Miksi?
Here we go again!
Koska tarjonta ei vastaa kysyntää ilman tukiakaan.
Lisäksi tässä on taas yksi turha himmeli lisää kun huomioi, että sähköautostakin maksetaan autoveroa se 1-2 tonnia.
Miksi?
Here we go again!
Niin. Ja sitten sähköauton ollessa kyseessä saa vielä 2000 euroa lisää sen jo neuvotellun alennuksen päälle.€2’k tuki on pähkinöitä kun sähköautoa ostetaan, tuon saa alennusta halvemmasta tavallisestakin autosta keltä vaan!
Yhdelle vastaa ja toiselle ei.Koska tarjonta ei vastaa kysyntää ilman tukiakaan.
Lisäksi tässä on taas yksi turha himmeli lisää kun huomioi, että sähköautostakin maksetaan autoveroa se 1-2 tonnia.
Yhdelle vastaa ja toiselle ei.
Tämä. Vapaa autoetu ollut osana palkkaa jo 12 vuotta ja firmassa noin 40 työsuhdeautoa. Vuosittain niitä kai rekisteröidään joku 70-80000. Autoedun verotusarvo vaikuttaa suoraan käteen jäävään palkkaan ja minä, kuten lähes kaikki kollegani, valitsevat auton firman rajojen mukaan ja sen mukaan mikä on verotusarvo. Jos sähköauto tai hybridi on vain hiukan edullisempi kuin vaikka bensaversio, valituksi tulee lähes aina bensa. Jos työsuhdeautojen (sähkö/kaasu/hybridi) verotusarvoja kevennetään lisää suhtessa polttomoottorimalliin, otan varmasti vaikka kaasun. Nämä huolletaan tarkasti ja jokainen pikkuvika korjataan. Ajetaan paljon tasaista maantieajoa ja sopimuskauden (yleensä 3/4vuotta) jälkeen autot siirtyvät noin 100tkm ajettuina vaihtoautomarkkinoille.Tuota noin, jos nyt laittaisi omankin lusikkansa tähän soppaan...
€2’k tuki on pähkinöitä kun sähköautoa ostetaan, tuon saa alennusta halvemmasta tavallisestakin autosta keltä vaan!
Se mistä sähköautoilu Suomessa kunnolla aikanaan alkaa on työsuhdeautoilu, se kun on ollut jo pitkään suomalaisille lyhin matka premium-auton rattiin, ja sieltä ne parhaat vaihtoautotkin markkinoille tulevat (jos ei oteta tuontiautoja tähän nyt). Autoedun verotusarvo lasketaan kokonaishinnasta ja leasingvuokraan eniten vaikuttava asia on jäännösarvo => jos tuo €2’k tuki kohdistetaan jäännösarvon nostamiseen niin sähköautoista tulee tuossa segmentissä hyvinkin kilpailukykyisiä.
Eli ans kattoo mitä tapahtuu kun valikoimaa eri hintatasoille alkaa olla oikeesti paljon?
Taisin lukea ja/tai ymmärtää viestisi väärin ensimmäisellä lukukerralla. Laitetaan puuttuvan aamukahvin piikkiin. My bad.Tarkennatko vähän mitä tarkoitat tällä?
Juu ei, osan tuosta tuesta kun maksaa autoala = osa jo huomioitu katteen alenemana...Niin. Ja sitten sähköauton ollessa kyseessä saa vielä 2000 euroa lisää sen jo neuvotellun alennuksen päälle.
Jos 2000 euron tuki on jo huomioitu myyjän katteessa, ja pyyntihinta on matalampi kuin olisi ilman tukea, niin silloinhan se 2000 euron etu vain tekee tehtävänsä ja asiakkaat saavat sähköautoja halvemmalla?Juu ei, osan tuosta tuesta kun maksaa autoala = osa jo huomioitu katteen alenemana...
Juu, mutta se ei tarkoita, että normaalista ”asiakkaan nettohinnasta” häviäisi vielä tuo €2’k, se oli mun pointti... Ja sitten kun ajatellaan, että yksityishenkilöiden ostamien uusien autojen keskihinta on osimoilleen €25’k (tai jopa alle?) niin tuollaisella tuella ei yksityisostajien keskuudessa pankki varsinaisesti räjähdä!Jos 2000 euron tuki on jo huomioitu myyjän katteessa, ja pyyntihinta on matalampi kuin olisi ilman tukea, niin silloinhan se 2000 euron etu vain tekee tehtävänsä ja asiakkaat saavat sähköautoja halvemmalla?
Aivan, mutta jos tinkii esim. 52000e --> 49900e, maksaa lopulta 47900e. En nyt ymmärrä, miksi tuo on niin paska juttu. Toki jossain 35000e hintaluokassa myyjä voi hannata vastaan kun tietää, että 2000e on asiakkaalle tulossa joka tapauksessa.€2’k tuki on pähkinöitä kun sähköautoa ostetaan, tuon saa alennusta halvemmasta tavallisestakin autosta keltä vaan!
Tuo on helppo kiertää. Auton hinta 49k + mahdolliset lisävarusteet. Ostat auton ja hoidat paperipuolen, kukaan tuskin vaatii rahoja takaisin jos/kun hankit lisähärpäkkeitä. Useimmat lisäykset ovat pelkkää dataa. Rautapuolen lisäykset saa helposti mukaan, jos on hyvä ja luotettava myyjä.Sähköauton hankintatukiko on tosiaan noin älyvapaa, että autolle on hintakatto, jonka jälkeen tukea ei enää tule?
Eli jos ostat 49000€ autoon tonnin lisävarusteen, menetät hankintatuen ja tonnin varusteen hinta kolminkertaistui?
Tosi paska tuote se sähköauto kun ei mene rikki!
Makuasioita, kieltämättä. Kyllä mun mielestäni messevämpi on vaikkapa Audi E-Tron GT, ja toisaalta Tesla Model S on pitänyt pintansa, kun ottaa huomioon, että ikää alkaa olla jo liki 10 vuotta.En ole vielä tähän päivään mennessä nähnyt yhtään tyylikästä sähköautoa.
Tänään kuitenkin osui jossain silmään VW:n kuvia mahdollisesti tulevasta ID.6:sta ja tuossa oli mielestäni tyyliä.
Ei yllätä. Liikaa vaivaa ladata. Ja kaikki ei varmaan kotona sitä pysty tekemään saatika työpaikalla. Lisäksi auton kokonaismassa on jo valmiiksi korkeampi kuin pelkästään polttomoottorikäyttöisissä. Siksi keskikulutus on korkeampi, jos sähköä ei ole apuna.Jätän tähän pureskeltavaksi, koska asia menee juurikin omien arvailujeni mukaan. Ja tälle verohyödyt yms.
Karu tilasto: Lataushybridien todellinen kulutus jopa 4,5 kertaa luvattua suurempi - osaa autoista ei oltu ladattu koskaan
Työsuhdekäytössä olleiden ladattavien hybridien kulutuslukemat osoittautuivat moninkertaisiksi autovalmistajien lupauksiin verrattuna, paljastaa leasingyhtiön tilasto.www.iltalehti.fi
Lisäksi jos on vapaa käyttöetu, niin työsuhdeautoiluun kuuluvat myös bensat.Ei yllätä. Liikaa vaivaa ladata. Ja kaikki ei varmaan kotona sitä pysty tekemään saatika työpaikalla. Lisäksi auton kokonaismassa on jo valmiiksi korkeampi kuin pelkästään polttomoottorikäyttöisissä. Siksi keskikulutus on korkeampi, jos sähköä ei ole apuna.
Lisäksi jos on vapaa käyttöetu, niin työsuhdeautoiluun kuuluvat myös bensat.
Se toki on tarkoituksenhakuista, että verrataan valmistajan ilmoittamaa kulutusta todelliseen kulutukseen, kun se todellinen kuljettaja ajaa bensalla. Shokkivau, että bensalla ajaminen kuluttaa bensiiniä enemmän kuin sähkömoottorilla ajaminen.
Se on toki erikoista, mutta selittynee myös osittain sillä, että työsuhdeautoja on enimmäkseen niillä, jotka ajavat pitkää matkaa ja paljon kilometrejä. Sellaisille henkilöille lataushybridi ei ole kovinkaan hyödyllinen. Toki voisi kuvitella, että joukossa nyt olisi edes joku joka ajaisi vain lyhyttä matkaa, mutta ehkä sellaiset eivät ota työsuhdeautoa. En tiedä.Toki osin näin, mutta artikkelin mukaan yksikään ei päässyt luvattuihin lukemiin. On siellä joukossa kuitenkin käyttäjiä, jotka ajavat mahdollisuuksien mukaan sähköllä eli käyttävät ajoneuvoa "oikein".
Lisäksi kiinnitin huomion siihen, että kulutus oli suurempaa kuin pelkällä polttomoottorilla varustetuissa ajoneuvoissa, mikä selittynee korkeammalla massalla.
@V-G-
Täyssähköissä akusto sijaitsee (ainakin pääosin) pohjarakenteessa eikä vie tilaa takaboksista kaasujen ja hybridien tapaan. Lisäksi yleensä takapenkin lattia on tasainen ja moottorin tilalla on säilytystilaa, joten äkkiseltään sanoisin, että kaavailtua kokoluokkaa hitusen pienempikin voi riittää. Toki takaboksin strategiset mitat tulee riittää esim. rattaisiin ja vastaaviin mukana kulkeviin kapineisiin, mutta tilaa tosiaan piisaa enemmän kuin verrokkipolttiksissa.
Itselläkin on työsuhdeauto tuolta Leaseplanilta, mutta firman hankintaraja on 30 900 euroa, joten ei sillä lataushybrideja pääse valitsemaan jos haluaa vähänkään isomman auton. Seuraavan auton ostankin todennäköisesti omaksi.No ihan omasta kaveriporukasta löytyy näitä pätkäajoa suorittavia, joilla on työsuhdeautot. Lataushybridejä ei ole kuin kahdella, muut ajelee perinteisillä yhtä sähköautoilijaa lukuunottamatta. Noista reilusta 10 hengestä on yksi ainoa jolla nuo ajosiivut päivässä ylittää sen 150km työajona, osalla ei varsinaista työajoa tule ollenkaan.
Kyllä tuo menee väärin. Valvonta on toki vaikeaa.Vähän karulta kuulostaa tonnien vero- ja käyttömaksuedut per ajoneuvo, ilmastopolitiikkaa toki parhaimmillaan.