Autoiluketju

  • 3 189 559
  • 18 516

valkeaori

Jäsen
Suosikkijoukkue
Penguins
Mikä tai miten tuo Eco-mode toimii? Senhän pitäisi kai säästää polttoainetta, mutta en huomaa ajettavuudelta mitään eroa. Kiihtyy samalla tavalla ja niin edelleen. Miksi tuo on siis olemassa ja miksi se pitää laittaa erikseen päälle?

Taitaa vaikuttaa nimenomaan kaasupolkimen vasteeseen ja kiihtyvyyteen, luulisi kyllä huomaavan. Itselläni ei Nissania ole, mutta sellaisella jonkun verran ajellut ja tuota eco moodia myös ihmetellyt.

Tässähän tuo onkin itse asiassa selitetty kunnolla: Eco Mode
 

Sämppäri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Taitaa vaikuttaa nimenomaan kaasupolkimen vasteeseen ja kiihtyvyyteen, luulisi kyllä huomaavan.
No joo, voihan se olla, että sitä "tehonpudotusta" ei vaan huomaa, kun ajelee normaalisti. Täytyypä seuraavan kerran polkea kunnolla ja vertailla. Sitä vaan ihmettelen, että luulisi tuon ECO-moden olevan vakiona käytössä ilman erillistä päälle laittoa. Jos siis autossa pyritään taloudellisuuteen. Sitten taas voisi olla joku SPORT-mode, joka kuluttaa enemmän.
 
Leasing/osamaksu/käteinen/jne -vääntöihin yksi tulokulma.

Tekniikan Maailman käyttötesti-Octavian kaikki kulut:

(auton laskennallinen pitoaika 60 tkm / kolme vuotta)

Arvonalennus 16,33 € / 100 km

Korkokulut 2,75 € / 100 km

Ajoneuvovero 0,44 € / 100 km

Polttoainekulut 8,12 € / 100 km

Käyttövoimavero 2,01 € / 100 km

Huollot 1,14 € / 100 km

Korjaukset 0,10 € / 100 km

Öljynlisäykset 0,01 € / 100 km

Renkaat 0,67 € / 100 km

Liikennevakuutus 1,01 € / 100 km

Autovakuutus 2,61 € / 100 km

Kokonaiskulut 35,35 € / 100 km (koko ajalta yhteensä 21213 euroa)


Linkki IS:n juttuun.

Tuolla 21213€:lla saa liisattua 330e BMW:n 3-v./60tkm.
 

Jan Koller

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät ♠, Carolina Hurricanes
Leasing/osamaksu/käteinen/jne -vääntöihin yksi tulokulma.

Renkaat 0,67 € / 100 km

Kokonaiskulut 35,35 € / 100 km (koko ajalta yhteensä 21213 euroa)

Nämä on kyllä hassuja vertailuja ja pitää osata myös lukea. Ei mun ole koskaan tarvinnut korjata omaan laskuun alle 3 vuotta vanhoja autoja. Vaihdan autot aina alle 3 vuoden välein, joten esim. ei mulle mitään rengaskuluja tule, vaikka tottakai ne ovat käytössä kuluneet, mutta edelleen täysin käyttökuntoiset. Samoin tuossa on mukana mm. käytetty diesel (+vero), ajoneuvovero ja vakuutukset, jotka liisariin tulee lisäksi.

Mutta tuo Laakkosen BMW tarjous oli kyllä aika hyvä myös.
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | is
Yllättävän lähelle kuluissa kuitenkin mennään.
No ei kyllä mennä. Bensan osuus tuossa kolmen vuoden aikana ajettavassa 60 000 kilsassa on karvan verran alle 4900 euroa ja verojen vajaat 1500.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Autotalli.comissa löytyy suoraan laskelmat Fiestalle, ei tartte ite kalkuloida.
 
No ei kyllä mennä. Bensan osuus tuossa kolmen vuoden aikana ajettavassa 60 000 kilsassa on karvan verran alle 4900 euroa ja verojen vajaat 1500.

Kuusi tonnia kolmessa vuodessa 330e vs. Octavia ei minusta ole iso ero.

Mutta joo, jokainenhan näitä painottaa omalla tavallaan. Onneksi on valinnanvaraa niin autojen kuin rahoitusmallienkin suhteen.

Ja @Jan Koller: ALD:lla vakuutukset on leivottu mukaan tuohon BF 577€/kk -hintaan.
 
Viimeksi muokattu:

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Linkkaatko?
Joo.


Tein pikkuruisen laskuharjoituksen tuon laskelman perusteella. Reilussa neljässä vuodessa vastaavaan pesämunan sijoittaminen indeksirahastoon nollaantuu ennen veroja 4 % vuosituotolla. Verojen jälkeen n. 5 % vuosituotto menee jo ohi. Ihan vaan indeksirahastoon sijoittamalla tämä olisi ollut viime vuosikymmenellä piece of cake. Jos siis on varaa ostaa auto käteisellä, liisaus + sijoittaminen on laskujeni mukaan oikea valinta. Toki matalakorkoinen rahoitus on pelkkiä kuukausikuluja tuijottamalla liisausta halvempaa, mutta sepä ei olekaan ihan yksikäsitteinen homma. Kauppalehdestä löytyy juttu, missä näkee, kuinka hyvä idea on ostaa auto velaksi.


Noiden perusteella harkitsisin erittäin tarkasti uuden auton ostamista, jos todella tarvitsisin autoa. Luultavasti ottaisin liisarin, ja ihan varmasti, jos valintani kohdistuisi trendikkääseen hybridiin. Olen paska tinkimään ja vielä huonompi myymään. Muuttujia on toki olemassa. Sijoittajaa uhkaa talouskuplan puhkeaminen, mutta tämäkin vuosi on osoittanut, että markkinat paskat välittävät mistään koronasta sun muusta.
 

Blue F

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Kiitos vinkistä, mutta on näille omakin ketjunsa: Humble brag, eli nöyrä kerskailu keskuudessamme
Kyllä. Siltä se varmasti lukijasta (suomalaisesta) tuntuikin. Tämä kun ei ole maan tapa. Tarkoituksenani oli kuitenkin vain tuoda tuore omakohtainen kokemus tähän hintavertailuun.

edit. Lisätäkseni vielä varsinaiseen keskusteluun. Itse tiedustelisin liikkeestä uutta ostaessa, ei pelkästään näytillä olevia valmiita autoja tai tilattavia, vaan e. Hangon välivarastoissa olevia jo tuotuja, myymättömiä, maahantuojan autoja, jotka ovat kaikkien jälleenmyyjien myytävissä ympäri maan.
 
Viimeksi muokattu:

Mikke73

Jäsen
Suosikkijoukkue
Haukat, Ässät
Kuusi tonnia kolmessa vuodessa 330e vs. Octavia ei minusta ole iso ero.

Mutta joo, jokainenhan näitä painottaa omalla tavallaan. Onneksi on valinnanvaraa niin autojen kuin rahoitusmallienkin suhteen.

Ja @Jan Koller: ALD:lla vakuutukset on leivottu mukaan tuohon BF 577€/kk -hintaan.
Ehkä ero ei ole iso kun se toinen verrokki on tosiaan Octavia, mutta aika monelle n. 170 eur/kk auton kuluissa on aika iso ero.
 

444

Jäsen
Tuossa vertailussa olisi hyvä tietenkin tuoda esille myös se, että minkälaisilla varusteilla verrattavat autot ovat. Joku hinnat alkaen -BMW ei ole mikään kovin suuri juhlan aihe.
 

Seppis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Äsät
Vaihtoauton mukana tuli 18x8" aluvanteet loppuunajetuilla kesärenkailla.

Olen nyt katsellut uusia kesärenkaita ja tähän sopisi esim 225/40 tai 225/45 profiilin renkaat.

Onko noilla miten verran väliä silmälläpitäen ajomukavuus että kumman profiilin renkaat on järkevämpi hankkia? Onko 40 huomattavasti kovempi ajotuntumaltaan kuin 45?

Auto ei ole mikään sportti, jotkut 25mm madallusjouset tässä on ja rekisteriotteessa renkaan koko on 17".
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Onko noilla miten verran väliä silmälläpitäen ajomukavuus että kumman profiilin renkaat on järkevämpi hankkia? Onko 40 huomattavasti kovempi ajotuntumaltaan kuin 45?

Kannattaa katsoa kumpi on oikea koko kyseiseen autoon, vaikka rekisteriotteen tyyppihyväksyntälistasta. Tai jos 18-tuumaista ei ole listattuna niin laskee sen 17-tuumaisen perusteella. Veikkaisin että 17-tuumainen on 50- tai 55- profiililla, jolloin 18 tuumaiselle 40 ois oikea (jos leveydet on suht samat)?

45-profiili voi olla liian iso jolloin se pidentää välityssuhdetta ja esim. korjaa mittarivirheen, nostaa auton korkeutta, tai vastaavasti 40 on liian pieni jollon välityssuhde lyhenee ja auto on matalampi. Mulla oli autossa tuollaiset väärän kokoiset renkaat liian korkealla profiililla (225/45-18) kun oikea koko 18-tuuman vanteelle on 225/40, ja isoilla pyörillä auto oli hieman kankeamman ja raskaamman oloinen, nopeusmittari näytti 100% oikein koko ajan, mikä taas vaikutti mm. matka- ja keskikulutusmittariin, jotka alkoivat näyttämään väärin, sekä korkeampi, josta kyllä oli hyötyä joissain tilanteissa. Oikealla profiililla autosta tuli ketterämpi kaikin puolin, hiljaisempi ja parempi ajaa (tai sellainen kuin sen kuuluukiin olla), toki uusi oikean kokoinen rengas vs sakoilla oleva väärän kokoinen rengas ei ole ihan paras vertailukohde. Itse en kyllä huomannut mitään eroa ajomukavuudessa tyyliin monttujen yli ajaessa, missä paksumpi rengas teoriassa olisi mukavampi. Ehkä ero jollain 25-profiililla vs 60-profiililla jo tuntuisi.
 

12961

Jäsen
Sähköauton hankintatukiko on tosiaan noin älyvapaa, että autolle on hintakatto, jonka jälkeen tukea ei enää tule?

Eli jos ostat 49000€ autoon tonnin lisävarusteen, menetät hankintatuen ja tonnin varusteen hinta kolminkertaistui?
 

12961

Jäsen
No jos sulla on viiskymppiä laittaa auton hankintaan, niin oletettavasti ei jää tuosta parista tonnista kiinni.
Varmaan saat tuosta alkuperäisestä hinnasta tinkastua sen satkun, niin saat tuen...

En mä ole täyssähköautoa hankkimassa, kunhan ihmettelin tuen mallia. Lähinnä se tuntuu kummalliselta, että katto on auton hinnassa eikä tuen määrässä...
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
En mä ole täyssähköautoa hankkimassa, kunhan ihmettelin tuen mallia. Lähinnä se tuntuu kummalliselta, että katto on auton hinnassa eikä tuen määrässä...
Ei ole haluttu tukea ”ökyrikkaita”, joten tehty typerä ratkaisu.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
No jos sulla on viiskymppiä laittaa auton hankintaan, niin oletettavasti ei jää tuosta parista tonnista kiinni.
Varmaan saat tuosta alkuperäisestä hinnasta tinkastua sen satkun, niin saat tuen...
Tämä on hassu argumentti sikäli, että kai se 2000 on rahaa hyvätuloisellekin? Onhan tuo erikoinen ja keinotekoinen raja kaikkinensa ja aiheuttaa turhaa kikkailua. Toki ihmettelen vielä enemmän sitä autokauppaa, joka kusisi kaupan muutaman satasen vuoksi, eli ehkä noista oikeasti ollaan valmiita joustamaan, ja se on toki kokonaisuudessaan asiakkaan etu.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Miksi?

Here we go again!

Sähköautovastaisuus saa jo koomisia piirteitä. Tuolla kommenteissa ollaan vittuuntuneita siitä kun sähköautoja ei tarvitse huoltaa yhtä paljon kuin polttomoottoriautoja. Tosi paska tuote se sähköauto kun ei mene rikki!
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös