueella. Kulutus mukavan maltillinen ja verot pienet alhaisten päästöjen takia. Eikä vakuutuksetkaan kalliit. Hinta oli siinä 10k huitteilla, kannattaa ainakin tutustua kyseiseen vaihtoehtoon.
Tämmöstä taisin vähän silmäillä tänään.
 
Burkan Bauhaja, Demolition Grinder

molari

Jäsen
Olen tässä hankkimassa ensimmäistä kunnon autoa. Nuorena landella tuli aina ostettua joku rotisko sukulaismieheltä yms. tutulta. Autoista en kovin paljoa ymmärrä ja nytkin ajattelin ostaa auton ehkä vain noin vuodeksi ja sitten myydä eteenpäin kun Koronatilanne on hellittänyt ja junalla/busseilla pääsee taas turvallisemmin. Ajoa tulee varmaan aika vähän kun vaimon kanssa vedetään työmatkat pääosin fillarilla kun kelit sallii ja itse teen etätöitä aika paljon.

Eli mitäs noista autoista täytyy nyt ottaa nykyään huomioon tekniikassa yms. Onko mitään sellaista mihin ei kannattaisi koskea pitkällä tikullakaan? Nyt oon tässä tsekannu pääosin farmareita koska jos autolla liikutaan, niin kyseessä on vähän pidempi matka ja tavaraa tulee paljon ja koira pitää saada mahtumaan, tuo menee kyllä myös takapenkille.

Äkisti tuossa osui silmään pari potentiaalista vehjettä:


Onko näistä mihinkään? Budjetti pyörii siellä 15-20k nurkilla.
Jos päädyt tuollaiseen 1 litran kolmipyttyiseen moottorivaihtoehtoon, valitse luokan tehokkain kone ja kaksoiskytkinvaihteisto, ainakin Polo-Fabia-Leon -kokoluokassa ihan pirteä yhdistelmä. Tiedä sitten, riittääkö enää Golf-Octavia -kokoluokkaan, etenkin, jos ajetaan useampi henkilö kyydissä. Myöskään lussuinta moottorivaihtoehtoa manuaalilla varustettuna en ottaisi, kuten esim. yo Golf. Sellaisella yhdistelmällä varustettu Polo oli huollon sijaisautona ja ei oikein vakuuttanut.
 
Jokerit rynnii finaaliin - Iltalehti 31.3.2008

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Seat Leon 1.0 tsi oli automaattifarkkuna mulla ja tykkäsin kovasti. Riittävän rivakka ohituksiin varsinkin sportilla, pieni kulutus ja tiloiltaan ok. Nyt on Octavia, joka sekin on kiva peruskiesi varsinkin tällä nykyisellä varustelulla. Ja sisätiloiltaan isompi.
 
”Niin paljon kuin internetiä halveksinkin, mun on myönnettävä, että internet pelastaa meidät uudelta vapaussodalta. Kuka viitsisi lähteä kaupungille osoittamaan mieltään tai edes kirjoittaa jotain vakavasti odotettavaa, kun voi sen saman työajan ja vapaa-ajan viettää vaikka pornografisilla sivustoilla? "
(Teemu Keskisarja)
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy