Toki yhtälailla nuo VW-konsernin ongelmat juontavat juurensa n. kymmenen vuoden taakse, eikä esim. mulla tai lähipiirissäni, jossa äkkiseltään tusina Volkkaria ja muutama Skoda on, ole ollut mitään normaalia huoltoa vaativampaa pl. veljen Superb, mutta se oli liki 10 vuotias ja +300tkm ajettu.
Nykyisellään taitaa olla aikalailla sama, millä ajaa, kun suurimmat erot ovat mielikuvissa. Ehkä joitain mielikuvia vahvistavia ominaisuuksia on, ja sitten kun hyppää väärän merkin rattiin, huomioi vain ne paskuudet, joita stereotypioidensa mukaan odottikin, ja jättää huomioimatta sen, että sillä sitikalla/toyotalla/skodalla olikin lopulta ihan kiva ajella. Mutta näinhän me ihmiset toimitaan, eikä siinä varsinaisesti mitään erityisen pahaakaan ole.
Näin kaasuautoilijana valinta konsernien välillä on aika helppo, kun ylivoimaisesti suurin tarjota n. 15k€ hintaluokassa käytetyissä kaasuautoissa on VAG:n tuotoksissa* (jep, se ei ole konsernin nimi, mutta puhekielessä kätevä) ja mulle kelpaa sikäli, että tykkään niistä ajotuntumaltaan sekä fiilikseltään. Kumpikin ovat erittäin subjektiivisia, fiilis varsinkin, enkä ala niistä väittelemään. Kruppin teräs ei vain ruostu ainakaan mielikuvissa, zum Teufel! Tosin pakko myöntää, että pidin litraisesta bensa-Leonista enemmän kuin tästä 1.4 kaasu-Ocusta ihan vain sporttiseman tuntuman ja tiettyjen yksityiskohtien vuoksi. Toki nyt adaptiiviseen vakkariin totuttuani se puuttui Leonista.
Sähköautoon toivottavasti parin vuoden sisällä ykkösauton osalta siirtyessäni merkki tullee vaihtumaan, vaikka nopeasti VW varmasti kehittää tuotteitaan. Tällä hetkellä ID3 ei kuitenkaan vakuuta testivideoiden perusteella, ja pakko myöntää, että esim. Teslassa olisi brändinsä puolesta sitä fiilistä huomattavasti enemmän. No, kuten sanottua, parissa vuodessa mennään varmasti paljon eteenpäin ja hinnatkin tulevat alas. Siihen saakka kaasuilen kohta kahden auton voimin.
*viittaan kakkosauton valintaan.