Autoiluketju

  • 3 192 547
  • 18 516

Glove

Jäsen
Minä myin auton reilu viikko sitten, ilmoituksen tärkein pointti oli ”ei käynnisty.” Ilmoituksen laitoin joskus iltapäivällä ja seuraavana aamuna klo 10 aikaan auto oli myyty.
 

Jan Koller

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät ♠, Carolina Hurricanes
Toinen juttu on auton varusteiden listaaminen, oikean korimallin ilmoittaminen jne.. Ei sen luulisi olevan niin iso vaiva listata edes ne tärkeimmät varusteet.

Toisaalta minua ärsyttää osan liikkeiden tapa kopioida koko varusteluettelo nahkaisine käsijarrukahvoineen jne. Kun etsin uutta autoa, tiedän kyllä varustetasot, joten jokaista somistetta ei huvita lukea, vaan lähinnä ekstrat varustetasoon. Toki tässä pitää nykyään huomioida, että tuontiautojen varustetason sisältö voi erota kotimaisesta...
 

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
Auto on vuoden -16 diesel-Qashqai automaattivaihteistolla. Käytin tänään 90 000 km:n määräaikaishuollossa ja kotiin päästyäni huomaan huoltofirman kuitissa merkinnän: Automaattiöljyn vaihtosuositus 90 000 km välein, ei meillä vaihdettavissa. Eli, ilmeisesti CVT-vaihteiston öljyt olisi pitänyt vaihtaa, ainakin huoltosuosituksen mukaan, mutta eipä niitä nyt sitten vaihdettu. Veemäinen ylläri tuo ja enpä olisi ko. paikkaan huoltoon vienyt, jos olisin tiennyt, ettei määräaikaishuoltoa siellä täysimääräisesti kyetä suorittamaan. Tuosta keskustelu on sitten oma asiansa, ei siitä enempää tässä.

Se mikä minua kiinnostaa, kuinka kriittinen tuo automaattiöljyn vaihto nyt tässä kohtaa on? Täytyykö minun viedä auto jonnekin toiselle pajalle, missä tuo kyetään tekemään, suht pikaisestikin, vai voinko odottaa seuraavaan määräaikaishuoltoon ja pyytää vaihtamaan sen yhteydessä?
 

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
Nyt kun vähän lisää huoltokirjaa (ja netistä löytyvää tietoa) lueskelin, niin vaihtosuositus 90 000 km kohdalla koskee tilanteista, jos autoa on käytetty vaativissa ajoissa (vaunun vetoa, pölyisiä teitä, täydellä vauhdilla ajamista). Normiolosuhteiden ajon kanssa riittää tarkastus. Oman auton käyttöön liittyen tulkitsen, ettei sitä niin vaativasti ole käytetty, että vaihto olisi vielä pakollinen ollut.
 

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
Juttelin vielä tänään huollon tyypin kanssa. Mainittuun Qashqaihin tuon CVT-öljynvaihdon voi kuulema tehdä käytännössä vain Nissanin omassa huollossa, on sen verran erikoisemmat välineet vaativa operaatio hänen mukaansa. Tai ainakaan ei ihan joka korjaamolta noita löydy, kertoi hän.

Yhdessä tuossa vielä kun keskusteltiin, niin tultiin molemmat siihen johtopäätökseen, että ei ole kiirettä vaihdolle ja voin odotella seuraavaan määräaikaishuoltoon asti (ja mennä sitten Nissanin omalle pajalle). Pitänee vielä jossain kohtaa kysäistä Nissanin huollosta mielipidettä, mutta eiköhän tuolla mennä nyt toistaiseksi.
 

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquarta
Eihän noilla muuten ole mitään väliä, mutta sitten, kun tulee joku kampanja jostain hilavitunvitkuttimesta, niin oma auto onkin kampanjan ulkopuolella, kun huoltohistoriasta löytyy yksi myöhäinen öljynvaihto.

Ei se laatikko itse tiedä hajota heti, kun öljynvaihtosuositus on mennyt yli.
 

444

Jäsen
Juttelin vielä tänään huollon tyypin kanssa. Mainittuun Qashqaihin tuon CVT-öljynvaihdon voi kuulema tehdä käytännössä vain Nissanin omassa huollossa, on sen verran erikoisemmat välineet vaativa operaatio hänen mukaansa. Tai ainakaan ei ihan joka korjaamolta noita löydy, kertoi hän.

Yhdessä tuossa vielä kun keskusteltiin, niin tultiin molemmat siihen johtopäätökseen, että ei ole kiirettä vaihdolle ja voin odotella seuraavaan määräaikaishuoltoon asti (ja mennä sitten Nissanin omalle pajalle). Pitänee vielä jossain kohtaa kysäistä Nissanin huollosta mielipidettä, mutta eiköhän tuolla mennä nyt toistaiseksi.
Kuulemma Konalan Autokeskus on tosi hyvä paikka.
Asiaan vihkiytymättömille: älä lähde sinne...
 

nummenkallio

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Vantaa on kyllä säälittävä kaupunki. Rakentaa uusia asuinalueita sillä ajatuksella, että ihmisillä ei ole autoa, vaikka tilaa olisi vaikka kuinka. Helsingissä autottomuuden ymmärtää, kun kaupunkirakenne on niin tiheä jo ennestään ja tonttimaa on tiukassa, mutta säälittävää, että tällainen lähiökaupunki matkii sitä. Se unohtaa juuri siinä ne vahvuutensa, joita sillä on. Espoo on jo ajat sitten ymmärtänyt tämän oikein, mutta tämä saatanan tyhmä punapiiperömamulähiökaupunki ei sitä tajua. Kunhan tuossa vitun paskaläjässä ei tarvitsisi ikinä asua. Mieluummin sitten vaikka maalaiskuntiin.
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Vantaa on kyllä säälittävä kaupunki. Rakentaa uusia asuinalueita sillä ajatuksella, että ihmisillä ei ole autoa, vaikka tilaa olisi vaikka kuinka. Helsingissä autottomuuden ymmärtää, kun kaupunkirakenne on niin tiheä jo ennestään ja tonttimaa on tiukassa, mutta säälittävää, että tällainen lähiökaupunki matkii sitä. Se unohtaa juuri siinä ne vahvuutensa, joita sillä on. Espoo on jo ajat sitten ymmärtänyt tämän oikein, mutta tämä saatanan tyhmä punapiiperömamulähiökaupunki ei sitä tajua. Kunhan tuossa vitun paskaläjässä ei tarvitsisi ikinä asua. Mieluummin sitten vaikka maalaiskuntiin.

Kouvolalainen, joka asuu Helsingin slummissa, niin ymmärrän hyvin että on paha olla. Ps. Rahalla sen parkkipaikan saa Vantaallakin.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: DAF

nummenkallio

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Kouvolalainen, joka asuu Helsingin slummissa, niin ymmärrän hyvin että on paha olla. Ps. Rahalla sen parkkipaikan saa Vantaallakin.

Kiitän erittäin hyvästä ja antoisasta kontribuutiosta tähän keskusteluun. Ja olen pahoillani, että loukkasin jonkun vantaalaista sydäntä ja kotiseututunnetta. Luulin ettei sellaista ole olemassakaan, mutta olin väärässä.

Vantaallahan slummeja ei juuri erotella.
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Kiitän erittäin hyvästä ja antoisasta kontribuutiosta tähän keskusteluun. Ja olen pahoillani, että loukkasin jonkun vantaalaista sydäntä ja kotiseututunnetta. Luulin ettei sellaista ole olemassakaan, mutta olin väärässä.

Vantaallahan slummeja ei juuri erotella.

Sun ensimmäinen viesti olikin todella faktapitoinen ja asiallinen. Eiku.

Jos nyt asiaa pohtii, niin samaa mieltä ainakin tällä hetkellä, että hölmöä kaavoittaa asuinalueita vähäisillä parkkipaikoilla. Toisaalta jos miettii 10-20 vuoden päähän, niin veikkaisin auton omistamisen vähentyvän. Joka tapauksesssa poliitikkoja tuosta tulee syyttää.

Ja mulle on ihan sama mitä mieltä olet Vantaasta. Mielummin lapseni täällä kasvatan kuin siellä Maltsussa, jossa lähikaupassa käydessä joutuu hätistellä nistit pois ja väistellä juopporinkiä. Tosin ehkä kouvolalaiselle tuo tuntuu kotoisalta.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: DAF

nummenkallio

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Sun ensimmäinen viesti olikin todella faktapitoinen ja asiallinen. Eiku.

Jos nyt asiaa pohtii, niin samaa mieltä ainakin tällä hetkellä, että hölmöä kaavoittaa asuinalueita vähäisillä parkkipaikoilla. Toisaalta jos miettii 10-20 vuoden päähän, niin veikkaisin auton omistamisen vähentyvän. Joka tapauksesssa poliitikkoja tuosta tulee syyttää.

Ja mulle on ihan sama mitä mieltä olet Vantaasta. Mielummin lapseni täällä kasvatan kuin siellä Maltsussa, jossa lähikaupassa käydessä joutuu hätistellä nistit pois ja väistellä juopporinkiä. Tosin ehkä kouvolalaiselle tuo tuntuu kotoisalta.

Sitä samaa herkkua on tulossa teille siellä Vantaalla. Ihan vitun pässi kaupunki. Tilaa olisi, mutta rakennetaan ja kaavoitetaan kuin oltaisiin jossain Stadin kantakaupungissa. Espoo on ymmärtänyt nämä jo ajat sitten. Ja voit olla varma, että Vantaalle en muuta ikinä. Mieluummin vaikka Järvenpäähän. Mutta ole sinä onnellinen asuessasi Vantaalla. Vantaa kaipaa näitä onnellisiakin tarinoita.
 

nummenkallio

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Vantaa ja Kouvola tappeli, kumpi voitti? No Popparit esiin -ketju!

Kouvola. Siellä on enemmän autopaikkoja.

Eikä tästä tarvitsisi edes myllyttää, jos Vantaa ei olisi niin vitun pelle kaupunki kaikkine punavihreine piiperöinteineen. Espoo on sentään johdonmukainen ja jämäkkä.
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
@markusst meillä oli vuoden ajan ALD-vaihtoleasingin kautta Audi Q5. Toki tuo oli aika premium biili joten kk-maksu oli 620€, 12kk ja 15000km sopimuksella. Mutta ALD:llä on paljon vaihtoehtoja, sopimuksen pituuden saa lyhyemmäksi (6-18kk) ja autot on vanhoja työsuhdeliisareita, niin pääosin hyvät varusteet.

Itse kyllästyin siihen auton arvonalenemiseen ja huoltokuluihin ja sen takia liisarilla on menty jo 4 vuotta. Nyt tosin 4 vuoden sopimus XC60 plugarista.

edit. Toinen ymmärtääkseni edullinen mesta on autoverkkokauppa.com, mutta tuolla on enemmän sellaisia kauppakasseja tai ranskalaisia vaihtoehtoina
 

Vatso

Jäsen
Vai kannattaako satsata muutama tonni johonkin kymmenen vuotta vanhaan ja rukoilla ettei siihen tule mitään normaalista kulumisesta poikkeavaa vikaa? Vai pitäisikö näin avuttoman tyytyä joukkoliikenteeseen muiden köyhien kanssa?

Tällä taktiikalla olin liikenteessä vuosi sitten keväällä, mutta kun muutaman tonnin autoa oli vuodessa korjattu kolmella tonnilla päädyin vaihtamaan taktiikaksi polkupyörän ja suunnitella rauhassa seuraavaa siirtoa uutta sotakassaa kerätessä.

Ennemmin kallistuisin tuohon tonnin ritsaan, jos se sitten hajoaa, niin kyllä sen aina joku muutamalla satasella pihasta hakee pois ja "uutta" vain sitten tilalle.
 

ernestipotsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mitenkäs tuo auton tuonti Ruotsista/Saksasta nykyään? Oletteko hoitaneet kaiken itse vai käyttäneet jotain välittäjää? Entä miten rahoitus/autolaina näissä hoituu parhaiten?

Onko palstaveljillä tuoreita kokemuksia?

Vähän googlaillut näitä ja hyvän Mersun/Audin/yms saisi budjetilla: auto 20 000e + verot (5000-7000e) + muut kulut 1000-2000eur
Omaa rahaa+nykyisen auton myynti n. kymppitonni.
 

Veijari

Jäsen
Mitenkäs tuo auton tuonti Ruotsista/Saksasta nykyään? Oletteko hoitaneet kaiken itse vai käyttäneet jotain välittäjää? Entä miten rahoitus/autolaina näissä hoituu parhaiten?

Onko palstaveljillä tuoreita kokemuksia?

Vähän googlaillut näitä ja hyvän Mersun/Audin/yms saisi budjetilla: auto 20 000e + verot (5000-7000e) + muut kulut 1000-2000eur
Omaa rahaa+nykyisen auton myynti n. kymppitonni.
Kaveri on käyttänyt jo muutaman viimeisimmän autonsa kanssa turkulaista autoliikettä välittäjänä. Kaikki noista uusista kärryistä on tullut ruotsista.

Tuolla autoliikkeellä on kontakti Ruotsissa, joka hoitaa siellä päässä auton tarkastuksen, koeajon ja lähettää lisäkuvia ostopäätöstä helpottamaan sekä lopulta ajaa auton laivaan.

Autoliikkeen kautta saa kokonaistarjouksen auton loppuhinnasta (auto maahan tuotuna, verot maksettuna, katsastettuna yms.), tai jos on vaihtoauto, niin tarjouksen välirahasta. Tarvittaessa autoliikkeen kautta saa myös rahoituksen. Käytännössä kun hyvä auto on löytynyt, niin parissa päivässä se on laivattu maahan, paperihommat hoidettu ja avaimet on lyöty kaverin käteen.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Jykevällä yhden auton kokemuksella voin sanoa, että jos osaa käydä päivä Tukholmasssa -risteilyllä, osaa hakea Ruotsista auton. Tai no, ilmaisen vessan löytäminen Tukholman tavarataloista on jo vaikeampaa.
Tietysti rahoitukset ja vaihtoautot vie hommaa autoliikkeen suuntaan ja voi olla että lähemmäs 30 000€ autoon itsekin houkuttaisi jotain autoliikkeen tuomaa turvaa saada. Tai toki kovimmat jätkät ovat ruotsalaisenkin autoliikkeen saaneet jotain korjauksia maksamaan, mutta onhan siinä suomalaisen ostajan neuvotteluasema vähän heikohko.

Oli omassa autonhakureissussani toki farssin ainekset, kun perjantaina oli sovittu suullisesti kaupat autoliikkeen kanssa ja että tulen maanantaina hakemaan auton, ja kun kurvasin paikallisjunalla pihaan ma klo 9 niin autoa ei missään, myyty lauantaina. Seurauksena armotonta käsienlevittelyä ja pahoittelua ja muka-kova alennus jostain ~volvosta, mutta minulla oli toki varakandidaatteja katsottuna valmiiksi ja korvaukseksi riitti kyyti rautatieasemalle.
 
Itse kyllästyin siihen auton arvonalenemiseen ja huoltokuluihin ja sen takia liisarilla on menty jo 4 vuotta. Nyt tosin 4 vuoden sopimus XC60 plugarista.

Oletko excelöinyt rahanmenoa?

Leasing toki kustannuksiltaan ennalta-arvattava ja siten helppo, mutta kuinka suhteutuu loppupeleissä kuluiltaan vs. ostaminen (käteinen/rahoitus)?
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Oletko excelöinyt rahanmenoa?

Leasing toki kustannuksiltaan ennalta-arvattava ja siten helppo, mutta kuinka suhteutuu loppupeleissä kuluiltaan vs. ostaminen (käteinen/rahoitus)?

En ole, olisi kyllä mielenkiintoista nähdä tuosta jokin laskelma. Tosin en tiedä miten siihen voi arvostaa vaivattomuuden minkä liisari tuo.

Toki meillä on pääasiassa firman kautta liisarit ja tuossa laskentalogiikka riippuu tuloista ja leasing-edun tasosta.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös