Mainos

Autoiluketju

  • 3 320 719
  • 19 022

stunt cock

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Sharks, HPK
Käytännön puolelle lipsahdus:

Eli suomeksi: jos ostat hybridin, autosi arvo romahtaa todennäköisesti todella pahasti silloin kun takuuaika tai -kilometrit alkavat olla täynnä. Parhaimmillaankin tuo on täyttä arpapeliä siinä vaiheessa kun päästään tuonne 200 000 kilometrin tietämille, mikä on lopulta todella vähän henkilöautolle. Tyypillisesti n. 5 vuotta vanha 200 000 km ajettu isohko henkilöauto maksaa sellaiset 10-15 000 euroa, mitä en kuuna päivänä maksaisi vastaavasta hybridistä.
Tuossa artikkelissa akkupaketti oli mennyt paskaksi, koska vuotanutta eristettä ei ollut korjattu huoltokehoituksista huolimatta. Tämähän on ihan vastaava tilanne, kuin "jakopaan ketju on menossa poikki, mutta jätetään korjaamatta ja myydään vain eteenpäin".

Eiköhän niillä isohkoilla henkilöautoilla muutenkin ala tuossa 200 000 km jälkeen ala olemaan monta pontentiaalista arpakohtaa. En nyt lähtisi liikaa pelkäämään akkupakettien kestävyyttä. Lähinnähän ilmeisesti akkupakettien kapasiteetti ajan myötä heikkeneen, mutta sen kanssa varmaan keskivertoautoilija pystyy elämään.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Esimerkiksi Outlanderissa akkutakuu on 8 v / 160000 km ja uuden tarvikeakun vaihtaminen maksaa 4000-5000 euroa, jollei mene takuuseen, eli eipä nuo nyt koneremppoja kummempia ole. Täysin naurettavaa agendajournalismia jälleen nuo nostot. Polttistaustalla ilmeisesti edelleen pusketaan erilaisia juttuja autotoimituksiin.
 

Tuamas

Jäsen
Tuossa artikkelissa akkupaketti oli mennyt paskaksi, koska vuotanutta eristettä ei ollut korjattu huoltokehoituksista huolimatta. Tämähän on ihan vastaava tilanne, kuin "jakopaan ketju on menossa poikki, mutta jätetään korjaamatta ja myydään vain eteenpäin"

Aa, tässä oli vielä tämäkin kulma, ihmettelinkin miksei valmistaja tullut vastaan, mutta nythän se selvisi.

Perinteistä agendajournalismia ja tämä keissi tullaan nostamaan keskusteluun vielä vuosia, kun puhutaan siitä kuinka kallista akustojen korjaaminen on.

Tosiasiassa suurin osa jo nykyakustoista on moduulipohjaisia, eli voidaan vaihtaa vain vikaantunut palikka, ilman että koko akustoa pitää vaihtaa, jolloin kulu on murto-osa koko akuston vaihdon kulusta.
 

JjZz

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit. Sympatiat kaikille paskoille.
Perinteistä agendajournalismia ja tämä keissi tullaan nostamaan keskusteluun vielä vuosia, kun puhutaan siitä kuinka kallista akustojen korjaaminen on.
Jep, en ole varma monesko kerta tämä jo on kun tuo kyseinen artikkeli linkataan tähänkin ketjuun. Usein kun halutaan korostaa sähköautojen ja akkujen kallista ylläpitoa, tuodaan aina esiin tämä yksi ja sama keissi. Kerran muistan että se tuotiin esiin useana eri keissinä, vaikka kyse oli siitä että siitä samasta tapauksesta oli vain kirjoitettu useassa eri mediassa :)

Tulipa itselle nyt alle eka auto jossa on adaptiivinen vakkari, kun on sellaisesta jo vähän haaveillut. Vähän vaan yllätti miten lähelle edellä olevaa se päästää vaikka etäisyys on säädetty maksimiin. Ei nyt ihan takakontissa kiinni mutta motarinopeuksissa talvikelissä en uskaltaisi edes säätää etäisyyttä pienemmäksi.
 
Jep, en ole varma monesko kerta tämä jo on kun tuo kyseinen artikkeli linkataan tähänkin ketjuun. Usein kun halutaan korostaa sähköautojen ja akkujen kallista ylläpitoa, tuodaan aina esiin tämä yksi ja sama keissi. Kerran muistan että se tuotiin esiin useana eri keissinä, vaikka kyse oli siitä että siitä samasta tapauksesta oli vain kirjoitettu useassa eri mediassa :)

Tulipa itselle nyt alle eka auto jossa on adaptiivinen vakkari, kun on sellaisesta jo vähän haaveillut. Vähän vaan yllätti miten lähelle edellä olevaa se päästää vaikka etäisyys on säädetty maksimiin. Ei nyt ihan takakontissa kiinni mutta motarinopeuksissa talvikelissä en uskaltaisi edes säätää etäisyyttä pienemmäksi.
Minkä merkkinen auto sinulla on?
Itselläni on Volvo ja se ainakin alkaa hidastamaan vauhtia edellä menevän mukaisesti jo hyvissä ajoin ja jos on säätänyt pisimmälle erolle, niin alkaa hidastamaan moottoritiellä jo turhan aikaisin.
 

Jan Koller

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät ♠, Carolina Hurricanes
Vähän vaan yllätti miten lähelle edellä olevaa se päästää vaikka etäisyys on säädetty maksimiin. Ei nyt ihan takakontissa kiinni mutta motarinopeuksissa talvikelissä en uskaltaisi edes säätää etäisyyttä pienemmäksi.

Olisiko kyseessä kuitenkin human error eli säätö on minimissä vaikka luulet että maksimissa? Ainakin Mersussa ja VAG autoissa tuo toimii mainiosti ja etäisyys on aivan riittävä talvellakin.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Olisiko kyseessä kuitenkin human error eli säätö on minimissä vaikka luulet että maksimissa? Ainakin Mersussa ja VAG autoissa tuo toimii mainiosti ja etäisyys on aivan riittävä talvellakin.

Muutamasta VAG:sta ja Mitsusta kokemusta DCC:sta Ja se pitkä etäisyys on kaikissa ollut kyllä todella pitkä. Vähän ihmetyttää myös siis tuo aiempi viesti.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
VAGin maksimi on todella piiitkä etäisyys. Harva sellaisella ajaa, ihan perustuen keskivertoautoilijaan. VAGin kahdella minimietäisyydellä tulee ajettua silloin tällöin. Siinäkin ärsyttää eniten auton reagointi väliin tuleviin, ei siellä olla vielä lähelläkään puskuria, väli on useampi auton mitta.
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Bensiiniketjut taas palkitsevat jouluiset autoilijat 10-20 sentin lisähinnalla. Eilen oli ysivitonen pk-seudulla karvan yli 1,30 ja tänään 1,43->. Normitoimintaa pyhien alla, joo tiedän.

Jos malttaa jättää tankkaamisen esimerkiksi Lahteen ja viitsii koukata muutaman sata metriä nelostieltä, saa bensaa ns. normaalihinnalla.

Käytiin itse viemässä lahjoja Janakkalaan. Tankkasin 22.12. Turengin kylältä (oli reitin varrella) 1,359.
Pk-seudulla olen havainnut, että bensa on halvinta niillä mittareilla joille on vaikeaa ajaa.
 

Ruutuässä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
VAGin maksimi on todella piiitkä etäisyys. Harva sellaisella ajaa, ihan perustuen keskivertoautoilijaan. VAGin kahdella minimietäisyydellä tulee ajettua silloin tällöin. Siinäkin ärsyttää eniten auton reagointi väliin tuleviin, ei siellä olla vielä lähelläkään puskuria, väli on useampi auton mitta.
Motareilla ja kehäteillä käytän aina vakkaria ja Mullakin käytössä lyhin etäisyys. Ei voisi kuvitellakaan mitään pidempää. Tietyissä tilanteissa pakko vähän painaa kaasua, että antaa mennä lähemmäs (esim. silloin kun auto on siirtymässä pois edestä ja voi alkaa ohittaa). Kokemuksia muutaman vuoden ajan Volkkarista ja nyt Volvosta. Lisää kyllä ajomukavuutta ja turvallisuutta, varsinkin uudemmissa autoissa, jotka auttaa ohjaamisessakin.
 

JjZz

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit. Sympatiat kaikille paskoille.
Olisiko kyseessä kuitenkin human error eli säätö on minimissä vaikka luulet että maksimissa? Ainakin Mersussa ja VAG autoissa tuo toimii mainiosti ja etäisyys on aivan riittävä talvellakin.
Tämäkin tuli kyllä testattua. Kun lähdin muuttamaan etäisyyttä toiseen äärilaitaan, auto lähti kiihtymään. Ja Mesestä tosiaan kyse.

Voihan se toki olla human error siinä mielessä, että minulla vain on väärä käsitys riittävästä etäisyydestä.

Edit: Vai olisiko kyse vain siitä että kun tuli jokunen vuosi sitten muutettua pk-seudulta pöndelle niin käsitys sopivasta etäsyydestä on venynyt ajan saatossa.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tämäkin tuli kyllä testattua. Kun lähdin muuttamaan etäisyyttä toiseen äärilaitaan, auto lähti kiihtymään. Ja Mesestä tosiaan kyse.

Voihan se toki olla human error siinä mielessä, että minulla vain on väärä käsitys riittävästä etäisyydestä.

Edit: Vai olisiko kyse vain siitä että kun tuli jokunen vuosi sitten muutettua pk-seudulta pöndelle niin käsitys sopivasta etäsyydestä on venynyt ajan saatossa.
Parempi noin päin. Konsernin autossa jos pitää minimivälillä niin ei siinä turvaväliä kyllä jää. Maantiellä laitan aina maksimivälin, koska why not.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: JjZz

kyykäärme

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Peugeotissa käytän myös nyt huonommilla keleillä maksimiväliä. Tuntui, että menee liian lähelle kesän asetuksilla.

Kovinkaan mukava ajettava tuo 508 ei keskiviikon tuulessa ja räntäsateessa pikatiellä ja moottoritiellä ollut. Osansa tekivät varmasti leveät 18" kitkarenkaat, joissa teiden epätasaisuus ja kakkostien paikat ja kuopat tuntuvat turhankin selvästi. Kaistavahti on aika herkkä ottamaan homman haltuun, ja jotenkin ohjaus tuntui koko ajan liian kevyeltä. Ehkä tottumiskysymys, kun edellinen auto oli hybridi ja takapäässä ja keskellä oli painoa 500 kg enemmän.
 

hege

Jäsen
Subarussa on myös adaptiivisen vakkarin minimietäisyys omaan makuun turhan lyhyt huonolla kelillä ainakin taajamanopeuksissa. Tai ehkä kyseessä vain oma epäluottamus toimintaan.
 

Blue F

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Jos malttaa jättää tankkaamisen esimerkiksi Lahteen ja viitsii koukata muutaman sata metriä nelostieltä, saa bensaa ns. normaalihinnalla.

Käytiin itse viemässä lahjoja Janakkalaan. Tankkasin 22.12. Turengin kylältä (oli reitin varrella) 1,359.
Pk-seudulla olen havainnut, että bensa on halvinta niillä mittareilla joille on vaikeaa ajaa.

Neste Oil ottanut pk-seudulla joulun ajaksi käyttöön oman "kartellihinnoittelunsa". (lähde: Polttoaine.net)

Kipuraja ysivitosella ihan siinä kintaalla:

Espoo:
Neste, Mankki Lapinkyläntie 5, Kehä III (E18)23.12.1.4991.5891.389
Neste Oil, Espoonlahti Kivenlahdentie 523.12.1.4991.5891.389
Neste, Muurala Nimismiehenpelto 123.12.1.4991.5891.389
Neste Oil, Suomenoja Martinsillantie 2 B23.12.1.4991.5891.389

Helsinki:
Neste Oil, Eläintarha Nordenskjöldinkatu 2223.12.1.4991.5891.389
Neste Oil, Kontula Kotikonnuntie 123.12.1.4991.5891.389
Neste Oil, Hietalahti Hietalahdenranta 623.12.1.4991.5891.389
Neste, Kannelmäki Laulukuja 223.12.1.4991.5891.389
Neste Oil (A), Oulunkylä Siltavoudintie 1923.12.1.4991.5891.389

Vantaa:
Neste Oil, Korso Otavantie 1423.12.1.4991.5891.389
Neste Oil, Koivuhaka Niittytie 2, Kehä III (E18)23.12.1.4991.5891.389
Neste Oil, Rajatorppa Vapaalantie 123.12.1.4991.5891.389
Neste Oil, Varisto Ulkoniitynkuja 223.12.1.4991.5891.389
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Joku oli kommentoinut asia joka avautui minulle-ketjuun, että bensa/diesel on halvimmillaan aina tiistaisin. Itsekin tehnyt saman huomion jo usean vuoden ajan. Työmatkan varrella olevat asemat menee aina samalla kaavalla: tiistaina halvinta, keskiviikon aikana hinta nousee ~10-15snt/l, ja siitä laskettelee parin kolmen hinnan pudotuksen myötä seuraavaksi tiistaiksi taas viikon halvimpaan lukemaan. Joskus saattaa tuo hintapiikki tulla tiistai-illankin aikana, tai keskiviikkoaamuna on vielä halpaa, josta sitten päivän aikana nostoa 10-15snt/l. Joskus hinta nousee vain pariksi päiväksi ja on jo perjantaina about samoissa kuin viikon halvin hinta. Olisi mielenkiintoista tietää miksi hinta seilaa tässä rytmissä.

Samoin aina isompien "ajolomien" kynnyksellä nousee hinta, eli joulu, pääsiäinen ja juhannus, mikä nyt on selkeää kun hetkellistä kysyntää tulee normaalia enemmän.
 

Peltinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Työmatkan varrella olevat asemat menee aina samalla kaavalla: tiistaina halvinta, keskiviikon aikana hinta nousee ~10-15snt/l, ja siitä laskettelee parin kolmen hinnan pudotuksen myötä seuraavaksi tiistaiksi taas viikon halvimpaan lukemaan. Joskus saattaa tuo hintapiikki tulla tiistai-illankin aikana, tai keskiviikkoaamuna on vielä halpaa, josta sitten päivän aikana nostoa 10-15snt/l. Joskus hinta nousee vain pariksi päiväksi ja on jo perjantaina about samoissa kuin viikon halvin hinta.

Viime tiistaina kävin marketissa kello 23 maissa. Mennessä oli vielä joka paikassa halpaa. Takaisin tullessa vähän ennen puolta yötä Neste ja Shell olivat jo nostaneet 13 senttiä hintoja mutta Teboililta ehti vielä tankata halvalla.
 

ipa rules

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Packers
Motareilla ja kehäteillä käytän aina vakkaria ja Mullakin käytössä lyhin etäisyys. Ei voisi kuvitellakaan mitään pidempää. Tietyissä tilanteissa pakko vähän painaa kaasua, että antaa mennä lähemmäs (esim. silloin kun auto on siirtymässä pois edestä ja voi alkaa ohittaa). Kokemuksia muutaman vuoden ajan Volkkarista ja nyt Volvosta. Lisää kyllä ajomukavuutta ja turvallisuutta, varsinkin uudemmissa autoissa, jotka auttaa ohjaamisessakin.

Sama homma ja uudehko VW alla. Joskus huonolla kelilla 80km/h alueella tulee yksi napsu vedettyä lisää etäisyyttä mutta käytännössä aina oltava asetus niin lähellä, kun mahdollista.
 

JjZz

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit. Sympatiat kaikille paskoille.
Motareilla ja kehäteillä käytän aina vakkaria ja Mullakin käytössä lyhin etäisyys. Ei voisi kuvitellakaan mitään pidempää. Tietyissä tilanteissa pakko vähän painaa kaasua, että antaa mennä lähemmäs (esim. silloin kun auto on siirtymässä pois edestä ja voi alkaa ohittaa).
Rupesinkin tossa muistelemaan aikaa jolloin asuin pk-seudulla, niin eihän noilla kehäteillä kyllä mitään pitkää väliä pysty pitämään, eikä motareillakaan ainakaan vähänkin ruuhkaisempana aikana.

Silti ehkä toivoisin, että olisi myös mahdollisuus hieman pitempään turvaväliin kun siihen liikennemäärien puolesta olisi mahdollisuus.
 

Blue F

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Joskus huonolla kelilla 80km/h alueella tulee yksi napsu vedettyä lisää etäisyyttä mutta käytännössä aina oltava asetus niin lähellä, kun mahdollista.

Joulun alusviikolla räntäsateessa ei tarvinnut käyttää pitkää eikä lyhyttäkään etäisyyttä vakkarissa. Rapaa lensi niin paljon, että muutaman kilometrin välein anturit olivat niin moskassa, että ainakin Mesessä oli kaikki tutkiin liittyvät avustimet poissa pelistä. Oli kyllä raskasta ajaa kokoajan jalka polkimella pitkää matkaa, kun on tottunut ajelemaan taajamissakin vakkarilla. Toimiessaan on kyllä erinomainen apu tuo adaptatiivinen vakkari, kun vain oppii luottamaan järjestelmään.
 

MikGo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Leijonat
Hyvä kirjoitus. Kun muutin reilu vuosi sitten pienemmästä kylästä isompaan niin huomasin kyllä, että autoilijat osaavat käyttäytyä paremmin isommassa kaupungissa. Täällä on totuttu siihen, että tilaa annetaan vaikka ei välttämättä liikennesääntöjen puitteissa olisi pakko. Lisäksi yleensä nostellaan kättä pystyyn, joko virheen merkiksi tai sitten sille, että ole hyvä voit mennä tuohon väliin. Vetoketju periaatekin toteutuu yleensä hienosti.

Pyöräilijät ja jalankulkijat yleensä myös kiittävät kun he päästää tien ylittämään. Etenkin lämmittää kuin lapset iloisesti heiluttavat kättä kiitoksen merkistä. Se on sitä sosiaalista liikennettä. Itse liikun autolla ja pyörällä melkein yhtäpaljon. Se tuo hyvin perspektiiviä liikenteeseen. Toki tuntuu, että pyörällä ajaessa törttöilen joskus liikaa kun on mukamas kiire. Parantamista on vielä itselläkin.
 
Suosikkijoukkue
Ei merkittävän kaupungin pallokerho
Olen tässä hankkimassa ensimmäistä kunnon autoa. Nuorena landella tuli aina ostettua joku rotisko sukulaismieheltä yms. tutulta. Autoista en kovin paljoa ymmärrä ja nytkin ajattelin ostaa auton ehkä vain noin vuodeksi ja sitten myydä eteenpäin kun Koronatilanne on hellittänyt ja junalla/busseilla pääsee taas turvallisemmin. Ajoa tulee varmaan aika vähän kun vaimon kanssa vedetään työmatkat pääosin fillarilla kun kelit sallii ja itse teen etätöitä aika paljon.

Eli mitäs noista autoista täytyy nyt ottaa nykyään huomioon tekniikassa yms. Onko mitään sellaista mihin ei kannattaisi koskea pitkällä tikullakaan? Nyt oon tässä tsekannu pääosin farmareita koska jos autolla liikutaan, niin kyseessä on vähän pidempi matka ja tavaraa tulee paljon ja koira pitää saada mahtumaan, tuo menee kyllä myös takapenkille.

Äkisti tuossa osui silmään pari potentiaalista vehjettä:


Onko näistä mihinkään? Budjetti pyörii siellä 15-20k nurkilla.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös